Odgovor strokovnjaka: Tožba zoper zavajajoče oglaševanje

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka bomo podrobno opisali, kako lahko ukrepate, če ugotovite, da je tretja oseba kršila vašo blagovno znamko na način passing-off ter kakšne zahtevke in pravna sredstva imate na voljo.
Odgovor strokovnjaka: Tožba zoper zavajajoče oglaševanje

Tožba zoper zavajajoče oglaševanje (Vir slike: Picjumbo.com)

Vprašanje:

Kako lahko ukrepam, če konkurent z zavajajočim oglaševanjem škoduje moji blagovni znamki?

Odgovor:

T.i. passing off  je doktrina, ki se je razvila v angloameriškem konkurenčnem pravu, s sodbo Jif Lemon. Passing off oziroma doktrina zavajujočega oglaševanja obravnava dejanja, ki ogrožajo pošteno konkurenco tako, da se pri oglaševanju uporabljajo zunanji izrazni znaki, ki so podobni tistim, ki jih uporabljajo konkurenčna podjetja. Gre za zlorabo znakov drugega, konkurenčnega podjetja. Zavajajoče oglaševanje je torej takšno, ki uporablja imena, znamke, logotipe, sheme, načrte, barve, melodije in druge zunanje izrazne znake, pri tem pa povzroča škodo podjetju, ki mu konkurira na trgu. Bistveno je, da je prepovedano predstavljati svoje blago kot blago nekoga drugega (primeri na slikah).

Zavajajoče oglaševanje je torej takšno, ki uporablja imena, logotipe, sheme, načrte, barve, melodije in druge zunanje izrazne znake. Mednje spada tudi blagovna znamka. (Vir slike: thisismoney.co.uk)

Po slovenskem pravu, se lahko kršitve preganja na podlagi treh zakonov:

  • Zakon o varstvu konkurence (ZVK) varuje akterje na trgu pred dejanji nelojalne konkurence,
  • Zakon o industrijski lastnini (ZIL) varuje pred kršitvami intelektualne lastnine,
  • Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot) varuje pred dejanji, ki zavajajo potrošnike.

Sodno varstvo po ZVK

Zakon o varstvu konkurence v 13. členu opredeljuje dejanje nelojalne konkurence: Nelojalna konkurenca je prepovedana. Nelojalna konkurenca je dejanje podjetja pri nastopanju na trgu, ki je v nasprotju z dobrimi poslovnimi običaji in s katerim se povzroči ali utegne povzročiti škoda drugim udeležencem na trgu.

V tretjem odstavku omenjenega člena so tudi eksemplifikativno našteti primeri nelojalne konkurence, med njimi tudi zavajujoče oglaševanje: 

Kot dejanja nelojalne konkurence po prejšnjem odstavku se štejejo zlasti:

  • reklamiranje, oglašanje ali ponujanje blaga ali storitev z navajanjem neresničnih podatkov ali podatkov in izrazov, ki ustvarjajo ali utegnejo ustvariti zmedo na trgu ali z zlorabo nepoučenosti ali lahkovernosti potrošnikov,
  • neupravičena uporaba imena, firme, znamke ali kakšne druge oznake drugega podjetja, ne glede na to ali je drugo podjetje dalo soglasje, če se s tem ustvari ali utegne ustvariti zmeda na trgu,…

Kršitev po ZVK predstavlja vsako dejanje, ki izpolnjuje elemente generalne klavzule (1. odstavek 13. člena ZVK), pri tem pa ni pomembna krivda ali subjektivni odnos kršitelja. 

Pogoji za sodno varstvo po ZVK so elementi po generalni klavzuli ZVK:

  • podjetje, ki nastopa na trgu, tj. aktivnost, ki je usmerjena v pridobivanje tržnega deleža,
  • nasprotovanje dobrim poslovnim običajem, tj. pravni standard, ki se presoja od primera do primera, med drugim vestnost in poštenje, morala, strokovna korektnost in ustvarjanje zmede na trgu,
  • nastanek škode je pogoj za odškodninsko odgovornost po 27. členu ZVK, za kršitev po 13. členu ZVK pa je dovolj že možnost nastanka škode.

Po Zakonu o industrijski lastnini je prepovedana kraja modela ali vzorca konkurenčnega podjetja. (Vir slike: thisismoney.co.uk).

Sodno varstvo po ZIL

Po Zakonu o industrijski lastnini je prepovedana kraja modela ali vzorca konkurenčnega podjetja. Predpogoj za varstvo po tem zakonu je, da je bil model ali vzorec dejansko zaščiten, torej da je podjetje dejanski lastnik pravice industrijske lastnine.  

94. člen ZIL pravi, da za kršitev modela, vzorca, znamke in označbe porekla blaga se šteje tudi njihovo posnemanje. Posnemanje po drugem odstavku tega člena obstaja, če povprečen kupec blaga oziroma povprečen uporabnik storitve ne glede na vrsto blaga oziroma storitve lahko opazi razliko le, če je posebno pozoren oziroma če pomeni znamka ali znak prevod ali transkripcijo oziroma transliteracijo znamke.

Pogoji za sodno varstvo po ZIL so torej sledeči:

  • oškodovano podjetje je imetnik pravice industrijske lastnine,
  • nastala je kršitev omenjene pravice, pri tem pa ni važno, ali je s tem nastala škoda.

Sodno varstvo po ZVPot

Zakon o varstvu potrošnikov je primarno usmerjen v potrošnike, zato nudi primarno zaščito njim, in ne podjetjem. Vseeno pa nudi opredelitev zavajajočega oglaševanja, ki je po ZVPot opredeljen kot vsako oglaševanje, ki na kakršenkoli način, vključno s predstavitvijo blaga in storitev, zavaja ali utegne zavajati potrošnika, ki mu je oglaševanje namenjeno ali ga lahko doseže in ki bi zaradi svoje zavajajoče narave verjetno vplivalo na ekonomsko obnašanje potrošnika ali ki iz enakih razlogov škodi ali bi verjetno škodilo konkurentom. Zavajajoče oglaševanje je zlasti oglaševanje, ki izkorišča ali bi lahko izkoriščalo potrošnikovo neizkušenost in neznanje v dobičkonosne namene, ki vsebuje nejasnosti, čezmerna pretiravanja ali druge podobne sestavine, ki potrošnika zavajajo ali bi ga lahko zavajale. 

Primer: Konkurenčno podjetje prodaja izdelek, ki je ponaredek vašega izdelka. 

Na voljo je varstvo po ZIL in ZVK, poleg tega pa so s ponaredki pogosto kršeni tudi carinski predpisi in mednarodni sporazumi o trgovinskem sodelovanju.

ZVK bo v tem primeru nudil tožbo na prenehanje izvrševanja nelojalne konkurence, tožbo na uničenje proizvodov in odškodninsko tožbo, ZIL pa bo poleg odškodninske tožbe omogočil tudi tožbo na prenehanje kršitve pravice industrijske lastnine. 

Viri:

  • Zakon o varstvu konkurence
  • Zakon o intelektualni lastnini
  • Zakon o varstvu potrošnikov

Iščete pravno pomoč? Preverite naše pravno svetovanje >>

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo. Preberite več >>

Kaj je drop shipping?

Kaj je drop shipping?

Drop shipping je angleški izraz za vrsto prodajne sheme, ki skrajša dobavno verigo med kupcem in proizvajalcem, zaradi manj posrednikov in prodajnih marž pa omogoči nižje cene. Priljubljen ponudnik modela drop shipping je AliExpress oziroma AliBaba. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Tokratna rubrika Odgovor strokovnjaka bo namenjena podjetnikom, ki svojo davčno osnovo ugotavljajo z upoštevanjem normiranih odhodkov, t. i. normirancem. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Kaj je denarno nadomestilo za brezposelnost, kdaj pripada posamezniku, kako jo uveljavi in kakšni so roki, ki jih mora pri tem upoštevati? Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka vam predstavljamo odgovore na vprašanja: Se zaposliti v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? Katera pogodba je finančno najugodnejša? Preberite več >>

Pogosto zastavljena vprašanja

Pogosto zastavljena vprašanja

V tem dokumentu smo zbrali najbolj pogosto zastavljena vprašanja, ki se porajajo mladim podjetnikom ob prvih korakih vstopa v podjetništvo. Odgovori so preverjeni s pomočjo prakse ali strokovnjakov. Zbrana vprašanja so na kratko opisana spodaj, odgovore pa si v celoti lahko ogledate na spodnjih povezavah. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Udeležite se dogodkov Blockchain Roadshowa!

21.11.2017 od 16:30 do 08.12.2017 18:00
Udeležite se dogodkov Blockchain Roadshowa!

Blockchain Think Tank, Tehnološki park Ljubljana in Zavod mladi podjetnik pripravljamo serijo brezplačnih izobraževanj o tehnologiji blockchain, kriptovalutah in z njimi povezanimi tematikami. Obiskali bomo številne kraje v Sloveniji - toplo vabljeni, da preverite program in se nam pridružite.
Preberite več >>

Blockchain Roadshow: Trbovlje

21.11.2017 od 16:30 do 19:00
Blockchain Roadshow: Trbovlje

Blockchain Think Tank, Tehnološki park Ljubljana in Zavod mladi podjetnik pripravljamo serijo brezplačnih izobraževanj o tehnologiji blockchain, kriptovalutah in z njimi povezanimi tematikami. Obiskali bomo tudi Trbovlje, kjer nas bodo prijazno gostili v Katapultu.
Preberite več >>

Blockchain Roadshow: Ljubljana

07.12.2017 od 10:00 do 08.12.2017 20:00
Blockchain Roadshow: Ljubljana

Blockchain Think Tank, Tehnološki park Ljubljana in Zavod mladi podjetnik pripravljamo serijo brezplačnih izobraževanj o tehnologiji blockchain, kriptovalutah in z njimi povezanimi tematikami. Serijo bomo zaključili v Ljubljani, in sicer s kar dvodnevnim dogodkom (7. in 8. december). Obiščite nas v Tehnološkem parku Ljubljana!
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords

07.12.2017 od 16:30 do 08.12.2017 19:30
Delavnica: Google Adwords

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno upoštevanje splošnih smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Prav zato vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti.
Preberite več >>

Vse za podjetje