Odgovor strokovnjaka: Kdaj pogodba ni veljavna?

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka bomo odgovorili na vprašanje: kdaj pogodba ni veljavna? Opisali bomo tudi razliko med ničnostjo in izpodbojnostjo pogodbe ter navedli pravne posledice v obeh primerih. Več preberite v nadaljevanju.
odgovor strokovnjaka

Poiskali smo odgovore na vprašanja, ki ste nam jih zastavili naši bralci.

Vprašanje:

Kdaj pogodba ni veljavna?

Odgovor:

Ni nujno, da vsaka podpisana pogodba postane veljavna. Za veljavnost pogodbe morajo biti izpolnjeni določeni pogoji, hkrati pa mora obstajati odsotnost razlogov za neveljavnost pogodbe.

V našem pravnem sistemu poznamo:

  • absolutno neveljavne pogodbe, tj. nične pogodbe in
  • relativno neveljavne pogodbe, tj. izpodbojne pogodbe.

Možnost ničnosti pogodbe posega v načelo avtonomije volje strank pri sklepanju pogodb oziroma v pravico do prostega urejanja obligacijskih razmerij.

Nična je pogodba:

  • ki nasprotuje Ustavi RS, prisilnim predpisom ali moralnim načelom;
  • katere predmet je nedopusten, nemogoč, nedoločen ali nedoločljiv;
  • ki nima podlage (kavze) ali pa je ta nedopustna;
  • ki ni sklenjena v predpisani obliki, razen če iz namena predpisane oblike izhaja drugače;
  • ki ni sklenjena v dogovorjeni obliki, če sta se stranki dogovorili, da je pogoj za veljavnost pogodbe posebna oblika (forma ad valorem);
  • ki je oderuška (lahko ostane v veljavi, če se zmanjša na pravičen znesek);
  • ki jo je sklenila poslovno popolnoma nesposobna oseba;
  • ki jo je sklenila pravna oseba zunaj meja svoje sposobnosti (ultra vires).

Ničnost pogodbe po uradni dolžnosti ugotavlja sodišče, lahko pa njen obstoj sklicuje vsaka zainteresirana oseba. Pravica do sklicevanja na ničnost nikoli ne ugasne, kar pomeni, da se lahko na ničnost sklicuje kadarkoli, ne glede na to, koliko časa je preteklo od sklenitve pogodbe. Nična pogodba ne postane veljavna, če vzrok za ničnost kasneje preneha. Ničnost pa se ne more uveljavljati, če je bil vzrok ničnosti majhnega pomena in je bila pogodba izpolnjena.

Pravne posledice ničnosti (vzpostaviti se mora stanje, kot da pogodba sploh ne bi bila sklenjena):

  • vrnitveni zahtevek – vsaka od pogodbenih strank mora vrniti vse, kar je prejela na podlagi nične pogodbe; če vrnitev ni možna, mora stranka dati denarno nadomestilo po cenah v času izdaje sodne odločbe;
  • zavrnitev zahtevka nepoštene stranke;
  • odškodninska odgovornost.

V nasprotju z nično pogodbo pa se lahko na izpodbojnost sklicuje le pogodbena stranka, v čigar interesu je določena izpodbojnost in njeni dediči. Prav tako je omejen čas, v katerem pogodbenik lahko razveljavi pogodbo na podlagi izpodbojnosti, in sicer v enem letu odkar je izvedel za razlog izpodbojnosti oziroma najkasneje v treh letih od sklenitve pogodbe.

Razlogi za izpodbojnost pogodbe so:

  • pogodbo je sklenila poslovno omejeno sposobna stranka;
  • pri sklenitvi so obstajale napake volje (npr. grožnja, zmota itd.);
  • če zakon določa izpodbojnost;
  • če gre za čezmerno prikrajšanje.

Pravne posledice izpodbojnosti:

  • vrnitveni zahtevek;
  • odškodninska odgovornost.
Vir: Obligacijski zakonik (UL RS, št. 40/2007)
Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo. Preberite več >>

Kaj je drop shipping?

Kaj je drop shipping?

Drop shipping je angleški izraz za vrsto prodajne sheme, ki skrajša dobavno verigo med kupcem in proizvajalcem, zaradi manj posrednikov in prodajnih marž pa omogoči nižje cene. Priljubljen ponudnik modela drop shipping je AliExpress oziroma AliBaba. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Tokratna rubrika Odgovor strokovnjaka bo namenjena podjetnikom, ki svojo davčno osnovo ugotavljajo z upoštevanjem normiranih odhodkov, t. i. normirancem. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Kaj je denarno nadomestilo za brezposelnost, kdaj pripada posamezniku, kako jo uveljavi in kakšni so roki, ki jih mora pri tem upoštevati? Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka vam predstavljamo odgovore na vprašanja: Se zaposliti v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? Katera pogodba je finančno najugodnejša? Preberite več >>

Pogosto zastavljena vprašanja

Pogosto zastavljena vprašanja

V tem dokumentu smo zbrali najbolj pogosto zastavljena vprašanja, ki se porajajo mladim podjetnikom ob prvih korakih vstopa v podjetništvo. Odgovori so preverjeni s pomočjo prakse ali strokovnjakov. Zbrana vprašanja so na kratko opisana spodaj, odgovore pa si v celoti lahko ogledate na spodnjih povezavah. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

MP dogodek: KingsBox: Od študentskega dela do milijona evrov prometa – Luka Železnik in Dejan Kobal

06.12.2017 od 15:00 do 17:00
MP dogodek: KingsBox: Od študentskega dela do milijona evrov prometa – Luka Železnik in Dejan Kobal

Luka Železnik in Dejan Kobal sta mlada podjetnika, ki sta med študijem vzpostavila blagovno znamko Kingsbox in hitro opozorila nase. Hitro rastoče podjetje se ukvarja s spletno prodajo opreme za funkcionalno vadbo.
Preberite več >>

Blockchain Roadshow: Ljubljana

07.12.2017 od 10:00 do 08.12.2017 20:00
Blockchain Roadshow: Ljubljana

Blockchain Think Tank, Tehnološki park Ljubljana in Zavod mladi podjetnik pripravljamo serijo brezplačnih izobraževanj o tehnologiji blockchain, kriptovalutah in z njimi povezanimi tematikami. Serijo bomo zaključili v Ljubljani, in sicer s kar dvodnevnim dogodkom (7. in 8. december). Obiščite nas v Tehnološkem parku Ljubljana!
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords

07.12.2017 od 16:30 do 08.12.2017 19:30
Delavnica: Google Adwords

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno upoštevanje splošnih smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Prav zato vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti.
Preberite več >>

Vse za podjetje