Noordung – ultimativni gadget za uživanje na poti
Nordung
Navdih za ime podjetja in linije posebnih električnih koles predstavlja Herman Potočnik – Noordung, slovenski raketni inženir, pionir kozmonavtike, vesoljskih poletov in tehnologij. Njegov vzdevek je služil kot inspiracija za oblikovanje inovativnih koles, ki temeljijo na sami esenci vožnje s kolesom: užitku v vožnji.
O zgodbi, ki se skriva za urbanimi kolesi Noordung, smo se pogovarjali z ustanoviteljem in direktorjem podjetja Gregorjem Frasom. Popeljite se z nami na prav posebno vožnjo!
Ljubezen do glasbe + razočaranje nad ponudbo električnih koles = izvirna ideja!
Ideja za oblikovanje inovativnih električnih koles, ki omogočajo tudi predvajanje glasbe, je v sogovorniku tlela več let, preden se je odločil za njeno realizacijo. »Je kombinacija več dejavnikov: moje ljubezni do glasbe, navdušenja nad industrijskim oblikovanjem, razočaranja nad mainstream ponudbo električnih koles in strahu pred 1000-kubičnim motorjem,« o svojih motivacijah za zagon projekta iskreno pripoveduje Fras.
Po njegovih besedah je razvoj ideje in produkta potekal na dveh nivojih: s kontinuiranim posodabljanjem poslovnega načrta in intenzivnim prototipiranjem produkta, ki so ga v podjetju razdelili v štiri osnovne faze, od N01 do N04. Fras dodaja: »Prvo verzijo poslovnega načrta sem izdelal malce pred koncem leta 2015. Od takrat naprej na približno vsake tri mesece skupaj s kolegom Miho izdelava novo iteracijo poslovnega načrta, ki je pravzaprav update tega, kar smo se naučili v preteklih mesecih.«
Našega sogovornika, ki sicer prihaja iz digitalnega sveta, je presenetila kompleksnost razvoja kolesa: »V vsej svoji karieri sem sodeloval in še zmeraj sodelujem pri razvoju zelo kompleksnih digitalnih produktov, ampak razvoj kolesa je neskončno bolj kompleksna naloga.«
Tudi zaradi tega je pomembno, da podjetje sestavlja zagnana ekipa. V osnovni ekipi je približno 10 posameznikov, večinoma industrijskih oblikovalcev in strojnih inženirjev, pri razvoju in izdelavi koles pa sodeluje tudi več kot 20 zunanjih sodelavcev različnih profilov. »Jaz sem po izobrazbi filozof, tako da mi je po naravi stvari pripadla funkcija krmiljenja podjetja,« pa pojasnjuje svojo vlogo v podjetju Fras.
Ultimativni gadget za uživanje na poti
Kaj pravzaprav je Noordung? »Noordung v bistvu ni kolo, ampak je nekakšen nišni produkt med kolesi in motorji oziroma avtomobili. Jaz o njem razmišljam kot o ultimativnem gadgetu za uživanje na poti,« opisuje sogovornik. Osnovna ideja je užitek v vožnji, zato v podjetju svojega produkta ne dojemajo v prvi vrsti kot orodja za premikanje od točke A do točke B.
»Noordung One kot prvo kolo na svetu rešuje problem poslušanja glasbe med kolesarjenjem, ki je z varnostnega vidika dokaj velik problem. Trenutno kolesarji za poslušanje glasbe uporabljajo slušalke, ki pa zelo omejijo zaznavanje okolice, kar je ključnega pomena za varno kolesarjenje,« nadaljuje.
Noordung tako uporabnikom omogoča predvajanje glasbe s telefona prek kvalitetnih zvočnikov, ki jih tako kot motor kolesa napajajo najsodobnejše litij-ionske baterije. Vse specifikacije in lastnosti kolesa so podrobneje predstavljene na spletni strani podjetja.
Mala rock zvezda
S Frasom smo spregovorili tudi o odzivih ciljne publike na kolo Noordung One. Izpostavil je predvsem razliko v odzivanju na kolo v primerjavi z digitalnimi produkti, ki so večkrat samo orodja za delo: »Ena izmed najboljših stvari pri ustvarjanju design produkta je, da so odzivi ljudi res zelo jasni, čustveni, močni.«
»S stališča designa nam je res uspelo ustvariti presežek, ki mu po mojem mnenju trenutno na svetu ni para. To pomeni, da se ljudje zaustavljajo na cesti, mahajo iz avtov, vzklikajo čestitke – v bistvu je naš Noordung One ena taka mala rock zvezda, ki se je želijo vsi dotakniti,« ponosno dodaja idejni vodja projekta in nadaljuje: »To je seveda čudovito, za ustvarjalce produkta je to nekaj najlepšega, kar se ti lahko zgodi.«
Tudi s trenutnimi odzivi potencialnih kupcev so v podjetju zadovoljni, o prodajnih rezultatih pa še ne morejo govoriti, saj so prvo serijo koles javnosti predstavili šele pred kratkim. Ob tem Fras izpostavlja tudi naslednje: »Sicer pa naš poslovni načrt ne predvideva prodaje velikih količin koles, ker se umeščamo v nišno kategorijo prestižnih in ekskluzivnih produktov, t. i. ‘Veblen goods’«, ki se ne podrejajo klasični ekonomski teoriji ponudbe in povpraševanja.
Veste, v čem je razlika med slovenskim in švicarskim poslovnim angelom?
Področje financiranja razvoja in rasti podjetja je po Frasovih besedah »malce žalostna, predvsem pa blazno naporna«. Sam dela v drugem podjetju, da lahko financira delovanje podjetja Noordung, kjer svoje naloge opravlja brezplačno. Tudi njegovi partnerji prispevajo veliko, tako v denarju kot v svojem delu.
Za sogovornika je bila neprijetna in »bizarna« predvsem izkušnja prijavljanja na razpise Slovenskega podjetniškega sklada, na katere so se neuspešno prijavili že dvakrat. »Nazadnje, pred tremi meseci, me je član komisije po koncu prezentacije vprašal, kje je naša dodana vrednost. Sploh nisem vedel, kaj naj mu odgovorim na takšno vprašanje,« razočarano pripoveduje.
»Veste, v čem je razlika med slovenskim in švicarskim poslovnim angelom?« nadaljuje Fras. »Prvi te po prezentaciji vpraša, kje je tvoja dodana vrednost, drugi pa po prezentaciji pride do tebe, ti vidno ganjen čestita in ti sam pove, kje je tvoja dodana vrednost.« Po nedavni predstavitvi kolesa Noordung One v prostorih podjetja Aston Martin St. Gallen je švicarski milijonar, ki želi Noordungu odpreti vrata švicarskih investicijskih bank, ekipi namreč dejal: »Vaša iskrenost, čustva in strast – to je vaša dodana vrednost! Ohranite to in zavladali boste svetu!«
Pogled v prihodnost in recept za uspeh
Za konec je sogovornik z nami na kratko delil še svoje načrte za prihodnost: »Neprestano izboljševati naše kolo in uspeh meriti v stopnji užitka vseh vpletenih.« Ob tem pa z našimi bralci želi deliti še naslednji nasvet: »Obstaja samo en recept za uspeh: neutrudljiva trma.«