Kaj se pri gradnji blagovne znamke lahko naučimo od Američanov?

Američani, ki slovijo kot izvrstni prodajalci, govorci in gradniki blagovnih znamk, lahko slovenskim startupom dajo smernice, kako izdelati dobro in uspešno blagovno znamko. Kako tudi ne, pri vrhu lestvice najvrednejših znamk so le ameriške.
Kaj se pri gradnji blagovne znamke lahko naučimo od Američanov?

Maja Konečnik Ruzzier in Mitja Ruzzier sta knjigo Startup Branding Funnel ustvarjala tudi v ZDA (Vir slike: Flare Visuals).

Apple je že tretje leto zapored razglašen za najvrednejšo blagovno znamko. V zadnjem letu dni je vrednost svoje blagovne znamke povečal za 43 odstotkov, drugo uvrščeni Google pa za 12 odstotkov. Kaj je skrivnost Američanov, smo se pogovarjali s profesorjem podjetništva Mitjo Ruzzierjem na Fakulteti za Management, ki je z ženo Majo, sicer profesorico trženja na Ekonomski Fakulteti, predstavil lijakast pristop pri gradnji znamke. Predstavljata ga v knjigi Startup Branding Funnel, ki je nastajala tudi sredi ZDA. Tam, kjer se podjetniško kulturo začuti že, ko stopiš iz letala. Tam, kjer sta pitchanje in branding doma.

S preozkim pogledom spregledate konkurenco

Zakonca sta že nekaj let vpeta v podjetniški svet, tudi prek svetovanja številnim startupom in podjetjem, začetnikom v podjetništvu in študentom, tako doma kot v tujini. Ravno od tujih startupov oziroma podjetij, natančneje ameriških, bi se slovenski startupi lahko precej naučili. »Moment ali pa napaka, ki se pogosto pojavlja, je, da startupi preozko gledajo na konkurenco. Ne le startupi, tudi podjetja. Preozko gledajo na moment zadovoljevanja uporabnikovih potreb, torej bolečine. Če dam enostaven primer, bolečina staršev, ki ne vedo, kam dati otroka, startup pripelje do razmišljanja o odprtju vrtca. Vendar to težavo se da rešiti s starimi starši, prijatelji, varuškami, tudi brezposlenimi. Vsi ti so njihova konkurenca.«

Ne iščite rešitev za danes

Preverite potencial panoge, kam se bo v prihodnjih letih razvijala, izpostavlja Ruzzier: »Predvidite trende v panogi. Ne samo, kje je danes, ne iščite rešitev za danes. Ko boste prišli na trg, bo že ´jutri´ in vaša rešitev ne bo več v koraku s časom.« Poudarja, da morajo startupi redno spremljati panogo, znotraj katere delujejo, saj se trendi hitro spreminjajo, njim pa je treba slediti.

Američani silijo v nenehen napredek

»Američani znajo izpostaviti moment doživetja, so dobri pitcherji. Potegnejo te v zgodbo. Slovenci, Evropejci smo že v osnovi manj odprti, so sicer izjeme. Je pa treba poudariti, da se stanje izboljšuje, saj je dostop do informacij velik. Američane odprtost in konkurenca sili, da nenehno napredujejo, saj jih sicer ni na zemljevidu. Pri nas pa nismo tako konkurenčni, celoten nivo je nižji. Vsi delujejo na istem nivoju. Če se želiš pomakniti na svetovne trge, moraš delati po pravilih drugih. S pitchanjem pravzaprav iščete zaveznike za svojo zgodbo, saj zgodbo delite med tiste, ki jih produkt naslavlja,« prepričan pa je, da je bolje pitchati o svojem produktu, kot pa ga skrivati. »S tem delite vizijo, ki je že del komunikacije, torej del blagovne znamke, ki jo s tem širite med svoje potencialne uporabnike, investitorje, partnerje ali bodoče zaposlene.«

Gradnja blagovne znamke se nikoli ne ustavi

Opozarja, da je gradnja blagovne znamke dinamičen, nenehen proces, ki nima ne konca ne kraja. Pomembno je, da poleg prej omenjenih trendov spremljamo tudi želje naših uporabnikov, ki se nenehno spreminjajo, pa konkurenco, ki nas morda v vmesnem času že kopira, tudi nove možnosti za komunikacijo, kot so recimo družabna omrežja, ne smemo pa pozabiti niti na trende, ki vodijo vizualni del.

Prava, uspešna blagovna znamka izhaja iz dobrih osnov: »Veliko startupov, s katerimi sva opravljala intervjuje, je dejalo, da niso delali po našem principu. Prek pogovorov smo ugotovili, da so raziskovali, kaj bodo delali, ugotavljali, kdo so njihovi uporabniki, pozneje pa vse to nadgradili s komunikacijo in dobro zgodbo. Vse to, kar je del najinega koncepta. Iskali so ciljne uporabnike, se primerjali z drugimi konkurenti in poznali pravila industrije. Šele nato so šli v zgodbo. Vse to pa se, kot sem že poudaril, začne z iskanjem ciljnega produkta za trg, nadaljuje pa z drugimi elementi ter vizualnim delom in načinom, kako doseči uporabnike, torej komunikacijo in kako vpeti v ta proces še zaposlene.«

Kickstarter je šele točka 1.0. Šele z zbranimi sredstvi se začne pravo podjetništvo (Vir slike: Flare Visuals). 

Uspešna zgodba se ne začne s prvim startupom

Američani nam lahko poleg znanja in uporabnih nasvetov dajo tudi motivacijo ob morebitnem neuspehu. Ničkolikokrat lahko v medijih preberemo zgodbo o uspehu, ki je nastala po nekajkratnem neuspehu. V to je prepričan tudi Ruzzier, ki pravi, da se uspešna zgodba namreč ne začne s prvim startupom, prvim delom. »Tudi Steve Jobs je imel vse do Appla kar nekaj uspešnih in neuspešnih zgodb ter exitov. Podjetje ne postane uspešno čez noč. Pot do tega, da lahko govorimo o takšnih potencialih, je dolga. Veliko uspešnih startupov imajo za seboj že dolgo podjetniško pot, z vzponi, padci in exiti, redkim izjemam uspe že v prvem poskusu. Sicer pa na nekaj tisoč uspe zgolj eden, ki lahko postane nekakšen Apple. Slovenci imamo tudi uspešne startupe. Znanje na tem področju se izboljšuje, globalno uspešni startupi slovenskih ustanoviteljev imajo visok nivo znanja, ki so ga pripravljeni deliti z ostalimi. Tudi z nama v časa nastajanja knjige. Ta pozitivna kultura pa bo verjetno obrodila sadove na malo daljši rok in pripeljala še do več uspešnih zgodb,« je prepričan sogovornik.

»Vsi startupi niso novi Appli, to je preuranjeno govoriti. Imajo velike ambicije, a, če se lahko tako izrazim, ne naredijo domače naloge,« zaradi česar pogosto kaj spregledajo, ne predvidijo, na primer kakšen finančni vložek bodo potrebovali, kako osvojiti tuje trge ali pa – kako zgraditi uspešno blagovno znamko.

Kickstarter je točka 1.0

Poleg startup kulture je Amerika k nam pripeljala tudi pojav množičnega financiranja. Ruzzier opaža, da mnogi v Sloveniji, skupaj z nosilci projektov množičnega financiranja, prehitro ocenjujejo uspeh zgodbe, tudi branda, potem ko uspejo pridobiti finance, na primer Kickstarterju: »To je šele točka 1.0. Da, uspeli so prodati potencialno obljubo, a podjetništvo se zdaj šele začne. Potrebno je organizirati proizvodnjo, logistiko in distribucijo, proizvesti zaloge, imeti zadostne finance. Ne smemo pozabiti niti na servis, se prilagajati trgu. To so točke, ki kažejo, ali bo brand uspešen, posledično tudi startup.«

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Google Adwords

Delavnica: Google Adwords

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno upoštevanje splošnih smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Prav zato vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


V Roastery & Bakery po odlično kavo in sveže pecivo

V Roastery & Bakery po odlično kavo in sveže pecivo

Pred časom je v središču Ljubljane odprla vrata samopostrežna pekarnica – kavarnica Roastery & Bakery. V prispevku predstavljamo zgodbo izvirnega lokala. Preberite več >>

S trdim delom do mednarodno prepoznavne blagovne znamke športne opreme

S trdim delom do mednarodno prepoznavne blagovne znamke športne opreme

Mlada podjetnika Luka Železnik in Dejan Kobal sta med študijem ustanovila podjetje Tng oprema, ki se ukvarja s prodajo opreme za funkcionalno vadbo. Kako jima je uspelo? Preberite več >>

Nik Vene, NV Holders: »Vsako stvar se da prodati, če jo znaš pravilno predstaviti!«

Nik Vene, NV Holders: »Vsako stvar se da prodati, če jo znaš pravilno predstaviti!«

Na drugem v seriji dogodkov Razvij svojo idejo v donosen posel je svojo podjetniško zgodbo predstavil Nik Vene iz podjetja NV. Preberite več >>

dr. Peter Merc: »Dejanski potencial blockchaina se šele nakazuje«

dr. Peter Merc: »Dejanski potencial blockchaina se šele nakazuje«

O tehnologiji veriženja blokov se v zadnjem času veliko govori. Pred začetkom Blockchain Roadshowa, v okviru katerega boste spoznali blockchain in njegove potenciale, smo se pogovarjali z vodjo Blockchain Think Tanka dr. Petrom Mercem. Preberite več >>

S podjetjem Vistion do individualnih rešitev strojnega vida

S podjetjem Vistion do individualnih rešitev strojnega vida

Mlado zagonsko podjetje Vistion od leta 2015 naročnikom ponuja individualne avtomatizirane rešitve strojnega vida. Pogovarjali smo se z direktorjem Rokom Miheljem. Preberite več >>

NV Holders – od izvirne ideje do mednarodne prepoznavnosti

NV Holders – od izvirne ideje do mednarodne prepoznavnosti

22-letni Nik Vene je leta 2014 ugotovil, da si mora stalno popravljati srajco. Po neuspešnem iskanju rešitve na trgu je sam oblikoval prvi držalec za srajce. Tri leta kasneje se lahko pohvali z dvema uspešnima kampanjama na Kickstarterju in več kot 10 tisoč prodanimi izdelki. Preberite več >>

Rok Starič: »Pustite svoji domišljiji prosto pot!«

Rok Starič: »Pustite svoji domišljiji prosto pot!«

Na MP dogodku: Razvij svojo idejo v donosen posel je svojo poslovno zgodbo predstavil mladi podjetnik Rok Starič. Preberite več >>

Oznake: ,