Zakaj je poslovna etika v podjetništvu pomembna?

Avtor Željka Kitić — 06.09.2013
Komentiraj!
V zadnjih letih smo priča čedalje večjemu prikazu neetike. Etično in družbeno ravnanje postaja vse pomembnejše tako na zasebnem kot na poslovnem področju, kot tudi vprašanje, kaj je prav in kaj ne, s katerim so se podjetja začela intenzivno ukvarjati šele v zadnjem času.
Zakaj je poslovna etika v podjetništvu pomembna?

Zakaj je poslovna etika v podjetništvu pomembna? (Vir slike: sxc.hu)

Podjetja se morajo prilagoditi etičnim zahtevam časa, sicer je lahko njihova legitimnost ogrožena.

Etiko bi bilo v podjetju potrebno povezati tudi z drugimi področji, predvsem tistimi, ki so v povezavi z družbeno odgovornostjo. Etiko kot tudi družbeno odgovornost je potrebno dejansko uvesti v podjetje in ne le informirati zaposlenih. Za izboljšanje etičnosti in s tem družbene odgovornosti so na voljo različni pristopi, vendar managerji in podjetniki, ki dajejo dober zgled, lahko pripomorejo h gradnji pozitivne etične klime v podjetju.

Etična vprašanja in dileme so večinoma sporne, ker se ukvarjajo z razločevanjem med dobrim in slabim. Meja med dobrim in slabim pa je očitna le na prvi pogled. Torej, kaj je etično vedenje? Pri etiki gre za temeljno vprašanje človeških odnosov, za naš odnos do ljudi in kako naj se drugi ljudje obnašajo do nas. Etična načela usmerjajo moralno delovanje. Neetično vedenje (laganje, kraje, oškodovanje,...) je pogosto v vsakdanjem življenju. Če pa je tako vedenje preveč razširjeno, lahko zelo škodljivo vpliva na delovanje (tudi ekonomsko) družbe. Vsepovsod obstajajo različni etični sistemi, ki pomagajo razločevati, kaj je prav in kaj ne. V tem pogledu je etika univerzalna in lastna celemu človeštvu.

Razlogov zakaj je etika pomembna, je kar nekaj:

  • Za učinkovito poslovanje

Visoka etična raven je pomembna v gospodarstvu in družbi, saj lahko le tako gradimo zaupanje v poslovne partnerje in se izognemo dvomom, ali jim lahko zaupamo ali ne.

  • Za podjetje kot skupnost ljudi

Tu je pomemben občutek, da zaposleni delajo v organizaciji, ki jo drugi spoštujejo ter ravna prav. V takšnem primeru smo ponosni na podjetje, to pa poveča pripadnost, ustvarjalnost in pripravljenost na trdo delo.

  • Zato ker podjetja poslujejo v družbi in izpolnjujejo njena pričakovanja

Etično ravnanje se pričakuje od vodstva določene interesne skupine, zlasti lastnikov, poslovnih patnerjev. Pojavljajo se tudi vlagatelji, ki so pripravljeni investirati le v podjetja etično nespornih dejavnosti (vojaška industrija).

  • Ker različni deležniki to pričakujejo

Etično ravnanje pričakuje družba, tako na lokalni kot na globalni ravni. V nasprotnem primeru se lahko zgodi, da se zmanjša uspešnost poslovanja.

Zbrali smo mnenja slovenskih podjetnikov in njihove izkušnje o neetičnosti v našem poslovnem prostoru:

''Zaenkrat imam glede etike večinoma pozitivne izkušnje, zato ker se že vnaprej dobim samo s takimi, kjer že prej preverim, da se ne bo kaj neetičnega sploh dogajalo. Preverim ljudi s katerimi se dobim - predvsem preko tistih, ki so že poslovali z njimi ter ne poslujem s sumljivmi organizacijami npr. blokirani računi, čudna lastništva, včasih tudi nerealne obljube. Res pa je, da nas je enkrat nek oblikovalec hotel prepričati, da manj revij natisnemo s tem imamo manj stroškov za tisk in več za njega. To pa ni bilo etično do oglaševalcev, partnerjev - saj jim nekaj obljubimo in zato tudi plačajo.''

-podjetnik iz založniške panoge-

''Med pogovorom s poslovnim partnerjem o etičnih poslovnih praksah sem mu zastavil hipotetično vprašanje: "Stranka se po dolgih pogajanjih odloči za naročilo projekta, a želi 10% dražjo ponudbo, po kateri bi se dodatek po stranskih kanalih vrnil v privaten žep. Bi stranki ugodil?". Odgovor je bil: "Če bi bila to edina ovira za pridobitev projekta, verjetno bi. Ti ne bi?" Dodal bi, da se etična odgovornost prične pri posamezniku in da "sistemska slaba praksa" ne more biti izgovor.''

-podjetnik iz ITC panoge-

'V začetku poslovanja smo se dogovorili ali bomo dali zaposlenemu neko plačo ali procente od projekta. Bivši sodelavec s študentskim statusom ni bil zadovoljen z izbiro, zato je zlorabil podpisane in ožigosane študentske napotnice v dokaj visoki vrednosti v svojo korist. Zadeva se rešuje pravno.''

-podjetnik iz IT panoge-

''Kot najbolj neetično bi lahko izpostavil osebo katera je lagala o večini stvareh… svoji izobrazbi, dosedanjih izkušnjah, poslovnih partnerjih, neudeležbi na sestankih. Seveda smo sodelovanje hitro zaključili!''

-podjetnik iz Primorske-

''Zadnjič smo imeli sestanek z enimi nemškimi partnerji. Lastnik in direktor je pred vsemi na sestanku rekel zaposlenemu: "You don't know shit, you don't know what are you talking, shut up!" Še meni je bilo neprijetno ... kaj šele njemu.''

-podjetnik iz Gorenjske-

'Promet nam je začel upadati. Sklicali smo krizni sestanek, opravili tržno analizo in ugotovili, da nam je malo ponagajala konkurenca. Le-ta je naše reklamne letake povsod kjer smo jih imeli na javnih mestih, metala v smeti.''

-podjetnik iz gostinske panoge-

'Kolegica iz drugega podjetja predlagala, da bi se javila na razpis in dobila sredstva, s katerimi bi ji jaz svetoval v okviru razpisa. Ko sem pregledal predmet razpisa, sem zavrnil, ker to ni točno to, kar jaz počnem in v kar verjamem. Moral bi se preveč prilagoditi razpisu in se nisem hotel. Vem pa, da veliko ostalih podjetji izkorišča razpise in "kao" delajo stvari, ki jih sicer ne."

-podjetnik iz svetovalne panoge-

Viri:

  • Jaklič, M. (1996). Družbeno odgovorno poslovodenje in poslovna etika. Ljubljana: Ekonomska fakulteta.
  • Glas, M. (2000). Poslovno okolje podjetja. Izbrani članki. Ljubljana: Ekonomska fakulteta.
shranjeno pod: , ,
comments powered by Disqus
Prijavi se na e-novice!
Najbolj brane novice