Intervju: Mario Kurtović, Kmetijsko gospodarstvo PanOrganic

Avtor Borut Borštnik — 12.04.2017
Komentiraj!
Mario Kurtović je podjetnik, ki je lani navdušil komisijo in si prislužil laskavi naziv mladi podjetnik leta. Pod njegovim vodstvom se je Kmetijsko gospodarstvo PanOrganic v zgolj nekaj letih razvilo v milijonsko podjetje, ki poleg Slovenije oskrbuje tudi Avstrijo, Hrvaško in Bolgarijo.
Intervju: Mario Kurtović, Kmetijsko gospodarstvo PanOrganic

Podelitev naziva Mladi podjetnik leta 2016.

Podjetje Panorganic iz Ljutomera je v enem letu doživelo velike spremembe. Lani so na slovenskem trgu predstavili solato in zelišča ŽIVA, zdaj pa jih prodajajo tudi v Avstriji, Bolgariji in na Hrvaškem. Za svoje dosežke so prejeli številne nagrade, vendar ne počivajo na lovorikah.

Kmetijsko gospodarsko Panorganic se lahko pohvali z edinstvenim rastlinjakom v srednjem delu Evrope, kjer vsak dan, tudi v najhladnejših zimskih mesecih, pridelajo več tisoč solat in zelišč. Medtem na zunanjih površinah ni mogoče pridelati slovenske zelenjave, zaradi česar je tudi ni na trgovskih policah, ampak je slovenskim potrošnikom na voljo zgolj tuja. V Panorganicu to stanje spreminjajo, saj solato in zelišča, ki so pridelani brez uporabe pesticidov, dnevno spakirajo in še isti dan prepeljejo v skladišča trgovin, tako da so slovenskim potrošnikom na voljo 365 dni na leto. Ker se rastline prodajajo skupaj s koreninami, tako ohranjajo svežino, vitamine in druge hranilne snovi, vse dokler jim ne porežete listov.Živa solata

Mario Kurtović, lastnik podjetja Kmetijsko gospodarstvo Panorganic, nas je povabil v Ljutomer, kjer nas je s svojo ekipo prijazno sprejel in nam razkazal proizvodne kapacitete podjetja. Pogovarjali smo se o njihovih začetkih in načrtih za prihodnost, Mario pa je z nami delil tudi koristne nasvete za vse, ki se v posel šele podajate. Nastal je spodnji intervju.

Mario, prosim, da našim bralcem poveš nekaj o prvih korakih v zgodbi Panorganic. Kakšni so bili začetki podjetja Panorganic? Kako je prišlo od ideje do realizacije?

Od ideje do realizacije ni minilo dosti časa. Vedel sem, da se bom ukvarjal s hrano, vendar leta 2010 še nisem vedel, kako. Zamisel, da bom investiral v kmetijstvo, se je zgodila poleti 2011 in do jeseni sem kupil zapuščeno kmetijo, mehanizacijo za pridelavo česna in seme; pozimi smo že sadili. Spodbude na začetku nisem imel, v projekt sem verjel sam. Pridelek sem najprej prodal v Mercator ter tako dobil zanos in nove ideje na naprej. Začel sem dobivati občutek za pridelavo in tudi prodajo, začutil sem trg - in od te težke prve sezone je bilo naprej vse veliko lažje. 

Panorganic je glede na panogo, ki je kapitalsko precej zahtevna, zgodba o uspehu. V slabih treh letih ste uspeli postaviti večmilijonsko podjetje, ki dobavlja zelenjavo za največje slovenske in tudi svetovne verige, kot sta Hofer in Lidl. Kako vam je to uspelo?

Uspelo nam je, ker smo drzni in imamo pravilen pristop. Nismo zanemarjali marketinga in inovacij, pridelke smo izbirali premišljeno in strateško, raziskovali smo tuje trge in trende ter vsa sredstva vlagali v nadaljnji razvoj – to delamo še danes in bomo tudi v prihodnje. Usmerjeni smo v prihodnost in stremimo k drugačni, zanimivi ponudbi, ki zapolni vrzeli na trgu, saj imamo posluh za potrošnika in trg, na katerem smo prisotni. Vsak naš pridelek ima visoko dodano vrednost, kakovost je vedno na prvem mestu, imamo zdrav odnos do narave; vse to je potrošnik prepoznal. 

Iščemo Mlado podjetnico ali podjetnika leta 2017! Prijavi se ali nominiraj TUKAJ >>

Področje kmetijstva je v Sloveniji v zadnjih nekaj desetletjih precej zapostavljeno. Veliko hrane se uvozi, kakovost pada, samooskrba je čedalje manjša, vse to pa se pozna tudi na prihodkih kmetov. Veliko kmetij propada. Kakšna je rešitev za situacijo? Kakšne ukrepe predlagaš?

Država mora imeti še naprej posluh za resne pridelovalce, ne samo za majhne kmetovalce, ki so aktivni v svoji vasi. Tudi oni so pomembni, da se razumemo. Opažam, da vse preveč ljudi pričakuje pomoč države, in ko nekaj ne gre po načrtih, je za to kriva država. Ni tako, odgovornost je na nas samih. Nerad komentiram delo ministrstev, ker je to zelo nehvaležno in ti nakoplje samo težave. Vsak po svoje. 

Kot sem omenil na začetku, Panorganic precej hitro raste. Kakšni so vaši načrti za prihodnost? Kaj je ključen vir, ki ga potrebujete za ohranjanje rasti oziroma za doseg še večje rasti?

Panorganic resnično hitro raste. V 2017 bomo pričeli s pridelavo v Avstriji, kamor že sedaj prodajamo solato ŽIVA; solato in zelišča izvažamo še na Hrvaško in v Bolgarijo, odpirajo pa se tudi nova tržišča, kjer podpisujemo nove pogodbe. V prihodnost gledamo odločno in z velikimi pričakovanji. Ključen vir za ohranjanje rasti so predvsem inovativne ideje in ambiciozen pristop, pomemben vir pa je seveda tudi banka, ki v nas verjame in nas podpira.

Panorganic priznanja

Najprej ste pokrili Slovenijo, sedaj pa se velikopotezno lotevate tudi tujine. Katere so ključne razlike pri osvajanju tujega trga v primerjavi z domačim? Kje ste imeli največ težav in kdo vam je pri tem pomagal?

Vstopiti na tuji trg, vzemimo za primer Avstrijo, s slovensko zelenjavo je skoraj nemogoče, razen če ponujaš produkt, ki ga Avstrijci še nimajo oziroma je toliko bolj inovativen od njihovih produktov, da je posledično zanimiv za avstrijskega kupca. V primeru solat in zelišč ŽIVA smo jih prepričali z obojim. Tovrstno pridelane solate sami nimajo, prav tako sta jih prepričala naša inovativnost in dovršena predstavitev. Avstrijci ne prisegajo samo na domače, ampak vedno bolj na regionalno; prebivalci avstrijske Koroške tako želijo videti pridelke iz avstrijske Koroške in ne iz Tirolske ali Štajerske.

Z osvajanjem tujih trgov smo pričeli sami. Skupino REWE smo prepričali s svojimi predstavitvami, ki smo jih pošiljali preko navadne in elektronske pošte. Enako smo storili z avstrijskim Hoferjem. Edina razlika je bila v tem, da je avstrijski Hofer najprej preveril, kako se je ŽIVA obnesla v slovenskem Hoferju, preden so nas povabili na sestanek.

Panorganic je prodajno uspešno podjetje, hkrati pa se zadaj skriva prava mala znanost. V Sloveniji imamo veliko tehničnega znanja, pogosto pa se zatakne pri vnovčevanju tega znanja oziroma pri prodaji. Kako ste pri vas uskladili ti dve področji?

Panorganic je k vzpostavljanju svoje ekipe pristopil zelo strateško. Iskali smo kadre na različnih področjih in našli odlične zaposlene, ki so dobro podkovani v svoji stroki. Vsa znanja nam je uspelo interdisciplinarno povezati in jih integrirati v homogeno celoto, ki se je izkazala kot dober recept za uspeh. Naši zaposleni so že od začetka soočeni z zahtevnimi nalogami; le tako lahko ugotovimo, ali so primerni za svoje delo. Brez slednjega in velike mere zaupanja pri nas ne uspeš.

Panorganic proizvodnja

Za konec te prosim še za 3 nasvete za tiste, ki imajo idejo, pa ne vedo, kako bi se je lotili. Kaj bi jim priporočal?

1.) Išči tržno nišo, ki v lokalnem okolju še ne obstaja, spremljaj svetovne trende in jih integriraj v lokalno okolje.

2.) Bodi pogumen/na, ne pusti, da te drugi ustavljajo pri uresničevanju idej.

3.) Vsega nikoli ne boš vedel/la sam/a, zato se poveži z ljudmi, ki se tega zavedajo, in ustvari ekipo za uspeh.

Prijavi se na e-novice!