Ključni dejavniki ujemanja produkta s trgom

Še preden se zagonsko podjetje s svojo ponudbo poda na trg, mora doseči ujemanje produkta s trgom (angl. product market fit).
Ujemanje produkta s trgom

Ključni dejavniki ujemanja produkta s trgom. (vir slike: Unsplash)

Uspeh zagonskih podjetij je odvisen od njihove uspešne vključitve na trg. Še preden pa podjetje začne dejansko poslovati, prodajati, se širiti in razvijati, mora doseči ujemanje produkta s trgom. Kako lahko podjetnik doseže in prepozna takšno ujemanje?

V nadaljevanju predstavljamo pet ključnih dejavnikov ujemanja produkta s trgom na podlagi izkušenj uspešnih mednarodnih podjetnikov.

1. Večkratna uporaba

Eden prvih znakov ujemanja vašega produkta s trgom je dejstvo, da vaše stranke vaš produkt uporabijo večkrat, organsko, ne da bi jih vi k temu spodbujali.

Josh Elman iz podjetja Greylock Partners, ene najstarejših družb za upravljanje s tveganim kapitalom, pravi: »Pozorni smo na posameznike, ki so začeli uporabljati izdelek pred nekaj meseci in ga še vedno uporabljajo. Meseci so nam všeč. Ni treba, da gre za leta, hkrati pa le dva tedna nista dovolj.«

Payal Kadaika, soustanoviteljica in izvršna direktorica podjetja ClassPass, ki članom svojega programa ponuja vadbo in treninge v različnih fitnes centrih, plesnih studiih ipd., je prav zaradi tega dejavnika preizkusila več različic ponudbe, da bi našla ujemanje s trgom. »Prva različica ClassPassa je bil Classivity, storitev za rezervacijo treningov in tečajev. Ko smo zagnali storitev, sem hitro opazila, da se posamezniki ne udeležujejo treningov oziroma tečajev – to je bil prvi znak, da je nekaj narobe.«

»Storitev smo nato spremenili in predstavili drugačno storitev: Passport je vključeval enomesečno poskusno članarino za vse fitnes centre in studie v bližini,« nadaljuje podjetnica. »To je bil odličen produkt, saj so ga posamezniki začeli uporabljati. Začeli so hoditi na treninge, poleg tega pa so nekateri poskusno članarino izkoristili večkrat, z različnimi elektronskimi naslovi. Takrat sem ugotovila, da ima takšna storitev potencial.«

Imate podjetniško idejo, vendar ne veste, kako se lotiti njenega razvoja? Udeležite se MP dogodka: Razvij svojo idejo v donosen posel!

2. Organska in viralna rast

Organska rast in viralnost sta začetna znaka produktov, ki so dosegli dobro ujemanje s trgom. Produkt mora biti dovolj zanimiv in privlačen, da ga posamezniki odkrivajo in delijo z drugimi – tako je dosežena viralnost. Trženje in oglaševanje lahko povečata ali pospešita rast, vendar takšna rast ne more nadomestiti ujemanja produkta s trgom.

ClassPass je v začetnih fazah doživel eksplozivno rast, ki ni bila podprta s trženjem, zato se je ekipa odločila za naročniški model, čeprav so v prvo različico storitve vložili ogromno časa in denarja. »Mesečna rast je presegala 100 odstotkov – junija smo imeli 35 uporabnikov, januarja pa že 1000,« pravi P. Kadaika. »Rast je bila večinoma organska in viralna. Čeprav smo organizirali posebne ponudbe, nismo nikoli znižali cene produkta. Ponujali smo ugodnosti tipa ‘Kupite ClassPass in poslali vam bomo darilno kartico v vrednosti 100 dolarjev.’«

Elman ob tem poudarja: »Seveda lahko vlagate v trženje, da bi povečali rast. Vendar organska rast zagotavlja vektor rasti, kar pomeni, da tudi ko nehate vlagati v trženje, prodaja raste.«

Ujemanje produkta s trgom

Organska rast in viralnost sta ključnega pomena za uspeh ideje. (Vir slike: Bigstockphoto)

3. Posredna ali neposredna potreba

Ena od ključnih lastnosti večine uspešnih izdelkov je, da njihovi uporabniki predhodno niso neposredno izrazili želje po takšnem izdelku ali z izdelkom povezane potrebe.

»Dober primer tega dejavnika je Snapchat, saj potrošniki niso iskali ‘izginjajočih fotografij,« razlaga partner v podjetju Greylock Partner. »Iskali pa so načine, ki bi jim pomagali ostajati v stiku z najbližjimi, deliti zabavne trenutke in ohranjati prijateljstva – in Snapchat je oblikoval produkt, ki izpolnjuje te potrebe.«

Direktorica podjetja ClassPass pravi, da so uporabniki storitve pokazali zanimanje za storitev z večkratnim nakupom prvotne ponudbe. Ob tem dodaja, da nihče ni neposredno izrazil želje po paketu treningov, ki bi jih lahko izkoristil v različnih studiih, posamezniki pa so kmalu začeli deliti svoje pozitivne izkušnje s storitvijo.

Dodatna raziskava je pokazala, da bi bilo kar 95 odstotkov uporabnikov pripravljenih ponovno plačati obisk vadb – kar je spodbudilo podjetje, da se je dokončno usmerilo v takšno storitev.

4. Občutek za čas

Najboljši izdelki odgovarjajo na trenutno dogajanje v svetu in znajo izkoristiti najnovejše tehnologije.

Josh Elman na tej točki opozarja na družabno platformo Musical.ly, prek katere lahko uporabniki ustvarjajo in delijo kratke video posnetke: »Musical.ly se je odlično odzval na današnji kontekst, ko naša življenja spremljajo pametni telefoni, prek katerih delimo svoje izkušnje z družabnimi omrežji – vendar pa se ob tem ne zabavamo več. Musical.ly je izkoristil to situacijo, hkrati pa so k njegovemu uspehu pripomogle tudi napredne glasbene založbe.«

»Še pred petimi leti je bil kontekst popolnoma drugačen – isti izdelek takrat ne bi bil tako uspešen,« nadaljuje Elman.

Ujemanje produkta s trgom

Odličen produkt odgovarja na izzive sodobnega časa. (Vir slike: Unsplash)

5. Ohranjanje vitkosti in okretnosti

V procesu iskanja ujemanja produkta s trgom boste morali zagotovo kdaj popolnoma spremeniti smer svojega razmišljanja. Zato je pomembno, da ohranjate vitkost in okretnost svojega delovanja in se pravočasno odzovete na signale, ki vam jih pošilja trg.

Prevelika ekipa ima lahko v začetnih fazah več slabosti kot prednosti. »Večja kot je ekipa, manj fleksibilna je, saj začnejo posamezniki stvari delati po svoje,« opozarja Elman. »Ostati morate agilni in pripravljeni na preizkušanje novih idej.«

»Včasih morate svoje podjetje usmeriti v popolnoma novo smer, vendar je po mojem mnenju to ekstrem. Menim, da večina podjetij lahko najde ujemanje produkta s trgom in hkrati ohrani svojo vizijo,« še dodaja.

P. Kadaika mladim podjetnikom na srce polaga podoben nasvet: »Menim, da je izjemno pomembno, da se sprijaznite z neuspehi. Sama sem oblikovala dobro ekipo ter pridobila dobre svetovalce in primerne investitorje, ki so mi omogočili, da sem doživela neuspeh in se nato premaknila naprej. Zaupali so mojim instinktom, hkrati pa smo si lahko privoščili eksperimentiranje.«

Zaključek

Če boste pri razvijanju svoje ideje upoštevali predstavljene dejavnike, boste hitro dosegli ujemanje svojega produkta s trgom. In ne pozabite: na napakah se učimo!

Udeležite se MP dogodka: Razvij svojo idejo v donosen posel! Morda vas bo podjetniška zgodba Roka Stariča tako navdušila, da boste tudi sami stopili na podjetniško pot.

Vir: Forbes

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP svetovanje

MP svetovanje

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na individualno svetovanje. Preberite več >>


Video: Manoush Zomorodi: Kako lahko dolgčas vodi k najboljšim idejam

Video: Manoush Zomorodi: Kako lahko dolgčas vodi k najboljšim idejam

Se vam včasih najbolj ustvarjalne ideje porodijo med zlaganjem perila, pomivanjem posode ali lenarjenjem? Zakaj se to dogaja ter kakšna je povezava med dolgčasom in ustvarjalnostjo? Preberite več >>

Video: Uvod v odkrivanje produktov

Video: Uvod v odkrivanje produktov

V zadnjih letih se na področju odkrivanja, razvoja in upravljanja produktov dogajajo pomembne spremembe. Ali ste v stiku s trendi? Preberite več >>

Z držalci za srajce do mednarodnega uspeha

Z držalci za srajce do mednarodnega uspeha

Nik Vene je v treh letih uspešno razvil svojo poslovno idejo. Držalci za srajce blagovne znamke NV Holders so priljubljeni tako v Sloveniji kot v tujini. Preberite več >>

Rok Starič: »Pustite svoji domišljiji prosto pot!«

Rok Starič: »Pustite svoji domišljiji prosto pot!«

Na MP dogodku: Razvij svojo idejo v donosen posel je svojo poslovno zgodbo predstavil mladi podjetnik Rok Starič. Preberite več >>

Infografika: Zakaj propadajo mala podjetja

Infografika: Zakaj propadajo mala podjetja

Vsak mlad podjetnik je optimističen. Vendar je trg neizprosen in veliko podjetij kmalu propade. Kateri so najpogostejši razlogi za neuspeh? Preberite več >>

Video: Guy Kawasaki: Nauki Steva Jobsa

Video: Guy Kawasaki: Nauki Steva Jobsa

Guy Kawasaki je dolga leta delal v podjetju Apple pod vodstvom ustanovitelja Steva Jobsa. V tem času je od njega pridobil ogromno znanja. Preberite več >>

Prvi slovenski center LEGO robotike

Prvi slovenski center LEGO robotike

Inštitut 4.0 je pred kratkim odprl Center LEGO robotike, prvo inštitucijo, namenjeno LEGO robotiki, v Ljubljani. Zgodbo inštituta in centra predstavljamo v prispevku. Preberite več >>

Od 100 kg do dveh ton mesečno zmletih arašidov

Od 100 kg do dveh ton mesečno zmletih arašidov

Od kampanje na Kickstarterju, ko se je svetu prvič predstavilo Rokovo arašidovo maslo, sta minili že dve leti. Ekipa se sedaj sooča z rastjo in širitvijo. Preberite več >>

Infografika: Kaj razkrijejo delovne mize znanih podjetnikov

Infografika: Kaj razkrijejo delovne mize znanih podjetnikov

Delovna miza lahko razkrije veliko o tistem, ki jo uporablja. Kaj nam tako lahko povesta delovni mizi Elona Muska in Marka Zuckerberga? Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Delavnica: Google Analytics in Marko Penko

01.03.2018 od 16:00 do 10.03.2017 16:00
Delavnica: Google Analytics in Marko Penko

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics delavnica, ki jo za nas pripravlja Marko Penko.
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

24.03.2018 od 9:00 do 30.03.2018 17:00
Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno poznavanje navodil, trikov in smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Da boste svoje oglaševanje vzpostavili kar se da učinkovito, vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti. Z nami bo izkušeni Google AdWords mojster Marko Penko, ki je v svoji karieri upravljal na milijone evrov oglaševalskih proračunov.
Preberite več >>

Delavnica: Optimizacija spletnih strani

06.04.2018 od 14:00 do 18:00
Delavnica: Optimizacija spletnih strani

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani.
Preberite več >>

Delavnica: Prodajni lijak

13.04.2018 od 14:00 do 18:00
Delavnica: Prodajni lijak

Uspešno postavljen prodajni lijak je eno izmed najpomembnejših marketinških orodij tega časa. Žalosti nas ugotovitev, da ga marsikatero slovensko podjetje bežno pozna, kaj šele uporablja v praksi. To želimo spremeniti, zato bomo na predavanju govorili o tem, zakaj bi moral biti prodajni lijak fokus vsakega posla.
Preberite več >>

Vse za podjetje