
V podjetju Tiko Pro, pravi Kristina Kočet Hudrap, vsak ve, kaj je njegovo delo (Vir slike: Tiko Pro).
Mariborsko podjetje pa ni zanimivo le zaradi visoke uspešnosti – na slovenskih razpisih se lahko pohvali s kar 87-odstotno uspešnostjo, na EU ravni pa 31-odstotno, kar je precej nad 15-odstotnim povprečjem -, temveč tudi za to, ker je na njegovem čelu podjetnica. Kristina Kočet Hudrap, ki se poleg podjetniške kariere preizkuša tudi v vlogi mlade mamice, skromno pove, da brez težav usklajuje oba »poklica«.
Vsak ve, kaj je njegovo delo
»V podjetju se ne štemplamo, vsak ve, kaj je njegovo delo, kakšni so roki in ne samo jaz, temveč tudi ostali imajo zelo fleksibilen delavnik. Pomembno mi je, če grem s hčerko na sistematski pregled, da ne rabim gledati na uro, kdaj bova konec, temveč si vzamem dan prosto in nujne stvari uredim pozneje, zvečer ali pa mi pomagajo sodelavci,« pravi Kočet Hudrapova.
Najtežje je narediti miselni preskok
»Prvih nekaj mesecev je bilo zelo stresnih,« se spominja porodniškega dopusta, »saj je najtežje narediti miselni preskok«. Potem ko se navadiš na dopust, pa je šok tudi priti nazaj, ko »vidiš, da zmorejo brez tebe povečati promet in postaviti odlične temelje za naslednje leto«.
Tiko Pro je zaživel pred petimi leti, v tem času pa se lahko pohvalijo z več kot 340 prijavami projektov na nacionalne in EU razpise, leta 2013 pa so prepričali tudi žirijo na izboru Mladi podjetnik leta.
»Glavni razlog, ki je prepričal komisijo, da se je odločila za Kristino, je odlična organiziranost ter vodenje podjetja. Kristina se je kot mlada mamica leto nazaj umaknila iz operativnega vodenja podjetja, pred tem pa je uspela vzpostaviti podjetje, ki za delovanje ne potrebuje stalne prisotnosti in predvsem operativne vloge lastnika. Na ta način se namreč podjetnik lahko posveti osnovnim nalogam: od razvijanja novih produktov, kovanja strategije ter širitvi na nove trge«, je še dodal Aleš Lisac, član komisije, smo na Mladem podjetniku zapisali po razglasitvi za Mlado podjetnico leta 2013.
Za naslednje leto pričakujejo ponovno povečanje prometa za vsaj 25 odstotkov glede na leto 2014. »Druge države nas zanimajo, še posebej Avstrija, Madžarska, ker sta blizu in lahko s trenutnim znanjem konkuriramo na teh in na vseh ostalih trgih EU,« pravi podjetnica.
Na Hrvaškem stvari niso šle po načrtih
Vmes so vstopili tudi na hrvaški trg, kjer pa stvari niso šle povsem tako, kot so si jih zamislili. Kočet Hudrapova pravi, da so se dobro lotili marketinga in prodaje, že v drugem mesecu poslovanja začeli delati s pozitivno ničlo, a so naredili nekaj napak. »V začetku lanskega leta smo v podjetju zagnali dve novi področji Horizon 2020, ki je pomenila za nas novo storitev ter poleg navedenega tudi iskanje drugačnih strank, ki smo jih imeli do sedaj,« hkrati pa so začeli tudi delati z novo ekipo na Hrvaškem.
Jeseni spoznali, da »tako ne bo šlo več«
Sogovornica svetuje vsem, ki bi se lotili česa podobnega, naj se, dokler so majhni, fokusirajo najprej na eno stvar in ko jo postavijo na pravo mesto, šele začnejo z drugim projektom. »Za nas je bilo finančno in kadrovsko preveč, da smo zagnali dva ogromna interna projekta.« V začetku jeseni je ugotovila, da »tako ne bo šlo več«, zato so se fokusirali na EU razpise.
Kaj svetuje Mlada podjetnica, če se usmerjate v tujino?
»Naj vam ne bo škoda časa, da naredite profil vaše idealne stranke in koliko je teh strank na določenem trgu. V Sloveniji večinoma delamo za industrijo. Ko smo šli na Hrvaško, smo imeli fokus na industrijo, vendar je tam trg veliko manjši kot v Sloveniji, saj večji del gospodarstva predstavlja turizem.« Dodaja, da so oziroma še imajo največjo težavo pri pridobivanju kadra. Tudi na Hrvaškem so si želeli ekipo mladih zagnanih sodelavcev, a se je to »izkazalo za napačno odločitev«.
»Delavnik je bil naporen, niso hodili na delo redno, ni bilo rezultatov,« zato so se odločili, da bodo v mariborski pisarni zaposlili osebo za obdobje enega leta, nato pa bo premeščena na Hrvaško, kjer bo samostojno vodila ekipo.
Zaradi iskanja sodelavcev na marketingu na Hrvaškem zadnje pol leta niso delali prav nič, so pa v tem obdobju vseeno oddali tri projekte. Letos imajo v načrtu narediti »odlično ekipo treh sodelavcev, ki bi se do konca leta lahko sami finančno podprli«.
Konec leta 2013 spoznali, da jih naslednje leto čaka luknja v poslovanju
Medtem ko so na Hrvaškem, kljub temu, da je nova članica EU, že začeli s črpanjem sredstev iz novega programskega obdobja 2014-2020, pa Slovenija s črpanjem še vedno ni začela. Že konec leta 2013 so v podjetju Tiko Pro vedeli, da jih v naslednjem letu čaka »luknja« v poslovanju. »Do leta 2013 smo imeli več kot 95 odstotkov prihodkov iz priprave dokumentacije iz nacionalnih razpisov,« konec istega leta pa so okrepili s prvim sodelavcem, ki je bil specializiran samo za Horizon 2020.
Prijavi se na izbor Mladi podjetnik leta 2015!
Kako postati drugačen od konkurence?
V lanskem letu so tako pripravili pet projektov, direktno za Bruselj (Horizon 2020), največjega med njimi, v višini kar 11 milijonov evrov, so dobili konec leta tudi odobrenega. »Pri teh razpisih smo šli še korak dlje. Poleg priprave dokumentacije, vsem partnerjem zagotovimo tudi pomoč pri finančnem spremljanju projekta za čas trajanja projekta, na primer štiri leta, kar nam prinaša dodatno dodano vrednost na projektu ter prihodke skozi celotno trajanje projekta.«
»Gospodarska klima v Sloveniji se je spremenila na bolje. Ogromno podjetij je v fazi načrtovanja investicij ali v fazi izvajanja. Kriza je bila samo v naših glavah. Spremenil se je trg, kupci. In temu smo se morali prilagoditi. Z velikim veseljem lahko povem, da je v Sloveniji veliko dobrih podjetij, ki rastejo in kar je najpomembneje, investirajo v razvoj in bodo zaradi navedenega potrebovali tudi dodatne kadrovske okrepitve,« pravi uspešna podjetnica.
Konkurenca z banalno nizkimi cenami
V zadnjih dveh letih, opaža, se je na trgu pojavilo precej konkurence, tudi tiste slabe, ki prihaja z »banalno nizkimi cenami«. Zaveda se, da s takšnimi cenami ne pokrijejo niti stroškov, razen, če jim ni potrebno plačati davkov in prispevkov. A kje je šele marža, dodaja, ki je nujna za dolgoročno preživetje podjetja. »Tako da nizke cene niso dolgoročno vzdržne. Pri nas so še vedno zelo pomembna priporočila. Večino letošnjih projektov, ki jih pripravljamo za Horizon 2020, smo dobili zaradi preteklih pozitivnih referenc in na to smo lahko ponosni,« dodaja.
Vas mika Tiko Pro? Pišite jim!
Podjetje, ki šteje devetčlansko ekipo, se v zadnjem letu prvič ni kadrovsko povečala, saj so izvedli številne spremembe v podjetju, ki pa še vedno trajajo. »V zadnjih nekaj mesecih smo iskali sodelavce za pomoč pri programu Horizon 2020, s predhodnimi pozitivnimi referencami na programu FP7 –pogodbeno delo. Našli smo vrhunsko sodelavko in trenutno iščemo še. Tako, da lahko pošljete vaše kontakte z referencami na prosnje@tiko-pro.si.« Če ste pozitivno naravnani, imate energije in ste pripravljeni na delo – ne čakajte.