Kako izberemo firmo in blagovno znamko za svoje podjetje?

Predpogoj za ustanovitev podjetja je, da si ustanovitelji izberejo firmo družbe. Kljub splošnemu prepričanju firma ni sinonim za podjetje ali gospodarsko družbo, ampak je le označba podjetja. Firma pomeni ime družbe, ki navzven predstavlja podjetje in služi identifikaciji.
kako do blagovne znamke

Kako izberemo firmo in blagovno znamko za svoje podjetje? (Vir slike: Pixabay.com)

V pogovornem jeziku radi rečemo, za katero firmo delaš?, bom ustanovil firmo ali pa napredoval sem v firmi. Beseda firma je namreč postala sinonim za podjetje, čeprav je njen dejanski pomen precej drugačen. Firma namreč pomeni ime podjetja, ne pa podjetje samo. Firma prav tako nima enakega pomena kot blagovna znamka. Blagovna znamka je označba, ki ne poimenuje podjetja, temveč posamezne izdelke in storitve, ki jih podjetje izdeluje ali izvaja.

Na primer: podjetje Zavod mladi podjetnik ima registrirano firmo: Zavod mladi podjetnik, Podjetniško svetovanje in izobraževanje. Poleg tega pa ima registrirano tudi blagovno znamko Mladi podjetnik leta, ki je vsakoletni dogodek.

Med firme štejemo označbe podjetij, kot sta Mercator, d.d., in A1, d.d., med blagovne znamke pa njihove izdelke in storitve, na primer Lumpi in Orto za mlade.

Osnovno o firmi

Firma ima dve funkciji. Funkcijo identifikacije podjetja, s čimer podjetju omogoča, da se na trgu in v poslovanju loči od drugih podjetij, ter ekonomsko funkcijo, ki potrošnikom omogoča, da vedo, od koga kupujejo, in na to informacijo vežejo neko zaupanje. Iz tega sledi, da mora biti v firmi oznaka, ki nakazuje na to, kakšna je dejavnost družbe. Firma mora imeti 3 sestavine:

  • označbo dejavnosti, npr. gostinski obrat, nastanitvena dejavnost, maloprodaja, odvetniška družba …,
  • označbo pravne oblike gospodarske družbe, torej ali gre za družbo z omejeno odgovornostjo, delniško družbo, samostojnega podjetnika ali katero drugo obliko, ki jo predvideva ZGD-1,
  • t. i. fantazijski dodatek oziroma izmišljeno oznako družbe, ki je v bistvu tista sestavina, ki loči družbo od ostalih. Fantazijski dodatki so označbe, kot so Merkur, Krka, Triglav ali Deloitte. Fantazijski dodatek ni obvezna sestavina firme, je pa bistvenega pomena za razlikovanje na trgu.

Načela firme

Zaradi izredno pomembne funkcije, ki jo ima firma v pravnem prometu in na trgu, Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1) našteje načela firme, ki jih mora bodoče podjetje upoštevati, če se želi registrirati. Prvo načelo je načelo izključnosti oziroma načelo prioritete. Pravi, da je bistvena lastnost firme, da se razlikuje od firm drugih gospodarskih družb. Ker je nemogoče poznati vse firme v vseh državah sveta, se šteje, da mora biti firma ekskluzivna na relevantnem trgu, na katerem posluje. Včasih je to zgolj geografsko območje Slovenije, včasih je to celotna Evropska unija. Za nekatera podjetja, ki poslujejo globalno, pa velja vsesvetovna ekskluziviteta firme, npr. Allianz, Coca Cola in McDonald’s. Pri presoji se upošteva odgovor na vprašanje, ali je povprečen potrošnik sposoben razlikovanja – tako se ne ustvarja zmeda na trgu. Firma osebne družbe, kjer je družbenik osebno odgovoren za poslovanje (samostojni podjetnik in enoosebna družba z neomejeno odgovornostjo), mora vsebovati ime in priimek družbenika. Ob tem pa tudi dodatno sestavino, ki je ponavadi dejavnost, npr. Janez Novak, s.p., šiviljstvo.

Drugo načelo firme je načelo stvarnosti in resničnosti. Pravi, da firma družbe ne sme zavajati in zato ne sme vsebovati sestavin, ki zavajajo in ustvarjajo zmedo na trgu. Firma mora obsegati oznako dejavnosti poslovanja podjetja, pri tem pa ne sme vsebovati imen držav, znanih osebnosti in podatkov, ki bi lahko zavajali.

Zakon našteva še nekatera načela, ki veljajo za firmo. Načelo obveznosti, ki pravi, da je firma obvezen element vsakega podjetja, načelo popolnosti, ki omogoča, da vsakdo spozna pravo dejavnost podjetja iz firme, načelo proste izbire firme, načelo vpisa v register in načelo obvezne uporabe firme v pravnem prometu.

Pravila firme

Pravila, ki se nanašajo na firmo, so zelo obsežna. Spodaj so našteta nekatera od najbolj pomembnih:

  • Firma mora biti v slovenskem jeziku, v tujem jeziku pa je lahko le, če s tem ustreza imenom družbenikov ali imenu blagovnih znamk, če gre za izmišljeno besedo ali pa za mrtev jezik.
  • Firma ne sme ustvarjati zmote glede vrste in obsega poslovanja ter ne sme biti zamenljiva z drugo firmo.
  • Firma ne sme vsebovati imen ali znakov držav ali mednarodnih organizacij.
  • Besedo Slovenija, izpeljanke in kratice te besede, zastavo in grb lahko podjetje uporabi v firmi le z dovoljenjem Vlade RS; podobno velja tudi za lokalne skupnosti.
  • Imena in psevdonimi oseb se lahko uporabljajo le z njihovim dovoljenjem ali pa z dovoljenjem njihovih potomcev ali ministrstva za javno upravo.
  • Firma ne sme vsebovati znakov, ki nasprotujejo morali in zakonu (npr. svastika, narobe obrnjen križ) ali posnemajo uradne znake.
  • Pri poslovanju je treba uporabljati celotno firmo, pri oglaševanju pa je dopustno, da se uporablja le skrajšana firma (fantazijski dodatek), če je ta vpisana v register pravnih oseb.

Kaj je nameravana firma?

Firma je zavarovana z dnem vpisa v register. Zakon sicer določa možnost vpisa nameravane firme, kadar gre za podjetje, ki ga družbeniki nameravajo ustanoviti. S tem se prepreči morebitna ‘kraja’ firme. Vseeno pa bo firma popolnoma zavarovana šele z vpisom v register. Prednost pri uporabi nameravane firme bo torej imelo bodoče podjetje, ki bo prvo vložilo vlogo za vpis v register. Nameravana firma velja eno leto od vpisa v register.

Osnovno o blagovnih znamkah

Blagovna znamka je označba posameznih storitev in izdelkov, ki jih podjetje ponuja na trgu. Da postane veljavna, mora biti blagovna znamka registrirana, ob tem pa tudi klasificirana glede na mednarodno klasifikacijo proizvodov in storitev (nicejska klasifikacija). Ko je blagovna znamka registrirana, ji pripade določeno pravno varstvo proti tretjim osebam. Od tega trenutka dalje ne sme nihče več uporabljati iste blagovne znamke, sploh v okviru enakih in podobnih izdelkov ali storitev.

Kot blagovno znamko lahko registriramo različne izrazne znake: preproste simbole in logotipe, znake, številke in besede. Nekaterim podjetjem je uspelo registrirati celo barvo (npr. podjetje Tiffany, ki ustvarja priljubljen nakit, je registriralo barvo Tiffany Blue; podjetje, ki izdeluje čokolade Milka, je registriralo značilno lila barvo), vonj (npr. vonj po sveže pokošeni travi za teniške žogice) in gib (npr. gib kazalca in sredinca za čokoladico Twix).

Vir: Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1) s komentarjem

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Ustanovitev in registracija podjetja (VEM točka)

Ustanovitev in registracija podjetja (VEM točka)

Ob ustanovitvi podjetja (registracija podjetja) se je najprej potrebno odločiti za obliko podjetja. Najpogostejša je odločitev za samostojnega podjetnika (s.p.), predvsem popoldanskega s.p. Sledi odprtje družbe z omejeno odgovornostjo (d.o.o.). Po pridobitvi vseh informacij sledi registracija podjetja na VEM točki. Preberite več >>


Obdavčitev zasebnega zavoda

Obdavčitev zasebnega zavoda

Obdavčitev zasebnih zavodov je odvisna od tega, ali so dejavnosti, ki jih opravljajo, pridobitne ali nepridobitne narave. Preberite več >>

Ustanovitev podjetja v Italiji

Ustanovitev podjetja v Italiji

V poslovnem smislu je Italija od nekdaj slovela kot zelo birokratska država. Liberalizacija na področju podjetniškega udejstvovanja, ki jo je prinesla EU, je zato na marsikaterega poslovneža na Apeninskem polotoku delovala zelo blagodejno. Preberite več >>

Ustanovitev podjetja v Avstriji

Ustanovitev podjetja v Avstriji

Za razliko od Hrvaške, kjer ustanovitev podjetja ne predstavlja posebno hude finančne obremenitve, je lahko ustanovitev podjetja v naši severni sosedi finančno kar zahteven zalogaj – še posebej če govorimo o najbolj razširjeni statusni obliki: GmbH (družbi z omejeno odgovornostjo). Preberite več >>

Oblike dela za upokojence

Oblike dela za upokojence

Za upokojence je na voljo kar nekaj oblik opravljanja dela, ki pa različno vplivajo na pravico do prejemanja pokojnine. Upokojenec lahko poleg zaposlitve delo opravlja preko s.p. ali d.o.o., civilnih pogodb, osebnega dopolnilnega dela in kratkotrajnega dela. Preberite več >>

Samozaposleni v kulturi

Samozaposleni v kulturi

Samostojni delavci v kulturi uživajo poseben status, saj morajo za status zaposlenega posebej zaprositi na ministrstvu za kulturo. Samozaposleni v kulturi so tisti ustvarjalci na področju kulture, ki opravljajo samostojno sprecializiran poklic s področja kulture. Preberite več >>

Ustanovitev podjetja s strani tujca

Ustanovitev podjetja s strani tujca

Tujec lahko v Sloveniji ustanovi kapitalsko gospodarsko družbo pod enakimi pogoji kot slovenski državljani. Za ustanovitev družbe z omejeno odgovornostjo potrebuje slovensko davčno številko, za zaposlitev v njej enotno dovoljenje oz. prijavo dela zastopnika ter ostale podatke, potrebne za ustanovitev d.o.o.. Preberite več >>

S.p. za upokojence

S.p. za upokojence

Samostojni podjetnik lahko uveljavi pravico do pokojnine in tudi po upokojitvi nadaljuje s svojo dejavnostjo za kar obstaja več načinov. Od delne pokojnine, do izplačevanja 20 odstotkov pokojnine oziroma do izplačevanja sorazmernega dela pokojnine. Preberite več >>

Ustanovitev podružnice

Ustanovitev podružnice

Namen ustanovitve podružnice je najpogosteje opravljanje pridobitne dejavnosti tujega podjetja v Sloveniji. Podružnica nastopa kot nekakšen podaljšek matičnega podjetja, ki tudi odgovarja za poslovanje svoje podružnice. Preberite več >>

Olajšajte si vstop v podjetniški svet

Olajšajte si vstop v podjetniški svet

Ob prvih korakih po odprtju d. o. o. ali s. p. se podjetniki srečate s številnimi vprašanji in zagatami, zato je pomembno, da prav v tistem trenutku najdete prave rešitve, ki vam bodo olajšale vstop v podjetniški svet. Pri NLB vas bodo na pot pospremili s paketom bančnih storitev. Preberite več >>

Oznake: , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Udeležite se dogodkov Blockchain Roadshowa!

21.11.2017 od 16:30 do 08.12.2017 18:00
Udeležite se dogodkov Blockchain Roadshowa!

Blockchain Think Tank, Tehnološki park Ljubljana in Zavod mladi podjetnik pripravljamo serijo brezplačnih izobraževanj o tehnologiji blockchain, kriptovalutah in z njimi povezanimi tematikami. Obiskali bomo številne kraje v Sloveniji - toplo vabljeni, da preverite program in se nam pridružite.
Preberite več >>

Blockchain Roadshow: Trbovlje

21.11.2017 od 16:30 do 19:00
Blockchain Roadshow: Trbovlje

Blockchain Think Tank, Tehnološki park Ljubljana in Zavod mladi podjetnik pripravljamo serijo brezplačnih izobraževanj o tehnologiji blockchain, kriptovalutah in z njimi povezanimi tematikami. Obiskali bomo tudi Trbovlje, kjer nas bodo prijazno gostili v Katapultu.
Preberite več >>

Blockchain Roadshow: Ljubljana

07.12.2017 od 10:00 do 08.12.2017 20:00
Blockchain Roadshow: Ljubljana

Blockchain Think Tank, Tehnološki park Ljubljana in Zavod mladi podjetnik pripravljamo serijo brezplačnih izobraževanj o tehnologiji blockchain, kriptovalutah in z njimi povezanimi tematikami. Serijo bomo zaključili v Ljubljani, in sicer s kar dvodnevnim dogodkom (7. in 8. december). Obiščite nas v Tehnološkem parku Ljubljana!
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords

07.12.2017 od 16:30 do 08.12.2017 19:30
Delavnica: Google Adwords

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno upoštevanje splošnih smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Prav zato vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti.
Preberite več >>

Vse za podjetje