Iz prve roke: poslovni angeli kot investitorji in delovanje kluba Poslovni angeli Slovenije

Poslovni angeli so ena izmed možnosti, kako lahko inovativni startupi pridobijo finančna sredstva, ki jih potrebujejo za zagon ali širjenje poslovanja. V Sloveniji je glavni akter na tem področju klub Poslovni angeli Slovenije, katerega namen je v povezovanju poslovnih angelov z ustreznimi startupi.
Klub Poslovni angeli Slovenije (Vir: Poslovni angeli Slovenije)

Klub Poslovni angeli Slovenije (Vir: Poslovni angeli Slovenije)

Poslovni angeli so običajno serijski podjetniki, ki imajo za sabo že nekaj podjetniških izkušenj. Pripravljeni so investirati v startupe z dobro poslovno idejo in jim tako finančno kot z mentoriranjem pomagati pri lansiranju ideje na trg oziroma pri širitvi že vzpostavljenega  poslovanja. Ob tem, ko poslovni angeli podprejo nek startup, za obdobje nekaj let pridobijo določen lastniški delež podjetja.

Klub Poslovni angeli Slovenije pomaga pri povezovanju med investitorji in ustreznimi startupi. Z Brankom Drobnakom, predsednikom Kluba in človekom z bogatimi podjetniškimi izkušnjami, sva se pogovarjala o tej obliki financiranja podjetij ter o delovanju Poslovnih angelov Slovenije.

Investicijski zneski znašajo med 50.000 in 400.000 €

Branko Drobnak je razložil, da imajo poslovni angeli različne želje glede tega, v kateri fazi želijo podpreti startupe.

»Nekateri poslovni angeli želijo pomagati razviti idejo do nekega minimalnega produkta (t. i. »minimum viable product«). Imamo pa tudi take, ki se s tem nočejo ukvarjati in želijo podpreti že izdelan produkt; želijo podpreti projekte oziroma startupe, ki že imajo nekaj prometa, saj je trg že sprejel njihov izdelek. Pri tem hočejo le pospešiti njihov nastop in jim pomagati pri rasti. Tretja kategorija so investitorji, ki želijo podpreti podjetja, ki imajo produkt že dodelan, s finančno podporo pa nameravajo hitro rasti in osvajati nove trge.«

Za podporo startupov, ki imajo zgolj poslovno idejo (t. i. »pre-seed«), so na voljo finančna sredstva v višini približno 50.000 €, za podjetja, ki spadajo v vmesno kategorijo (t. i. »seed«), pri čemer je trg že sprejel njihov/o izdelek / storitev, je na voljo znesek 100.000 – 150.000 €, za podjetja, ki so že uspela in si želijo zgolj hitre rasti in širitve na tuje trge (t. i. »post-seed«), pa 300.000 – 400.000 €. Če gre za podporo s strani tujih investitorjev, so lahko zneski še višji.

Prijavite se lahko na njihovi spletni strani

Klub poslovnih angelov zbira prijave startupov na svoji spletni strani v programu Includer. Startup pošlje predstavitev produkta / storitve, poslovni načrt ali predstavitev na 10-12 slajdih. Predstavniki kluba pregledajo prejete prijave in v primeru izkazanega interesa ekipo oziroma posameznika povabijo na razgovor.

Podatki, ki morajo biti razvidni iz prijave

»Prijava mora vsebovati glavne podatke: opis izdelka / storitve, predstavitev trga in konkurence v panogi, finančni izračuni, časovna premica, kaj je ekipa že naredila do sedaj in kakšni so načrti za v prihodnje; koliko sredstev so do sedaj porabili in koliko jih še nameravajo.«

Drobnak poudarja, da mora biti izdelan poslovni načrt, iz katerega je razvidno, kakšna je vizija podjetja. Pomembno je, da ekipa predstavi tudi lastniško strukturo podjetja.

»Prijavljenim startupom postavljamo vprašanja, da vidimo, če razumejo, kje se nahajajo. Preverimo, če razumejo verigo dodane vrednosti; od kod pride denar v verigo in v kateri fazi te verige se nahajajo. So v B2B ali v B2C segmentu; na začetku verige dodane vrednosti ali na koncu? Bolj kot si na koncu, težje je. Manj kot je posrednikov, lažji dostop imaš in lažje oblikuješ predstavo, na katerem trgu se nahajaš.«

Pri končni odločitvi sta ključni ideja in ekipa

»Na leto pregledamo 300 – 400 prijav slovenskih in tujih startupov. Od tega podpremo 3-4 startupe; kakšno leto več, kakšno leto manj.«

Kakšni so torej kriteriji, na podlagi katerih se poslovni angeli odločijo, če bodo investirali v določen projekt? Branko Drobnak pravi, da sta dva glavna kriterija; prvi se nanaša na sam izdelek oziroma na storitev, drug pa na podjetniško ekipo.

»Iščemo originalne projekte, ki imajo možnost uspeti ne le v Sloveniji, ampak vsaj v širši regiji, če ne v Evropi ali v svetu.«

Branko Drobnak pravi, da je v primeru dobrega produkta naslednje vprašanje, kdo je ekipa. Pravi, da zaradi slabih izkušenj iz preteklosti investitorji neradi podprejo pare, saj se v primeru njunega razhoda ustavi celoten projekt.

»Pomembno je, da je podjetnik učljiv in vztrajen, da posluša, kaj mu govorijo trg, okolica in podporno okolje. Da ne trmoglavi in se ne zaletava v zid, če je že nekdo drug ugotovil, da nekaj ne deluje. Trg je vedno objektiven. Če ne kupi tvojega izdelka, potem nekaj ni v redu z njim. Najboljše ideje so pred / za časom ali pa so slabo predstavljene. Če ne gre, nima smisla, da rineš naprej. Bolje je, da svojo energijo preusmeriš v nek projekt, ki ga trg sprejme. V tujini je tako, da če v dveh letih ne uspeš, moraš podjetje zapreti. Uspeti pa pomeni, da rasteš 30-40 odstotkov na leto ali več.«

Poslovni angeli podprejo hitrorastoča podjetja

Poslovni angeli se odločijo podpreti podjetja, za katera verjamejo, da bodo hitro rastla. Če investitor z 200.000 € podpre podjetje, ki je vredno 1 milijon €, si s tem zagotovi 20 % lastniški delež. Seveda je cilj investitorja, da bo čez nekaj let vrednost podjetja višja kot v času podpore. Če bo podjetje čez nekaj let vredno 2 milijona €, bo iz tega dobil 400.000 €. V primeru propada podjetja je investicija seveda izgubljena, kar se po besedah Branka Drobnaka pogosto dogaja, saj je investiranje v startupe ena izmed najbolj tveganih oblik investiranja. Večinoma se poslovni angeli odločijo, da hkrati podprejo več projektov. Tako lahko po nekaj letih od 10 podprtih podjetij le eno ustvarja take prihodke, da si lahko investitor krije izgubo, nastalo na račun drugih startupov.

V sklopu Kluba deluje tudi startup klinika

Namen startup klinike je pomagati perspektivnim startupom, ki še niso v fazi, primerni za investiranje, priti do tega, da bi jih podprli poslovni angeli in da bi se ideja dokončno razvila. V te namene se povezujejo s specialisti iz različnih področij; financ, prava, tehnologije, procesov, IT, prvenstveno pa prodaje in marketinga. Podjetniki to področje velikokrat zanemarjajo, saj zmotno menijo, da se bo dober produkt prodajal sam od sebe.

»Ugotavljamo, da je velik problem preleviti se iz podjetnika z idejo v podjetnika, ki na trgu raste. To sem izkusil tudi na lastni koži. V začetku ti primanjkuje razumevanja in poznavanja osnovnih funkcij. Startup kliniko smo vzpostavili z namenom, da bi pomagali podjetnikom z dobrimi idejami, ki so pripravljeni poslušati trg in nanj reagirati.«

Branko Drobnak z ekipo ugotavlja, da imajo startupi pogosto probleme s poročanjem in obvladovanjem finančnega toka.

»Startup ne more dobiti kredita, kar pomeni, da mora pridobiti lastniška sredstva. Z njimi mora zagnati proizvodnjo in izpeljati celoten cikel financiranja proizvodnje do prodaje, ko se denar vrača nazaj v podjetje. Nepoznavanje oziroma neobvladovanje tega procesa je lahko za marsikatero podjetje usodno, saj lahko pride do situacije, ko zmanjka denarja, projekt pa s prihodki še ni pokril stroškov.«

Sodelovanje z Evropskim združenjem klubov poslovnih angelov (EBAN)

Evropsko združenje poslovnih angelov (EBAN), v katerega so vključeni tudi Poslovni angeli Slovenije, je nastalo z namenom prenosa dobrih praks na tem področju med evropskimi državami.

»V okviru Združenja imamo dvakrat na leto srečanja, vmes pa številne konference. Na dogodke so vabljeni vsi člani, da vidijo, kakšni so trendi in kaj se dogaja na drugih večjih trgih. Če hodiš naokoli, približno veš, kaj gre in kaj ne ter kje se pojavljajo težave.«

Branko Drobnak je izpostavil tudi nekaj panog, ki so v zadnjem času v evropskem merilu najbolj perspektivne: biotehnologija v kmetijstvu, varovanje okolja, zelena energija, biološka zdravila, alternativna pridelava hrane, izboljšanje procesov v kmetijstvu in podobno.

Sodelovanje z Evropskim združenjem klubov poslovnih angelov je pomembno tudi iz vidika investiranja. Če se pri nas najde zelo perspektivno podjetje, ki za zagon potrebuje veliko finančnih sredstev, ki mu jih slovenski investitorji ne morejo zagotoviti, lahko na ta način pride do povezave s katerim od tujih investitorjev, ki je pripravljen podpreti projekt.

»Izmenjujemo si najboljše prakse, kako naj delamo skrbne preglede, kako naj izgledajo predstavitve, kako naj vrednotimo podjetja in izberemo tista, ki imajo največje možnosti za rast. Glede na to, da izmed 300 prijav izberemo 3, ki jih podpremo, je selekcija res trda.«

Sodelovanje s Slovenskim podjetniškim skladom

»Trenutno je odprt program “Semenski kapital – sonvestiranje z zasebnimi investitorji”, ki ga je razvil Slovenski podjetniški sklad. S tem smo dobili novo orodje, ki bo pospešilo in povečalo obseg investiranja s strani poslovnih angelov v zgodnji fazi. Če bodo zasebni investitorji pripravljeni investirati v določen startup, mu bo Sklad dodelil znesek v višini do največ 600.000 €. Za obdobje treh let je na razpolago 8 milijonov evrov.«

Povezava do razpisa >>

Izstop investitorja iz lastniške strukture

»Poslovni angeli lahko izstopimo iz lastniške strukture samo tako, da podjetje odkupi naš delež, kar se redko zgodi. Bolj smiselno je, da na neki točki hitro rastoče podjetje odkupi korporacija ali konkurenca.«

Branko Drobnak trdi, da startup vsaj v večini primerov ni za celo življenje, zato zagovarja razmišljanje, da se z njim kot ekipa ukvarjaš 5-6 let, potem pa se lotiš razvijanja naslednje poslovne ideje. Meni, da je te miselnosti v Sloveniji premalo. Eden izmed bolj znanih primerov, ko je prišlo do prodaje hitro rastočega podjetja, je podjetje Outfit7.

»Ko se “poročimo” s podjetnikom, hkrati napovemo, da se bomo enkrat tudi ločili. To sodelovanje ni za vedno. Je za neko obdobje in po izteku tega obdobja pričakujemo, da bomo skupaj z njim ali brez njega izstopili iz tega podjetja z razliko v ceni; ne z razliko, ampak z mnogokratnikom. Če smo vložili 100.000 evrov, bi bilo logično, da dobimo v 3-5 letih 300.000-400.000 evrov.«

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Virtualna pisarna / sedež podjetja v Ljubljani

Virtualna pisarna / sedež podjetja v Ljubljani

Virtualna pisarna je odlična rešitev za vse, ki ne potrebujete lastne pisarne ali ne morete pridobiti dovoljenja za registracijo naslova. Virtualna pisarna v Ljubljani omogoča dovoljenje za poslovanje na našem naslovu, hkrati pa lahko na VEM točki odprete podjetje / spremenite sedež podjetja. Preberite več >>

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

RAZPRODANO! Trendi digitalnega marketinga 2019

RAZPRODANO! Trendi digitalnega marketinga 2019

Pridružite se nam na predavanju Trendi digitalnega marketinga 2019 in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje, kako na spletu prodati več, tega predavanja ne smete zamuditi. Preberite več >>


Nekster, inovativno naložbeno množično financiranje

Nekster, inovativno naložbeno množično financiranje

Pri zagotavljanju obstoja in nemotenega poslovanja mladih podjetij odigrajo ključno vlogo redni prilivi in zagotovljen denarni tok. Predvsem v prvih letih poslovanja pa to predstavlja precejšen izziv, ki ga podjetja rešujejo na klasičen ali sodoben način. Preberite več >>

Kako pridobiti sredstva za financiranje startupa?

Kako pridobiti sredstva za financiranje startupa?

Da bi lahko vaša podjetniška ideja zaživela, morate vanjo praviloma vložiti določeno vsoto začetnih sredstev. Kateri so možni viri za pridobitev teh sredstev? Preberite več >>

Napaka v podjetništvu ni napaka, temveč priložnost za učenje

Napaka v podjetništvu ni napaka, temveč priložnost za učenje

V podjetništvu so napake dobrodošle, so nekaj naravnega, zato napaka pravzaprav ni napaka. So namreč priložnost za raziskovanje, spoznavanje ter učenje. A zapomnite si, da prostora za njihovo nenehno ponavljanje ni. Preberite več >>

Kako zgraditi res kvalitetno mrežo poznanstev?

Kako zgraditi res kvalitetno mrežo poznanstev?

Chris Fralic je priznan tvegani kapitalist, ki si je pot do uspešne kariere skoval premišljeno in vztrajno. Sam zasluge za svoj uspeh pripisuje predvsem kvalitetni mreži poznanstev, ki jo je začel graditi že pred leti. Preberite več >>

3 nasveti za uspešno iskanje investitorjev

3 nasveti za uspešno iskanje investitorjev

Zbiranje sredstev je izjemno naporno in dolgotrajno početje – zahtevni sestanki s potencialnimi vlagatelji podnevi, mučno ukvarjanje s številkami ponoči. Čeprav vas lahko proces izčrpa, se ne smete predati. Mladim podjetnikom v iskanju investitorjev ponujamo nekaj nasvetov. Preberite več >>

Oznake: ,