Množično financiranje in Slovenci

Avtor Maja Borštnik — 26.02.2014
Komentiraj!
Zbiranje denarnih sredstev preko množičnega financiranja (ang. crowdfunding) je med slovenskimi podjetniškimi ekipami izjemno priljubljeno. Tekom zadnjih nekaj let smo tako našteli že več kot 150 slovensko obarvanih projektov, ki so skupno zbrali že skoraj 4 milijone dolarjev!
Množično financiranje in Slovenci

Množično financiranje in Slovenci

Gotovo ste tudi vi že slišali za katerega izmed slovenskih projektov, ki je denarna sredstva za razvoj produkta ali za zagon množične proizvodnje zbiral s pomočjo množičnega financiranja (ang. crowdfunding). Svetovno slavo si je na ta način namreč priborilo že več slovenskih startupov.

Kickstarter in Indiegogo

Tako v svetu kot tudi pri nas je med crowdfunding platformami najbolj priljubljen Kickstartertoda za mnoge Slovence in tudi podjetnike iz drugih držav še vedno veliko oviro za sodelovanje na Kickstarterju predstavlja dejstvo, da je prijava projektov omogočena le za državljane izbranih držav. Sem spadajo: 

  • Združene države Amerike, Kanada
  • Avstralija, Nova Zelandija
  • Velika Britanija, Nizozemska, Švedska, Danska, Norveška, Irska, Nemčija, Francija, Španija, Italija, Avstrija, Belgija, Luksemburg, Švica

Večina podjetnikov se pri tem poslužuje različnih rešitev, kot je na primer ta, da za pomoč pri prijavi zaprosijo svoje sorodnike ali znance, ki prebivajo v omenjenih državah. 

Prav zaradi omenjenega pogoja si čedalje večjo priljubljenost pridobiva Indiegogo, ki podjetnikom omogoča veliko več prilagodljivosti pri prijavi in tudi kasneje pri njihovi spletni kampanji. Med drugim Indiegogo omogoča tudi t. i. fleksibilno kampanjo, v kateri lahko podjetnik kljub temu, da ne doseže zastavljenega cilja, zbrani znesek, olajšan za 9 odstotkov provizije, odnese domov. V primeru uspešnega zbiranja sredstev si Indiegogo "za svoje delo" sicer vzame le 4 odstotke provizije, medtem ko si Kickstarter odšteje 5 odsotno provizijo

Provizija platforme pa ni edini strošek, na katerega mora biti pozoren podjetnik, ki se odloča za tovrstni način financiranja. Vsi možni stroški so navedeni v tabeli:

crowdfunding fees

Več kot 150 slovenskih projektov je zbralo že skoraj 4 milijone dolarjev!

Slovenski projekti so s pomočjo množičnega financiranja v zadnjih letih zbrali že skoraj 4 milijone dolarjev sredstev. Bistveno pa je predvsem to, da večini izmed njih v tej fazi najverjetneje ne bi uspelo pridobiti katere izmed klasičnih investicij!

Zaenkrat so najvišje zneske zbrali na Kickstarterju - prav vsi najuspešnejši projekti so namreč sredstva zbirali na tej platformi! 

Poglejmo si še nekaj izmed najuspešnejših slovenskih projektov, ki so na različnih crowdfunding platformah uspeli doseči ali celo preseči zastavljeni cilj, pa tudi nekaj takšnih, ki so kljub temu da sredstev niso uspeli zbrati izkušnjo izkoristili in se iz nje naučili veliko novega.

FlyKly Smart Wheel daleč najuspešnejši slovenski projekt

Ko se je na Kickstarterju končalo zbiranje sredstev za projekt FlyKly Smart Wheel, je postalo jasno, da je projekt s 701.239,00 dolarji zbranih sredstev in 2.358 podporniki postal najuspešnejši slovenski projekt na crowdfunding platformah. Pametno električno kolo je razvila ekipa enajstih inženirjev, designerjev in software programerjev pod vodstvom izkušenega podjetnika Nika Klanška.

Preberite več o FlyKly: Pričakovali uspeh, a ne tako hitro >>

FlyKly

FlyKly, ultra tanek motor z inteligentno elektroniko, bo že maja 2014 na svoje kolo namestilo več kot 1100 podpornikov iz Kickstarterja (Vir slike: Kickstarter)

Več kot 100 tisoč dolarjev so zbrali še Goat Mug, SipaBoards, Chipolo, Red Pitaya, Lumu, ONDU ter Zen Egg 

Da je bilo zadnjih nekaj let uspešnih za slovenske startupe, ki so denarna sredstva iskali na Kickstarterju, izjemno uspešno, priča tudi dejstvo, da se je v klub "nad 100.000 dolarjev" uvrstilo kar nekaj podjetij. To so:

ProjektPlatformaZbrani znesek
FlyKly Smart Wheel Kickstarter 701.239 dolarjev
GOAT MUG - Bringing style to coffee drinking Kickstarter 458.071 dolarjev
SipaBoards PaddleBoard Kickstarter 344.638 dolarjev
Lumu Power - a Light Meter for the Future Kickstarter 318.877 dolarjev
Chipolo - Bluetooth Item Finder for iPhone and Android Kickstarter 293.014 dolarjev
Red Pitaya - Open instruments for everyone Kickstarter 256.125 dolarjev
Lumu - bringing the Light Meter to the 21st Century Kickstarter 244.085 dolarjev
ONDU 2015 - A Pinhole camera that can be passed on Kickstarter 124.182 dolarjev
Zen Egg - Create Time for Some1else Kickstarter 111.144 dolarjev
ONDU Pinhole Cameras Kickstarter 109.391 dolarjev

GOAT MUG

Eleganca, inovativnost in uporabnost so tri lastnosti, ki najbolje pristajajo kavni skodelici v obliki kozjega roga Goat Mug. Gre za produkt skupnega dela dveh ekip: ekipe iz dizajnerskega studia Desnahemisfera ter ekipe iz marketinškega podjetja Equa, ki sta se odločili denarna sredstva za zagon množične proizvodnje poiskati s pomočjo crowdfundinga, natančneje s Kickstarterjem.

Preberite več o Goat Mug: Goat Mug je drugi najbolj financiran slovenski projekt na Kickstarterju! >>

SIPABOARDS

Po mesecih trdega dela je mlada slovenska ekipa svetu predstavila svoj izdelek. SipaBoards, kot so jo poimenovali, je prva samonapihljiva SUP deska, ki zložena ne zavzame več prostora kot manjši nahrbtnik, od konkurentov pa se razlikuje predvsem v tem, da ima vgrajen električni motor, ki uporabniku omogoča do 4 ure vožnje, po tem pa lahko preprosto uporabi veslo in z zabavo na valovih nadaljuje, medtem pa napolni baterijo.

Preberite več o SipaBoards: Slovenski SipaBoards dosegel cilj na Kickstarterju! >>

CHIPOLO

Chipolo je revolucionaren obesek, ki poskrbi, da nikoli več ne boste založili svojih ključev, denarnic in drugih nepogrešljivih predmetov. Na Kickstarterju je v dobrih 25 dneh, kolikor je trajala spletna kampanja za zbiranje sredstev, prepričal več kot 5.300 podpornikov in z njihovo pomočjo zbral čez 293 tisoč dolarjev. Prvi podporniki so svoje Chipole prejeli že pred božičem, svojega pa lahko naročite tudi vi, in sicer preko spletne trgovine, ki že obratuje. 

Preberite več o Chipolo: Kickstarter podporniki bodo svoje Chipole dobili pred božičnim večerom >>

RED PITAYA

Na Kickstarterju se je proslavil še en visokotehnološki izdelek slovenske ekipe inženirjev, Red Pitaya. Gre za napravo, ki bi lahko imela izjemen vpliv na razvoj znanosti v prihodnjih letih: izredno bo namreč zmanjšala stroške dragih merilnih naprav in instrumentov, ki si jih marsikdo sedaj ne more privoščiti. Zanimiva ideja in dobro vodena spletna kampanja je prepričala več kot 820 podpornikov, ki so za Red Pitayo zbrali čez 256 tisoč dolarjev. 

Preberite več o Red Pitayi: MP intervju: Borut Baričevič - Red Pitaya >>

LUMU

Na Kickstarterju je ogromno zanimanja požel tudi produkt podjetja Lumu Labs, svetolomer za iPhone, imenovan Lumu. Projekt, ki je že v prvem dnevu navdušil prek 500 podpornikov in v zgolj nekaj urah dosegel zastavljeni cilj, je do konca spletne kampanje s pomočjo 2.622 podpornikov zbral preko 244 tisoč dolarjev.

Preberite več o Lumu: Tokrat na Kickstarterju navdušuje slovenski Lumu >>

ONDU PINHOLE CAMERAS 2015

Elvis Halilović, ki se je na platformi Kickstarter predstavil že leta 2013 s svojimi pinhole kamerami, se na Kickstarterju vnovič predstavil tudi v začetku leta 2015. In to več kot uspešno! Ekipa je namreč z drugo generacijo kamer zbrala več kot 124 tisoč dolarjev. 

Preberite več o Ondu: Ondu v drugo spet v polno! >>

ZEN EGG

Na platformi za množično financiranje Kickstarter se je proslavil tudi zanimiv slovenski projekt, za katerim je stal oblikovalec Gašper Premože. Ustvaril je leseno jajce ZenEgg - majhen osebni totem, ki je namenjen sproščanju in uživanju v trenutku tukaj in zdaj.

Preberite več o Zen Egg: Zen Egg v dobrih dveh dneh uspel na Kickstarterju >>

ONDU PINHOLE CAMERAS 2013

Mnogim fotografskim navdušencem je zaigralo srce, ko so na Kickstarterju uzrli projekt slovenskega umetnika Elvisa Halilovića. Javnosti je namreč predstavil ONDU Pinhole Cameras, preproste fotoaparate iz lesa, in že v prvem dnevu uspel zbrati 80 odstotkov zastavljenega cilja. V času kampanje je zbral več kot 109 tisoč dolarjev in prepričal 1.272 podpornikov.

Preberite več o ONDU Pinhole Cameras: ONDU v prvem tednu zbral 50.000 dolarjev! >>

Kdo se je še uspešno financiral s pomočjo crowdfundinga?

Poleg že naštetih so denarna sredstva na ta način dobili še nekateri drugi startupi. Še vedno je govora predvsem o Kickstarterju ter o Indiegogo.

ProjektPlatformaZbrani znesek
Trobla Kickstarter 58.941 dolarjev
Scoutee Kickstarter 53.687 dolarjev
Kefirko Kickstarter 52.694 dolarjev
Let's bring Laibach back to America! Indiegogo 52.592 dolarjev
Boomerang Kickstarter 50.667 dolarjev
Less - Like Chess but Less! Kickstarter 48.411 dolarjev
Swich Kickstarter 45.280 dolarjev
OLAF Scooters Kickstarter 61.132 kanadskih dolarjev
Musguard Kickstarter 44.633 dolarjev
PowUnity (NeverLose) Indiegogo 39.626 dolarjev
Tratar Bikes Kickstarter 37.146 dolarjev
Itero Pocket Watches Kickstarter 35.856 dolarjev
Daisy.si Indiegogo 30.151 dolarjev
Cando - Heater, Hot plate & Fondue Kickstarter 28.454 dolarjev 
AK operator Indiegogo 25.582 dolarjev
Twistear Kickstarter 25.253 dolarjev
LLSTOL Kickstarter 21.956 dolarjev
CalypsoCrystal CKIE Več kot 15.000 evrov
Leano ☼ have a chair everywhere Kickstarter 15.710 dolarjev
Decadolo. Flip it! Kickstarter 13.228 evrov
Tracker Kickstarter 12.404 dolarjev
EASY LIFE BELT Kickstarter 12.239 dolarjev
Kobeiagi Kilims Kickstarter 12.215 dolarjev
Urban Yoga Kickstarter 11.624 dolarjev
Help Miša Walk Indiegogo 10.441 dolarjev
Zulu Zion  Kickstarter 10.337 dolarjev
Film Kresnik: Ognjeno izročilo Kickstarter 10.023 dolarjev
A Story From Africa Kickstarter 8.147 dolarjev
My Name is Janez Janša Verkama 7.185 dolarjev
Rok's 100% natural peanut butter Kickstarter 5.859 dolarjev
WU-LE lesene kravate Kickstarter 4.746 dolarjev
"Where was I" Kickstarter 4.428 evrov
Border Mover Kickstarter 4.250 dolarjev
WristPick Indiegogo 2.171 dolarjev

Uspešna dosega cilja na crowdfunding platformah ni pogoj za uspeh

Da je sreča na strani vztrajnih, so dokazali tudi nekateri podjetniki, ki jim sredstev s pomočjo množičnega financiranja ni uspelo zbrati, a so s svojim produktom kasneje vendarle uspeli prodreti na tržišče. 

PIVOVARNA PELICON (Kickstarter)

Matej Pelicon in Anita Lozar iz pivovarne Pelicon sta bila ena izmed prvih slovencev, ki sta sredstva zbirala s pomočjo množičnega financiranja. Imela sta vizijo in željo po ustanovitvi svoje lastne pivovarne, kjer bi varila pivo vrste ale. Da bi to lahko storila, sta morala najprej zbrati 12 tisoč funtov in odločila sta se, da srečo poskusita na Kickstarterju. Predvsem zaradi dejstva, da omenjena platforma prepoveduje ponujanje alkoholnih pijač kot nagrado, se za njun projekt ni odločilo dovolj podpornikov in prvega januarja 2013, na dan, ko se je spletna kampanja zaključila, je postalo jasno, da denarja na ta način ne bosta dobila. 

Mlada pivovarja se pri tem nista zaustavila. Prav nasprotno! Odlično sta izkoristila promocijo, ki jima jo je omogočila prisotnost na omenjeni platformi, prav pa so jima prišle premnoge izkušnje in pridobljeno znanje iz Kickstarterja. Pivovarna Pelicon je z nekaj iznajdljivosti in podjetnosti obeh že zaživela in njuno pivo lahko sedaj poizkusite tudi sami. Zagotavljamo vam, da vam ne bo žal - mi smo ga namreč že poizkusili in ugotovili, da je pivo odlično!

Preberite več o pivovarni Pelicon: MP intervju: Domača pivovarna na Kickstarterju >>

FIRMA KIDS (Indiegogo)

Pred nekaj meseci smo na našem portalu pisali tudi o Firma Kids, zanimivi in poučni namizni igri, ki sta jo zasnovala brata Aleš in Blaž Lisac. Zavedala sta se namreč dejstva, da današnje šolstvo ni zasnovano na način, ki bi otrokom omogočal pridobivanje podjetniškega znanja, zato se veliko mladostnikov kasneje sooča s težavami pri vstopu v podjetništvo, saj jim na tem področju primanjkuje osnovnega znanja. Firma Kids je produkt, ki rešuje prav ta problem, saj otroke pomaga naučiti kompetenc vodenja podjetja in sprejemanja pomembnih poslovnih odločitev. 

Da bi Firma Kids zaživela tudi v angleški različici, sta se brata Lisac odločila, da s pomočjo crowdfundinga zbereta 17 tisoč dolarjev. Kljub temu, da zastavljenega cilja sicer nista uspela doseči, pa sta prejela zbranih 7.600,00 dolarjev, saj to omogoča fleksibilnost platforme Indiegogo. Odlično sta izkoristila tudi pridobljeno prepoznavnost in nove izkušnje! Igro lahko že kupite tudi vi, menimo, da je lahko odlično darilo za najmlajše!

Preberite več o Firma Kids: Firma Kids na Indiegogo >>

In še nekaj preostalih slovenskih projektov, ki so sredstva poskušali zbrati s crowdfundingom, a žal neuspešno:

V letu 2015 smo Slovenci zagnali preko 100 kampanj množičnega financiranja >>

Narašča tudi število slovenskih podpornih platform za crowdfunding

Z naraščanjem števila projektov, ki so sredstva za zagon proizvodnje ali za širjenje svoje dejavnosti zbirali s pomočjo množičnega financiranja, pa narašča tudi število podpornih platform za slovenske podjetnike, ki želijo na Kickstarter ali Indiegogo. 

Do danes je iniciativa Slovenia Crowdfunding že pomagala večini izmed projektov, ki so nato sredstva tudi uspešno zbrali, vzcvetele pa so tudi različne podporne skupnosti na družbenih omrežjih, kot je na primer skupnost Gremo na Kickstarter! na Facebooku. Naraslo je tudi število predavanj na temo crowdfundinga, kjer svoje izkušnje predstavljajo tudi tisti podjetniki, ki so sredstva na ta način že zbirali - uspešno ali neuspešno.

Zaradi vsega tega ozaveščenost o množičnem financiranju narašča, s tem pa se izboljšuje tudi kvaliteta samih predstavitev na platformah, kar projektom avtomatično poveča možnost uspeha.

Crowdfunding pa ima lahko tudi negativne posledice...

Uspešnost pri množičnem zbiranju sredstev je lahko odličen pokazatelj tega, da ima naš produkt potencial in da ga je trg že sprejel. V tem primeru je seveda smiselno nadaljevati z razvojem produkta v smeri, ki smo si jo zastavili že med samim snovanjem spletne kampanje za zbiranje zagonskega kapitala.

A kljub temu je treba biti zelo previden. Pričakovati je, da se lahko po uspešno izpeljani crowdfunding kampanji kaj hitro pojavijo prve nepredvidene težave, čemur lahko botruje tudi neizkušenost podjetniške ekipe. Le-ta zaradi relativno hitrega zbiranja finančnih sredstev namreč preskoči nekaj faz razvoja podjetja, ki ponavadi poteka skozi daljše časovno obdobje.

Potrebno je paziti tudi na to, da podjetniška ekipa dobro premisli o tem, kaj se bo zgodilo po zaključku kampanje - tako v primeru uspešnega kot tudi neuspešnega zbiranja sredstev! Mnogi podcenijo roke in stroške ter pozabijo na morebitne zaplete, ki lahko nastanejo pri proizvodnji produktov. V tem primeru se lahko zgodi, da zapravijo veliko več, kot je potrebno, na koncu pa zaradi tega ostanejo ne le brez dobička, temveč celo brez podjetja!

Veliko premisleka, dobra raziskava tržišča ter pridobitev pomoči pri kateri izmed podpornih platform za crowdfunding so odlična popotnica za vse, ki nameravate zagonski kapital poiskati s pomočjo množičnega financiranja. Če pa se vam pri tem pojavijo kakšna vprašanja, vam bomo rade volje na pomoč priskočili tudi v Zavodu mladi podjetnik!

comments powered by Disqus
Prijavi se na e-novice!
Najbolj brane novice