Definicija in različne oblike franšizinga

Franšizing lahko pripomore k hitrejši rasti podjetja. (vir slike: http://www.sxc.hu/)

Definicija in različne oblike franšizinga

Franšizing lahko pripomore k hitrejši rasti podjetja, omogoči podjetju, da hitro pokrije več trgov ali omogoči podjetniku, da s preverjenim in dodelanim poslovnim modelom z manj tveganja vstopi na trg.
Definicija in različne oblike franšizinga

Franšizing lahko pripomore k hitrejši rasti podjetja. (vir slike: http://www.sxc.hu/)

Definicija franšize

Zasledimo lahko številne definicije franšizinga, na žalost pa niso vse pravilne, zato vam predstavljamo definicijo Evropske franšizne federacije: “Franšizing je sistem trženja blaga in/ali storitev in/ali tehnologije, ki temelji na tesnem in stalnem sodelovanju med pravno in finančno ločenimi in samostojnimi podjetji, franšizorjem in posameznimi franšiziji. Pri tem franšizor daje posameznim franšizijem pravico, obenem pa nalaga dolžnost, da poslujejo v skladu s franšizorjevim konceptom. Ta pravica in dolžnost pooblašča vsakega franšizija in ga hkrati zavezuje, da uporablja franšizorjevo trgovsko ime in/ali trgovsko znamko in/ali storitveno znamko, know-how, poslovne in tehnične metode, sistem postopkov in druge pravice, ki izhajajo iz intelektualne lastnine. Franšizor pa jim pri tem zagotavlja stalno poslovno in tehnično pomoč, na način in za čas, kot ju določa franšizna pogodba in ki sta jo s tem namenom sklenila franšizor in franšizij.”

Franšiza kot poslovna formula

Pri podjetju FranAdrija d.o.o. opišejo franšizing kot neke vrste formulo, ki jo mora franšizor razviti in preveriti najprej skozi svoje poslovanje ter tako dokazati, da je ponovljiva in da bo lahko morebitna franšiza uspešna. Franšizna poslovna formula tako temelji predvsem na ugledu franšizorja in prepoznavnosti njegove blagovne znamke ter s tem povezane kakovosti izdelka oziroma storitve, dobrega razmerja med kakovostjo in ceno ter dobre dostopnosti proizvodov in storitev.

Razširjenost franšiz po svetu in doma

Danes po ocenah Svetovnega sveta za franšizing in Evropske franšizne federacije v Severni Ameriki in v Evropi deluje že več kot 12.000 franšiznih sistemov – v Evropi obstaja trenutno 8.000 franšiznih znamk, v ZDA pa več kot 4.000 franšiznih sistemov. Porast franšizinga lahko zasledimo v Aziji, Latinski Ameriki, na Kitajskem in v Indiji. V zadnjih letih je prišlo do pravega franšiznega razcveta tudi v Mehiki, Braziliji in Argentini. V Sloveniji imamo okoli 100 franšiznih sistemov, vendar to ni točna številka, saj pri nas ne obstaja uradnega ali obveznega registra, ki bi vodil evidenco franšiz.

V Sloveniji na področju franšizinga ostaja veliko neizkoriščenih možnosti, razlog je po mnenju mnogih v slabemu poznavanju franšiznega koncepta ter preveliki skeptičnosti in strahu uspešnih podjetnikov pred izgubo lastne kontrole nad razvojem podjetja.

Vrste franšizinga

Poznamo več vrst Franšizinga, ki se uporablja v številnih oblikah. Loči se predvsem glede na predmet franšize, stopnjevanost, naravo prejemnika in glede na številna gospodarska merila (obseg poslovanja, trajanje, vrednost prometa in dobička). V praksi je mogoče najti tudi različne oblike franšizinga, ki izhajajo iz različnih stopenj samostojnosti franšizijev, vlaganj franšizorja v nepremičnine franšizijev in solastništva osnovnih sredstev.

Franšizing je razumljen tudi na druge načine, najbolj pogoste oblike so:

1. Klasična oblika franšizinga oz. izdelčni ali proizvodni franšizing (angl. Product Franchising). Pri izdelčnem franšizingu gre za pogodbeno obliko sodelovanja med podjetji in obliko navpičnih povezav s katerimi se zmanjšuje potreba po finančnih sredstvih, ki bi jih franšizor moral vložiti v kolikor bi odpiral lastne poslovne enote. Franšizor je običajno tudi proizvajalec z ugledno blagovno znamko, ki preko franšiz širi distribucijsko mrežo in s tem vpliv svojega podjetja.

Razlika med izdelčnim franšizingom in navadno distribucijo je predvsem v tem da franšizor ne uporablja široke distribucijske mreže, ampak izdelke prodaja le franšizijem, ki prav tako prodajajo le njihove izdelke oz. imajo le v nekaterih primerih odobrene tudi izdelke drugih proizvajalcev.

2. Čisti poslovni franšizing (angl. Business Franchising), je najbolj razširjena in ena izmed bolj zahtevnih oblika franšizinga. Za poslovni franšizing je značilno, da franšizor v skladu s franšizno pogodbo podeli pravico uporabe in izvedbe celotnega poslovnega paketa (ki ga je razvil sam), franšiziju. Običajno vključuje vse od pravice do uporabe blagovne znamke in imena blagovne znamke, poslovne skrivnosti, celotne delovne procese in celoten know-how v obliki ekskluzivne pravice za določeno območje. Paket lahko vključuje tudi pravico do pod-franšiznih enot (angl. Subfranchising Units). V tem primeru se od franšizija pričakuje, da bo razvil donosno poslovanje, v skladu z jasno predpisanimi standardi poslovanja, ki ga bo usmerjal in nadzoroval franšizij. Čisti poslovni franšizing je značilen za dejavnosti poslovnih in osebnih storitev, hotelskih verig, verig s hitro prehrano, verig za izposojo avtomobilov in avtomobilskih servisov, itd.

 

Vir: Franšizing, franadria.si

Oznake:
© 2007-2025 Zavod mladi podjetnik, so.p. - Vse pravice pridržane |  Piškotki