Odgovor strokovnjaka: Kako ravnati, če stranka ne prevzame naročila

Današnja rubrika Odgovor strokovnjaka bo opredelila pravice in obveznosti spletnega trgovca v primeru, ko kupec ne prevzame naročenega v spletni trgovini. Na kratko se bo rubrika dotaknila tudi pravic in obveznosti v zvezi z odstopom od pogodbe, sklenjene na daljavo.
Odgovor strokovnjaka: Kako ravnati, če stranka ne prevzame naročila

Odgovor strokovnjaka: Neprevzeto naročilo (Vir slike: Hubspot.com)

Vprašanje:

Kakšne so pravice in obveznosti prodajalca v primeru, ko kupec ne prevzame naročila naročenega preko spletne trgovine?

Odgovor:

Vsako neprevzeto naročilo spletnemu trgovcu povzroči tako stroške s samim embaliranjem in pošiljanjem naročenega, kot tudi izgubo dragocenega časa za opravo tako rekoč neproduktivnega dela. Postopanje trgovca v primeru prevzema paketa in kasnejšem odstopu potrošnika od pogodbe, sklenjene na daljavo, je dokaj celovito zakonsko urejeno. Po drugi strani pa situacija v zvezi z neprevzemom naročila povzroča različne interpretacije pripadajočih pravic in obveznosti.

V primeru neprevzetega naročila ali odstopa od pogodbe, sklenjene na daljavo, se uporabljajo določila Zakona o varstvu potrošnikov (v nadaljevanju ZVPot). Kadar ZVPot normativno ne ureja določene situacije v odnosu med podjetjem in potrošnikom, se lahko uporabijo določbe Obligacijskega zakonika (v nadaljevanju OZ), vendar pa v razmerju med OZ in ZVPot velja načelo lex specialis, kar pomeni, da ima uporaba specialnejšega zakona prednost pred uporabo splošnejšega zakona, pri čemer se šteje, da je ZVPot specialnejši zakon od OZ.

Urejanje odnosov med spletnim trgovcem in potrošnikom pa je, ob upoštevanju zakonskih določil, lahko modificirano tudi preko pogodbenega razmerja, kamor spadajo tudi pogodbeni pogoji (tj. splošni pogoji poslovanja, pogoji uporabe itd).

Najprej o pravici do odstopa od pogodbe, sklenjene na daljavo 

Prva obveznost spletnega trgovca je, da mora še pred sklenitvijo same pogodbe potrošnika opozoriti na posledice, ki sledijo morebitnemu odstopu od pogodbe, sklenjene na daljavo, predvsem na (navajamo samo za ta prispevek relevantne določbe).

  • to, da potrošnik krije stroške vračila blaga, v primeru odstopa od pogodbe, če je potrebno,
  • možnost obstoja in obveznost kritja stroškov v zvezi z vračilom blaga, če ga pri pogodbah, sklenjenih na daljavo, zaradi njegove narave ni mogoče vrniti po pošti; 

Torej, pri pogodbah, sklenjenih na daljavo, ima potrošnik pravico, da v 14 dneh obvesti podjetje, da odstopa od pogodbe, ne da bi mu bilo treba navesti razlog za svojo odločitev. Pri tem lahko potrošnika bremenijo le stroški, ki so navedeni zgoraj (stroški, ki jih ima potrošnik s pošiljanjem blaga nazaj).

Obvestilo o odstopu lahko potrošnik predloži podjetju na obrazcu za uveljavitev pravice potrošnika do odstopa od pogodbe ali z nedvoumno izjavo, iz katere jasno izhaja, da odstopa od pogodbe.

Dokazno breme glede uveljavljanja pravice do odstopa nosi potrošnik.

Obveznosti spletnega trgovca po potrošnikovem odstopu od pogodbe, sklenjene na daljavo

Spletni trgovec mora po prejemu potrošnikovega obvestila o odstopu in po prejemu vrnjenega blaga potrošniku vrniti vsa prejeta plačila z enakim plačilnim sredstvom, kot ga je uporabil potrošnik, razen če je potrošnik izrecno zahteval uporabo drugega plačilnega sredstva in če potrošnik zaradi tega ne nosi nobenih stroškov.

Spletni trgovec mora tudi vedeti, da potrošnik ne more zahtevati povračila dodatnih stroškov, ki so nastali, če se je izrecno odločil za drugo vrsto pošiljke, kakor je cenovno najugodnejša standardna pošiljka, ki jo ponuja spletni trgovec.

Pri prodajnih pogodbah lahko spletni trgovec zadrži vračilo prejetih plačil do prevzema vrnjenega blaga ali dokler potrošnik ne predloži dokazila, da je blago poslal nazaj, razen če podjetje ponudi možnost, da samo prevzame vrnjeno blago.

Kot je že omenjeno zgoraj, potrošnik v zvezi z odstopom od pogodbe krije samo stroške vračila blaga, razen če te stroške krije spletni trgovec ali če spletni trgovec predhodno ne seznani potrošnika, da ga bremeni ta strošek.

Kaj pa v primeru neprevzema naročene pošiljke?

Spletnemu trgovcu v primeru neprevzetega naročila nastanejo stroški, tako s samim pakiranjem, pošiljanjem, administracijo (izdaja računa in morebitnih drugih dokumentov).

Te stroške bi si lahko povrnil po sodni poti, vendar pa to v večini primerov ni smiselno, tako s finančne kot časovne plati.

Lahko pa spletni trgovec takšne “kupce” uvrsti na interno “črno listo” in jim pri naslednjem naročilu zavrne prodajo, na podlagi pravice do svobodne odločitve pri sklepanju pogodbenih razmerij.

Urejanje pogodbenih razmerij preko pogodbenih pogojev

Kar se pa tiče navedb v splošnih pogoji poslovanja, pogojih uporabe, pogodbenih pogojih ipd. pa ZVPot v 23. členu določa: “Podjetje ne sme postavljati pogodbenih pogojev, ki so nepošteni do potrošnika. Pogodbeni pogoji iz prejšnjega odstavka so nični.”

V naslednjem členu ZVPot opisuje, kateri so ti nepošteni pogodbeni pogoji, in sicer se slednji štejejo za nepoštene, če:

  • v škodo potrošnika povzročijo znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznostih strank ali
  • povzročijo, da je izpolnitev pogodbe neutemeljeno v škodo potrošnika ali
  • povzročijo, da je izpolnitev pogodbe znatno drugačna od tistega, kar je potrošnik utemeljeno pričakoval ali
  • nasprotujejo načelu poštenja in vestnosti.

Nadalje velja, da če so izpolnjeni zgoraj našteti pogoji, se šteje za nepošten pogodbeni pogoj (med drugim!) zlasti določba:

  • s katero se določi pogodbena kazen v korist podjetja;
  • ki od potrošnika zahteva plačilo nesorazmerno visokega nadomestila v primeru, ko potrošnik ne izpolni svojih pogodbenih obveznosti;
  • ki podjetju daje izključno pravico razlage pogodbenih določil.

Viri:

  • Obligacijski zakonik (Uradni list RS, št. 97/07) 
  • Zakon o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 98/04 – 19/15)
  • Zakon o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami (Uradni list RS, št. 53/07) 

Ta članek je bil pripravljen na podlagi zakonodaje ter sodne in upravne prakse, veljavne v času priprave besedila. V primeru kasnejših sprememb zakonodaje, sodne ali upravne prakse avtor in Zavod mladi podjetnik ne odgovarjata za ažurnost oziroma uskladitev besedila s kasnejšimi spremembami.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Odgovor strokovnjaka: porodniška in s.p.

Odgovor strokovnjaka: porodniška in s.p.

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka se bomo ukvarjali s porodniškim dopustom samostojnih podjetnic. V nadaljevanju bomo razložili podrobnosti v zvezi z materinskim in starševskim nadomestilom in vplivom le-teh na poslovanje samostojnih podjetnic. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: popoldanski s.p. in soglasje delodajalca

Odgovor strokovnjaka: popoldanski s.p. in soglasje delodajalca

V tokratni rubriki obravnavamo vprašanje stranke, ki jo je zanimalo, ali mora o odprtju popoldanskega s.p. obvestiti svojega delodajalca. Raziskali smo, kako je to področje urejeno v Zakonu o delovnih razmerjih.   Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: polovični delovni čas in zdravstveno zavarovanje

Odgovor strokovnjaka: polovični delovni čas in zdravstveno zavarovanje

V tokratni rubriki pojasnjujemo, do kakšnega obsega pravic iz zdravstvenega zavarovanja so upravičene osebe, ki so zaposlene za delovni čas krajši od polnega delovnega časa. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za plovični delovni čas

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za plovični delovni čas

Tokrat v rubriki odgovarjamo na vprašanje bralke našega portala, na temo prispevkov za invalidsko in pokojninsko zavarovanje. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Sprememba s.p. v popoldanski s.p.

Odgovor strokovnjaka: Sprememba s.p. v popoldanski s.p.

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka bomo predstavili postopek prehoda z "navadnega" ali drugače rečeno "polnega" s.p. na "popoldanski" s.p. (opravljanje dejavnosti kot postranski poklic). Pomembno je vedeti, da imajo lahko popoldanski s.p. le tisti, ki so zaposleni za polni delovni čas. Preberite več >>

Oznake:
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Google Analytics delavnica in Marko Penko

31.05.2018 od 16:00 do 01.06.2018 19:30
Google Analytics delavnica in Marko Penko

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics delavnica, ki jo za nas pripravlja Marko Penko.
Preberite več >>

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

01.06.2018 od 8:30 do 12:00
NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren.
Preberite več >>

Google AdWords delavnica in Marko Penko

07.06.2018 od 9:00 do 17:00
Google AdWords delavnica in Marko Penko

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno poznavanje navodil, trikov in smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Da boste svoje oglaševanje vzpostavili kar se da učinkovito, je tu Google AdWords delavnica, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti. Z nami bo izkušeni Google AdWords mojster Marko Penko, ki je v svoji karieri upravljal na milijone evrov oglaševalskih proračunov.
Preberite več >>

Izbor MP leta 2018: Predstavitve polfinalistov

08.06.2018 od 16:00 do 18:00
Izbor MP leta 2018: Predstavitve polfinalistov

Letos bomo četrtič v okviru izbora Mladi podjetnik leta organizirali dogodek, ki je namenjen zgolj predstavitvam kandidatov. Predstavilo se bo 10 polfinalistov, ki jih bomo izbrali med vsemi prijavljenimi kandidati na izbor Mladi podjetnik leta 2018.
Preberite več >>

Izbor MP leta 2018: Predstavitve finalistov in razglasitev zmagovalca

15.06.2018 od 18:10 do 20:00
Izbor MP leta 2018: Predstavitve finalistov in razglasitev zmagovalca

V petek, 15. 06. 2018, bo v okviru konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne! potekalo sklepno dejanje letošnjega izbora Mladi podjetnik leta. Na sporedu bodo javne predstavitve finalistov, ki jih je komisija izbrala izmed vseh prijavljenih kandidatov, in razglasitev Mladega podjetnika leta 2018.
Preberite več >>

Vse za podjetje