Kako v Facebooku skrbijo za zvestobo svojih zaposlenih
Zaupanje je ključ do zvestobe zaposlenih. (Vir slike: Bigstockphoto)
Rešitev je preprosta: Zaupajte svojim zaposlenim in bodite popolnoma odkriti z njimi. Nagradili bodo vaše zaupanje.
Zaupanje ali nadzor?
Morda se vam nasvet zdi za lase privlečen, vendar dejansko deluje – podjetje Facebook dokazuje njegovo učinkovitost. Vsak petek se Zuckerberg in zaposleni v Facebooku zberejo na srečanju, na katerem ustanovitelj podjetja odgovarja na vprašanja – o prav vsem. Na srečanju so dobrodošli vsi zaposleni, omogočen je prenos v živo, celotno dogajanje pa je tudi posneto. To pomeni, da ima vseh 16 tisoč Facebookovih zaposlenih dostop do informacij o delovanju in načrtih podjetja, novo zastavljenih projektih ter vsem ostalem, kar jih zanima.
Zagotovo se sprašujete, kako pogosto zaposleni te neprecenljive podatke razkrijejo radovednim vlagateljem ali novinarjem. Odgovor vas bo morda presenetil: skoraj nikoli. Mediji so pred kratkim na primer poročali o primeru uhajanja informacij, ki se je zgodil že julija 2015. Uslužbenec v podjetju je novinarjem posredoval informacije o Facebookovih načrtih za klepetalnega asistenta, ki bi deloval s pomočjo umetne inteligence. Zuckerberg je bil zaradi razkritja zelo jezen. Na enem od petkovih srečanj je poudaril, da bo »izdajalec« odpuščen. Že naslednji petek je svojim podrejenim sporočil, da je našel in odpustil krivca za uhajanje informacij. Zelo verjetno je, da so pri iskanju sodelovali tudi drugi zaposleni.
Mark Zuckerberg zaupa svojim zaposlenim. (Vir slike: Forbes)
Zdaj pa primerjajte Facebook z Applom. V podjetju Apple načrte za nove projekte skrbno skrivajo pred večino uslužbencev. V preteklosti so celo najeli zasebne varnostne službe, da so poiskale in zasegle prototipe novih iPhonov, ki so jim ušli izpod nadzora. Kljub temu pa so govorice o Applovih novih izdelkih in načrtih (na primer o električnem avtomobilu) tako pogoste, da so jim v celoti posvečene celo nekatere spletne strani. Ena od njih, MacRumors, je pred kratkim celo objavila seznam 10 najpomembnejših razkritij v povezavi s podjetjem v letu 2016.
V katerem od opisanih tehnoloških gigantov so bolj strogi glede varovanja zaupnih informacij? In katero od podjetij dejansko bolje skriva takšne informacije pred radovedno javnostjo?
Zaupanje in zvestoba zaposlenih
Zaupanje dejansko vodi k večji zvestobi zaposlenih in je lahko pri varovanju zaupnih podatkov in načrtov veliko bolj učinkovito od strogega nadzorovanja. Oglejmo si nekaj razlogov za to:
1. Kršenje pravil ni zabavno, če je preveč enostavno.
Avtorica članka Minda Zetlin ponazori to trditev z anekdoto iz svojega življenja. Nekoč sta s partnerjem na mrazu čakala na avtobus. Voznik si je ob prihodu vzel odmor, vendar avtobusa ni zaklenil, temveč je pustil vrata odprta, da so se potniki lahko vkrcali. Voznik tako nikakor ne bi mogel ugotoviti, kdo je kupil vozovnico in kdo ne – vendar so vsi potniki dejansko plačali za prevoz. Nato se je zgodilo še nekaj neverjetnega. Ko je avtobus zapeljal s postaje, je neka gospa vprašala voznika, ali so tisti dan začele veljati nove, višje cene vozovnic. »Tako je,« je odvrnil. Gospa je vstala in v blagajno vstavila še nekaj denarja, kar so nato storili še vsi ostali potniki na avtobusu.
Iz anekdote se lahko naučimo veliko o moči zaupanja. Če svojim zaposlenim pri določenih odločitvah pustite proste roke in jim zagotovite, da jih ne boste nadzorovali, se bo večina odločila pravilno.
2. Vaše zaupanje je vrednota, ki jo zaposleni cenijo in varujejo.
Facebookovi zaposleni gojijo izjemno spoštovanje do Zuckerberga. Kljub svoji sramežljivosti in nelagodjem pred javnim nastopanjem se vsak petek pojavi pred svojimi podrejenimi in več kot uro odgovarja na različna vprašanja. V zavetju svojega »plemena« je izjemno sproščen.
Zaposleni v podjetju cenijo priložnost, da se srečajo in pogovarjajo s svojim direktorjem v popolnoma odprtem okolju. Zato si ne želijo, da bi karkoli ogrozilo tedenska srečanja. Nekateri od njih so medijem zaupali, da iz tega razloga tudi sami občasno nadzirajo svoje kolege. Takšen »vrstniški pritisk« (angl. peer pressure) očitno zadostuje, da velika večina zaposlenih skrbno čuva skrivnosti podjetja.
Tudi zaposleni cenijo ustvarjeno zaupanje. (Vir slike: HubSpot)
3. Podjetja, ki temeljijo na zaupanju, se lahko pohvalijo z odličnim poslovanjem.
Pred nekaj leti je nek direktor na vprašanje, zakaj je njegovo podjetje bolj uspešno od drugih, odgovoril, da zaupa svojim zaposlenim.
»Skrivnost je v zaupanju.«
Kot dokazuje opisani primer, nasvet še vedno deluje tudi za Zuckerberga. Pri tem je pomembno, da občasna izdaja njegovega zaupanja ne poruši odprtega in iskrenega odnosa, ki ga je vzpostavil z veliko večino svojih podrejenih.
Seveda se bo občasno zgodilo, da boste zaupali napačnim posameznikom. V takih trenutkih morate biti odločni in ostri – tako je Zuckerberg. Vendar se ne osredotočajte na takšne osamljene primere, temveč ohranite v mislih širšo sliko zaupanja, ki ste ga ustvarili v svojem podjetju. Če boste sledili tem priporočilom, boste zagotovili, da bodo vaši zaposleni prav tako zvesti kot Facebookovi.
Vir: Inc.