MP intervju: Matija Goljar – Ustvarjalnik

Matija Goljar, vodja Ustvarjalnika, pospeševalnika mladinskega podjetništva, je uspešen podjetniški svetovalec, presojevalec poslovnih idej in izvajalec podjetniških krožkov. Sedaj pa svoj čas namenja prav posebni nalogi: mlade skuša naučiti podjetništva.
MP intervju: Matija Goljar - Ustvarjalnik

MP intervju: Matija Goljar – Ustvarjalnik (Vir slike: arhiv Ustvarjalnika)

Z Matijo smo intervju opravili ravno v času, ko je Ustvarjalnik zaključil izbor idej za prvo generacijo tega podjetniškega pospeševalnika. Izbrali so 5 ekip, presenetljivo pa je, da je bilo izbranih kar 9 predstavnic ženskega spola ter le en moški. V nadaljevanju si preberite nekaj o samem projektu Ustvarjalnik, o izbranih idejah, pa tudi o razmišljanju glede podjetniške prihodnosti v Sloveniji.

Matija, katere panoge prepoznavaš kot perspektivne za startupe (ne samo IT) pri nas?

Zmotno bi bilo razmišljati, da se danes da uspeti samo na računalniškem področju. Resda je najbolj na očeh medijev in javnosti, a večina podjetniških idej se še vedno rodi iz posameznikovih hobijev, njegovih veščin, ustvarjalnosti ali znanj, ki jih lahko uspešno trži. To se je izkazalo tudi pri prijavah v Ustvarjalnik – velika večina idej je vsebovala trženje določenega znanja (kot nudenje neke storitve) ali kreativnih veščin (trženje lastnih izdelkov).

Moj nasvet za mlade bi bil, da se vprašajo, kaj znajo narediti bolje od drugih, kakšni so njihovi hobiji in kateri so njihovi talenti. Prepričan sem, da lahko vsak najde nekaj, kar bi lahko uspešno tržil. Opažam, da se zelo bojimo pokazati, kaj znamo in smo prepričani, da nismo sposobni ali pa, da naši talenti niso “nič takega.” OK, morda res ni najbolje, da gre pol Slovenije na avdicijo za pevska tekmovanja, zagotovo pa ima pol Slovenije vsaj nekakšno znanje, iz katerega lahko nastane uspešen posel. Velika večina takih poslov bo majhnih, ampak iz majhnega zraste veliko … In če imamo veliko malih podjetij, tudi do svetovno znanih startupov ni več dolga pot.

Katerih storitev manjka na trgu (da bi bili ljudje pripravljeni plačati zanje) in so zato lahko boljša priložnost za startup podjetja?

Težko rečem, da pa zdaj obstaja ravno “tista” panoga, ki je še posebej atraktivna, zato bom raje podal malo bolj splošen odgovor.

Današnja družba živi v precejšnjem izobilju, zato vse bolj trošimo za stvari, ki nas zadovoljujejo na emocionalni ravni in niso zgolj funkcionalne. Kupujemo oblačila, s katerimi kažemo našo individualnost (ne zato, ker nas zebe), kupujemo avto, ki nam je všeč (ne zato, ker je najbolj primeren za naše potrebe), kupujemo računalnike z odgriznjenim jabolkom in športne copate s kljukico (ne tiste, ki so cenejši).

Naj postrežem s konkretnim primerom. Starejša gospa se je po izgubi zaposlitve v tekstilni industriji začela ukvarjati z ročnimi deli. Vemo, da je dekorativne izdelke domače obrti zelo težko prodati. Ona pa je imela zgodbo. Iz kovinske žice je izdelala drevo, ga nalepila na kamen in na veje obesila pozlačene lističe. To je drevo želja. Vedno, ko se ti izpolni želja, lahko odtrgaš list. Na prvem sejmu, kjer je predstavila ta izdelek, je prodala vse. Prodala bi jih lahko še nekajkrat več, kot jih je bila zmožna izdelati.

Ustvarjalnik kozarec

Drevo želja (Vir slike: arhiv Ustvarjalnika)

Vedno je potrebno prodati zgodbo, ozadje izdelka, saj bo ravno to najbolj prepričalo kupce. Ravno včeraj sem govoril s predsednico Turističnega društva Kočevje, ki je razlagala, kako se bodo lotili promocije Kočevskega. Povedala je, da tam raste najstarejša jelka na svetu. Njena poslovna zamisel je bila, da bi pobirali semena tiste jelke, jih nasadili in nato nekaj let kasneje prodajali najbolj ekskluzivne novoletne jelke – po vsem svetu. Na tak način se moramo naučiti ustvarjati dodano vrednost, možnosti je neomejeno.

In še dodatna prednost: takšne poslovne zamisli se lahko loti vsak, saj ne potrebuje nikakršnega posebnega znanja. Samo iznajdljivost 🙂

Se spomniš kakšnih inovativnih idej startup podjetij iz tujine iz bolj nišnih panog?

Obstaja en primer, ki ga pogosto kažem dijakom na podjetniških delavnicah. Pogosto me sprašujejo, kako bi lahko oni ustvarili nekaj novega, ko pa nimajo nobenega vrhunskega znanja, da bi kaj takega izumili.

Skušam jim dokazati, da ni potrebno biti doktor znanosti, da ustvariš nov produkt in tako jih spomnim na osnovnošolsko fiziko. Če pustiš nekaj kovinskega poleti na soncu, se boš opekel, ko boš skušal predmet vzeti v roke. Z lesom se to ne bo zgodilo. To znanje fizike je bilo dovolj, da je ameriški podjetnik izdelal produkt Coffee Joulies (www.joulies.com), v kavno zrno oblikovane, nekaj centimetrov velike kovinske kroglice, ki jih lahko vržeš v svoj kavni lonček, da bo kava ostala topla bistveno dalj časa. Na Kickstarterju je zbral 300 tisoč dolarjev, zdaj pa jih zelo uspešno trži prek spleta.

V Ustvarjalniku ugotavljajo: Čez nekaj let bomo imeli očitno več podjetnic kot podjetnikov >>

Ali je pri nas dovolj primernih vlagateljev za start-upe in kje naj prodorni podjetniki iščejo denar?

Verjamem, da lahko iznajdljiv podjetnik začne posel tudi brez kapitala. Prepričanje, da je za posel vedno potreben kapital, ne drži vedno. Podjetnik, ki hoče denimo začeti prek spleta tržiti nek produkt, se bi običajno posla lotil tako, da bi razvil spletno trgovino in nakupil zalogo svojega izdelka. Nato bi se začel na široko oglaševati in … potem je v božjih rokah, ali bodo ljudje dejansko kupovali ali ne. Podjetnik je na tej točki v posel vložil nekaj tisoč evrov, uspeh pa je negotov.

Mnogo smiselneje bi bilo, da bi tak podjetnik za začetek poslovanja uporabil katero od brezplačnih orodij za izdelavo spletnih trgovin (recimo angleški Shopify ali slovenski Shopamine), v njej objavil izdelek, ki ga želi prodajati in prek Facebooka potencialne kupce povabil, da izdelek naročijo. Tako bi hitro preveril, ali na trgu obstaja potreba po tem izdelku, še preden bi zapravil denar. Po tem, ko bi ugotovil, da interes obstaja, pa lahko z mnogo večjo gotovostjo vloži v podjetje svoj denar ali išče kapital pri svojcih, investitorjih …

Zavedati se moramo, da investitorji skoraj nikoli ne vlagajo v idejo. Vlagajo v rast. Podjetnik mora sam dokazati, da je njegova ideja tržno zanimiva in ima potencial za širitev, potem pa denar ni več problem.

Ne pozabite tudi na ostale MP intervjuje!

Ali verjameš, da startup podjetja lahko zaženejo gospodarstvo in prinesejo nova delovna mesta?

Absolutno. Mala podjetja so hrbtenica vsakega gospodarstva, so nosilci inovativnosti in razvoja. Že zdaj malo podjetništvo zaposluje večino slovenskih delavcev in tako bo tudi v prihodnje. Iz malega zraste veliko, zato si moramo prizadevati, da damo tem podjetjem vse pogoje za rast in razvoj. Hkrati pa moramo spodbujati mlade talente, da si upajo stopiti na samostojno podjetniško pot in tako dati proste roke svoji ustvarjalnosti. To počne naš Ustvarjalnik.

Več o Ustvarjalniku poiščite na spletni strani: Ustvarjalnik >>

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Konferenca: Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!

Konferenca: Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!

Kje preživeti petek, 15. junija? Če razvijate oziroma vodite svoj posel, potem si ne moremo zamisliti boljšega kraja kot NLB Center inovativnega podjetništva. Na ta dan se bomo namreč v družbi uspešnih slovenskih mladih podjetnikov družili ob temah, ki vam bodo pomagale pri razvoju in rasti podjetja. Če bi radi v letu 2018 napravili korak naprej, te BREZPLAČNE konference ne smete zamuditi. Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Spletni nakupi sadja in zelenjave v Sloveniji v porastu

Spletni nakupi sadja in zelenjave v Sloveniji v porastu

Podjetje Rast Tim d.o.o. je s spletno trgovino e-Branjevka ponudilo enostaven način nakupa sadja in zelenjave preko spleta. Iz začetne faze z enim kombijem je podjetje zraslo v vseh pogledih in se že začelo spogledovati s tujino. Preberite več >>

»Naziv slovenski start-up leta nam je prinesel prepoznavnost in kredibilnost«

»Naziv slovenski start-up leta nam je prinesel prepoznavnost in kredibilnost«

Uspešno slovensko zagonsko podjetje VIAR, ki deluje na področju navidezne resničnosti, je lani prejelo nagrado slovenski start-up leta, poleg tega pa je vključeno v program Kolektor Ventures. Pogovarjali smo se s soustanoviteljem in direktorjem podjetja Jernejem Mirtom. Preberite več >>

NV Holders – slovenska kakovost, ki v svetu nima konkurence

NV Holders – slovenska kakovost, ki v svetu nima konkurence

Škofjeločan Nik Vene je na svoji podjetniški poti že preskočil kar nekaj zahtevnih stopničk. Njegovemu podjetju NV Holders so se hitro odprla vrata tudi na tujih trgih, kar mu daje dodaten zagon za nadaljne delo. Preberite več >>

Prenos znanja med generacijami s platformo REWO

Prenos znanja med generacijami s platformo REWO

Podjetje VIAR, ki je najbolj znano po svoji platformi Viar360, je pred kratkim javnosti predstavilo nov produkt: platformo za vizualno digitalizacijo REWO, ki lahko izboljša zajemanje in komuniciranje znanja znotraj podjetij. Preberite več >>

Slovenska podjetja s svojimi cenami zelo konkurenčna v ZDA

Slovenska podjetja s svojimi cenami zelo konkurenčna v ZDA

“Tako kot drugod po svetu, sta tudi v Združenih državah Amerike za uspešen posel najpomembnejša vztrajnost in kakovostno opravljeno delo. Potrebno je poskrbeti za zadovoljstvo svojih strank,” poudarja Nevio Prosen, CEO podjetja Prosen Consulting LLC, s sedežem v ZDA. Preberite več >>

Uspešna spletna prodaja ključna za rast Okay.si

Uspešna spletna prodaja ključna za rast Okay.si

Sestrska naveza Sandra in Nadja Keržan je pred dobrima dvema letoma na trg lansirala spletno trgovino Okay.si. Zanimiv projekt iz meseca v mesec beleži boljše prodajne rezultate ter se prebija tudi na mednarodno tržišče. Preberite več >>

S Pupillam do življenja v sožitju z naravo

S Pupillam do življenja v sožitju z naravo

Onesnaževanje okolja, pretirano potrošništvo, odmik človeka od sebe in narave – vse to so pereče problematike današnjega sveta. Prav te izzive naslavlja društvo Pupillam s Centrom zelenih rešitev. Preberite več >>

Oznake: , , , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

03.07.2018 od 14:00 do 17:00
GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

Vsi smo že slišali za uredbo GDPR. Poenostavljeno rečeno, gre za spremembo, zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki močno vpliva na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih je prinesla uredba GDPR, pripraviti v praksi in kaj je potrebno urediti na vaši spletni strani ter kar se tiče hranjenja osebnih podatkov o strankah?
Preberite več >>

Vse za podjetje