Pametno mesto, ki so ga »sezidali« Slovenci
»Pametna lahko postanejo tudi manjša mesta ali občine, ki lahko na enak način izkoriščajo potencialne pametne tehnologije,« pravi Blaž Golob iz SmartIScity (Vir slike: Siniša Kanižaj).
Pametna mesta, okolja, v katerih so se prebivalci odločili, da bodo z uporabo sodobnih informacijskih tehnologij zvišali kakovost svojih življenj, so tu. Podobe, ki so nam jih dali (hollywoodski) filmi, so pretirane in drugače orientirane od stvarnosti.
Njihova naloga je izboljšanje kakovosti življenja na pravzaprav vseh nivojih – brez posega v zasebnost. Če pogledamo naokoli, so pametna mesta že tu, več je alternativ mobilnosti, tudi zelenih površin, večji je dostop do podatkov, sodelovanja prebivalcev z občinami in upoštevanje principov pametnega izkoriščanja virov.
Pametno mesto je lahko tudi podeželje
Čeprav gre za skovanko dveh besed, pametnega in mesta, pa ni koncept omejen le na mestno središče, pravi Blaž Golob iz podjetja SmartisCity, ki je razvilo platformo pametnega mesta. »Pametna lahko postanejo tudi manjša mesta ali občine, ki lahko na enak način izkoriščajo potencialne pametne tehnologije,« zato je možna tudi selitev na obrobje oziroma podeželje.
Trenutno se pod kategorijo »pametna mesta« uvršča 235 mest. Morda se sliši malo, a še leta 2013 jih je bilo zgolj 170, poroča raziskava Navigant. Med bolj aktivnimi mesti je Dubaj, kjer so sprejeli celo poseben plan, ki se bo uresničil do leta 2021.
Slovenska platforma Smart City »celostno pristopa h konceptu upravljanja mesta, saj nudi tudi upravljanje projektov, organizacijo proračuna, pregled ključnih kazalnikov uspešnosti, komunikacijo s prebivalci«. Platforma namreč povezuje vse ključne elemente uspešno upravljanega mesta, svojemu pametnemu županu pa omogoča upravljanje urbanističnega, socio-ekonomskega in tehnološkega razvoja mesta, merjenje in poročanje o napredku v realnem času.
Razvili so jo s pomočjo domačih IT strokovnjakov, kar po mnenju sogovornika »dokazuje, da imamo v Sloveniji odlično podporo in znanje«. Razvili so jo v celoti z lastniškim kapitalom.
Slovenska mesta so v samem vrhu!
Slovensko platformo, ki jo razvija SmartisCity, je mogoče opaziti tudi v tujini. Prisotni so na Hrvaškem, v Nemčiji in Španiji. »Razlike med mesti se pojavljajo, ne samo med državami, ampak že znotraj posamezne države, saj sodelujemo z mesti različnih velikosti in značaja. Naša platforma ne posega v tradicijo oziroma kulturno identiteto mesta. Ne glede na značaj, vsako mesto zbira podatke, ki so ključni za njegovo uspešno upravljanje in razvoj,« pojasnjuje razliko, ki se ustvarja med mesti in državami. Vsekakor so ozaveščenost mest, njihova razvitost in pripravljenost na spremembe glavne razlike – po izkušnjah SmartisCity so slovenska mesta v samem vrhu.
Ekipa SmartisCity je pri iskanju investitorja previdna. Trenutno ji več pomenijo partnerji, s katerimi že sodelujejo (Vir slike: Mavric Pivk/Delo).
Tudi tu je zakonodaja ovira
Ena največjih ovir pri razvoju pametnih mest je zakonodaja, ki prepočasi sledi tempu, ki ga narekuje njihov razvoj: »Pridobivanje podatkov predstavlja zahtevna pravna vprašanja. Varovanje osebnih podatkov je izjemno pomembno in vloga države kot pametnega zakonodajalca je na tem področju nujna. Država lahko s pametnim upravljanjem omogoči razvoj.« S slabimi, neusklajenimi in podzakonskimi akti pa omeji prav vsako podjetniško pobudo.
Pametna mesta ne zbirajo osebnih podatkov
Vprašanje varnosti je aktualno tudi na tem področju, a kot pravi Golob bojazni za nevarnost dejansko ni. Poleg nenehnega razvoja novih varnostnih mehanizmov »pri pametnih mestih ne gre za zbiranje intimnih oziroma osebnih podatkov. To počnejo naši telefoni, elektronska pošta. Pri pametnih mestih pa gre predvsem za statistične podatke, ki ne posegajo v zasebnost posameznika,« miri sogovornik.
Tudi ta segment industrije (že) pozna lobije. »Na področju pametnih mest to pomeni promoviranje določenih, po navadi največjih ponudnikov pametnih mest,« z nekaterimi sodeluje tudi ljubljanska ekipa, obenem pa odpirajo prostor za množico novih rešitev, ki so lahko hitrejše in bolj učinkovite za mesto.
Pri iskanju investicije so previdni
Povezovanje in sodelovanje s startupi, malimi in srednjimi podjetji jih zanimajo, (iskanje) investicije toliko manj. Pravzaprav so previdni pri iskanju, saj kot pravi sogovornik, jim več pomenijo partnerji, s katerimi že sodelujejo. To sodelovanje pa jim pomaga tudi pri nadaljnjem razvoju novih rešitev in sooblikovanju pametne prihodnosti.