MP intervju: Matija Goljar – Ustvarjalnik

Matija Goljar, vodja Ustvarjalnika, pospeševalnika mladinskega podjetništva, je uspešen podjetniški svetovalec, presojevalec poslovnih idej in izvajalec podjetniških krožkov. Sedaj pa svoj čas namenja prav posebni nalogi: mlade skuša naučiti podjetništva.
MP intervju: Matija Goljar - Ustvarjalnik

MP intervju: Matija Goljar – Ustvarjalnik (Vir slike: arhiv Ustvarjalnika)

Z Matijo smo intervju opravili ravno v času, ko je Ustvarjalnik zaključil izbor idej za prvo generacijo tega podjetniškega pospeševalnika. Izbrali so 5 ekip, presenetljivo pa je, da je bilo izbranih kar 9 predstavnic ženskega spola ter le en moški. V nadaljevanju si preberite nekaj o samem projektu Ustvarjalnik, o izbranih idejah, pa tudi o razmišljanju glede podjetniške prihodnosti v Sloveniji.

Matija, katere panoge prepoznavaš kot perspektivne za startupe (ne samo IT) pri nas?

Zmotno bi bilo razmišljati, da se danes da uspeti samo na računalniškem področju. Resda je najbolj na očeh medijev in javnosti, a večina podjetniških idej se še vedno rodi iz posameznikovih hobijev, njegovih veščin, ustvarjalnosti ali znanj, ki jih lahko uspešno trži. To se je izkazalo tudi pri prijavah v Ustvarjalnik – velika večina idej je vsebovala trženje določenega znanja (kot nudenje neke storitve) ali kreativnih veščin (trženje lastnih izdelkov).

Moj nasvet za mlade bi bil, da se vprašajo, kaj znajo narediti bolje od drugih, kakšni so njihovi hobiji in kateri so njihovi talenti. Prepričan sem, da lahko vsak najde nekaj, kar bi lahko uspešno tržil. Opažam, da se zelo bojimo pokazati, kaj znamo in smo prepričani, da nismo sposobni ali pa, da naši talenti niso “nič takega.” OK, morda res ni najbolje, da gre pol Slovenije na avdicijo za pevska tekmovanja, zagotovo pa ima pol Slovenije vsaj nekakšno znanje, iz katerega lahko nastane uspešen posel. Velika večina takih poslov bo majhnih, ampak iz majhnega zraste veliko … In če imamo veliko malih podjetij, tudi do svetovno znanih startupov ni več dolga pot.

Katerih storitev manjka na trgu (da bi bili ljudje pripravljeni plačati zanje) in so zato lahko boljša priložnost za startup podjetja?

Težko rečem, da pa zdaj obstaja ravno “tista” panoga, ki je še posebej atraktivna, zato bom raje podal malo bolj splošen odgovor.

Današnja družba živi v precejšnjem izobilju, zato vse bolj trošimo za stvari, ki nas zadovoljujejo na emocionalni ravni in niso zgolj funkcionalne. Kupujemo oblačila, s katerimi kažemo našo individualnost (ne zato, ker nas zebe), kupujemo avto, ki nam je všeč (ne zato, ker je najbolj primeren za naše potrebe), kupujemo računalnike z odgriznjenim jabolkom in športne copate s kljukico (ne tiste, ki so cenejši).

Naj postrežem s konkretnim primerom. Starejša gospa se je po izgubi zaposlitve v tekstilni industriji začela ukvarjati z ročnimi deli. Vemo, da je dekorativne izdelke domače obrti zelo težko prodati. Ona pa je imela zgodbo. Iz kovinske žice je izdelala drevo, ga nalepila na kamen in na veje obesila pozlačene lističe. To je drevo želja. Vedno, ko se ti izpolni želja, lahko odtrgaš list. Na prvem sejmu, kjer je predstavila ta izdelek, je prodala vse. Prodala bi jih lahko še nekajkrat več, kot jih je bila zmožna izdelati.

Ustvarjalnik kozarec

Drevo želja (Vir slike: arhiv Ustvarjalnika)

Vedno je potrebno prodati zgodbo, ozadje izdelka, saj bo ravno to najbolj prepričalo kupce. Ravno včeraj sem govoril s predsednico Turističnega društva Kočevje, ki je razlagala, kako se bodo lotili promocije Kočevskega. Povedala je, da tam raste najstarejša jelka na svetu. Njena poslovna zamisel je bila, da bi pobirali semena tiste jelke, jih nasadili in nato nekaj let kasneje prodajali najbolj ekskluzivne novoletne jelke – po vsem svetu. Na tak način se moramo naučiti ustvarjati dodano vrednost, možnosti je neomejeno.

In še dodatna prednost: takšne poslovne zamisli se lahko loti vsak, saj ne potrebuje nikakršnega posebnega znanja. Samo iznajdljivost 🙂

Se spomniš kakšnih inovativnih idej startup podjetij iz tujine iz bolj nišnih panog?

Obstaja en primer, ki ga pogosto kažem dijakom na podjetniških delavnicah. Pogosto me sprašujejo, kako bi lahko oni ustvarili nekaj novega, ko pa nimajo nobenega vrhunskega znanja, da bi kaj takega izumili.

Skušam jim dokazati, da ni potrebno biti doktor znanosti, da ustvariš nov produkt in tako jih spomnim na osnovnošolsko fiziko. Če pustiš nekaj kovinskega poleti na soncu, se boš opekel, ko boš skušal predmet vzeti v roke. Z lesom se to ne bo zgodilo. To znanje fizike je bilo dovolj, da je ameriški podjetnik izdelal produkt Coffee Joulies (www.joulies.com), v kavno zrno oblikovane, nekaj centimetrov velike kovinske kroglice, ki jih lahko vržeš v svoj kavni lonček, da bo kava ostala topla bistveno dalj časa. Na Kickstarterju je zbral 300 tisoč dolarjev, zdaj pa jih zelo uspešno trži prek spleta.

V Ustvarjalniku ugotavljajo: Čez nekaj let bomo imeli očitno več podjetnic kot podjetnikov >>

Ali je pri nas dovolj primernih vlagateljev za start-upe in kje naj prodorni podjetniki iščejo denar?

Verjamem, da lahko iznajdljiv podjetnik začne posel tudi brez kapitala. Prepričanje, da je za posel vedno potreben kapital, ne drži vedno. Podjetnik, ki hoče denimo začeti prek spleta tržiti nek produkt, se bi običajno posla lotil tako, da bi razvil spletno trgovino in nakupil zalogo svojega izdelka. Nato bi se začel na široko oglaševati in … potem je v božjih rokah, ali bodo ljudje dejansko kupovali ali ne. Podjetnik je na tej točki v posel vložil nekaj tisoč evrov, uspeh pa je negotov.

Mnogo smiselneje bi bilo, da bi tak podjetnik za začetek poslovanja uporabil katero od brezplačnih orodij za izdelavo spletnih trgovin (recimo angleški Shopify ali slovenski Shopamine), v njej objavil izdelek, ki ga želi prodajati in prek Facebooka potencialne kupce povabil, da izdelek naročijo. Tako bi hitro preveril, ali na trgu obstaja potreba po tem izdelku, še preden bi zapravil denar. Po tem, ko bi ugotovil, da interes obstaja, pa lahko z mnogo večjo gotovostjo vloži v podjetje svoj denar ali išče kapital pri svojcih, investitorjih …

Zavedati se moramo, da investitorji skoraj nikoli ne vlagajo v idejo. Vlagajo v rast. Podjetnik mora sam dokazati, da je njegova ideja tržno zanimiva in ima potencial za širitev, potem pa denar ni več problem.

Ne pozabite tudi na ostale MP intervjuje!

Ali verjameš, da startup podjetja lahko zaženejo gospodarstvo in prinesejo nova delovna mesta?

Absolutno. Mala podjetja so hrbtenica vsakega gospodarstva, so nosilci inovativnosti in razvoja. Že zdaj malo podjetništvo zaposluje večino slovenskih delavcev in tako bo tudi v prihodnje. Iz malega zraste veliko, zato si moramo prizadevati, da damo tem podjetjem vse pogoje za rast in razvoj. Hkrati pa moramo spodbujati mlade talente, da si upajo stopiti na samostojno podjetniško pot in tako dati proste roke svoji ustvarjalnosti. To počne naš Ustvarjalnik.

Več o Ustvarjalniku poiščite na spletni strani: Ustvarjalnik >>

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

Povečajte svojo produktivnost z naprednimi vitkimi in agilnimi prijemi. V celotni zgodovini človeštva sta predvsem inoviranje in superiorna organiziranost vedno vodili na vrh ter do novih nepričakovanih uspehov - tudi v podjetništvu in poslovnem svetu. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


S podjetjem Vistion do individualnih rešitev strojnega vida

S podjetjem Vistion do individualnih rešitev strojnega vida

Mlado zagonsko podjetje Vistion od leta 2015 naročnikom ponuja individualne avtomatizirane rešitve strojnega vida. Pogovarjali smo se z direktorjem Rokom Miheljem. Preberite več >>

NV Holders – od izvirne ideje do mednarodne prepoznavnosti

NV Holders – od izvirne ideje do mednarodne prepoznavnosti

22-letni Nik Vene je leta 2014 ugotovil, da si mora stalno popravljati srajco. Po neuspešnem iskanju rešitve na trgu je sam oblikoval prvi držalec za srajce. Tri leta kasneje se lahko pohvali z dvema uspešnima kampanjama na Kickstarterju in več kot 10 tisoč prodanimi izdelki. Preberite več >>

Rok Starič: »Pustite svoji domišljiji prosto pot!«

Rok Starič: »Pustite svoji domišljiji prosto pot!«

Na MP dogodku: Razvij svojo idejo v donosen posel je svojo poslovno zgodbo predstavil mladi podjetnik Rok Starič. Preberite več >>

Blaž Kos: “Če želim kaj narediti, bom moral zavihati rokave”

Blaž Kos: “Če želim kaj narediti, bom moral zavihati rokave”

Tudi najbolj ambiciozni posamezniki lahko postanete žrtve brezplodnega trdega dela. Da se vam to ne bi pripetilo, si preberite nasvete Blaža Kosa. Preberite več >>

Z Munchy Monday do okusnih in zdravih prigrizkov

Z Munchy Monday do okusnih in zdravih prigrizkov

Na slovenskem trgu je pod okriljem podjetja Optiweb pred kratkim začela delovati nova storitev: dostava bolj zdravih prigrizkov v podjetja. Preberite več >>

Prvi slovenski center LEGO robotike

Prvi slovenski center LEGO robotike

Inštitut 4.0 je pred kratkim odprl Center LEGO robotike, prvo inštitucijo, namenjeno LEGO robotiki, v Ljubljani. Zgodbo inštituta in centra predstavljamo v prispevku. Preberite več >>

Od 100 kg do dveh ton mesečno zmletih arašidov

Od 100 kg do dveh ton mesečno zmletih arašidov

Od kampanje na Kickstarterju, ko se je svetu prvič predstavilo Rokovo arašidovo maslo, sta minili že dve leti. Ekipa se sedaj sooča z rastjo in širitvijo. Preberite več >>

Oznake: , , , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Dan odprtih vrat v MP coworkingu

24.10.2017 od 14:00 do 18:00
Dan odprtih vrat v MP coworkingu

V torek, 24. oktobra 2017, v coworkingu Zavoda mladi podjetnik organiziramo dan odprtih vrat. Vabljeni, da se oglasite in nas spoznate.
Preberite več >>

MP dogodek: Razvij svojo idejo v donosen posel!

25.10.2017 od 17:00 do 19:00
MP dogodek: Razvij svojo idejo v donosen posel!

Mnogokrat se na nas obrnejo posameznice in posamezniki z idejo, ki bi jo radi pretvorili v posel. V večini primerov ostane pri poizvedovanju, pa čeprav gre velikokrat za ideje, ki imajo velik potencial.
Preberite več >>

MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

27.10.2017 od 14:00 do 18:00
MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

Povečajte svojo produktivnost z naprednimi vitkimi in agilnimi prijemi. V celotni zgodovini človeštva sta predvsem inoviranje in superiorna organiziranost vedno vodili na vrh ter do novih nepričakovanih uspehov - tudi v podjetništvu in poslovnem svetu.
Preberite več >>

MP delavnica: Google Analytics

04.11.2017 od 9:00 do 16:30
MP delavnica: Google Analytics

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 100 ali 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics.
Preberite več >>

MP dogodek: Optimizacija spletnih strani

10.11.2017 od 14:00 do 17:30
MP dogodek: Optimizacija spletnih strani

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani.
Preberite več >>

MP delavnica: Trening javnega nastopanja

15.11.2017 od 17:00 do 19:30
MP delavnica: Trening javnega nastopanja

Se vam zatakne v grlu, ko morate stopiti pred občinstvo? Vabimo vas na 4-tedenski trening javnega nastopanja, kjer bomo obdelali prvine dobrega javnega nastopa, pogledali tremi v oči, se ji globoko nasmejali in skupaj izboljšali vaš javni nastop.
Preberite več >>

Vse za podjetje