Pravila nelojalne konkurence in njihov vpliv na poslovanje

Za nelojalno konkurenco gre, če podjetje pri nastopanju na trgu ravna v nasprotju z dobrimi poslovnimi običaji in to povzroči ali utegne povzročiti škodo drugim udeležencem na trgu. Pomembno je, da se vsak podjetnik zaveda, kakšen učinek ima njegovo poslovanje na trg in na konkurenčna podjetja.
reklamacija in zavrnitev računa

Kako postopati v primeru reklamacije in zavrnitve računa.

Nelojalna konkurenca je prepovedana že v 74. členu Ustave RS, ki prepoveduje dejanja nelojalne konkurence in dejanja, ki v nasprotju z zakonom omejujejo konkurenco. Pravila nelojalne konkurence sicer niso urejena na evropski ravni, so pa posredno urejena preko številnih uredb in direktiv s področja varstva potrošnikov.

Dejanje nelojalne konkurence samo po sebi ne ogroža obstoja konkurence. Gre za način nastopanja na trgu, ki je z vidika proste konkurence neprimeren. Pravila nelojalne konkurence torej varujejo tržne konkurente, posredno pa tudi svobodni trg in potrošnike.

Pravna ureditev nelojalne konkurence

Generalna klavzula v prvem odstavku 13. člena Zakona o varstvu konkurence določa elemente dejanj, ki veljajo za dejanja nelojalne konkurence. Takšna so dejanja, ki:

  • predstavljajo nasprotovanje dobrim poslovnim običajem, kar pomeni nasprotovanje profesionalni morali in etiki, ki se pričakuje v posamezni stroki,
  • in povzročajo škodo ali možnost nastanka škode tržnim konkurentom.

Intuitivno bi lahko rekli, da je dejanje nelojalne konkurence vsako dejanje, ki je v nasprotju s profesionalno korektnostjo. 

Zakon v 13. členu našteje nekaj primerov, ki predstavljajo dejanja nelojalne konkurence, med drugim: reklamiranje, oglaševanje ali ponujanje blaga ali storitev z navajanjem neresničnih podatkov ali podatkov in izrazov, ki ustvarjajo ali utegnejo ustvariti zmedo na trgu, ali z zlorabo nepoučenosti ali lahkovernosti potrošnikov; reklamiranje, oglaševanje ali ponujanje blaga ali storitev z navajanjem podatkov ali uporabo izrazov, s katerimi se izkorišča ugled drugega podjetja, njegovih proizvodov ali storitev oziroma ocenjuje ali podcenjuje kvaliteto proizvodov drugega podjetja; reklamiranje, oglaševanje ali ponujanje blaga ali storitev ali omalovaževanje drugega podjetja s sklicevanjem na narodnostno, rasno, politično ali versko pripadnost …

Zakon ne našteva vseh primerov nelojalne konkurence. Nove razmere na trgu, stanje v tehnologiji in razvoj v oglaševanju namreč vseskozi spreminjajo pojem nelojalna konkurenca.

Za dejanja nelojalne konkurence, ki predstavljajo kršitev zakonodaje, se uporabljajo splošna pravila o civilnopravni odgovornosti. Za civilno odgovornost mora biti poleg drugih predpostavk za odškodninsko odgovornost izkazana škoda. V skladu z 131. in 132. členom Obligacijskega zakonika (OZ) je škoda vsako zmanjšanje premoženja (navadna škoda), preprečitev povečanja premoženja (izgubljeni dobiček) pa tudi povzročitev telesnih ali duševnih bolečin ali strahu drugemu ter okrnitev ugleda pravne osebe (nepremoženjska škoda).

Nelojalna konkurenca v poslovanju

Podjetnik mora pri poslovanju aktivno paziti, da s svojim ravnanjem ne pozvroča škode tržnim konkurentom. Posebna skrbnost je pomembna pri oglaševanju, kjer mora vsak paziti, da:

  • ne izkorišča dobrega imena drugega podjetja (na primer: uporaba podobne zvočne podlage in barvne sheme kot konkurent),
  • ne žali konkurenta in potrošnikov,
  • ne zavaja glede lastnosti in namena izdelkov,
  • ne ustvarja t. i. prikritega oglaševanja, ki naj bi potrošnika prepričalo, da v bistvu ne gre za oglas,
  • ne vzpodbuja rasne, spolne ali narodnostne diskriminacije, verske ali politične nestrpnosti.

Primerjalno oglaševanje, tj. oglaševanje, ki primerja dva proizvoda konkurenčnih ponudnikov, je dovoljeno le, če ni zavajajoče, če navaja resnične podatke, primerja na objektiven način, ne diskreditira in ne žali.

Oglaševanje alkoholnih pijač, tobačnih izdelkov, zdravil in oglasov, katerih ciljno občinstvo so otroci, je regulirano posebej, zato je treba na teh področjih upoštevati tudi specialne predpise.

Specialni predpisi prepovedujejo tudi izkoriščanje dobrega ugleda poklicev v oglasih. Odvetniki, zdravniki, farmacevti in duhovniki zaradi ohranjanja zaupanja v njihove poklice ne smejo biti prikazani posmehljivo ali ponižujoče.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Kako zaščititi poslovne skrivnosti svojega podjetja?

Kako zaščititi poslovne skrivnosti svojega podjetja?

Vsak podatek, ki vašemu podjetju daje konkurenčno prednost, je mogoče na splošno opredeliti kot poslovno skrivnost. Vsako podjetje ima poslovne skrivnosti in pomembno je, da jih zaščitite pred uporabo brez vaše vednosti. Preberite več >>

Podjetništvo niso samo uspehi, ampak tudi neuspehi

Podjetništvo niso samo uspehi, ampak tudi neuspehi

Raziskujemo nekaj večjih podjetniških neuspehov po svetu, zakaj so se zgodili in kaj bi lahko podjetja storila drugače. Podjetništvo je namreč hkrati polno tveganj in polno nagrad, posledično pa imajo tudi najuspešnejši ustanovitelji svoj delež neuspehov in napak. Preberite več >>

Nadgradite svoje poslovanje s temi nasveti

Nadgradite svoje poslovanje s temi nasveti

Uspeh podjetja je pogosto odvisen od spretnosti in odločitev podjetnika. V današnjem konkurenčnem poslovnem okolju je ključno, da podjetniki sprejemajo premišljene odločitve in sledijo najboljšim praksam za rast svojega podjetja. V tem članku bomo predstavili nekaj ključnih nasvetov, ki vam lahko pomagajo nadgraditi vaše podjetje in doseči želene rezultate. Preberite več >>

Kratkotrajno delo v podjetju – pomoč sorodnika v podjetju

Kratkotrajno delo v podjetju – pomoč sorodnika v podjetju

Podjetniki, ki se v svojem podjetju srečujejo z začasno povečanim obsegom dela ali s finančnimi težavami, lahko za pomoč pri opravljanju dela zaprosijo družinske člane. Dela pa sicer ne more opravljati katerikoli sorodnik in prav tako ne neomejeno število ur, saj predpisi s tega področja določajo posebne pogoje in omejitve. Preberite več >>

Mreženje kot ključni faktor za zagonska podjetja

Mreženje kot ključni faktor za zagonska podjetja

Vzpostavljanje odnosov in mreženje je za podjetja, ki iščejo vire za rast, inovacije in dolgoročno trajnost, bistvenega pomena. Strokovnjaki pravijo, da uspeh in širitev startupov nista odvisna le od financiranja, ampak predvsem od sposobnosti podjetnikov za mreženje in ustvarjanje učinkovitih partnerstev. Preberite več >>

Kako dober vodja ukrepa ob težavah?

Kako dober vodja ukrepa ob težavah?

Težave so stalnica, ki spremlja vsakega podjetnika. Ni namreč običajno, da bi stvari od ustanovitve podjetja dalje potekale brez zapletov, zato je pomembno, da se podjetnik že zelo zgodaj nauči, kako ukrepati v primeru, če nastopijo težave. Preberite več >>

15 odličnih taktik za pogajanje

15 odličnih taktik za pogajanje

Pogajanje predstavlja pomemben del vsakdanjika marsikaterega podjetnika. Naj gre za prodajo, podpis nove pogodbe o sodelovanju, prepričevanje investitorja ali kaj drugega - nujno je, da se podjetnik v takšnih situacijah dobro znajde. Preberite več >>

Bodite pripravljeni na kibernetske napade

Bodite pripravljeni na kibernetske napade

V dobi, ki jo zaznamujejo naraščajoče kibernetske grožnje in s tem povezani visoki stroški podjetij, se tradicionalni pristopi boja proti kibernetskim napadom kažejo za neuspešne. Preberite več >>

Kako v 5 preprostih korakih napisati učinkovito ponudbo?

Kako v 5 preprostih korakih napisati učinkovito ponudbo?

Za poslovneža je poslovna ponudba zelo pomemben dokument. Gre za pisni dokument, ki se lahko pošlje nenapovedano ali pa na zahtevo naročnika. Večina podjetij, katerih poslovanje temelji na storitvah, deluje na podlagi poslovnih predlogov. Preberite več >>

9 korakov za dober ugled podjetja in pridobitev strank

9 korakov za dober ugled podjetja in pridobitev strank

Ugled vašega podjetja je njegova največja vrednost. V času, ko se informacije širijo s svetlobno hitrostjo, lahko vaš ugled zelo hitro pripomore k napredku poslovanja, ali pa ravno nasprotno: k njegovemu propadu. Naučite se strategij, da zaščitite dober ugled. Preberite več >>

Oznake:,

Brezplačne e-novice!
Vse za podjetje