MP intervju: Matija Goljar – Ustvarjalnik

Matija Goljar, vodja Ustvarjalnika, pospeševalnika mladinskega podjetništva, je uspešen podjetniški svetovalec, presojevalec poslovnih idej in izvajalec podjetniških krožkov. Sedaj pa svoj čas namenja prav posebni nalogi: mlade skuša naučiti podjetništva.
MP intervju: Matija Goljar - Ustvarjalnik

MP intervju: Matija Goljar – Ustvarjalnik (Vir slike: arhiv Ustvarjalnika)

Z Matijo smo intervju opravili ravno v času, ko je Ustvarjalnik zaključil izbor idej za prvo generacijo tega podjetniškega pospeševalnika. Izbrali so 5 ekip, presenetljivo pa je, da je bilo izbranih kar 9 predstavnic ženskega spola ter le en moški. V nadaljevanju si preberite nekaj o samem projektu Ustvarjalnik, o izbranih idejah, pa tudi o razmišljanju glede podjetniške prihodnosti v Sloveniji.

Matija, katere panoge prepoznavaš kot perspektivne za startupe (ne samo IT) pri nas?

Zmotno bi bilo razmišljati, da se danes da uspeti samo na računalniškem področju. Resda je najbolj na očeh medijev in javnosti, a večina podjetniških idej se še vedno rodi iz posameznikovih hobijev, njegovih veščin, ustvarjalnosti ali znanj, ki jih lahko uspešno trži. To se je izkazalo tudi pri prijavah v Ustvarjalnik – velika večina idej je vsebovala trženje določenega znanja (kot nudenje neke storitve) ali kreativnih veščin (trženje lastnih izdelkov).

Moj nasvet za mlade bi bil, da se vprašajo, kaj znajo narediti bolje od drugih, kakšni so njihovi hobiji in kateri so njihovi talenti. Prepričan sem, da lahko vsak najde nekaj, kar bi lahko uspešno tržil. Opažam, da se zelo bojimo pokazati, kaj znamo in smo prepričani, da nismo sposobni ali pa, da naši talenti niso “nič takega.” OK, morda res ni najbolje, da gre pol Slovenije na avdicijo za pevska tekmovanja, zagotovo pa ima pol Slovenije vsaj nekakšno znanje, iz katerega lahko nastane uspešen posel. Velika večina takih poslov bo majhnih, ampak iz majhnega zraste veliko … In če imamo veliko malih podjetij, tudi do svetovno znanih startupov ni več dolga pot.

Katerih storitev manjka na trgu (da bi bili ljudje pripravljeni plačati zanje) in so zato lahko boljša priložnost za startup podjetja?

Težko rečem, da pa zdaj obstaja ravno “tista” panoga, ki je še posebej atraktivna, zato bom raje podal malo bolj splošen odgovor.

Današnja družba živi v precejšnjem izobilju, zato vse bolj trošimo za stvari, ki nas zadovoljujejo na emocionalni ravni in niso zgolj funkcionalne. Kupujemo oblačila, s katerimi kažemo našo individualnost (ne zato, ker nas zebe), kupujemo avto, ki nam je všeč (ne zato, ker je najbolj primeren za naše potrebe), kupujemo računalnike z odgriznjenim jabolkom in športne copate s kljukico (ne tiste, ki so cenejši).

Naj postrežem s konkretnim primerom. Starejša gospa se je po izgubi zaposlitve v tekstilni industriji začela ukvarjati z ročnimi deli. Vemo, da je dekorativne izdelke domače obrti zelo težko prodati. Ona pa je imela zgodbo. Iz kovinske žice je izdelala drevo, ga nalepila na kamen in na veje obesila pozlačene lističe. To je drevo želja. Vedno, ko se ti izpolni želja, lahko odtrgaš list. Na prvem sejmu, kjer je predstavila ta izdelek, je prodala vse. Prodala bi jih lahko še nekajkrat več, kot jih je bila zmožna izdelati.

Ustvarjalnik kozarec

Drevo želja (Vir slike: arhiv Ustvarjalnika)

Vedno je potrebno prodati zgodbo, ozadje izdelka, saj bo ravno to najbolj prepričalo kupce. Ravno včeraj sem govoril s predsednico Turističnega društva Kočevje, ki je razlagala, kako se bodo lotili promocije Kočevskega. Povedala je, da tam raste najstarejša jelka na svetu. Njena poslovna zamisel je bila, da bi pobirali semena tiste jelke, jih nasadili in nato nekaj let kasneje prodajali najbolj ekskluzivne novoletne jelke – po vsem svetu. Na tak način se moramo naučiti ustvarjati dodano vrednost, možnosti je neomejeno.

In še dodatna prednost: takšne poslovne zamisli se lahko loti vsak, saj ne potrebuje nikakršnega posebnega znanja. Samo iznajdljivost 🙂

Se spomniš kakšnih inovativnih idej startup podjetij iz tujine iz bolj nišnih panog?

Obstaja en primer, ki ga pogosto kažem dijakom na podjetniških delavnicah. Pogosto me sprašujejo, kako bi lahko oni ustvarili nekaj novega, ko pa nimajo nobenega vrhunskega znanja, da bi kaj takega izumili.

Skušam jim dokazati, da ni potrebno biti doktor znanosti, da ustvariš nov produkt in tako jih spomnim na osnovnošolsko fiziko. Če pustiš nekaj kovinskega poleti na soncu, se boš opekel, ko boš skušal predmet vzeti v roke. Z lesom se to ne bo zgodilo. To znanje fizike je bilo dovolj, da je ameriški podjetnik izdelal produkt Coffee Joulies (www.joulies.com), v kavno zrno oblikovane, nekaj centimetrov velike kovinske kroglice, ki jih lahko vržeš v svoj kavni lonček, da bo kava ostala topla bistveno dalj časa. Na Kickstarterju je zbral 300 tisoč dolarjev, zdaj pa jih zelo uspešno trži prek spleta.

V Ustvarjalniku ugotavljajo: Čez nekaj let bomo imeli očitno več podjetnic kot podjetnikov >>

Ali je pri nas dovolj primernih vlagateljev za start-upe in kje naj prodorni podjetniki iščejo denar?

Verjamem, da lahko iznajdljiv podjetnik začne posel tudi brez kapitala. Prepričanje, da je za posel vedno potreben kapital, ne drži vedno. Podjetnik, ki hoče denimo začeti prek spleta tržiti nek produkt, se bi običajno posla lotil tako, da bi razvil spletno trgovino in nakupil zalogo svojega izdelka. Nato bi se začel na široko oglaševati in … potem je v božjih rokah, ali bodo ljudje dejansko kupovali ali ne. Podjetnik je na tej točki v posel vložil nekaj tisoč evrov, uspeh pa je negotov.

Mnogo smiselneje bi bilo, da bi tak podjetnik za začetek poslovanja uporabil katero od brezplačnih orodij za izdelavo spletnih trgovin (recimo angleški Shopify ali slovenski Shopamine), v njej objavil izdelek, ki ga želi prodajati in prek Facebooka potencialne kupce povabil, da izdelek naročijo. Tako bi hitro preveril, ali na trgu obstaja potreba po tem izdelku, še preden bi zapravil denar. Po tem, ko bi ugotovil, da interes obstaja, pa lahko z mnogo večjo gotovostjo vloži v podjetje svoj denar ali išče kapital pri svojcih, investitorjih …

Zavedati se moramo, da investitorji skoraj nikoli ne vlagajo v idejo. Vlagajo v rast. Podjetnik mora sam dokazati, da je njegova ideja tržno zanimiva in ima potencial za širitev, potem pa denar ni več problem.

Ne pozabite tudi na ostale MP intervjuje!

Ali verjameš, da startup podjetja lahko zaženejo gospodarstvo in prinesejo nova delovna mesta?

Absolutno. Mala podjetja so hrbtenica vsakega gospodarstva, so nosilci inovativnosti in razvoja. Že zdaj malo podjetništvo zaposluje večino slovenskih delavcev in tako bo tudi v prihodnje. Iz malega zraste veliko, zato si moramo prizadevati, da damo tem podjetjem vse pogoje za rast in razvoj. Hkrati pa moramo spodbujati mlade talente, da si upajo stopiti na samostojno podjetniško pot in tako dati proste roke svoji ustvarjalnosti. To počne naš Ustvarjalnik.

Več o Ustvarjalniku poiščite na spletni strani: Ustvarjalnik >>

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Zakaj preko interneta ne dobite nobene stranke?

Zakaj preko interneta ne dobite nobene stranke?

Vsebinski marketing v zadnjih letih čedalje bolj izpodriva klasično oglaševanje. Poleg prodaje ima vpliv tudi na druge elemente, kot so SEO, krepitev zaupanja v znamko ... O tem, zakaj je blog marketing prihodnost oglaševanja, smo govorili z Blažem Kosom, avtorjem bloga AgileLeanLife.com. Preberite več >>

Viberate bo med svoje uporabnike razdelil več kot milijon dolarjev

Viberate bo med svoje uporabnike razdelil več kot milijon dolarjev

Podjetje Viberate, ki je v začetku septembra s prvo javno ponudbo kriptožetonov zbralo skoraj 11 milijonov dolarjev, nadaljuje z razvojem svoje platforme in samega podjetja. Preberite več >>

V Roastery & Bakery po odlično kavo in sveže pecivo

V Roastery & Bakery po odlično kavo in sveže pecivo

Pred časom je v središču Ljubljane odprla vrata samopostrežna pekarnica – kavarnica Roastery & Bakery. V prispevku predstavljamo zgodbo izvirnega lokala. Preberite več >>

S trdim delom do mednarodno prepoznavne blagovne znamke športne opreme

S trdim delom do mednarodno prepoznavne blagovne znamke športne opreme

Mlada podjetnika Luka Železnik in Dejan Kobal sta med študijem ustanovila podjetje Tng oprema, ki se ukvarja s prodajo opreme za funkcionalno vadbo. Kako jima je uspelo? Preberite več >>

Nik Vene, NV Holders: »Vsako stvar se da prodati, če jo znaš pravilno predstaviti!«

Nik Vene, NV Holders: »Vsako stvar se da prodati, če jo znaš pravilno predstaviti!«

Na drugem v seriji dogodkov Razvij svojo idejo v donosen posel je svojo podjetniško zgodbo predstavil Nik Vene iz podjetja NV. Preberite več >>

dr. Peter Merc: »Dejanski potencial blockchaina se šele nakazuje«

dr. Peter Merc: »Dejanski potencial blockchaina se šele nakazuje«

O tehnologiji veriženja blokov se v zadnjem času veliko govori. Pred začetkom Blockchain Roadshowa, v okviru katerega boste spoznali blockchain in njegove potenciale, smo se pogovarjali z vodjo Blockchain Think Tanka dr. Petrom Mercem. Preberite več >>

S podjetjem Vistion do individualnih rešitev strojnega vida

S podjetjem Vistion do individualnih rešitev strojnega vida

Mlado zagonsko podjetje Vistion od leta 2015 naročnikom ponuja individualne avtomatizirane rešitve strojnega vida. Pogovarjali smo se z direktorjem Rokom Miheljem. Preberite več >>

Oznake: , , , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Trendi digitalnega marketinga 2018

02.02.2018 od 15:00 do 19:00
Trendi digitalnega marketinga 2018

Pridružite se nam na letnem dogodku Trendi digitalnega marketinga in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od vsebinskega marketinga, spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje, kako na spletu prodati več, tega dogodka preprosto ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

09.02.2018 od 9:00 do 17:00
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka.
Preberite več >>

MP delavnica: Facebook oglaševanje

23.02.2018 od 9:00 do 16:00
MP delavnica: Facebook oglaševanje

Facebook je koristno orodje tako za grajenje blagovne znamke kot tudi za povečanje prodaje. Na tokratni delavnici se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. S pomočjo Jureta Knehtla iz Adstar boste izvedeli, kako svoje oglase kar najbolje optimizirati za doseganje nadpovprečnih prodajnih rezultatov.
Preberite več >>

Vse za podjetje