Odločite se za primeren način financiranja!

Za zagon uspešnega podjetja potrebujete odlično idejo, zavzeto ekipo in določeno količino finančnih sredstev. Kateri viri financiranja zagonskih podjetij so na voljo mladim podjetnikom ter kakšne so njihove prednosti in slabosti, predstavljamo v nadaljevanju.
Datafy.it in poslovni angeli

Od leve proti desni: Branko Drobnak (Poslovni angeli Slovenije), Igor Panjan (Datafy.it), Niko Slavnič (Poslovni angeli Slovenije), Antal Karoly (predsednik madžarskih poslovnih angelov HunBAN), Aleksander Kopač (AlpVent). (Vir slike: Poslovni angeli Slovenije, Marko Pigac)

Možnosti financiranja zagonskih podjetij so precej omejene. Na voljo so vam notranji viri financiranja, nepovratna sredstva, dolžniški viri financiranja in lastniški kapital. Vse oblike financiranja bomo v nadaljevanju na kratko opisali, ob tem pa bomo opisali tudi izkušnje, ki jih je z nami delil Igor Panjan iz uspešnega slovenskega podjetja Datafy.it, ki je pred kratkim prejelo investicijo poslovnih angelov.

Nekatere oblike financiranja za mlada podjetja bodo predstavljene v sklopu panela Financiranje – poslovni angeli in bančno kreditiranje v okviru Konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!, ki bo potekala 15. junija 2017.

Notranji viri financiranja

V začetni fazi se velika večina zagonskih podjetij financira na podlagi notranjih virov. V prvi vrsti gre za porabljanje lastnih prihrankov, podjetniki pa se kmalu obrnejo tudi na svoje prijatelje in družinske člane. Gre za princip, ki je poznan pod imenom 3Fs: angl. friends, fools and family (prijatelji, bedaki in družina). Prav ta princip omenja tudi Panjan, ko govori o začetkih podjetja Datafy.it. Pri tem bodite pozorni, da vsi vključeni poznajo tveganja, povezana z vlaganjem v vaše podjetje.

Čim hitreje morate začeti razmišljati tudi o tem, kako bo podjetje samo pridobivalo denar s prodajo in podjetniškim zategovanjem (angl. bootstrapping). Uspešna podjetja večinoma ne nastanejo tako, da najprej zberejo čim večjo vsoto denarja, ki jo porabijo za najem pisarn, nakup opreme in zaposlovanje, še preden dejansko prodajo prvi izdelek.

Prav nasprotno: uspešni podjetniki želijo na začetku s čim manj stroški prodati čim več izdelkov, da jim tako ostane dovolj sredstev za nadaljnji razvoj in rast podjetja. Tako je pomembno, da zategujete pas na področju stroškov – podjetje po možnosti začnite kar od doma, o izločanju nepotrebnih stroškov pa razmislite tudi na področju trženja. Začnite s trženjem prek svojih socialnih mrež, oblikujte privlačne strani na družabnih omrežjih in poskušajte pridobiti čim več zadovoljnih strank, ki bodo poskrbele za organsko širjenje informacij o vaši ponudbi.

Plačila prvih strank čim prej investirajte v rast in razvoj posla. Brez prodaje in denarnega toka vaše podjetje pravzaprav ne obstaja, zato se osredotočite na pridobivanje prvih strank in omejevanje stroškov.

Zagonsko podjetje, Financiranje

Na začetku delovanja omejite stroške in pridobite prve stranke. (Vir slike: Pixabay)

Nepovratna sredstva

Ko izčrpate lastne vire za ustanovitev in zagon podjetja ter poiščete prve stranke, lahko začnete razmišljati tudi o zunanjih virih financiranja. Odlična možnost so nepovratna sredstva, ki jih prek različnih razpisov za spodbujanje podjetništva ponujajo Evropska unija, slovenska vlada (prek različnih ministrstev in agencij), lokalne oblasti in tudi nekateri zasebni ponudniki.

Da bi bili uspešni na razpisu, morate izpolnjevati določene pogoje in se prilagoditi njegovi strukturi in ciljem. Pretirano prilagajanje lahko zamegli osnovne cilje podjetja, vendar Panjan pravi, da so vnaprej znani pogoji »najlepši del razpisov«, saj »vnaprej veš, kaj moraš imeti, da pridobiš razpis«. Podjetje Datafy.it je tako uspešno pridobilo sredstva prek različnih razpisov Slovenskega podjetniškega sklada.

Dolžniški viri financiranja

Naslednji potencialni vir financiranja za podjetja so dolžniški viri financiranja, kamor sodijo krediti, lizingi in druge podobne oblike financiranja, ki jih večinoma ponujajo banke. Kot pove že njihovo ime, morate sredstva v določenem časovnem obdobju vrniti kreditorju oziroma banki.

Bankirji se pri odobravanju kreditov osredotočajo predvsem na zgodovino poslovanja podjetij, njihovo sposobnost za odplačevanje dolga in ustrezno zavarovanje. Pri zadnji točki vam lahko pomagajo različne garancije, ki jih ponuja država oziroma drugi ponudniki, vendar je pridobivanje kreditov za zagonska podjetja kljub temu izredno težavno.

S takšno situacijo se je soočilo tudi podjetje Datafy.it. Panjan pravi: »Nekajkrat smo poskušali pridobiti kredit na bankah, pa je to misija nemogoče. Od bank dobiš denar, ko ga ne potrebuješ. Že ko smo pri dobrem prometu prosili za limit na računu, ga nismo dobili, ker ne izpolnjujemo pogojev, pa je šlo za zelo majhen znesek.«

Vendar ne obupajte – tudi če kredita ne boste uspeli pridobiti ob ustanovitvi podjetja, poskusite znova, ko uspešno zaženete poslovanje podjetja.

Lastniški viri financiranja

Lastniško financiranje se pomembno razlikuje od drugih oblik, saj vlagatelj v zameno za svojo investicijo pridobi lastniški delež v podjetju. Takšno financiranje je sicer izjemno tvegano, saj velika večina zagonskih podjetij v nekaj letih propade, kar pomeni, da tudi vlagatelj izgubi svojo investicijo. Če pa zagonsko podjetje uspe, lahko vlagatelj svoj delež v podjetju čez nekaj let proda, s čimer si povrne svojo investicijo in še dodatno zasluži.

Investitor ima kot solastnik v podjetju še druge funkcije – vpliva lahko na to, kako so investirana sredstva porabljena, poleg tega pa lahko s svojimi nasveti, poznanstvi in izkušnjami pomaga tudi pri rasti in razvoju podjetja. Prav ta del lastniškega financiranja ima neprecenljivo vrednost.

Najbolj znani lastniški viri financiranja so poslovni angeli in skladi tveganega kapitala, ki se združujejo tudi v skupine in podpirajo posamezne podjetniške pospeševalnike. Poslovni angeli in skladi tveganega kapitala vlagajo zgolj v najperspektivnejša podjetja; poslovni angeli predvsem v fazi, ko ima podjetje izdelan prototip in zagotovljene prve stranke, skladi tveganega kapitala pa v kasnejših fazah, na primer ko podjetje širi svoje poslovanje v tujino.

Proces iskanja investitorjev je izjemno dolgotrajen. Igor Panjan iz podjetja Datafy.it ga je opisal kot »žicanje«, večletno predstavljanje ideje potencialnim vlagateljem na različnih dogodkih. Pomembno je, da pripravite ustrezno investicijsko dokumentacijo, ki zajema poslovni načrt, finančni načrt, predstavitev in morebitne druge dokumente.

Podjetje Datafy.it se je prvič srečalo s poslovnimi angeli že kmalu po začetku delovanja – prvi je njihovo vrednost prepoznal Gregor Pipan iz podjetja XLAB. Proces pridobivanja angelske investicije v višini 250 tisoč evrov s strani Nika Slavniča in European Business Angels Network pa je po Panjanovih besedah potekal dobro leto, preden so investitorji sploh predlagali sodelovanje.

Datafy.it, poslovni angeli

Od leve proti desni: Branko Drobnak (Poslovni angeli Slovenije), Igor Panjan (Datafy.it), Niko Slavnič (Poslovni angeli Slovenije), Antal Karoly (predsednik madžarskih poslovnih angelov HunBAN), Aleksander Kopač (AlpVent). (Vir slike: Poslovni angeli Slovenije, Marko Pigac)

Panjan tako pravi, da si bodo investitorji vzeli čas, da spoznajo podjetje in ekipo; pri tem se po njegovem mnenju »ne bodo ozirali na to, s kakšnimi problemi se srečujete v podjetju«. Investitorji morajo namreč najti način, kako bodo oplemenitili svoj denar, kar lahko traja tudi več let.

»Investitorji si želijo sodelovati z ljudmi, ki imajo željo po učenju. Investitorji nikoli ne dajo samo denarja – želijo si sodelovati v procesu razvoja podjetja in v podjetje pripeljati svoj network in izkušnje,« dodaja Panjan. Tako je nujno, da ste pripravljeni na učenje in prilagodljivi. Izjemno pomembna pa je po Panjanovih besedah tudi kemija med ustanovitelji in investitorji: »Če te kemije ni, ne rinite v investicijo.«

Verjetno boste na svoji podjetniški poti kombinirali različne oblike financiranja – od lastnih virov in pomoči prijateljev do prvih prodaj, uspešnih prijav na razpise in potencialnih vstopov poslovnih angelov ali skladov tveganega kapitala. Obstajajo tudi druge oblike financiranja, na primer različna podjetniška partnerstva, množično financiranje, sodelovanje s podjetniškimi pospeševalniki …

Nekatere oblike financiranja za mlada podjetja bodo predstavljene v sklopu panela Financiranje – poslovni angeli in bančno kreditiranje v okviru Konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!, ki bo potekala 15. junija 2017.

Pomembno je, da pred pridobitvijo posameznega vira natančno preučite njegove prednosti in slabosti, pri čemer vam lahko pomagajo podani opisi. Preden se odločite, ugotovite, ali izbrani vir oziroma oblika financiranja ustreza vašemu podjetju – le tako boste lahko zagotovili uspešno rast in razvoj podjetja.

Viri: Entrepreneur, Forbes, SmallBizTrends

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Zakaj preko interneta ne dobite nobene stranke?

Zakaj preko interneta ne dobite nobene stranke?

Vsebinski marketing v zadnjih letih čedalje bolj izpodriva klasično oglaševanje. Poleg prodaje ima vpliv tudi na druge elemente, kot so SEO, krepitev zaupanja v znamko ... O tem, zakaj je blog marketing prihodnost oglaševanja, smo govorili z Blažem Kosom, avtorjem bloga AgileLeanLife.com. Preberite več >>

Viberate bo med svoje uporabnike razdelil več kot milijon dolarjev

Viberate bo med svoje uporabnike razdelil več kot milijon dolarjev

Podjetje Viberate, ki je v začetku septembra s prvo javno ponudbo kriptožetonov zbralo skoraj 11 milijonov dolarjev, nadaljuje z razvojem svoje platforme in samega podjetja. Preberite več >>

V Roastery & Bakery po odlično kavo in sveže pecivo

V Roastery & Bakery po odlično kavo in sveže pecivo

Pred časom je v središču Ljubljane odprla vrata samopostrežna pekarnica – kavarnica Roastery & Bakery. V prispevku predstavljamo zgodbo izvirnega lokala. Preberite več >>

S trdim delom do mednarodno prepoznavne blagovne znamke športne opreme

S trdim delom do mednarodno prepoznavne blagovne znamke športne opreme

Mlada podjetnika Luka Železnik in Dejan Kobal sta med študijem ustanovila podjetje Tng oprema, ki se ukvarja s prodajo opreme za funkcionalno vadbo. Kako jima je uspelo? Preberite več >>

Nik Vene, NV Holders: »Vsako stvar se da prodati, če jo znaš pravilno predstaviti!«

Nik Vene, NV Holders: »Vsako stvar se da prodati, če jo znaš pravilno predstaviti!«

Na drugem v seriji dogodkov Razvij svojo idejo v donosen posel je svojo podjetniško zgodbo predstavil Nik Vene iz podjetja NV. Preberite več >>

dr. Peter Merc: »Dejanski potencial blockchaina se šele nakazuje«

dr. Peter Merc: »Dejanski potencial blockchaina se šele nakazuje«

O tehnologiji veriženja blokov se v zadnjem času veliko govori. Pred začetkom Blockchain Roadshowa, v okviru katerega boste spoznali blockchain in njegove potenciale, smo se pogovarjali z vodjo Blockchain Think Tanka dr. Petrom Mercem. Preberite več >>

S podjetjem Vistion do individualnih rešitev strojnega vida

S podjetjem Vistion do individualnih rešitev strojnega vida

Mlado zagonsko podjetje Vistion od leta 2015 naročnikom ponuja individualne avtomatizirane rešitve strojnega vida. Pogovarjali smo se z direktorjem Rokom Miheljem. Preberite več >>

Oznake: , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Trendi digitalnega marketinga 2018

02.02.2018 od 15:00 do 19:00
Trendi digitalnega marketinga 2018

Pridružite se nam na letnem dogodku Trendi digitalnega marketinga in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od vsebinskega marketinga, spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje, kako na spletu prodati več, tega dogodka preprosto ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

09.02.2018 od 9:00 do 17:00
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka.
Preberite več >>

MP delavnica: Facebook oglaševanje

23.02.2018 od 9:00 do 16:00
MP delavnica: Facebook oglaševanje

Facebook je koristno orodje tako za grajenje blagovne znamke kot tudi za povečanje prodaje. Na tokratni delavnici se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. S pomočjo Jureta Knehtla iz Adstar boste izvedeli, kako svoje oglase kar najbolje optimizirati za doseganje nadpovprečnih prodajnih rezultatov.
Preberite več >>

Vse za podjetje