
ZEN – Zelo enostaven način vodenja.
Danes organizacije za vodilna mesta
iščejo tiste strokovnjake, ki razvijajo talent in sposobnosti pri
svojih sodelavcih, vendar ne s povečano kontrolo ali mentoriranjem,
pač pa s coachingom. To pomeni, da poslušajo bolj aktivno,
postavljajo vprašanja (Kakšne so tvoje možnosti? Kaj se mora
zgoditi? Kaj bi želel?) in spodbujajo sodelavce, da razmišljajo in
delajo tako, kot najbolje znajo s svojimi viri moči, znanjem,
učenjem in izkušnjami.
Coaching je pogovor, ki se lahko odvija
v različnih časovnih okvirjih in v različnem okolju. Na primer,
coaching izvajamo med klepetom ob kavi ali na bolj formalnem
sestanku. Nista toliko pomembna lokacija in trajanje pogovora kot
stil, da lahko govorimo o coachingu.
Če prikažemo to na primeru:
nekoga lahko eno uro učimo, mu predavamo o tem, kako naj bi delal v
določeni situaciji in to lahko le-ta vzame za dobro ali pa lekcijo v
celoti ignorira in naredi po svoje. V primeru coachinga pa postavimo
preprosta vprašanja: Kaj te je pri tem ustavilo? Kako bi to lahko
naredil drugače? To spodbudi osebo, da sama razmišlja o svojih
reakcijah, možnostih, rezultatih in išče svoje rešitve. Ko nekdo
pride do vas s problemom, mu pomagate z rešitvami ali mu pomagate
iskati njegove rešitve?
Menedžerji se pritožujejo, kako so
nekateri sodelavci od njih odvisni. Nič ne morejo ali znajo storiti
brez njihovega vodenja. Ali bi lahko bilo tudi drugače? Če bi
začeli te posameznike spodbujati z izzivalnimi vprašanji Kaj
predlagaš? Kaj je tukaj bistvo? Kako bi ti to naredil?, da bi začeli
sami razmišljati, iskati rešitve, se učiti iz izkušenj, bi
postali bolj samostojni in učinkoviti.
Organizacija ima lahko zunanjega ali
notranjega coacha. Kakorkoli, pomembne so koristi, ki jih ima
organizacija od coachinga. Tako se izboljša komunikacija med
vodjami, sodelavci, strankami; prevzema se odgovornost za
postavljanje in doseganje skupnih in osebnih ciljev, vedenje,
odločitve, dejavnosti; zaposlene v organizaciji se spodbuja, da
sprejmejo izziv vseživljenjskega učenja na področju osebne in
poklicne rasti; rešuje se konfliktne situacije; ustvarja se
pozitivna organizacijska klima.
Tudi vodje začutijo večje
zadovoljstvo pri delu s sodelavci, strankami, poslovnimi partnerji;
pozitivna klima pripomore k vlaganju več energije v odnose in delo;
večja je ciljna orientiranost; zavezanost večji kakovosti in
produktivnosti ipd.
Več koristnih nasvetov in rešitev v
priročniku Direktor
– ZEN vodenja, založbe Verlag Dashőfer