Kako lahko podjetnik uporabi arbitražo?

Veliko podjetnikov se odloči, da v pogodbe, sklenjene s poslovnimi partnerji, vključi arbitražno klavzulo, s katero se pogodbeni stranki dogovorita, da reševanje spora, ki bi nastal iz pogodbe, prepustita v reševanje arbitraži.
Kako lahko podjetnik uporabi arbitražo?

Kako lahko podjetnik uporabi arbitražo?

Arbitraža je izvensodni način reševanja sporov, v katerem udeleženci prepustijo odločanje skupini arbitrov, ki nato o zadevi pravnomočno odločijo. V tujini je to najpogostejši način reševanja gospodarskih sporov, saj je postopek veliko hitrejši od sodnih, stranki imata več svobode, predvsem pa je prednost v možnosti specializacije – razsodnike oz. arbitre namreč določita stranki sami in si lahko zato izbereta ugledne strokovnjake s posameznih področij. S tem se izogneta sodnemu odločanju, pri katerem odločajo sodniki, ki se manj spoznajo na naravo konkretnega gospodarskega posla ali posamezne industrije.

Arbitraža je zasebno telo, neodvisno od državnih sodišč in tribunalov, ki odloča na podlagi zaupanja strank. Stranki se lahko za arbitražo odločita vnaprej tako, da v pogodbo vključita arbitražno klavzulo, ki določa, da bosta medsebojne spore reševali pred arbitražo. V kolikor pa je spor že nastal in ni predhodne podlage za odločanje arbitraže, lahko stranki vseeno sestavita Sporazum o arbitraži po nastanku spora.

V sporazumu se lahko dogovorita, kdo bodo arbitri, kje naj bo sedež arbitraže ter katero procesno pravo naj se uporablja, katero materialno pravo naj se uporablja in druge elemente. Arbitražni senat bo na koncu postopka izdal nagrado (eng. arbitral award), ki ima naravo pravnomočne sodbe. Tega učinka stranki s sporazumom ne moreta izključiti, lahko pa se dogovorita, da bosta spor namesto pred arbitražo reševali z drugim alternativnim načinom reševanjem spora, recimo z mediacijo ali pogajanji.

Poznamo model stalne arbitraže ali pa ad hoc arbitraže. Stalna arbitraža je izraz za institucije, ki nudijo neprekinjeno podporo gospodarskim subjektom, ustvarjajo pravila in modele arbitražnih klavzul in lahko služijo kot sedež za reševanje arbitraže. Ad hoc arbitraža pa nastane tedaj, ko se stranki dogovorita, da bosta spor reševali ločeno od obstoječih institucij in ustvarita arbitražni forum povsem zase, konkretno za ta spor.

Prednosti arbitraže:

  • Hitrost: arbitražni postopek je praviloma hitrejši od sodnega postopka, sploh v državah z daljšimi sodnimi zaostanki,
  • Cena: arbitraža ni nujno cenejši postopek od sodnega, vseeno pa se ga številne gospodarske družbe poslužujejo zaradi boljše cenovne učinkovitosti (price-performance). V sodnih postopkih se lahko stroški nepričakovano podvojijo zaradi izvedencev, izvajanja dokazov in morebitnih pravnih sredstev, pri arbitraži pa imajo stranke več svobode, arbitri so strokovnjaki in zato je manj potreb po dokazovanju in izvedenskih mnenjih, stranki pa lažje opozorita na napake v postopku. Vse to pripomore k nižanju končnih stroškov.
  • Izbira arbitrov: Stranki izbereta svojega arbitra, ki je lahko strokovnjak na posameznem področju, zato bo rezultat arbitraže bolj strokoven kot v sodnih postopkih, kjer odločajo sodniki po pravilu naravnega sodnika, kar pomeni tistega sodnika, ki pride naslednji na vrsto.
  • Tajnost in zaupnost: Spor ostane v celoti skrit javnosti, sodba pa nikoli ni objavljena, kar strankam omogoča nemoteno poslovanje na trgu, brez ogrožanja svojega ugleda.
  • Fleksibilnost: stranki sami določita postopkovno pravo in sedež arbitraže, v nekaterih sporih pa tudi merodajno pravo. To omogoča večji nadzor nad postopkom in rezultatom, kar je posebej pomembno v mednarodnih sporih, kjer lahko pride do kolizij posameznih zakonikov.
  • Reševanje čezmejnih gospodarskih sporov: je z arbitražo lažje. Tožnik namreč ni primoran tožiti v kraju toženca, ampak se lahko stranki odločita, da je sedež arbitraže povsem drugje. To prepreči morebitno zaščitniško odločanje domačih sodnih organov, ki bi eno stranko bolj ščitili kot drugo in zato omogoča nevtralnost in neodvisnost.

Arbitraža v Sloveniji

Čeprav je v tujini močno priznana, arbitraža še vedno ni pogost način reševanja gospodarskih sporov v Sloveniji. Morda gre za nezaupanje v nov postopek, ali pa nepoznavanje obstoječe zakonske podlage in institucionalne podpore, ki je na voljo.

Arbitražni postopek je v Sloveniji urejen v Zakonu o Arbitraži, kot t.i. mehko pravo pa se uporablja tudi UNCITRAL modelni zakon, ki služi kot smernica državam pri sprejemanju notranje zakonodaje o arbitraži.

V Sloveniji deluje Stalna Arbitraža pri Gospodarski Zbornici Slovenije, ki nudi močno institucionalno podporo. Ustvarjajo namreč lastna postopkovna pravila: Ljubljanska arbitražna pravila, poleg tega pa nudijo smernice, nasvete in nabor vzorčnih klavzul, ki jih podjetja lahko vključijo v pogodbe. Stalna arbitraža pri GZS je zelo priznana v tujini, saj gre za relativno geografsko nevtralno stalno arbitražo. V primerjavi z večjimi centri v tujini je znatno ugodnejša, kar pa ne pomeni, da je manj kvalitetna. V bistvu gre za enega izmed najbolj progresivnih arbitražnih centrov v regiji, saj poleg rednega dela, vsakoletno organizira akademske konference, ki se jih udeležijo največji strokovnjaki s področja arbitraže.

Vir:

  • www.sloarbitration.eu
Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>

MP svetovanje

MP svetovanje

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na individualno svetovanje. Preberite več >>


Mali junaki želijo osvojiti tudi ameriški trg

Mali junaki želijo osvojiti tudi ameriški trg

Finalisti izbora Mladi podjetnik 2016, Mali junaki, so se uspešno prebili na nemški in italijanski trg. Že v letošnjem letu nameravajo s pomočjo konkretnega finančnega vložka osvojiti tudi zahtevno tržišče v Združenih državah Amerike. Preberite več >>

8 preizkušenih navad, ki vas bodo pripeljale do uspeha

8 preizkušenih navad, ki vas bodo pripeljale do uspeha

To, kar smo postali, je rezultat našega ponavljajočega ravnanja, vzorcev in navad. Že Aristotel je ugotovil, da uspeh ni stvar dejanj, ampak stvar navade. Nekaj uspešnih podjetnikov je zaupalo, katere so tiste navade, ki so njim najbolj pomagale na poti do uspeha. Preberite več >>

BOKRI Green – družbeno odgovorno vrtnarjenje z biorazgradljivo plastiko

BOKRI Green – družbeno odgovorno vrtnarjenje z biorazgradljivo plastiko

Podjetje za izdelavo plastike BOKRI že nekaj let razvija recepturo in tehnološki postopek pridelave oziroma predelave biološko razgradljive plastike iz beljakovinsko bogate zavržene hrane. Rezultat je serija izdelkov za urbane vrtnarje pod blagovno znamko BOKRI Green. Preberite več >>

Slovenska podjetnika s Tinglesom med eminentno druščino

Slovenska podjetnika s Tinglesom med eminentno druščino

Imate težave z nespečnostjo in anksioznostjo? Verjetno bi bila aplikacija Tingles prava rešitev za vaše težave. Razvila sta jo Slovenca Gašper Kolenc in Miha Mlakar. Preberite več >>

Dopolnilna dejavnost na kmetiji kot možnost dodatnega zaslužka

Dopolnilna dejavnost na kmetiji kot možnost dodatnega zaslužka

Dopolnilna kmetijska dejavnost predstavlja vir dodatnega zaslužka in omogoča boljšo rabo proizvodnih zmogljivosti. Kot sekundarna dejavnost prispeva k boljši izrabi pridelkov iz osnovne kmetijske in gozdarske dejavnosti. Preberite več >>

Kako zagnati uspešno ICO kampanjo?

Kako zagnati uspešno ICO kampanjo?

Prva javna ponudba kriptožetonov oziroma ICO kampanja je priljubljen način za zbiranje sredstev. Žal vedno več projektov oziroma podjetij ne doseže zastavljenih ciljev. Kako lahko zagotovite, da bo vaša kampanja uspešna? Pogovarjali smo se z Vanjo Čas in dr. Petrom Mercem. Preberite več >>

Kako prepoznati dobro ICO kampanjo?

Kako prepoznati dobro ICO kampanjo?

Prve javne ponudbe kriptožetonov oziroma ICO kampanje omogočajo posameznikom, da podprejo zanimive projekte, ki temeljijo na tehnologiji veriženja blokov. Na žalost pa je med obilico ICO projektov tudi veliko lažnih. Kako prepoznati kvaliteten projekt in kako se izogniti goljufom? Preberite več >>

Panorganic: S kakovostnim produktom se odpirajo vrata

Panorganic: S kakovostnim produktom se odpirajo vrata

Zmagovalec izbora Mladi podjetnik leta 2016, podjetje Panorganic iz Ljutomera, že 5 let uspešno deluje. V prihodnosti si obeta nove izzive, ki so povezani tudi s širitvijo iz Prlekije v sosednje države in na vzhodno Evropo. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Delavnica: Google Analytics in Marko Penko

31.05.2018 od 16:00 do 01.06.2018 19:30
Delavnica: Google Analytics in Marko Penko

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics delavnica, ki jo za nas pripravlja Marko Penko.
Preberite več >>

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

01.06.2018 od 8:30 do 12:00
NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren.
Preberite več >>

Izbor MP leta 2018: Predstavitve polfinalistov

08.06.2018 od 16:00 do 18:00
Izbor MP leta 2018: Predstavitve polfinalistov

Letos bomo četrtič v okviru izbora Mladi podjetnik leta organizirali dogodek, ki je namenjen zgolj predstavitvam kandidatov. Predstavilo se bo 10 polfinalistov, ki jih bomo izbrali med vsemi prijavljenimi kandidati na izbor Mladi podjetnik leta 2018.
Preberite več >>

Izbor MP leta 2018: Predstavitve finalistov in razglasitev zmagovalca

15.06.2018 od 18:10 do 20:00
Izbor MP leta 2018: Predstavitve finalistov in razglasitev zmagovalca

V petek, 15. 06. 2018, bo v okviru konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne! potekalo sklepno dejanje letošnjega izbora Mladi podjetnik leta. Na sporedu bodo javne predstavitve finalistov, ki jih je komisija izbrala izmed vseh prijavljenih kandidatov, in razglasitev Mladega podjetnika leta 2018.
Preberite več >>

Vse za podjetje