Odločite se za primeren način financiranja!

Za zagon uspešnega podjetja potrebujete odlično idejo, zavzeto ekipo in določeno količino finančnih sredstev. Kateri viri financiranja zagonskih podjetij so na voljo mladim podjetnikom ter kakšne so njihove prednosti in slabosti, predstavljamo v nadaljevanju.
Datafy.it in poslovni angeli

Od leve proti desni: Branko Drobnak (Poslovni angeli Slovenije), Igor Panjan (Datafy.it), Niko Slavnič (Poslovni angeli Slovenije), Antal Karoly (predsednik madžarskih poslovnih angelov HunBAN), Aleksander Kopač (AlpVent). (Vir slike: Poslovni angeli Slovenije, Marko Pigac)

Možnosti financiranja zagonskih podjetij so precej omejene. Na voljo so vam notranji viri financiranja, nepovratna sredstva, dolžniški viri financiranja in lastniški kapital. Vse oblike financiranja bomo v nadaljevanju na kratko opisali, ob tem pa bomo opisali tudi izkušnje, ki jih je z nami delil Igor Panjan iz uspešnega slovenskega podjetja Datafy.it, ki je pred kratkim prejelo investicijo poslovnih angelov.

Nekatere oblike financiranja za mlada podjetja bodo predstavljene v sklopu panela Financiranje – poslovni angeli in bančno kreditiranje v okviru Konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!, ki bo potekala 15. junija 2017.

Notranji viri financiranja

V začetni fazi se velika večina zagonskih podjetij financira na podlagi notranjih virov. V prvi vrsti gre za porabljanje lastnih prihrankov, podjetniki pa se kmalu obrnejo tudi na svoje prijatelje in družinske člane. Gre za princip, ki je poznan pod imenom 3Fs: angl. friends, fools and family (prijatelji, bedaki in družina). Prav ta princip omenja tudi Panjan, ko govori o začetkih podjetja Datafy.it. Pri tem bodite pozorni, da vsi vključeni poznajo tveganja, povezana z vlaganjem v vaše podjetje.

Čim hitreje morate začeti razmišljati tudi o tem, kako bo podjetje samo pridobivalo denar s prodajo in podjetniškim zategovanjem (angl. bootstrapping). Uspešna podjetja večinoma ne nastanejo tako, da najprej zberejo čim večjo vsoto denarja, ki jo porabijo za najem pisarn, nakup opreme in zaposlovanje, še preden dejansko prodajo prvi izdelek.

Prav nasprotno: uspešni podjetniki želijo na začetku s čim manj stroški prodati čim več izdelkov, da jim tako ostane dovolj sredstev za nadaljnji razvoj in rast podjetja. Tako je pomembno, da zategujete pas na področju stroškov – podjetje po možnosti začnite kar od doma, o izločanju nepotrebnih stroškov pa razmislite tudi na področju trženja. Začnite s trženjem prek svojih socialnih mrež, oblikujte privlačne strani na družabnih omrežjih in poskušajte pridobiti čim več zadovoljnih strank, ki bodo poskrbele za organsko širjenje informacij o vaši ponudbi.

Plačila prvih strank čim prej investirajte v rast in razvoj posla. Brez prodaje in denarnega toka vaše podjetje pravzaprav ne obstaja, zato se osredotočite na pridobivanje prvih strank in omejevanje stroškov.

Zagonsko podjetje, Financiranje

Na začetku delovanja omejite stroške in pridobite prve stranke. (Vir slike: Pixabay)

Nepovratna sredstva

Ko izčrpate lastne vire za ustanovitev in zagon podjetja ter poiščete prve stranke, lahko začnete razmišljati tudi o zunanjih virih financiranja. Odlična možnost so nepovratna sredstva, ki jih prek različnih razpisov za spodbujanje podjetništva ponujajo Evropska unija, slovenska vlada (prek različnih ministrstev in agencij), lokalne oblasti in tudi nekateri zasebni ponudniki.

Da bi bili uspešni na razpisu, morate izpolnjevati določene pogoje in se prilagoditi njegovi strukturi in ciljem. Pretirano prilagajanje lahko zamegli osnovne cilje podjetja, vendar Panjan pravi, da so vnaprej znani pogoji »najlepši del razpisov«, saj »vnaprej veš, kaj moraš imeti, da pridobiš razpis«. Podjetje Datafy.it je tako uspešno pridobilo sredstva prek različnih razpisov Slovenskega podjetniškega sklada.

Dolžniški viri financiranja

Naslednji potencialni vir financiranja za podjetja so dolžniški viri financiranja, kamor sodijo krediti, lizingi in druge podobne oblike financiranja, ki jih večinoma ponujajo banke. Kot pove že njihovo ime, morate sredstva v določenem časovnem obdobju vrniti kreditorju oziroma banki.

Bankirji se pri odobravanju kreditov osredotočajo predvsem na zgodovino poslovanja podjetij, njihovo sposobnost za odplačevanje dolga in ustrezno zavarovanje. Pri zadnji točki vam lahko pomagajo različne garancije, ki jih ponuja država oziroma drugi ponudniki, vendar je pridobivanje kreditov za zagonska podjetja kljub temu izredno težavno.

S takšno situacijo se je soočilo tudi podjetje Datafy.it. Panjan pravi: »Nekajkrat smo poskušali pridobiti kredit na bankah, pa je to misija nemogoče. Od bank dobiš denar, ko ga ne potrebuješ. Že ko smo pri dobrem prometu prosili za limit na računu, ga nismo dobili, ker ne izpolnjujemo pogojev, pa je šlo za zelo majhen znesek.«

Vendar ne obupajte – tudi če kredita ne boste uspeli pridobiti ob ustanovitvi podjetja, poskusite znova, ko uspešno zaženete poslovanje podjetja.

Lastniški viri financiranja

Lastniško financiranje se pomembno razlikuje od drugih oblik, saj vlagatelj v zameno za svojo investicijo pridobi lastniški delež v podjetju. Takšno financiranje je sicer izjemno tvegano, saj velika večina zagonskih podjetij v nekaj letih propade, kar pomeni, da tudi vlagatelj izgubi svojo investicijo. Če pa zagonsko podjetje uspe, lahko vlagatelj svoj delež v podjetju čez nekaj let proda, s čimer si povrne svojo investicijo in še dodatno zasluži.

Investitor ima kot solastnik v podjetju še druge funkcije – vpliva lahko na to, kako so investirana sredstva porabljena, poleg tega pa lahko s svojimi nasveti, poznanstvi in izkušnjami pomaga tudi pri rasti in razvoju podjetja. Prav ta del lastniškega financiranja ima neprecenljivo vrednost.

Najbolj znani lastniški viri financiranja so poslovni angeli in skladi tveganega kapitala, ki se združujejo tudi v skupine in podpirajo posamezne podjetniške pospeševalnike. Poslovni angeli in skladi tveganega kapitala vlagajo zgolj v najperspektivnejša podjetja; poslovni angeli predvsem v fazi, ko ima podjetje izdelan prototip in zagotovljene prve stranke, skladi tveganega kapitala pa v kasnejših fazah, na primer ko podjetje širi svoje poslovanje v tujino.

Proces iskanja investitorjev je izjemno dolgotrajen. Igor Panjan iz podjetja Datafy.it ga je opisal kot »žicanje«, večletno predstavljanje ideje potencialnim vlagateljem na različnih dogodkih. Pomembno je, da pripravite ustrezno investicijsko dokumentacijo, ki zajema poslovni načrt, finančni načrt, predstavitev in morebitne druge dokumente.

Podjetje Datafy.it se je prvič srečalo s poslovnimi angeli že kmalu po začetku delovanja – prvi je njihovo vrednost prepoznal Gregor Pipan iz podjetja XLAB. Proces pridobivanja angelske investicije v višini 250 tisoč evrov s strani Nika Slavniča in European Business Angels Network pa je po Panjanovih besedah potekal dobro leto, preden so investitorji sploh predlagali sodelovanje.

Datafy.it, poslovni angeli

Od leve proti desni: Branko Drobnak (Poslovni angeli Slovenije), Igor Panjan (Datafy.it), Niko Slavnič (Poslovni angeli Slovenije), Antal Karoly (predsednik madžarskih poslovnih angelov HunBAN), Aleksander Kopač (AlpVent). (Vir slike: Poslovni angeli Slovenije, Marko Pigac)

Panjan tako pravi, da si bodo investitorji vzeli čas, da spoznajo podjetje in ekipo; pri tem se po njegovem mnenju »ne bodo ozirali na to, s kakšnimi problemi se srečujete v podjetju«. Investitorji morajo namreč najti način, kako bodo oplemenitili svoj denar, kar lahko traja tudi več let.

»Investitorji si želijo sodelovati z ljudmi, ki imajo željo po učenju. Investitorji nikoli ne dajo samo denarja – želijo si sodelovati v procesu razvoja podjetja in v podjetje pripeljati svoj network in izkušnje,« dodaja Panjan. Tako je nujno, da ste pripravljeni na učenje in prilagodljivi. Izjemno pomembna pa je po Panjanovih besedah tudi kemija med ustanovitelji in investitorji: »Če te kemije ni, ne rinite v investicijo.«

Verjetno boste na svoji podjetniški poti kombinirali različne oblike financiranja – od lastnih virov in pomoči prijateljev do prvih prodaj, uspešnih prijav na razpise in potencialnih vstopov poslovnih angelov ali skladov tveganega kapitala. Obstajajo tudi druge oblike financiranja, na primer različna podjetniška partnerstva, množično financiranje, sodelovanje s podjetniškimi pospeševalniki …

Nekatere oblike financiranja za mlada podjetja bodo predstavljene v sklopu panela Financiranje – poslovni angeli in bančno kreditiranje v okviru Konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!, ki bo potekala 15. junija 2017.

Pomembno je, da pred pridobitvijo posameznega vira natančno preučite njegove prednosti in slabosti, pri čemer vam lahko pomagajo podani opisi. Preden se odločite, ugotovite, ali izbrani vir oziroma oblika financiranja ustreza vašemu podjetju – le tako boste lahko zagotovili uspešno rast in razvoj podjetja.

Viri: Entrepreneur, Forbes, SmallBizTrends

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Konferenca: Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!

Konferenca: Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!

Kje preživeti petek, 15. junija? Če razvijate oziroma vodite svoj posel, potem si ne moremo zamisliti boljšega kraja kot NLB Center inovativnega podjetništva. Na ta dan se bomo namreč v družbi uspešnih slovenskih mladih podjetnikov družili ob temah, ki vam bodo pomagale pri razvoju in rasti podjetja. Če bi radi v letu 2018 napravili korak naprej, te BREZPLAČNE konference ne smete zamuditi. Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Skrb za pozitivno klimo v podjetju prinaša rezultate

Skrb za pozitivno klimo v podjetju prinaša rezultate

Udeleženci konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne! so z zanimanjem prisluhnili Mihi Lavtarju iz podjetja Optiweb. Razkril jim je, na kakšen način motivira svoje zaposlene in skrbi za pozitivno delovno klimo v podjetju. Preberite več >>

Spletni nakupi sadja in zelenjave v Sloveniji v porastu

Spletni nakupi sadja in zelenjave v Sloveniji v porastu

Podjetje Rast Tim d.o.o. je s spletno trgovino e-Branjevka ponudilo enostaven način nakupa sadja in zelenjave preko spleta. Iz začetne faze z enim kombijem je podjetje zraslo v vseh pogledih in se že začelo spogledovati s tujino. Preberite več >>

»Naziv slovenski start-up leta nam je prinesel prepoznavnost in kredibilnost«

»Naziv slovenski start-up leta nam je prinesel prepoznavnost in kredibilnost«

Uspešno slovensko zagonsko podjetje VIAR, ki deluje na področju navidezne resničnosti, je lani prejelo nagrado slovenski start-up leta, poleg tega pa je vključeno v program Kolektor Ventures. Pogovarjali smo se s soustanoviteljem in direktorjem podjetja Jernejem Mirtom. Preberite več >>

NV Holders – slovenska kakovost, ki v svetu nima konkurence

NV Holders – slovenska kakovost, ki v svetu nima konkurence

Škofjeločan Nik Vene je na svoji podjetniški poti že preskočil kar nekaj zahtevnih stopničk. Njegovemu podjetju NV Holders so se hitro odprla vrata tudi na tujih trgih, kar mu daje dodaten zagon za nadaljne delo. Preberite več >>

Prenos znanja med generacijami s platformo REWO

Prenos znanja med generacijami s platformo REWO

Podjetje VIAR, ki je najbolj znano po svoji platformi Viar360, je pred kratkim javnosti predstavilo nov produkt: platformo za vizualno digitalizacijo REWO, ki lahko izboljša zajemanje in komuniciranje znanja znotraj podjetij. Preberite več >>

Slovenska podjetja s svojimi cenami zelo konkurenčna v ZDA

Slovenska podjetja s svojimi cenami zelo konkurenčna v ZDA

“Tako kot drugod po svetu, sta tudi v Združenih državah Amerike za uspešen posel najpomembnejša vztrajnost in kakovostno opravljeno delo. Potrebno je poskrbeti za zadovoljstvo svojih strank,” poudarja Nevio Prosen, CEO podjetja Prosen Consulting LLC, s sedežem v ZDA. Preberite več >>

Uspešna spletna prodaja ključna za rast Okay.si

Uspešna spletna prodaja ključna za rast Okay.si

Sestrska naveza Sandra in Nadja Keržan je pred dobrima dvema letoma na trg lansirala spletno trgovino Okay.si. Zanimiv projekt iz meseca v mesec beleži boljše prodajne rezultate ter se prebija tudi na mednarodno tržišče. Preberite več >>

Oznake: , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

05.07.2018 od 14:00 do 17:00
GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

Vsi smo že slišali za uredbo GDPR. Poenostavljeno rečeno, gre za spremembo, zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki močno vpliva na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih je prinesla uredba GDPR, pripraviti v praksi in kaj je potrebno urediti na vaši spletni strani ter kar se tiče hranjenja osebnih podatkov o strankah?
Preberite več >>

Vse za podjetje