Poslovni model

Poslovni model ni prva stvar, o kateri razmišlja podjetnik, ko se mu porodi poslovna ideja, je pa nekaj čemur bo v prihodnosti zagotovo namenil veliko svoje pozornosti. Zakaj? Posledica poslovnih idej so proizvodi ali storitve, ki pa postanejo dobri šele takrat, ko se uspešno prodajajo kupcem.
poslovni model

Kaj je poslovni model? (Adobe Stock, Coloures-Pic)

Takoj, ko podjetnik razmišlja o prodaji, pa začne razmišljati o poslovnem modelu. V grobem je torej poslovni model način, kako podjetje proda in dostavi proizvod ali storitev kupcu. Širše pa predstavlja ključno konkurenčno prednost, dodano vrednost in vrednote podjetja.

Zaradi narave mojega dela sem v zadnjem času pregledal poslovne modele treh večjih ponudnikov za masovno pošiljanje e-pošte: MailChimp, Verticalresponse in AWeber.

Vsi ponudniki v osnovi ponujajo enako storitev – pošiljanje masovne e-pošte na izbrane naslove preko lastnih spletnih vmesnikov. Vendar pa potencialni uporabnik kmalu ugotovi, da so pogoji uporabe pri vseh treh ponudnikih različni.

Ponudniki so pri formiranju pogojev očitno imeli v mislih določeno skupino ciljnih kupcev, katerim so poslovni model prilagodili in si s tem pri njih ustvarili konkurenčno prednost. Zaradi poenostavitve spodaj primerjam pogoje, ki jih ponujajo vsi trije ponudniki brez dodatnih »zvončkov in piščalk«.

MailChimp

Verticalresponse

AWeber

Do 2.000 e-naslovov in do 15.000 poslanih sporočil mesečno / brezplačno Do 25.000 poslanih sporočil / 1,2c na posamezno poslano sporočilo Do 500 e-naslovov in neomejeno št. poslanih sporočil / $19 na mesec (prvi mesec $1 – garancija vračila denarja)
Do 5.000 e-naslovov in neomejeno št. poslanih sporočil / $50 mesečno Do 50.000 poslanih sporočil / 1c na posamezno poslano sporočilo Do 5.000 e-naslovov in neomejeno št. poslanih sporočil / $49 mesečno
Do 10.000 e-naslovov in neomejeno št. poslanih sporočil / $75 na mesec Do 100.000 poslanih sporočil / 0,85c na posamezno poslano sporočilo Do 10.000 e-naslovov in neomejeno št. poslanih sporočil / $69 mesečno

Vir: MailChimp, Verticalresponse, AWeber

MailChimp in AWeber ponujata mesečni zakup glede na število e-poštnih naslovov, ki jih ima uporabnik na listah za pošiljanje, medtem ko Verticalresponse ponuja ceno na poslano e-sporočilo. Tako je Verticalresponse primernejši za uporabnike, ki sporočil ne pošiljajo pogosto, se ne želijo vezati in si želijo plačati točno toliko, kot tudi porabijo.

MailChimp je uporabil tako imenovan Freemium poslovni model, kjer je uporaba za določeno količino oz. funkcionalnost brezplačna. Primernejši je za uporabnike, ki sporočila pošiljajo na manjše število e-naslovov in pa za uporabnike, ki sporočila več tisočim prejemnikom pošiljajo zelo pogosto. Bolj pogosto kot pošiljajo, nižja je lastna cena enega poslanega sporočila.

AWeber svojim uporabnikom ne ponuja brezplačne uporabe, ponuja pa uporabo za $1 za prvi mesec in vračilo denarja v primeru nezadovoljstva. Po ponudbi je bližje ponudniku MailChimp, z razliko, da je od 2.500 e-naslovov naprej malenkost cenejši. Njegovi ciljni kupci so zelo podobni kupcem MailChimpa z razliko, da so še bolj cenovno občutljivi.

Primeri nam nazorno pokažejo, kako poslovni model vpliva na privlačnost ponudbe za posameznega kupca, enega zelo privlači in spet drugega z njim odganja. Pri tem se poraja ključno vprašanje: kateri je pravi poslovni model za mojo storitev ali proizvod?

Odgovor: Tisti, ki je najbolj primeren za vašega ciljnega kupca in hkrati omogoča kar najvišjo dodano vrednost za vaš posel. Za lažjo predstavitev bi zelo posplošeno poslovni model lahko predstavili kot razmerje med primernostjo za kupca in dodano vrednostjo za podjetje.

poslovni-model-slikca

Premica A prikazuje želje in število kupcev, premica B pa dodano vrednost za podjetje. Optimalni poslovni model se nahaja v presečišču obeh premic, ki predstavlja najboljše razmerje. Podjetje bi se lahko odločilo tudi za poslovni model višje po premici B, vendar bi s tem odgnalo določeno število kupcev. V tem primeru je za podjetje bolje, da s faktorji, ki vplivajo na primernost za ciljne kupce oz. njegovo dodano vrednost le to premakne v desno stran in tako doseže nov optimalni poslovni model. Povedano drugače, podjetje na poslovni model vpliva preko enega ali več faktorjev kot so npr.:

  • rešitev bolečine (višja kot je bolečina, boljša je rešitev),
  • cena,
  • kakovost,
  • funkcionalnost,
  • dostopnost,
  • pripadnost,
  • dobičkonosnost,
  • porabljena sredstva za izdelavo in dostavo,
  • večanje vrednosti v očeh kupca,
  • partnerstva.

Za vsakega od teh faktorjev obstajajo številne dobre prakse in načini, prelomno pa je, kadar podjetniku uspe ustvariti novo dobro prakso in s tem postavljati nove trende. Na tak način nastanejo najbolj perspektivna podjetja.

Dodatno se posamezni faktorji spreminjajo skozi čas in temu primerno je poslovni model nekaj kar živi in se spreminja skupaj s podjetjem. Dober primer je podjetje Google. V samih začetkih podjetje ni našlo poslovnega modela, ki bi podjetju prinašal želeno rast.

Sprva je podjetje prodajalo lastno tehnologijo iskanja drugim spletnim iskalnikom in posameznim podjetjem. Nato pa je korenito spremenilo poslovni model in pričelo s programom Ads. Ta je omogočil podjetjem, da oglašujejo, kar posamezniki tisti hip iščejo po spletu. Skoraj čez noč je spremenjen poslovni model podjetje izstrelil v enega izmed najboljših podjetij na svetu.

Vidimo torej, da je poslovni model srce vsakega podjetja. Pri formiranju imajo podjetniki veliko vprašanj – najpogosteje, kakšna cena je primerna. Nanje najhitreje odgovorimo tako, da oblikujemo testno ponudbo in merimo rezultat, skratka čim hitreje vprašamo trg kaj si misli.

Dodatne informacije:

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Pot do uspešnega startupa: minimalno sprejemljiv produkt

Pot do uspešnega startupa: minimalno sprejemljiv produkt

Koncept minimalno sprejemljivega produkta (ang. Minimum Viable Product), znan tudi po kraticah MSP (ang. MVP), se je v svetu tehnoloških startupov pričel uveljavljati kmalu po tem, ko sta ga v ospredje postavila Steve Blank in Eric Ries. Preberite več >>

Video: Manoush Zomorodi: Kako lahko dolgčas vodi k najboljšim idejam

Video: Manoush Zomorodi: Kako lahko dolgčas vodi k najboljšim idejam

Se vam včasih najbolj ustvarjalne ideje porodijo med zlaganjem perila, pomivanjem posode ali lenarjenjem? Zakaj se to dogaja ter kakšna je povezava med dolgčasom in ustvarjalnostjo? Preberite več >>

Prenehajte skrbeti, da vam bodo vsi ukradli poslovno idejo

Prenehajte skrbeti, da vam bodo vsi ukradli poslovno idejo

Intenzivno medijsko poročanje o vsakem strmoglavljenem letalu ljudem vzbuja strah pred letenjem. Po drugi strani se ne bojijo vožnje z avtomobilom, čeprav statistike pravijo, da je slednja glede na prevožene kilometre veliko nevarnejša, kot vožnja z letalom. Toda kaj ima to s krajo ideje? Preberite več >>

3 nasveti za uspešno iskanje investitorjev

3 nasveti za uspešno iskanje investitorjev

Zbiranje sredstev je izjemno naporno in dolgotrajno početje – zahtevni sestanki s potencialnimi vlagatelji podnevi, mučno ukvarjanje s številkami ponoči. Čeprav vas lahko proces izčrpa, se ne smete predati. Mladim podjetnikom v iskanju investitorjev ponujamo nekaj nasvetov. Preberite več >>

Vstop v podjetništvo: 10 podjetniških napak

Vstop v podjetništvo: 10 podjetniških napak

Za vas smo izpostavili 10 zelo pogostih napak, ki se pripetijo podjetnikom pri ustanavljanju in vodenju podjetja. Članek predstavlja vodilo podjetnikom pri vstopu v svet podjetništva. Ne pozabite - na napakah se učimo! Preberite več >>

Vitko podjetništvo je primerno tako za profitno naravnana kot socialna podjetja

Vitko podjetništvo je primerno tako za profitno naravnana kot socialna podjetja

Veliko mladih podjetnikov porabi veliko časa in energije, da bi svojim strankam predstavili popoln izdelek – ko pa ga dejansko lansirajo, ugotovijo, da ga nihče ni pripravljen kupiti. Pravo nasprotje taki situaciji predstavlja metoda vitkega podjetništva katerega metodologije so uporabne za vse vrste podjetij: od profitno naravnanih, do socialnih in invalidskih podjetij. Preberite več >>

Fenomen naročniškega prodajnega modela

Fenomen naročniškega prodajnega modela

Podjetja, ki svojim naročnikom vsak mesec pošljejo škatlo s svojimi izdelki, uspešno izkoriščajo umetno inteligenco in individualizacijo ter spodbujajo trgovski sektor, ki v zadnjih letih stagnira. Naročniški prodajni model se tako lahko pohvali z več kot 1000-odstotno rastjo. Preberite več >>

Zaščita podjetniške ideje

Zaščita podjetniške ideje

Ste se domislili inovativne ideje za vaš bodoči startup? Razmišljate o novih kreativnih izdelkih in storitvah? Preden z idejo pohitite na Kickstarter ali pa o njej poveste prijateljem ob kavi, preberite spodnji članek. Preberite več >>

User persona: vživite se v svojega kupca

User persona: vživite se v svojega kupca

Bistvo vsakega uspešnega posla je poznavanje strank. To velja ne glede na to, ali gre za startup, freelancerja ali večje podjetje, za stranke doma ali v tujini. Dandanes enostavno moramo natančno poznati svoje stranke. User persona je tipični kupec oziroma uporabnik naše storitve. Preberite več >>

Kako doseči ujemanje produkta s trgom?

Kako doseči ujemanje produkta s trgom?

Mladi podjetniki se na svoji podjetniški poti zelo hitro srečajo s pojmom ujemanja produkta s trgom, ki ga je menda prvi uporabil Marc Andreessen iz podjetja Andreessen Horowitz. Vas zanima, kaj ta pojem sploh pomeni, kako ga izmeriti in kako lahko izboljša vaše poslovanje? Preberite več >>

Oznake:, , , ,

Brezplačne e-novice!
Vse za podjetje