Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo.
Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum v pravu poznamo pod izrazom nepravni dogovor, kar pomeni, da gre za dogovor, ki stranke veže le zaradi časti in čustev, v primeru kršitve pa niso predvidene pravne sankcije. Tak sporazum ustvarja le moralno zavezo stranke, ki ni sodno iztožljiva. Sodišča bodo na željo stranke sicer pričela sodni postopek, a bodo le izjemoma izvedla dokazni postopek, saj je dogovor že po naravi tak, da ne ustvarja sankcij za stranko, ki ga krši. Prav zato je v primeru kršitve obstoj takšnega sporazuma brez pomena.

Gentlemanski sporazum in ustno sklenjene pogodbe

Gentlemanski sporazum je treba razlikovati od ustno sklenjenih pogodb. Ustni dogovor med dvema strankama je lahko podlaga za zakonito pogodbo, če imata obe stranki namen skleniti pogodbo in če zakon dopušča, da je take vrste pogodba sklenjena na ustni način. Nekaterih pogodb, kot so pogodbe o prenosu nepremičnin in dedne pogodbe, namreč ni mogoče skleniti v ustni obliki. Gentlemanski dogovor se od ustnih pogodb razlikuje v tem, da med strankama velja le neka moralna zaveza, obljuba, ni pa namena sklenitve pogodbe. Včasih je gentlemanski sporazum zgolj znak vljudnosti med strankama.

Gentlemanski sporazumi so kljub svoji neiztožljivi naravi izredno pogosti med podjetniki, ki se, ker niso sklenili pogodbe, izognejo številnim pravnim določbam. Podjetja se lahko z dogovorom izognejo pravnim določbam, ki urejajo koncentracijo podjetij na trgu, ali pa se neuradno dogovorijo za usklajeno spreminjanje cen. Takšno ravnanje je v konkurenčnem pravu kvalificirano kot usklajeno ravnanje in je prepovedano po 101. členu Pogodbe o Evropski uniji. Znan primer usklajenega ravnanja v Sloveniji je bila sodba, v kateri je bilo ugotovljeno, da so se vse slovenske elektrarne gentlemansko dogovorile o tem, da si bodo sledile pri zviševanju cen. Pri tem so cene dvignile tako, da potrošniki niso mogli izbrati najbolj ugodnega ponudnika elektrike, saj so bile cene relativno enake.

Kartelni dogovori

Podjetja se pogosto gentlemansko sporazumejo tudi o delitvi trga. Delitev trga, ki je lahko geografska, glede na skupino potrošnikov ali skupino izdelkov, je t. i. kartelni dogovor, ki ga prav tako prepoveduje 101. člen PDEU.

Neredko se zgodi tudi, da se podjetja z gentlemanskim sporazumom dogovorijo o vzajemni diskriminaciji drugih podjetij na trgu, četudi niso neposredni tekmeci. Razlogi za diskriminacijo so različni. Nekateri podjetniki favorizirajo druge podjetnike na podlagi prijateljskih ali družinskih vezi, drugi pa na tak način sanirajo zamere in krivice.

Gentlemanski dogovori so z vidika države precej problematični, saj ta zaradi nedokazljivosti in neiztožljivosti s težavo kaznuje in preganja podjetnike, ki s takšnimi sporazumi škodijo konkurenci na trgu. S tem omejujejo prosto konkurenco, kar ne škodi le državi, ampak tudi drugim podjetjem, potrošnikom in splošni blaginji.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren. Preberite več >>

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Odgovor strokovnjaka: ali lahko ustanovitelj podjetja prejema štipendijo?

Odgovor strokovnjaka: ali lahko ustanovitelj podjetja prejema štipendijo?

V današnjem prispevku se bomo posvetili vprašanju našega bralca, ki bi rad pridobil Zoisovo štipendijo, poleg tega pa bi postal tudi družbenik na novo ustanovljenega podjetja. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: popoldanski s.p. in soglasje delodajalca

Odgovor strokovnjaka: popoldanski s.p. in soglasje delodajalca

V tokratni rubriki obravnavamo vprašanje stranke, ki jo je zanimalo, ali mora o odprtju popoldanskega s.p. obvestiti svojega delodajalca. Raziskali smo, kako je to področje urejeno v Zakonu o delovnih razmerjih.   Preberite več >>

Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo, ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: ali imam lahko s.p. tudi za 4 ure?

Odgovor strokovnjaka: ali imam lahko s.p. tudi za 4 ure?

Tokrat v rubriki  odgovarjamo na vprašanje enega naših bralcev, ki ga je zanimalo ali je mogoče odpreti s.p. za 4 ure in pogoji, ki jih je v tem primeru potrebno izpolniti. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za polovični delovni čas

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za polovični delovni čas

Tokrat v rubriki odgovarjamo na vprašanje bralke našega portala, na temo prispevkov za invalidsko in pokojninsko zavarovanje. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Trendi digitalnega marketinga 2019

13.02.2019 od 14:00 do 19:00
Trendi digitalnega marketinga 2019

Pridružite se nam na predavanju Trendi digitalnega marketinga 2019 in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje, kako na spletu prodati več, tega predavanja ne smete zamuditi.
Preberite več >>

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

20.02.2019 od 9:00 do 13:00
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja!
Preberite več >>

Vse za podjetje