Elaphe: po kitajski investiciji še bruseljska podpora
Sredstva, pridobljena s strani Evropske komisije, bodo namenili testiranju motorjev in vozil ter zaključili postopek certifikacije komponent, hkrati pa razvili potrebne postopke za industrializacijo motorja ter se pripravili na množično proizvodnjo (Vir slike: Elaphe Propulsion Technologies).
»Za projekt v vrednosti 1,5 milijona evrov bomo pridobili do milijon sredstev s strani Evropske komisije za lažjo uveljavitev inovativnih izdelkov na trgu v začetni fazi,« pravi Luka Ambrožič, ki je v podjetju Elaphe zadolžen za ključne stranke. Sredstva bodo namenili testiranju motorjev in vozil ter zaključili postopek certifikacije komponent, hkrati pa razvili potrebne postopke za industrializacijo motorja ter se pripravili na množično proizvodnjo. Pridobljena sredstva, pravi Ambrožič, so »odlična priložnost za rast podjetja«. Pričakujejo povečane prihodke, ki bodo omogočili še večjo investicijo v raziskave in razvoj novih inovativnih rešitev. Na ta račun bodo tudi na novo zaposlovali, po trenutnih načrtih naj bi v petih letih po zaključenem projektu dosegli »vsaj 300 novih zaposlitev«.
Različni Elaphe motorji primerni za vse vrste vozil, tudi za vozila za javni prevoz
Bruselj so prepričali z električnim motorjem ProDrive L1500 (v podjetju so do danes razvili že več kot 15 različnih kolesnih elektromotorjev), ki ga je mogoče vgraditi v običajno aluminijasto platišče, medtem ko kompaktna zasnova motorja omogoča preprosto namestitev skupaj z originalno disk zavoro. »Odlikuje ga odličen izkoristek ter izjemno velik navor, ob nizki teži in tankem aktivnem delu pa ima napredna mehanska zasnova tudi ugodne učinke na proizvodni strošek motorja, ki je velik faktor pri uveljavitvi novih tehnologij na trgu,« pojasnjuje Ambrožič. S tem inovativnim motorjem so vstopili na dele trga avtomobilistične industrije, kjer do zdaj takšni motorji niso bili zastopani. »Z dotičnim motorjem, ki je predmet projekta, ciljamo predvsem na športne avtomobile, naše rešitve pa so primerne za vse vrste vozil, od osebnih avtomobilov vseh vrst do specialnih vozil in vozil za javni prevoz.«
Kaj je bistvo Elaphove tehnologije?
Kolesni elektromotorji, takšne, kot jih razvija Elaphe, so »natanko tam, kjer jih potrebujemo – v kolesih«. Tovrstni elektromotorji bodo omogočili uporabo nove pogonske arhitekture v osebnih avtomobilih. »Vsa vozila ne bodo takoj prešla na kolesne pogone, a jih bo z nadaljnjim in vztrajnim razvojem vedno več. Vozila bodo lažja, varnejša, varčnejša, lepša in bolj prilagojena vozniku ter potnikom.«
Uporaba slovenske tehnologije omogoča nižje stroške izdelave vozila, zmanjša kompleksnost sestavnih delov in potrebo po vzdrževanju vozila. Njihova rešitev omogoča nadzor na vsakim kolesom posebej, kar pozitivno vpliva na varnost, dinamiko vožnje in odzivnost. Bistveno se izboljša tudi izkoristek energije, ki je na voljo.
Podjetje Elaphe zaposluje. Načrtujejo, da bo do konca leta v njihovih vrstah več kot 50 razvojnikov, zaposlovali pa bodo tudi v ostalih oddelkih (Vir slike: Elaphe Propulsion Technologies).
Kitajski trg, kjer se izvede četrtina svetovne prodaje vozil (večinoma gre za vozila, proizvedena na domačih tleh), se jim je še bolj odprl v začetku leta, ko je del njihove lastniške strukture postala kitajska družba Zhejiang Asia-Pacific Mechanical&Electronic (ta je postala 20-odstotni lastnik slovenskega podjetja, ki ga je podkrepil z 10 milijoni evri). Kot pravi sogovornik, so po letih razvoja naprednih in dolgoročnih usmerjenih inovacij, rešitev in produktov padli v oči mnogim zanimivih igralcem na tem področju. »Zadnjih nekaj let smo iskali partnerje, s katerimi bi se dopolnjevali in bi lahko še aktivneje nadgrajevali svoje poslanstvo. Tekom sodelovanja z novim partnerjem smo dodobra izpilili ambiciozni triletni razvojni načrt, katerega podrobnosti so seveda zaupne. Lahko pa povem, da bomo izdelali večje število motorjev, jih izdatno testirali tako samostojno kot tudi na več vozilih.«
Letos bo v Elaphe ekipi že več kot 50 razvojnikov
Svež kapital Kitajcev jim je omogočil, da lahko v Sloveniji vložijo še več v razvoj, tako na področju inoviranja kot tudi v ekipo – podjetje namreč že nekaj časa širi ekipo. Do konca letošnjega leta bo po napovedih njihova razvojna ekipa štela več kot 50 razvojnih inženirjev, zaposlovali bodo tudi v drugih oddelkih. Posledično pa bodo zaposlovali tudi njihovi dobavitelji: »V Sloveniji je kar nekaj svetovno priznanih dobaviteljev na področju elektromotorjev, s katerimi širimo sodelovanje in odpiramo nove poslovne priložnosti, zadnjo besedo pa bodo gotovo tudi tukaj imele tržne razmere.«
Jedrni razvoj proizvodnje in motorjev poteka v Sloveniji, drugi deli razvoja, ki ni nujno direktno povezan s kolesnimi motorji, pa tudi v tujini, kjer sicer potekajo tudi nekatera testiranja. V svojih prostorih trenutno postavljajo pilotno proizvodnjo linijo, kjer že poteka ključni del razvoja proizvodnih procesov. »Lokacija velikoserijske proizvodnje pa bo odvisna od gospodarskih dejavnikov in potreb strank. Zato je zanimivih več potencialnih lokacij, ki pa jih zaradi pogodb o zaupnosti poslovnih informacij ne moremo razkriti.«
Kakšni so trendi v avtomobilski industriji?
Vsako leto se na svetu proda okoli 90 milijonov vozil, prodaja pa na svetovni ravni vsako leto zraste za približno tri odstotke. »Azijski trg je trenutno tudi najhitreje rastoč trg. Večje rasti bodo tudi drugod, v Indiji in drugih azijskih državah, vendar z zamikom. Evropska avtomobilska industrija raste zmerno, vendar nujno potrebuje prestrukturiranje in sveže ideje, še posebej, če želi konkurirati s hitro-rastočimi kitajskimi podjetji, ki vstopajo na nove trge in segmente vozil,« pravi Ambrožič. V Evropi in na Kitajskem prodaja raste predvsem v segmentu športnih terenskih vozil (Vir slike: Elaphe Propulsion Technologies).
Trendov v tej industriji je več. Eden se kaže v povezljivosti in digitalizaciji v vozilih, saj je želja vanje prenesti izkušnjo povezljivosti in mobilnosti. V naslednjih letih se pričakujejo tudi večje spremembe in inovacije na področju sistemov zagotavljanja varnosti in vse večje pomoči pri vožnji. »V končni fazi bodo vozila verjetno vozila sama in uporabniška izkušnja v vozilu bo igrala vse večjo vlogo,« pričakovati pa je, da bodo zlasti dobavitelji avtomobilskih proizvajalcev tisti, ki bodo dodali vse več dodane vrednosti alternativnim pogonskim tehnologijam ter inovativnim rešitvam za aktivno varnost in interakcijo z uporabnikom.
Spremembe se obetajo tudi pri zmanjšanju izpusta vozil. Zato je Ambrožič prepričan, »da bodo veliki proizvajalci vozil morali investirati več v električno mobilnost, saj je motor z notranjim izgorevanjem že na meji možnega v povezavi z optimizacijo energijske učinkovitosti. To pomeni, da bo na trgu vse več vozil z električnimi ali hibridnimi pogonskimi sistemi, velike investicije pa se obetajo tudi na področju baterij in sami zasnovi vozil«. Ta bodo lažja, bolj prilagojena uporabniku, oblikovana tako, da bodo imela čim manjši zračni upor in tako boljši izkoristek pogonske energije.