Kaj je skrbni pregled poslovanja?
Skrben pregled poslovanja (Vir slike: Pixabay.com)
Kako podjetje posluje?
Skrbni pregled ponavadi naročijo podjetja pred transakcijo z drugim podjetjem. Pregled jim omogoči oceno poslovnih, finančnih, davčnih in pravnih tveganj, povezanih z dotedanjim poslovanjem podjetja. Podjetje, ki načrtuje nakup, prodajo ali združitev, se tako pripravi na strateško odločitev in prepreči morebitna negativna presenečenja, ki jih po transakciji težje sanira.
Podjetnik se bo za skrbni pregled odločil pred sprejemanjem vseh pomembnejših strateških odločitev, sploh pa ob kapitalskih transakcijah, prodaji podjetja, naložbi v podjetje in nakupu podjetja.
Glede na zahtevo naročnika izvajalec opravi vse ali le nekatere izmed oblik skrbnega pregleda:
- Poslovni pregled se osredotoča na tveganja, povezana s poslovanjem družbe v kontekstu obstoječega poslovnega modela, menedžment in poslovno okolje podjetja.
- Finančni pregled pokaže prednosti in slabosti dotedanjega finančnega poslovanja, ki ga razkrijejo zabeležene bilance, EBITDA in drugi indikatorji.
- Pravni pregled se nanaša predvsem na pogodbe, sklenjene z drugimi podjetji, in interne pogodbe, sklenjene z delavci, ter povzame bistvena pogodbena določila, ki bodo zavezovala tudi podjetje, ki je pregled naročilo.
- Davčni pregled razjasni predvsem z davki povezana dejstva, torej ali so plačane vse dotedanje davčne obveznosti in ali podjetje posluje v skladu z davčno zakonodajo.
Poleg naštetih poznamo tudi tehnološki, tržni in kadrovski pregled ter mnoge druge preglede, ki jih lahko izvede zunanji izvajalec, četudi ni predvidena nobena transakcija med naročnikom in pregledanim podjetjem.
Kdo opravi pregled?
Izvajalec storitve je pravna oseba z izvedenskim znanjem s področja, ki poda oceno na podlagi vrednotenja. Ponavadi so to specialisti s posameznih področij, ki morajo biti sposobni medsebojne koordinacije, previdnosti in natančnosti. Izvajalec mora odlično poznati konkretno dejavnost, delovanje internega informacijskega sistema, delovno organizacijo podjetja ter podjetniško okolje, vrednote in cilje.
Naloga naročnika pri skrbnem pregledu je, da jasno opredeli cilje pregleda. V fazi dogovora se bo z izvajalcem dogovoril o vseh postopkih, ki so potrebni za pridobivanje informacij, o obsegu pregledovanja in stroških. Bolj podroben pregled bo znatno dražji, zato se mnogi podjetniki pogosto odločajo na podlagi razmerja med kakovostjo in ceno. Vendar je skrbni pregled ena izmed storitev, kjer lahko podjetnika pretirana varčnost drago stane. Šele najbolj podroben pregled, ki je sicer dražji, ponavadi razkrije kritične informacije, ki so lahko konec koncev vredne več od cene storitve.
Koraki postopka so …
Dober izvajalec bo pripravil načrt za vodenje postopka pregleda. Postopek ponavadi poteka po naslednjih korakih:
- zbiranje informacij in materiala
- sistematična obdelava zbranih podatkov
- sestava ekipe in dodelitev projektnih nalog
- pregled in analiza vseh zbranih informacij
- izdelava končnega poročila in predstavitev informacij
Informacije, ki so potrebne za pregled, izvajalec pregleda pridobi od ciljnega podjetja, ki ga želi naročnik preiskati. Viri informacij za skrbni pregled so letna in druga poročila, akti, načrti, študije, računovodska dokumentacija, pogodbe in javno dostopne baze in registri, predvsem AJPES in zemljiška knjiga.
V končnem poročilu so zapisane kritične točke, ki lahko predstavljajo ovire ali težave ob nadaljnjem poslovanju. Izvajalec poda le poročilo o zbranih podatkih, ki jih označi in poudari. Le redko poda izvajalec tudi lastno oceno o smotrnosti končne transakcije. V sklopu skrbnega pregleda izvajalec prav tako ne poda mnenja o vodenju podjetja ali najboljšem načinu za prodajo/nakup ali naložbo.