Blaž Kos: Deset razlogov zakaj podjetja propadajo

Avtor Maja Borštnik — 27.04.2012
Komentiraj!
Preden resno stopimo na podjetniško pot, je smiselno pogledati najpogostejše razloge, zakaj podjetja propadajo in poskrbeti, da obvladujemo vse te dejavnike. Sicer je prav vse seveda nemogoče natančno oceniti ali napovedati, saj gre nenazadnje pri podjetništvu tudi za tveganje.
Blaž Kos: Deset razlogov zakaj podjetja propadajo

Blaž Kos: Deset razlogov zakaj podjetja propadajo (Vir slike: sxc.hu)

V nadaljevanju niso navedeni faktorji, katere bi podjetnik zgolj preletel in se jim nasmehnil, vendar je smiselno, da se pri vsakem ustavi, pogleda na svojo situacijo z distance in čim bolj natančno oceni, če se tudi sam sooča z nevarnostjo posameznega dejavnika. In če se, je čas za akcijo, se pravi, da se izdela strategija, kako se posamezno tveganje odpravi. No, pa si poglejmo teh deset razlogov (vrstni red je naključen), ki so pomemben del te igre.

1. Pomanjkljiva analiza, pomanjkljivo načrtovanje ter prevelik podjetniški optimizem

Veliko posameznikov, ki se poda na podjetniško pot, ne najde pravega razmerja med analizo in načrtovanjem ter med instinktom, kdaj enostavno prevzeti tveganje in se lotiti akcije. S preveč analiziranja in načrtovanja lahko pride do »paralize« (analysis – paralysis), ko posameznik ugotovi, da se v končni fazi ni smiselno ničesar lotiti, ker je preveliko tveganje.

Na drugi strani, pa če ne gre za resnično izjemno poslovno priložnost v določenem trenutku, ko je zahtevano hitro ravnanje in lahko poslovni načrt v 5 minutah narišete na prtiček, je potrebno vsekakor narediti podrobno analizo, oceniti idejo in narediti načrt realizacije vizije.

2. Nekompetentnost podjetniškega tima in pomanjkanje podjetniškega znanja ter izkušenj

Sama ideja ni vredna nič. Sam poslovni načrt ni vreden skoraj nič. Veliko pa je vreden ciljno usmerjen podjetniški tim, ki ima v rokah dober poslovni načrt in bo naredil VSE, da ga bo realiziral. Bistveni v podjetništvu so ljudje, in neprimerljivo več je vredna izvršnost, kot pa ideja. Nekatere statistike celo pravijo, da ideja ni vredna več kot 5%.

3. Ustanovitelji nimajo enakih vrednot, vizije in pričakovanj

Tretji pogosti razlog, zakaj podjetja propadajo je, da ustanovitelji ne uskladijo vizije, pričakovanj in vrednot. Najbolj smiselno je, da se to razjasni in uskladi preko pisanja poslovnega načrta. Pri veliko podjetij pride do situacije, ko si eden izmed ustanoviteljev na neki točki želi narediti multinacionalko, drugi ustanovitelj pa bi podjetje ohranil na ravni malega, mogoče celo družinskega podjetja.

4. Časovno tempiranje

Na vprašanje, kaj imata skupnega deskanje na vodi in podjetništvo, je odgovor jasen: Časovno tempiranje oziroma »timing«. To je bistveno predvsem pri visokotehnoloških podjetjih oziroma pri prodaji tehnologije na globalnem trgu. Običajno velja, da če boste prehitri, vas bo trg skoraj popolnoma zavrnil, če boste pa prepočasni, boste na trgu pobirali drobtinice. Torej potreben je kirurško natančen »timing«, pri vsem pa ima velik vpliv tudi sreča.

5. Slaba kontrola nad financami

Eden najpogostejših razlogov, zakaj podjetja propadajo je tudi zaradi slabe kontrole nad denarnim tokom. Denar je za podjetje, kot je kri za možgane. Če kri preneha pritekati v možgane, veste kaj se zgodi. Podjetje je neke vrste organizem in zdravost tega organizma kažejo finančni izkazi.

6. Napačno zastavljen poslovni model

Poslovni model je pomembna podjetniška kategorija, ki definira širši temelj načina pritoka denarja v podjetje. Vloga poslovnega modela je, da tehnologijo podjetja preliva v novo ekonomsko vrednost. V podjetništvu je zelo pomembno tudi inoviranje na ravni poslovnega modela.

7. Neustrezni marketing in prodaja ter neustrezna ocena konkurence

Ena najpomembnejših veščin, ki jih mora obvladati podjetnik je prodaja. Prvo, kar je potrebno ločiti je med marketingom in prodajo. Če zadeve zelo poenostavim, je prodaja veščina, ko nekoga običajno »ena na ena« prepričaš, da nekaj kupi ali pa postane partner, dobavitelj ali kaj drugega. Na drugi strani je marketing orodje, ki nadomešča podjetnika, ker ne more vsakemu potencialnemu kupcu predstaviti osebno svojo odlično ponudbo.

8. Slabe strateške odločitve, nefleksibilnost in lokacija

Dejavnik, ki določa, kje se bomo nahajali v prihodnosti, so naše odločitve. Tako tiste male na prvi pogled nepomembne odločitve, kot tudi pomembne strateške odločitve. Odločitve, kot so na primer izbira lokacije podjetja, poslovnih partnerjev in zaposlenih itn. Pri tem naj omenim še, da kar nekaj analiz poudarja tudi napačno izbiro lokacije kot enega izmed faktorjev zakaj podjetja propadajo. Ampak gremo nazaj na odločitve.

9. Nenadzorovana rast

Hitra rast podjetja za seboj potegne še kopico izjemno zahtevnih sposobnosti, ki so zahtevane od podjetnika, kot so na primer pridobivanje novih ustreznih kadrov, dobaviteljev in ostalih partnerjev, skrb za pridobitev ustreznih finančnih sredstev za financiranje rasti podjetja, implementacija ustreznega sistema upravljanja in nadzorovanja itd.

10. Ne pride do podjetniške tranzicije

Če je podjetništvo v začetku ustvarjanje, kršenje pravil in čustveno delovanje, podjetje v rasti slej kot prej pride do točke, ko zahteva optimiziranje delovanja podjetja, torej uvajanje pravil in uporabo zgolj razuma. Se pravi, podjetnik naj bi začel delati prave stvari (poslovna priložnost), nato pa manager na neki točki začne te stvari početi na pravi način (optimizacija poslovanja s klasičnimi managerski prijemi).

Vir: Blaž Kos

comments powered by Disqus
Prijavi se na e-novice!