Bi zavrnili ponudbo za 100 milijonov dolarjev?

Avtor Maja Borštnik — 30.05.2013
Komentiraj!
Zamislite si scenarij: ste lastnik podjetja, v katerega ste vložili nešteto ur dela in truda, sedaj pa ste nenadoma dobili ponudbo, da podjetje prodate za 100 milijonov dolarjev, obogatite, si kupite zasebni otok na Sejšelih in živite srečno do konca svojih dni. Bi sprejeli ponudbo?
Bi zavrnili ponudbo za 100 milijonov dolarjev?

Bi zavrnili ponudbo za 100 milijonov dolarjev? (Vir slike: sxc.hu)

Odgovor se zdi popolnoma samoumeven in večina izmed nas bi ponudbo sprejela brez oklevanja. Kako pa v resnici ravnajo posamezniki, ko se nenadoma znajdejo pred tovrstnimi odločitvami? Menite, da so se v trenutku pripravljeni odreči podjetju, ki je po letih truda in odrekanja postal del ne le njihovega vsakdanjika, temveč tudi del njihovega življenja?

Dejstvo je, da se ponudbe v višini 100 milijonov tudi zavračajo. In to se ne dogaja redko. Najpogostejši vzrok za tovrstne, navidez neracionalne odločitve, je ponavadi pohlep in razmišljanje v stilu: "Ponudili so mi neverjetnih 100 milijonov dolarjev, gotovo lahko iztržim še veliko več denarja!" ali "Prišel sem do tukaj, gotovo lahko ustvarim gigantsko podjetje, kot sta Google ali Facebook!".

Za 99,99 odstotkov podjetnikov se tovrstno razmišljanje konča slabo. Večina izmed njih zaradi pohlepa ostane brez ogromnih zneskov, ki bi jih lahko uspešno naložili v razvoj novega podjetja ali pa bi z delom povsem zaključili in preostanek življenja preživeli brezskrbno in umirjeno.

Poglejmo si štiri primere podjetij, pri katerih se je zavrnitev ponudbe v višini 100 milijonov dolarjev izkazala za napako.

Viddy

Podjetje Viddy, ki se ukvarja z razvojem video aplikacij, je lani zavrnilo ponudbo v višini 100 milijonov dolarjev. Od takrat se je pot prej sicer uspešnega podjetja močno nagnila v nasprotno smer in podjetje je moralo kmalu odpustiti več kot polovico zaposlenih, pogodbo so prekinili tudi z direktorjem podjetja. Vse to zaradi prevelikih pričakovanj in pohlepa - podjetje so namreč želeli prodati za 1 milijardo dolarjev!

Veliko bolje danes kaže konkurenčnemu podjetju SocialCam, ki je takrat ravnalo pametneje. Podjetje so prodali za 36 milijonov dolarjev, že kmalu po tem pa je prodajna vrednost narasla na 60 milijonov in še danes raste.

Foursquare

Tudi podjetje Foursquare je dobilo ponudbo v višini 100 milijonov dolarjev - in jo zavrnilo. V letu 2010, ko je bilo podjetje staro zgolj eno leto, sta se zanj borila spletna giganta Yahoo in Facebook, ki sta ponudila od 100 do 120 milijonov dolarjev!

Zakaj je Crowley, ustanovitelj podjetja Foursquare ponudbo zavrnil? Pred časom je Googlu že prodal mlado podjetje Dodgeball in odločitev kasneje močno obžaloval. Google je namreč projekt popolnoma ustavil in Crowley ni želel videti ponovnega uničenja njegovih sanj in izginotja enoletnega trdega dela. Danes se Foursquare sooča s hudo konkurenco in nasprotniki, le čas pa bo pokazal, ali bo podjetju uspelo.

QWIKI

QWIKI je bil zmagovalec tekmovanja Disrupt, ki poteka v organizaciji TechCrunch in vse je kazalo, da se bo pot mladega podjetja strmo povzpela. Ponudbe so padale, med njimi je Google ponudil največ - 100 milijonov dolarjev. Toda direktor podjetja Doug Imbruce se s ponudbo ni strinjal in jo je zavrnil. Danes je podjetje tik pred propadom.

PATH

Spletno družbeno omrežje PATH je zaživelo novembra 2010 in že po treh mesecih od Googla dobilo ponudbo v višini 100 milijonov dolarjev. Direktor podjetja je ponudbo zavrnil, danes pa se PATH sooča s strmim zatonom in z obtožbami, da si uporabnike pridobiva na nepošten način - z množičnim pošiljanjem nezaželene pošte. 

Prodati ali ne prodati?

V omenjenih primerih se zgodba za podjetnike in zaposlene ni končala preveč dobro. Poglejmo si razloge, zaradi katerih sploh pride do zavrnitve tako visokih ponudb.

Nekateri izmed ustanoviteljev preprosto želijo ustvariti podjetje, ki bi spremenilo svet. Morda menijo, da ponudnik ni dovolj zainteresiran, da bi nadaljeval z razvojem vizije mladega podjetja, kar se je zgodilo v primeru podjetja Dodgeball, ali pa sumijo, da bo po nakupu podjetje v veliki meri preoblikoval.

Nekateri izmed ustanoviteljev pa preprosto niso pripravljeni spustiti nadzora iz svojih rok. S problemom zaupanja in spuščanja nadzora se je soočal tudi podjetnik Domen Česnik, kar je opisal v kolumni, ki jo je spisal za naš portal: Kolumna: Delitev dela za samorasle podjetnike, o omenjeni tematiki pa bo predaval tudi na dogodku Mladi podjetnik? Zakaj pa ne 5.6.2013 v TPLJ!

Preden sprejmemo odločitev, ali bomo podjetje prodali ali ne, moramo najprej pretehtati vse možnosti. Toda gledati ne smemo le na svojo korist, temveč tudi na dobro zaposlenih, ki so v zadnjih mesecih ali celo letih omogočili rast podjetja do te mere, da je sploh vzbudilo zanimanje investitorjev.

Pri sprejemanju odločitve moramo upoštevati dejstvo, da veliko startup podjetij propade v prvih letih obstoja. Statistike kažejo, da ima startup, ki je sicer že uspešno pridobil investicijo tveganega kapitala, kljub temu le 25 % možnosti za uspeh.

Ste pripravljeni tvegati? Gotovo se je tveganje za nekatera podjetja izplačalo, a na vas je, da pretehtate možnosti v vašo korist in ugotovite, ali je čas za prodajo. Vi ste namreč tisti, ki se boste kasneje soočali s posledicami odločitve!

Vir: Young Entrepreneur

comments powered by Disqus
Prijavi se na e-novice!
Najbolj brane novice