Zvišali so se prispevki za socialno varnost samozaposlenih

Z Jernejem Mirtom in Michaelom Nassirianom o virtualni resničnosti

Z Jernejem Mirtom, direktorjem podjetja VIAR, in njihovim investitorjem Michaelom Nassirianom, odličnim predavateljem in poznavalcem tehnologije virtualne resničnosti, smo se pogovarjali o nedavni zmagi na konferenci PODIM, uspehih in porazih.
Ekipa VIAR: od leve proti desni Dejan Gajšek, Marko Munda, Blaž Zafošnik, Jernej Mirt.

Ekipa VIAR: od leve proti desni Dejan Gajšek, Marko Munda, Blaž Zafošnik, Jernej Mirt. (Vir slike: VIAR)

Na konferenci PODIM, ki je potekala v Mariboru 11. in 12. maja, je bilo podjetje VIAR izbrano za slovenski startup leta 2017. Z zmagovalci in njihovim investitorjem Michaelom Nassirianom, ARVR Academy, VIAR, 9Mile Labs, Seattle, ZDA, ki je bil hkrati tudi eden od ključnih govorcev na konferenci, smo se pogovarjali o pomenu konference PODIM in naslednjih korakih, ozrli pa smo se tudi v preteklost.

Predstavitev podjetja VIAR

VIAR vodita Jernej Mirt in Blaž Zafošnik. Ideja za ustanovitev podjetja se je porodila pred štirimi leti, aktivno pa na njej delajo zadnja tri leta. Kot je malo za šalo, malo zares povedal Jernej, so dejansko produkt PODIM-a: od lanske zmage v sklopu PODIM Challenge do letošnje laskave nagrade »slovenski startup leta 2017«. So tudi prejemniki investicije SK75 Slovenskega podjetniškega sklada in pospeševalnika 9Mile Labs iz Seattla ter nekaterih drugih ameriških in slovenskih vlagateljev, investicije katerih jim omogočajo, da se uspešno razvijajo in rastejo naprej.

Viar 360, njihov glavni produkt, stremi k temu, da je najbolj intuitivna white label spletna platforma za ustvarjanje vsebin. Uporabnikom, ki so tehnično slabše podkovani, omogoča, da brez programiranja v virtualni resničnosti ustvarijo privlačne interaktivne zgodbe in jih objavijo v svojih aplikacijah, na spletnih straneh ali družabnih omrežjih.

Njihove produkte uporabljajo nekatere najboljše ameriške univerze, agencije in korporacije, kot so Disney, Microsoft, Samsung in Bosch, vse od Združenih držav Amerike do Nove Zelandije. Potencial tehnologije virtualne resničnosti se šele dobro odpira.

Njihova pot je bila polna izzivov in pivotiranja, a očitno so na pravi poti. Ekipi vsekakor želimo uspešno pot še naprej in še več nasmejanih obrazov, kot so bili ti ob prejemu nagrade in naziva slovenski startup leta 2017.

Zmaga na PODIM-u

Pristno veselje ekipe na odru ob razglasitvi zmage je bila izhodiščna točka najinega pogovora. Kot pravi Jernej, veselje izvira iz dejstva, da so sem prišli, ker so vsi zelo veliko in trdo delali. Če je to uspelo njim, lahko tudi drugim. Zmago vidi kot potrditev za celotni ekosistem – za vse spodbude in vlaganja, ki so jih bili deležni na poti, in rezultate, ki jih dosegajo glede na zastavljeni načrt.

Pohvalil je tudi ostale finaliste; hkrati pa ostaja konstruktivno kritičen do lastnega nastopa in prezence: »Naš pitch se mi še vedno zdi slab. Tudi ostalih šest finalistov je imelo dobre predstavitve in bi lahko zmagali.«

Glavna je ekipa

Podjetje je skupek ljudi, ki želijo nekaj narediti oziroma doseči. Zadovoljni morajo biti s tem, kar delajo, delo jih mora veseliti, hkrati pa si morajo postavljati izzive, ki jih motivirajo za nadaljnje delo.

Jernej pravi, da nikakor ne želijo, da je ključna motivacija ekipe denar. V podjetju sicer skrbijo, da so zaposleni primerno in dobro plačani; ključno pa je, da je plačilo rezultat spremljanja razvoja zaposlenega v času in odvisno tudi od doprinosa podjetju. Najslabše je dobrega človeka postaviti na pozicijo, kjer ne bo zadovoljen, srečen.

Sami primarno iščejo radovedne in ambiciozne ljudi, ki so se pripravljeni učiti in napredovati skupaj z njimi. Zato ogromno truda vlagajo v njihov razvoj in konstantno učenje. Omogočajo jim fleksibilno življenje in delo brez fiksnih urnikov; zaposleni delajo, ko se počutijo dobro in najbolj učinkovito. Seveda morajo pri tem upoštevati tudi določene skupne obveznosti in skrbeti za nemoteno predajo dela (sestanki, dnevni klici …). Tudi dopusti in drugi izostanki niso omejeni, saj so jasno definirane obveznosti vseh zaposlenih in s tem tudi pričakovanja in odgovornost za njihovo realizacijo.

Jernej s ponosom dodaja, da je njegova ekipa »polno motivirana« in je bil PODIM njihov najboljši team building! Vsi vedo, da je to skupni dosežek, ki jim je dal novega vetra v jadra in tako tudi motivacijo za naprej.

O investitorjih in izkušnja s pospeševalniki

Podjetje je šlo kot večina startupov skozi veliko faz: od »mama« investicij in prvih večjih lastnih vložkov do resne investicije SK70, ki jim je omogočila vlaganje v nove kadre in opremo, ter do vmesnih prodaj.

Jernej kot super potezo izpostavlja, da so šli v t. i. bootstrapanje. Tako so lahko trgu ponudili custom aplikacije (kot je npr. tudi Viar box) za druga podjetja, ki se ukvarjajo z virtualno resničnostjo. Same programske opreme namreč niso mogli takoj prodati, Viar box pa je bil dovolj oprijemljiva stvar, ki so jo lahko ponujali trgu v souporabo z drugimi. Sicer tudi to ni bilo lahko; kot se sam spominja, je večina dvomila v njihov uspeh in zviška gledala na njihova kartonasta očala. »Oh, kako ste se motili,« dodaja.

Nato so sledile nadaljnje investicije in povezovanja s pospeševalniki. Preden so dobili glavnega investitorja, so morali še veliko delati z njim, pravi Jernej. Sami so namreč vsaj pol leta vložili v povezavo z Michaelom. Vmes je bilo še veliko predstavitev in iskanja najboljših povezav – nekaj so jih zavrnili tudi sami.

Na izkušnjo s pospeševalniki v tujini gledajo zelo pozitivno. Tam ni bistven denarni vložek, zato podjetju zagotovijo le osnovna sredstva za preživetje v tem času. Neprecenljiva pa je mreža povezav in odprtih vrat, ki jih zagotovijo v pospeševalnikih. Pitchanje angelom pod okriljem priznanih pospeševalnikov je povsem drugačno, kot če bi se pred njimi pojavil sam. Jernej izpostavlja tudi dobro sodelovanje s Kolektorjem, s katerim jih družijo skupne vrednote.

Kot ugotavlja, je dejansko najtežje dobiti tisto prvo investicijo, saj te nihče ne jemlje resno – zato dvomi v realnost možnosti »zapiranja rund«. Ironično, takrat ko najbolj rabiš investitorja, ga najtežje dobiš: »Ko si majhen in nekredibilen, je vse proti tebi – ko postaneš večji in kredibilnejši, je vse lažje.«

Zato je PODIM s stališča ekosistema odlična konferenca. Je stična točka, ki ponuja vpogled v to, kaj se dogaja na trgu in kdo je kdo. Sicer pa na startup konferenco ne prideš iskat investicij, saj bodo investitorje tam oblegali vsi. Jernej podjetjem zato svetuje: »Ni vam treba čakati do konference, da bi pristopili do njih. Poiščite kontakt in se dogovorite za sestanek, ko imate kaj pokazati in veste, da rešujete problem.«

Kaj manjka slovenskim zagonskim podjetjem?

Slovenci smo prepričani, da imamo dobre delovne navade; a če se ozremo na vidik pripravljenosti na odrekanja, se ta angažiranost hitro zmanjša. Pitch ni najbolj relevanten faktor uspeha oziroma je pomemben le za pridobitev pozornosti in interesa. Treba se je zavedati, da lahko vsak pove dobro zgodbo; rezultati pa so tisto, kar šteje.

V tem kontekstu Jernej razloži svojo teorijo trdega dela. Kot pravi, za ustanovitelje 40-urni delovnik ne obstaja. Kaj pa uravnoteženo življenje? Malce v šali odgovori: »Ne – tega ni, vsaj ne na začetku. V startupu si zato, da uspeš. Z vsem greš v to. Gre za odpovedovanja in popolni fokus na uspeh, trud, ki ga vlagaš. Kri, solze … To so faktorji, ki ustvarjajo vrednost.«

Večina startupov se preveč ukvarja z zunanjo podobo, prvim vtisom, s čimer izgubljajo precej časa in denarja: »Začnite raje z ‘OK’ spletno stranjo, ne izgubljajte časa na maski, vložite to v vsebino, planiranje …«

Slovenci ne znamo prodajati, kar so v podjetju VIAR opazili šele zaradi zadnje okrepitve: tujega tržnika. Jernej je bil namreč dolgo prepričan, da so že dovolj agresivni, prodorni in da so res na vsakem koraku skrbeli za prodajo. Skozi izkušnjo sodelovanja z Angležem pa vidi, da imamo Slovenci tudi na tem področju še veliko priložnosti za izboljšave. Njihov Anglež ga vsakodnevno preseneča in potrjuje v tem prepričanju: »Odreagirati je treba prej in takoj ob povpraševanju. Ne smete čakati … In ne preveč planirati. Pridobite vpogled v problem in takoj ponudite rešitev, dokler imate interes.«

Dobre zgodbe znajo zaslepiti, rezultati in poslovni načrti pa štejejo – in v to vlagajo investitorji (vaš due diligence). Noben investitor ne vloži denarja v vaše plače, ampak v rast, širitev ekipe, pridobitev okrepitev, ki jih potrebujete za dosego naslednje stopničke. Kot ponazori Jernej: »V startupu si revež, dokler startupa ne prodaš. Kot ustanovitelj sicer na papirju imaš delnice, ampak nisi likviden; ves tvoj kapital je vezan. Zato se je treba zavedati realnega 90-odstotnega rizika propada startupa in v to iti zavestno. Prej kot vidiš, da ni to zate ali da ti ne bo uspelo, bolje je.«

Za konec nekaj nasvetov oziroma lastnih »obžalovanj«

  • »Da nisem začel delati že prej.«

Jernej pravi, da je že »relativno star« za zagonski svet. Pri svojih skoraj 30 letih bi moral že narediti kakšen exit. Ko boš naredil prvi startup, boš »zaj***«. Tudi sam je, ampak se je pri tem naučil veliko več, kot bi se lahko drugače. Ko je spremenil pristop in delovanje, je dal priložnost novi uspešni zgodbi. Zato se je treba vedno učiti. Prej kot začneš, prej se ta postopek začne odvijati. Tega ne dobiš iz teorije, fakultet, ampak iz prakse, dela z ljudmi, zaposlenimi – s skupnim ustvarjanjem pogojev za boljše delovanje vseh.

  • »Ne zadovoljite se z vsem in prehitro. Stremite k svojim ciljem, viziji. Ne biti samo številka dva, če veste, da ste lahko številka ena.«

Podjetje je zelo odvisno od interne ambicioznosti in tega, kako daleč si drzne iti ekipa skupaj. Vedno moraš biti v fazi neugodja in prav je tako – če ostaneš v coni udobja, ne napreduješ; stagnacija pa zagotovo ubija.

  • »Delajte z veseljem.«

Kot pravi, sam nikoli ne reče, da »gre v službo«, ker je služba nekaj, kar je del tebe. Delo mora biti tvoj hobi, zato raje uporablja izraze, kot so »da gre reševat naslednji problem« ali se »gre pogovarjat z uporabniki, zaposlenimi, investitorji in ponovno iskati rešitve zanje«. To je njegova »služba«.

  • »Šport = sprostitev«

Za konec pa še življenjski nasvet – Jernej priporoča vsakodnevno aktivnost. Poiščite svoj šport, s pomočjo katerega se lahko sprostite.

Pogovor z Michaelom Nassirianom

Michael Nassirian je na PODIM-u govoril o stanju virtualne resničnosti in relacijah med tehnologijami nadgrajene, virtualne in mešane resničnosti. Kot dober poznavalec industrije in aktivni investitor je vsekakor referenca, ki ji velja prisluhniti. Predstavil je dejavnosti, ki so najprej prepoznale potencial teh tehnologij. Osredotočil se je na vprašanja, kako lahko to izkoristijo zagonska podjetja, kako te tehnologije spreminjajo trg in delovne procese ter nenazadnje človeške interakcije. Omenil je tudi pomen transparentnosti in grajenja zaupanja skozi uporabo takih tehnologij.

Kako vidite PODIM in kako VIAR in njihov uspeh znotraj tega?

»PODIM zagotavlja dobro platformo za spoznavanje investitorjev in startupov. Letos jim je to ponovno uspelo več kot odlično.

Sam sem bil zelo navdušen nad razširjenostjo in odličnim poznavanjem uporabe tehnologij, ki jih je predstavila večina startupov. Veselim se dela z nekaterimi v prihodnje. Poznavanje in uporaba teh tehnologij sta se potrdila tudi prek finalistov tekmovanja za startup leta 2017, ki so zagotovo dvignili nivo in pričakovanja za naslednje leto. Vsi finalisti so si zaslužili prepoznavnost, vsekakor pa sem zelo zadovoljen in ponosen na zmagovalce VIAR, saj je bilo s tem njihovo trdo delo poplačano.«

Kako se je spremenilo vaše mnenje o Sloveniji, PODIM in VIAR? Ali ste dobili kakšna opozorila, nasvete glede sodelovanja s slovenskimi zagonskimi podjetji, o njihovih pomanjkljivostih ipd.?

»Konkretno o načinu delovanja slovenskih zagonskih podjetij nisem prejel kakšnih posebnih nasvetov ali opozoril. Kot vidim sedaj, so njihove prednosti zagon, strast in motivacija. Že pred samim prihodom sem slišal sem veliko dobrih besed o konferenci PODIM, vendar se nisem zavedal razsežnosti in poznavanja tehnologij, ki so jih predstavili sodelujoči startupi. Sedaj sem dobil potrditev o rasti startupov v tej regiji in zaupanje vanje.«

Kaj bi svetovali slovenskim zagonskim podjetjem?

»Vidim možnost rasti in izboljšav v še boljšem poznavanju tehnologije in sploh boljšem sledenju trendom uporabe trenutno vročih tehnologij, kot so tako nadgrajena, virtualna in mešana resničnost kot tudi umetna inteligenca in strojno učenje.
Moja izkušnja s slovenskimi startupi je pozitivna. Sodeč po partnerskim sodelovanju z ekipo VIAR, verjamem, da je ta regija zrela za inovacije in razvoj novih idej.«

Kakšni so vaši načrti in predlogi za prihodnost?

»Želim nadgraditi sodelovanje, videti tudi več investicij v zagonska podjetja s strani slovenske vlade in večjih podjetij. Velika stopnja stabilnosti v regiji, visoka stopnja izobraženosti in talenta, ki sem jim bil priča, potrjujejo sprejete odločitve in vero v to regijo. Zato sem zelo zainteresiran za nadaljnje investicije v tej regiji.«

Brezplačne e-novice!
Vse za podjetje