Odgovor strokovnjaka: Kdaj pogodba ni veljavna?

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka bomo odgovorili na vprašanje: kdaj pogodba ni veljavna? Opisali bomo tudi razliko med ničnostjo in izpodbojnostjo pogodbe ter navedli pravne posledice v obeh primerih. Več preberite v nadaljevanju.
odgovor strokovnjaka

Poiskali smo odgovore na vprašanja, ki ste nam jih zastavili naši bralci.

Vprašanje:

Kdaj pogodba ni veljavna?

Odgovor:

Ni nujno, da vsaka podpisana pogodba postane veljavna. Za veljavnost pogodbe morajo biti izpolnjeni določeni pogoji, hkrati pa mora obstajati odsotnost razlogov za neveljavnost pogodbe.

V našem pravnem sistemu poznamo:

  • absolutno neveljavne pogodbe, tj. nične pogodbe in
  • relativno neveljavne pogodbe, tj. izpodbojne pogodbe.

Možnost ničnosti pogodbe posega v načelo avtonomije volje strank pri sklepanju pogodb oziroma v pravico do prostega urejanja obligacijskih razmerij.

Nična je pogodba:

  • ki nasprotuje Ustavi RS, prisilnim predpisom ali moralnim načelom;
  • katere predmet je nedopusten, nemogoč, nedoločen ali nedoločljiv;
  • ki nima podlage (kavze) ali pa je ta nedopustna;
  • ki ni sklenjena v predpisani obliki, razen če iz namena predpisane oblike izhaja drugače;
  • ki ni sklenjena v dogovorjeni obliki, če sta se stranki dogovorili, da je pogoj za veljavnost pogodbe posebna oblika (forma ad valorem);
  • ki je oderuška (lahko ostane v veljavi, če se zmanjša na pravičen znesek);
  • ki jo je sklenila poslovno popolnoma nesposobna oseba;
  • ki jo je sklenila pravna oseba zunaj meja svoje sposobnosti (ultra vires).

Ničnost pogodbe po uradni dolžnosti ugotavlja sodišče, lahko pa njen obstoj sklicuje vsaka zainteresirana oseba. Pravica do sklicevanja na ničnost nikoli ne ugasne, kar pomeni, da se lahko na ničnost sklicuje kadarkoli, ne glede na to, koliko časa je preteklo od sklenitve pogodbe. Nična pogodba ne postane veljavna, če vzrok za ničnost kasneje preneha. Ničnost pa se ne more uveljavljati, če je bil vzrok ničnosti majhnega pomena in je bila pogodba izpolnjena.

Pravne posledice ničnosti (vzpostaviti se mora stanje, kot da pogodba sploh ne bi bila sklenjena):

  • vrnitveni zahtevek – vsaka od pogodbenih strank mora vrniti vse, kar je prejela na podlagi nične pogodbe; če vrnitev ni možna, mora stranka dati denarno nadomestilo po cenah v času izdaje sodne odločbe;
  • zavrnitev zahtevka nepoštene stranke;
  • odškodninska odgovornost.

V nasprotju z nično pogodbo pa se lahko na izpodbojnost sklicuje le pogodbena stranka, v čigar interesu je določena izpodbojnost in njeni dediči. Prav tako je omejen čas, v katerem pogodbenik lahko razveljavi pogodbo na podlagi izpodbojnosti, in sicer v enem letu odkar je izvedel za razlog izpodbojnosti oziroma najkasneje v treh letih od sklenitve pogodbe.

Razlogi za izpodbojnost pogodbe so:

  • pogodbo je sklenila poslovno omejeno sposobna stranka;
  • pri sklenitvi so obstajale napake volje (npr. grožnja, zmota itd.);
  • če zakon določa izpodbojnost;
  • če gre za čezmerno prikrajšanje.

Pravne posledice izpodbojnosti:

  • vrnitveni zahtevek;
  • odškodninska odgovornost.
Vir: Obligacijski zakonik (UL RS, št. 40/2007)
Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Odgovor strokovnjaka: polovični delovni čas in zdravstveno zavarovanje

Odgovor strokovnjaka: polovični delovni čas in zdravstveno zavarovanje

V tokratni rubriki pojasnjujemo, do kakšnega obsega pravic iz zdravstvenega zavarovanja so upravičene osebe, ki so zaposlene za delovni čas krajši od polnega delovnega časa. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za plovični delovni čas

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za plovični delovni čas

Tokrat v rubriki odgovarjamo na vprašanje bralke našega portala, na temo prispevkov za invalidsko in pokojninsko zavarovanje. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka vam predstavljamo odgovore na vprašanja: Se zaposliti v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? Katera pogodba je finančno najugodnejša? Preberite več >>

Kaj je drop shipping?

Kaj je drop shipping?

Drop shipping je angleški izraz za vrsto prodajne sheme, ki skrajša dobavno verigo med kupcem in proizvajalcem, zaradi manj posrednikov in prodajnih marž pa omogoči nižje cene. Priljubljen ponudnik modela drop shipping je AliExpress oziroma AliBaba. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Uredba GDPR – Pasti in nevarnosti (konferenca)

22.02.2018 od 15:00 do 19:00
Uredba GDPR – Pasti in nevarnosti (konferenca)

Verjetno ste že slišali za uredbo GDPR. Poenostavljeno rečeno, gre za spremembo, zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki bo močno vplivala na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih prinaša uredba GDPR, pripraviti v praksi?
Preberite več >>

MP delavnica: Facebook oglaševanje

23.02.2018 od 9:00 do 17:00
MP delavnica: Facebook oglaševanje

Facebook je koristno orodje tako za grajenje blagovne znamke kot tudi za povečanje prodaje. Na tokratni delavnici se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. S pomočjo Jureta Knehtla iz Adstar boste izvedeli, kako svoje oglase kar najbolje optimizirati za doseganje nadpovprečnih prodajnih rezultatov.
Preberite več >>

Google Analytics delavnica in Marko Penko

01.03.2018 od 16:00 do 10.03.2017 16:00
Google Analytics delavnica in Marko Penko

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics delavnica, ki jo za nas pripravlja Marko Penko.
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

24.03.2018 od 9:00 do 30.03.2018 17:00
Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno poznavanje navodil, trikov in smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Da boste svoje oglaševanje vzpostavili kar se da učinkovito, vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti. Z nami bo izkušeni Google AdWords mojster Marko Penko, ki je v svoji karieri upravljal na milijone evrov oglaševalskih proračunov.
Preberite več >>

Vse za podjetje