Funkcioniranje nadzornih svetov v d.o.o.

V resnih tržnih ekonomijah nadzorni sveti dejansko delujejo kot nekakšni "Guardian angeli" v gospodarskih družbah. Poslovna tradicija in etika jim namreč narekujeta opravljanje nadzora nad zakonitostjo in etičnostjo poslovanja podjetij, to funkcijo pa običajno jemljejo častno in odgovorno.
Funkcioniranje nadzornih svetov in upravljanje d.o.o.

Funkcioniranje nadzornih svetov in upravljanje d.o.o.

Verjamem, da je tudi pisce slovenske gospodarsko pravne zakonodaje vodil ta plemeniti duh, ko so pripravljali zakonske tekste v zvezi s pristojnostmi nadzornih svetov v gospodarskih družbah. V zakonu o gospodarskih družbah so jim namreč namenili precej pristojnosti, predvsem v povezavi z nadzorovanjem delovanja uprav, pa tudi v zvezi z zbiranjem pomembnih informacij za izvajanje nadzora ter v zvezi s sklicevanjem skupščin v gospodarskih družbah.

Žal je praksa razkrila tudi njihov temnejši obraz. V Sloveniji, ki se v mednarodnem okolju že tako ali tako neslavno identificira kot pretirano prijateljsko omrežena, klientelistična država, so nadzorni sveti v podjetjih čedalje bolj postajali karikature sami sebi, saj so skladno s tem klientelističnim duhom delovali kot nekakšne podaljšane roke uprav, te pa so vedno bolj delovale kot “poslovni prijatelji” vodstev podjetij. Znaten del krivde za tak položaj je pripisati tudi zakonodaji, ki daje skupščinam v podjetjih preveč vpliva na imenovanje in odpoklic članov nadzornega sveta, narobe pa je bilo tudi to, da so člani nadzornih svetov s strani podjetij, v katerih so delovali, dobivali previsoke honorarje za svoje delo, kar seveda ni predstavljalo jamstva za njihovo aktivno delovanje v smislu opravljanja nadzornih funkcij. Situacija se je v zadnjem obdobju, vsaj kar zadeva honorarje, nekoliko normalizirala, saj so bruto prejemki članov nadzornih svetov zdaj precej nižji kot so bili denimo leta 2007 (član nadzornega sveta je tedaj v povprečju zaslužil 15.354 EUR bruto letno), a je po drugi strani pri njihovem delovanju še vedno prisotna klientelistična mentaliteta, ki jim krepko zmanjšuje ugled.

Če se osredotočim na delovanje nadzornih svetov v družbah z omejeno odgovornostjo (d.o.o.), bi najprej želel poudariti, da za njih veljajo enaka pravila kot za delovanje nadzornih svetov pri delniških družbah (d.d.). To pomeni, da so njihove glavne pristojnosti nadzorovanje vodenja poslov družbe, pregled in preverjanje dokumentacije družbe, pridobivanje vseh relevantnih informacij, potrebnih za izvajanje nadzora, sklicevanje skupščine po potrebi, pregled letnih poročil družbe, pa tudi zastopanje družbe proti članom uprave. Posebej je poudarjeno, da član nadzornega sveta ne more biti član uprave ali upravnega odbora od družbe odvisne družbe, prokurist ali pooblaščenec te družbe, član uprave druge kapitalske družbe, v katerem nadzornem svetu je član uprave te družbe, pa tudi ne oseba, ki je član nadzornega sveta ali upravnega odbora že v treh družbah.

Članom nadzornih svetov se lahko za njihovo delo zagotovi plačilo, kar običajno določa statut ali skupščina – plačilo nadzornikom v d.o.o. se torej določi avtonomno, na osnovi odločitve skupščine ali na osnovi internega pravnega akta (statuta). Izrecno je določeno, da mora biti plačilo v ustreznem razmerju z nalogami članov nadzornega sveta in s finančnim položajem družbe. V praksi je problematično predvsem dejstvo, da člani nadzornih svetov toliko bolje zaslužijo, kolikor bolje gre podjetju, v katerem opravljajo nadzor. Čeprav po izrecni zakonski dikciji člani nadzornih svetov ne morejo biti udeleženi pri dobičku podjetja, pa je precej očitno, da je višanje dobička v podjetju povsem v skladu z osebnimi finančnimi interesi nadzornikov, kar je slaba garancija za njihovo kvalitetno delo. Prejemki članov nadzornih svetov bi zato morali biti kar se le da neodvisni od poslovnih rezultatov, ki jih dosegajo podjetja.

Pozitivno vlogo na področju delovanja nadzornih svetov igra Združenje nadzornikov Slovenije, čeprav so pristojnosti tega organa v zvezi z izboljševanjem ugleda delovanja nadzornikov vendarle omejene. A vendarle – ta organ, ki združuje največ nadzornikov v državi, je med drugim oblikoval tudi etični kodeks delovanja nadzornikov Slovenije, ki se mu v praksi podreja čedalje več članov (čeprav še vedno ne v taki meri, kot bi to javnost pričakovala). Omenjeni kodeks med drugim določa, da morajo nadzorniki delovati skladno s skrbnostjo vestnega in poštenega gospodarstvenika in, da so dolžni skrbeti za kar se le da usklajeno delovanje delničarjev in zaposlenih v podjetjih. Prav tako morajo delovati neodvisno in etično, na podlagi zakonskih določil in predpisov, dobre poslovne prakse, splošnih etičnih principov, določil etičnega kodeksa in stroke.

Nedvomno plemenite besede – kako lepo bi bilo, če bi vsaj delno tudi zaživele v praksi.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP svetovanje

MP svetovanje

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na individualno svetovanje. Preberite več >>

Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>


Kratkotrajno delo v podjetju – pomoč sorodnika v podjetju

Kratkotrajno delo v podjetju – pomoč sorodnika v podjetju

Podjetniki, ki se v svojem podjetju srečujejo z začasno povečanim obsegom dela ali s finančnimi težavami, lahko za pomoč pri opravljanju dela zaprosijo družinske člane. Dela pa sicer ne more opravljati katerikoli sorodnik in prav tako ne neomejeno število ur, saj predpisi s tega področja določajo posebne pogoje in omejitve. Preberite več >>

Kako do svoje turistične agencije?

Kako do svoje turistične agencije?

Turizem zadnja leta s hitrim porastom števila ljudi, ki se odločajo za potovanja in počitnice doživlja pravi razcvet. Temu povpraševanju sledi tudi ponudba, saj se povečuje tudi število turističnih agencij. Tokrat v članku predstavljamo pogoje, ki jih mora posameznik izpolnjevati za odprtje svoje turistične agencije. Preberite več >>

Ali za opravljanje vaše dejavnosti potrebujete uporabno dovoljenje?

Ali za opravljanje vaše dejavnosti potrebujete uporabno dovoljenje?

Poslovni prostor, v katerem se bo opravljala dejavnost, oziroma objekt v katerem je poslovni prostor, mora praviloma imeti uporabno dovoljenje. V članku tokrat pojasnujemo v kakšnih primerih in pri kakšnih dejavnostih se uporabno dovoljenje zahteva in kdaj ga ni potrebno pridobiti.   Preberite več >>

Pogoji za določitev velikosti podjetja

Pogoji za določitev velikosti podjetja

Javni razpisi, ki jih objavljajo slovenska ministrstva in javne agencije ter Evropska komisija, so pogosto namenjeni podjetjem ali družbam določene velikosti. Poznamo mikro, majhna, srednja in velika podjetja. Ali poznate pogoje za določitev velikosti podjetja? Preberite več >>

Mali junaki želijo osvojiti tudi ameriški trg

Mali junaki želijo osvojiti tudi ameriški trg

Finalisti izbora Mladi podjetnik 2016, Mali junaki, so se uspešno prebili na nemški in italijanski trg. Že v letošnjem letu nameravajo s pomočjo konkretnega finančnega vložka osvojiti tudi zahtevno tržišče v Združenih državah Amerike. Preberite več >>

8 preizkušenih navad, ki vas bodo pripeljale do uspeha

8 preizkušenih navad, ki vas bodo pripeljale do uspeha

To, kar smo postali, je rezultat našega ponavljajočega ravnanja, vzorcev in navad. Že Aristotel je ugotovil, da uspeh ni stvar dejanj, ampak stvar navade. Nekaj uspešnih podjetnikov je zaupalo, katere so tiste navade, ki so njim najbolj pomagale na poti do uspeha. Preberite več >>

BOKRI Green – družbeno odgovorno vrtnarjenje z biorazgradljivo plastiko

BOKRI Green – družbeno odgovorno vrtnarjenje z biorazgradljivo plastiko

Podjetje za izdelavo plastike BOKRI že nekaj let razvija recepturo in tehnološki postopek pridelave oziroma predelave biološko razgradljive plastike iz beljakovinsko bogate zavržene hrane. Rezultat je serija izdelkov za urbane vrtnarje pod blagovno znamko BOKRI Green. Preberite več >>

Slovenska podjetnika s Tinglesom med eminentno druščino

Slovenska podjetnika s Tinglesom med eminentno druščino

Imate težave z nespečnostjo in anksioznostjo? Verjetno bi bila aplikacija Tingles prava rešitev za vaše težave. Razvila sta jo Slovenca Gašper Kolenc in Miha Mlakar. Preberite več >>

Oznake: , , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Google Analytics delavnica in Marko Penko

31.05.2018 od 16:00 do 01.06.2018 19:30
Google Analytics delavnica in Marko Penko

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics delavnica, ki jo za nas pripravlja Marko Penko.
Preberite več >>

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

01.06.2018 od 8:30 do 12:00
NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren.
Preberite več >>

Google AdWords delavnica in Marko Penko

07.06.2018 od 9:00 do 17:00
Google AdWords delavnica in Marko Penko

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno poznavanje navodil, trikov in smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Da boste svoje oglaševanje vzpostavili kar se da učinkovito, je tu Google AdWords delavnica, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti. Z nami bo izkušeni Google AdWords mojster Marko Penko, ki je v svoji karieri upravljal na milijone evrov oglaševalskih proračunov.
Preberite več >>

Izbor MP leta 2018: Predstavitve polfinalistov

08.06.2018 od 16:00 do 18:00
Izbor MP leta 2018: Predstavitve polfinalistov

Letos bomo četrtič v okviru izbora Mladi podjetnik leta organizirali dogodek, ki je namenjen zgolj predstavitvam kandidatov. Predstavilo se bo 10 polfinalistov, ki jih bomo izbrali med vsemi prijavljenimi kandidati na izbor Mladi podjetnik leta 2018.
Preberite več >>

Izbor MP leta 2018: Predstavitve finalistov in razglasitev zmagovalca

15.06.2018 od 18:10 do 20:00
Izbor MP leta 2018: Predstavitve finalistov in razglasitev zmagovalca

V petek, 15. 06. 2018, bo v okviru konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne! potekalo sklepno dejanje letošnjega izbora Mladi podjetnik leta. Na sporedu bodo javne predstavitve finalistov, ki jih je komisija izbrala izmed vseh prijavljenih kandidatov, in razglasitev Mladega podjetnika leta 2018.
Preberite več >>

Vse za podjetje