Pravni fokus: Zaščita terana

Teran, priljubljeno slovensko vino, ki ga na Krasu pridelujejo že generacije. Ali gre za avtohtono slovensko vrsto vina? S tem vprašanjem se ukvarja Evropska Komisija, ki presoja, ali je Slovenija upravičena do ekskluzivne zaščite terana z oznako geografskega porekla.
Pravni fokus: Zaščita terana

Pravni fokus: Zaščita terana (Vir: picjumbo)

Teran je pridelan na Krasu iz vrste trte refošk. Do nedavnega je bil zaščiten z oznako geografskega porekla, da gre za avtohtono slovensko vino iz čiste sorte refošk, pridelan na Krasu. Hrvaška si je že dolga leta prizadevala, da bi to geografsko označbo preklicala, ali pa pridobila takšno izjemo, ki bi ji dovoljevala, da tudi na hrvaškem pridelan teran zaščiti z oznako geografskega porekla.

V letu 2016 je stekel postopek, v katerem Hrvaška zahteva zaščito vrste trte teran. S tem bi upravičeno prodajala teran pod geografsko označbo Hrvaške oziroma Istre. V bistvenem gre za to, da je Hrvaška podala vlogo za izjemo pri označevanju vina teran, kot sorto trte teran. Svojo vlogo je podprla z dokazi hrvaških enologov, ki so ugotovili, da teran izvira iz sorte trte, ki se imenuje teranovka. Slednja je po mnenju Slovenije le hrvaški izraz za to sorto refoška. Slovenija vztraja na stališču, da je teran vrsta vina in ne sorta trte. Pri tem je sporno tudi dejstvo, da Hrvaška zaradi postopka od Slovenije in slovenskih vinogradnikov zahteva raznovrstne informacije, povezane s teranom. V veliki meri so te informacije povezane s poslovnimi skrivnostmi pridelovalcev, zato je posebej sporno to, da se Hrvaška (po mnenju Slovenije neupravičeno) sklicuje na izjemo varstva poslovnih interesov in varstva postopka odločanja. Slovenija zato zahteva, da se ji dovoli vzajemen vpogled v dokumente hrvaške strani. Slovenija je v postopku zavzela stališče, da se s takšno izjemo ustvarja zmeda na trgu. Poleg tega bi s takšno izjemo negativno vplivali na slovensko proizvodnjo vina teran, ki ima zelo zahtevne standarde. Ne le, da na Hrvaškem standardi niso tako strogi, poleg tega bi hrvaški proizvajalci lahko proizvod trte teranovka mešali z drugimi sortami vina in ga prodajali močno pod ceno, sploh tisto, ki jo ponujajo slovenski vinogradniki. Slovenske vinogradnike bi kombinacija učinkov postavila v neupravičeno slabši ekonomski položaj, kljub znatno višji kvaliteti vina.

Komisija je Hrvaški delno že pritrdila in ugotovila, da je Hrvaška upravičena do geografske označbe vina Hrvatska Istra, na katerem je lahko kot sorta trte navedena teranovka. Slovenija se je zoper dosedanje ugotovitve pritožila iz številnih razlogov. Kot je ugotovila tudi Evropska varuhinja človekovih pravic, Sloveniji ni bila dana možnost seznanitve z dokaznim gradivom in materialom, ki ga je predložila Hrvaška, zato ni imela možnosti, da se ustrezno pripravi na postopek.

Postopek je komentiral tudi Bojan Pretnar, ki je priznan strokovnjak za zaščito blagovnih znamk in zaščito intelektualne lastnine. Dejal je, da je z vidika intelektualne lastnine sporno slednje: »Evropska komisija nima pooblastila, da razglasi neko avtohtono novo sorto na podlagi zahteve države. Taka izjema bi pomenila, da je to dejansko preklic geografske označbe, ker je avtohtona sorta generično ime. Če je tako, potem lahko začne vsakdo kupovati to sorto na Hrvaškem, kjer raste, in jo lahko sadi kjerkoli, v Avstraliji ali tudi na Novi Zelandiji. Tretji razlog, zakaj tak ukrep absolutno ne sodi v delegirani akt, ki je določen v 290. členu evropske pogodbe, pa je, da v omenjenem členu piše, da se delegirani akt lahko nanaša le na nebistvene elemente. To, da ti podreš ključno varstvo v sami uredbi, ko vsaka zavarovana označba nikoli ne more postati generična, je bistvena določba

Vir: MKGP, Delo

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Barva kot glavni razlog za nakup določenega izdelka

Barva kot glavni razlog za nakup določenega izdelka

Ko se znajdemo sredi prodajalnih polic ali pa pregledujemo spletne strani, ki nam nudijo številne izdelke, imajo na nas pomemben vpliv tudi barve. Kako posamezne barve vplivajo na potrošnike? Nekatere nas pomirjajo, druge v nas vzbudijo optimizem, spet tretje pa spodbudijo nakupovalni učinek. Preberite več >>

Registrirajte blagovno znamko na ravni EU

Registrirajte blagovno znamko na ravni EU

Če poslujete samo v Sloveniji, ta članek ni namenjen vam. Če pa sklepate posle tudi izven dežele pod Alpami, oziroma razmišljate o širitvi svojega relevantnega trga tudi v sosednje države, se vam izplača razmisliti o zaščiti vašega največjega aduta na ravni EU. Preberite več >>

Obstaja več razlogov, zakaj registrirati blagovno znamko

Obstaja več razlogov, zakaj registrirati blagovno znamko

Odločitve potrošnikov so v veliki meri odvisne od blagovnih znamk in od stopnje zaupanja, ki ga določena blagovna znamka predstavlja. Vsako resno podjetje mora zato že od samih začetkov težiti k temu, da razvije prepoznavno blagovno znamko. Preberite več >>

Izboljšajte vidnost vaše blagovne znamke na spletu

Izboljšajte vidnost vaše blagovne znamke na spletu

Optimizacija spletne strani predstavlja temelj za močno prisotnost blagovne znamke na spletu. Podjetjem namreč ne prinaša zgolj novega "organskega" prometa, temveč na njihovo spletno stran privablja tudi tiste interesente, ki so z njihovo blagovno znamko že seznanjeni. Preberite več >>

Na kaj paziti pri izbiri imena znamke?

Na kaj paziti pri izbiri imena znamke?

Pravočasna registracija blagovne znamke vam lahko kasneje prihrani veliko sivih las. V članku zato tokrat predstavljamo nasvete, na kaj je potrebno biti pozoren pri izbiri primernega imena vaše blagovne znamke. Preberite več >>

Zakaj se splača registrirati blagovno znamko?

Zakaj se splača registrirati blagovno znamko?

Znamka je edini način, kako zadovoljnemu kupcu vašega proizvoda ali storitve ustvariti prijeten spomin na nakup in ga pripraviti do tega, da bo ponovno kupil vaš izdelek oziroma koristil vašo storitev, hkrati pa preprečiti ostalim, da bi se okoristili z dodano vrednostjo, ki jo ponujate. Preberite več >>

Imetniki mednarodnih znamk: kaj pričakovati v primeru brexita brez dogovora?

Imetniki mednarodnih znamk: kaj pričakovati v primeru brexita brez dogovora?

Trenutno je brexit vroča tema, ki se še vedno vsakodnevno pojavlja na naslovnicah novic. EU je pred kratkim odobrila že drugo prestavitev brexita, tokrat do 31. oktobra. Nekaj časa za dosego dogovora je torej še ostalo, preverili pa smo, kakšen bo položaj imetnikov mednarodnih znamk, v katerih je imenovana v EU, v primeru, da dogovora ne bo. Preberite več >>

Število registriranih blagovnih znamk v porastu!

Število registriranih blagovnih znamk v porastu!

V članku tokrat predstavljamo statistične podatke glede prijavljenih in registriranih znamk, modelov in patentov na področju Slovenije in širše. Številke predvsem na mednarodnem področju z leti naraščajo, kar nam lahko pove, da se podjetniki vedno bolj zavedajo pomena zaščite njihove intelektualne lastnine. Preberite več >>

Top 10 najdražjih blagovnih znamk

Top 10 najdražjih blagovnih znamk

V članku predstavljamo deset znamk, ki imajo trenutno največjo vrednost na svetu. Kot je opaziti, so njihovi imetniki predvsem velika podjetja, ki so na trgu prisotna že desetletja. Rast vrednosti znamke do takšnih razsežnosti torej zahteva svoj čas in trud, saj ni dosežena kar čez noč. Preberite več >>

Oznake: