
Družinsko podjetništvo (slika: www.facebookcafe.net/blog)
Družinska podjetja so večinoma majhna podjetja, toda obstajajo tudi primeri, ko družine nadzorujejo zelo velike koncerne z mednarodno uveljavljenimi blagovnimi znamkami. Primer slednjih so Harley-Davidson, BMW, Lego, Guinnes, Benetton, Mercedez-Benz in mnogi drugi. Slovenska družinska podjetja pa so razmeroma majhna, večinoma se uvrščajo v skupino mikropodjetij.
Veliko podjetij ob ustanovitvi torej zavzame prav družinsko obliko podjetništva, kasneje pa se poleg družinskih članov v podjetje vključuje tudi zunanje člane, večinoma pa vodilni menedžerji ostajajo družinski člani ali osebe, ki so z družino trdno povezane. Posebnosti družinskega podjetništva predstavljajo tako prednosti kot tudi slabosti, saj družina deluje drugače kot poslovni sistemi. Družina temelji na čustvih in brezpogojni povezanosti, v poslovnem svetu pa veljajo strogi poslovni odnosi.
Prednosti družinskega podjetja izhajajo iz družinskih povezav, ki vplivajo na pripadnost, lojalnost družini in s tem tudi podjetju ter na posledično stabilnost in zanesljivost, na prenašanje znanja iz roda v rod ter na razmišljanje o viziji podjetja na dolgi rok. Prav tako so družinska podjetja zelo fleksibilna glede na čas, delo in denar.
Lahko pa imajo ta ista čustva včasih tudi negativen vpliv na poslovanje in vodenje podjetja. Problemi se lahko pojavijo tudi pri odločitvi za nasledstvo na vodilnem položaju podjetja, slabost družinskih podjetij lahko predstavlja neprilagodljivost toge kulture in načina upravljanja poslovnim izzivom oz. prepočasna modernizacija zastarelih procesov in metod dela.
Prav tako pa lahko prihaja do konfliktov, ki nastanejo v družini kot posledica neujemanja na poslovnem področju. Družinska podjetja so torej zaradi čustvene komponente lahko zelo ranljiva, zato je potreben profesionalen odnos in jasne razmejitve med družinskimi in poslovnimi zadevami. Ob trdnih temeljih pa seveda družinsko podjetništvo predstavlja velik potencial in zgoraj omenjene prednosti.
Vir: Ruzzier, Mitja, Boštjan Antončič, Tina Bratkovič in Robert D. Hisrich, ur. 2008. Podjetništvo. Koper: Društvo za akademske in aplikativne raziskave.