Odgovor strokovnjaka: Kako ravnati, če stranka ne prevzame naročila

Današnja rubrika Odgovor strokovnjaka bo opredelila pravice in obveznosti spletnega trgovca v primeru, ko kupec ne prevzame naročenega v spletni trgovini. Na kratko se bo rubrika dotaknila tudi pravic in obveznosti v zvezi z odstopom od pogodbe, sklenjene na daljavo.
Odgovor strokovnjaka: Kako ravnati, če stranka ne prevzame naročila

Odgovor strokovnjaka: Neprevzeto naročilo (Vir slike: Hubspot.com)

Vprašanje:

Kakšne so pravice in obveznosti prodajalca v primeru, ko kupec ne prevzame naročila naročenega preko spletne trgovine?

Odgovor:

Vsako neprevzeto naročilo spletnemu trgovcu povzroči tako stroške s samim embaliranjem in pošiljanjem naročenega, kot tudi izgubo dragocenega časa za opravo tako rekoč neproduktivnega dela. Postopanje trgovca v primeru prevzema paketa in kasnejšem odstopu potrošnika od pogodbe, sklenjene na daljavo, je dokaj celovito zakonsko urejeno. Po drugi strani pa situacija v zvezi z neprevzemom naročila povzroča različne interpretacije pripadajočih pravic in obveznosti.

V primeru neprevzetega naročila ali odstopa od pogodbe, sklenjene na daljavo, se uporabljajo določila Zakona o varstvu potrošnikov (v nadaljevanju ZVPot). Kadar ZVPot normativno ne ureja določene situacije v odnosu med podjetjem in potrošnikom, se lahko uporabijo določbe Obligacijskega zakonika (v nadaljevanju OZ), vendar pa v razmerju med OZ in ZVPot velja načelo lex specialis, kar pomeni, da ima uporaba specialnejšega zakona prednost pred uporabo splošnejšega zakona, pri čemer se šteje, da je ZVPot specialnejši zakon od OZ.

Urejanje odnosov med spletnim trgovcem in potrošnikom pa je, ob upoštevanju zakonskih določil, lahko modificirano tudi preko pogodbenega razmerja, kamor spadajo tudi pogodbeni pogoji (tj. splošni pogoji poslovanja, pogoji uporabe itd).

Najprej o pravici do odstopa od pogodbe, sklenjene na daljavo 

Prva obveznost spletnega trgovca je, da mora še pred sklenitvijo same pogodbe potrošnika opozoriti na posledice, ki sledijo morebitnemu odstopu od pogodbe, sklenjene na daljavo, predvsem na (navajamo samo za ta prispevek relevantne določbe).

  • to, da potrošnik krije stroške vračila blaga, v primeru odstopa od pogodbe, če je potrebno,
  • možnost obstoja in obveznost kritja stroškov v zvezi z vračilom blaga, če ga pri pogodbah, sklenjenih na daljavo, zaradi njegove narave ni mogoče vrniti po pošti; 

Torej, pri pogodbah, sklenjenih na daljavo, ima potrošnik pravico, da v 14 dneh obvesti podjetje, da odstopa od pogodbe, ne da bi mu bilo treba navesti razlog za svojo odločitev. Pri tem lahko potrošnika bremenijo le stroški, ki so navedeni zgoraj (stroški, ki jih ima potrošnik s pošiljanjem blaga nazaj).

Obvestilo o odstopu lahko potrošnik predloži podjetju na obrazcu za uveljavitev pravice potrošnika do odstopa od pogodbe ali z nedvoumno izjavo, iz katere jasno izhaja, da odstopa od pogodbe.

Dokazno breme glede uveljavljanja pravice do odstopa nosi potrošnik.

Obveznosti spletnega trgovca po potrošnikovem odstopu od pogodbe, sklenjene na daljavo

Spletni trgovec mora po prejemu potrošnikovega obvestila o odstopu in po prejemu vrnjenega blaga potrošniku vrniti vsa prejeta plačila z enakim plačilnim sredstvom, kot ga je uporabil potrošnik, razen če je potrošnik izrecno zahteval uporabo drugega plačilnega sredstva in če potrošnik zaradi tega ne nosi nobenih stroškov.

Spletni trgovec mora tudi vedeti, da potrošnik ne more zahtevati povračila dodatnih stroškov, ki so nastali, če se je izrecno odločil za drugo vrsto pošiljke, kakor je cenovno najugodnejša standardna pošiljka, ki jo ponuja spletni trgovec.

Pri prodajnih pogodbah lahko spletni trgovec zadrži vračilo prejetih plačil do prevzema vrnjenega blaga ali dokler potrošnik ne predloži dokazila, da je blago poslal nazaj, razen če podjetje ponudi možnost, da samo prevzame vrnjeno blago.

Kot je že omenjeno zgoraj, potrošnik v zvezi z odstopom od pogodbe krije samo stroške vračila blaga, razen če te stroške krije spletni trgovec ali če spletni trgovec predhodno ne seznani potrošnika, da ga bremeni ta strošek.

Kaj pa v primeru neprevzema naročene pošiljke?

Spletnemu trgovcu v primeru neprevzetega naročila nastanejo stroški, tako s samim pakiranjem, pošiljanjem, administracijo (izdaja računa in morebitnih drugih dokumentov).

Te stroške bi si lahko povrnil po sodni poti, vendar pa to v večini primerov ni smiselno, tako s finančne kot časovne plati.

Lahko pa spletni trgovec takšne “kupce” uvrsti na interno “črno listo” in jim pri naslednjem naročilu zavrne prodajo, na podlagi pravice do svobodne odločitve pri sklepanju pogodbenih razmerij.

Urejanje pogodbenih razmerij preko pogodbenih pogojev

Kar se pa tiče navedb v splošnih pogoji poslovanja, pogojih uporabe, pogodbenih pogojih ipd. pa ZVPot v 23. členu določa: “Podjetje ne sme postavljati pogodbenih pogojev, ki so nepošteni do potrošnika. Pogodbeni pogoji iz prejšnjega odstavka so nični.”

V naslednjem členu ZVPot opisuje, kateri so ti nepošteni pogodbeni pogoji, in sicer se slednji štejejo za nepoštene, če:

  • v škodo potrošnika povzročijo znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznostih strank ali
  • povzročijo, da je izpolnitev pogodbe neutemeljeno v škodo potrošnika ali
  • povzročijo, da je izpolnitev pogodbe znatno drugačna od tistega, kar je potrošnik utemeljeno pričakoval ali
  • nasprotujejo načelu poštenja in vestnosti.

Nadalje velja, da če so izpolnjeni zgoraj našteti pogoji, se šteje za nepošten pogodbeni pogoj (med drugim!) zlasti določba:

  • s katero se določi pogodbena kazen v korist podjetja;
  • ki od potrošnika zahteva plačilo nesorazmerno visokega nadomestila v primeru, ko potrošnik ne izpolni svojih pogodbenih obveznosti;
  • ki podjetju daje izključno pravico razlage pogodbenih določil.

Viri:

  • Obligacijski zakonik (Uradni list RS, št. 97/07) 
  • Zakon o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 98/04 – 19/15)
  • Zakon o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami (Uradni list RS, št. 53/07) 

Ta članek je bil pripravljen na podlagi zakonodaje ter sodne in upravne prakse, veljavne v času priprave besedila. V primeru kasnejših sprememb zakonodaje, sodne ali upravne prakse avtor in Zavod mladi podjetnik ne odgovarjata za ažurnost oziroma uskladitev besedila s kasnejšimi spremembami.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo. Preberite več >>

Kaj je drop shipping?

Kaj je drop shipping?

Drop shipping je angleški izraz za vrsto prodajne sheme, ki skrajša dobavno verigo med kupcem in proizvajalcem, zaradi manj posrednikov in prodajnih marž pa omogoči nižje cene. Priljubljen ponudnik modela drop shipping je AliExpress oziroma AliBaba. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Tokratna rubrika Odgovor strokovnjaka bo namenjena podjetnikom, ki svojo davčno osnovo ugotavljajo z upoštevanjem normiranih odhodkov, t. i. normirancem. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Kaj je denarno nadomestilo za brezposelnost, kdaj pripada posamezniku, kako jo uveljavi in kakšni so roki, ki jih mora pri tem upoštevati? Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka vam predstavljamo odgovore na vprašanja: Se zaposliti v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? Katera pogodba je finančno najugodnejša? Preberite več >>

Pogosto zastavljena vprašanja

Pogosto zastavljena vprašanja

V tem dokumentu smo zbrali najbolj pogosto zastavljena vprašanja, ki se porajajo mladim podjetnikom ob prvih korakih vstopa v podjetništvo. Odgovori so preverjeni s pomočjo prakse ali strokovnjakov. Zbrana vprašanja so na kratko opisana spodaj, odgovore pa si v celoti lahko ogledate na spodnjih povezavah. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pridobitev zasedene spletne domene

Odgovor strokovnjaka: Pridobitev zasedene spletne domene

Ustanovili ste podjetje, morda celo registrirali blagovno znamko, a .com različica vaše firme je na spletu že zasedena. Kako lahko pridobite .com domeno, čeprav je že zasedena vam bomo pojasnili v spodnjem prispevku. Preberite več >>

Oznake:
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Dan odprtih vrat v MP coworkingu

24.10.2017 od 14:00 do 18:00
Dan odprtih vrat v MP coworkingu

V torek, 24. oktobra 2017, v coworkingu Zavoda mladi podjetnik organiziramo dan odprtih vrat. Vabljeni, da se oglasite in nas spoznate.
Preberite več >>

MP dogodek: Razvij svojo idejo v donosen posel!

25.10.2017 od 17:00 do 19:00
MP dogodek: Razvij svojo idejo v donosen posel!

Mnogokrat se na nas obrnejo posameznice in posamezniki z idejo, ki bi jo radi pretvorili v posel. V večini primerov ostane pri poizvedovanju, pa čeprav gre velikokrat za ideje, ki imajo velik potencial.
Preberite več >>

MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

27.10.2017 od 14:00 do 18:00
MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

Povečajte svojo produktivnost z naprednimi vitkimi in agilnimi prijemi. V celotni zgodovini človeštva sta predvsem inoviranje in superiorna organiziranost vedno vodili na vrh ter do novih nepričakovanih uspehov - tudi v podjetništvu in poslovnem svetu.
Preberite več >>

MP delavnica: Google Analytics

04.11.2017 od 9:00 do 16:30
MP delavnica: Google Analytics

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 100 ali 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics.
Preberite več >>

MP dogodek: Optimizacija spletnih strani

10.11.2017 od 14:00 do 17:30
MP dogodek: Optimizacija spletnih strani

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani.
Preberite več >>

MP delavnica: Trening javnega nastopanja

15.11.2017 od 17:00 do 19:30
MP delavnica: Trening javnega nastopanja

Se vam zatakne v grlu, ko morate stopiti pred občinstvo? Vabimo vas na 4-tedenski trening javnega nastopanja, kjer bomo obdelali prvine dobrega javnega nastopa, pogledali tremi v oči, se ji globoko nasmejali in skupaj izboljšali vaš javni nastop.
Preberite več >>

Vse za podjetje