Zaščita podjetniške ideje

Ste se domislili inovativne ideje za vaš bodoči startup? Razmišljate o novih kreativnih izdelkih in storitvah? Preden z idejo pohitite na Kickstarter ali pa o njej poveste prijateljem ob kavi, preberite spodnji članek.
V juniju bo potekala še zadnja e-Simbioz@ pred poletnimi počitnicami

V juniju bo potekala še zadnja e-Simbioz@ pred poletnimi počitnicami (Vir: HubSpot.com)

Za začetek je potrebno osnovno razlikovanje med instituti intelektualne lastnine.

Patent je pravica industrijske intelektualne lastnine, s katero se zavaruje izum, na primer nova formula za zdravilo. Bistveno je, da je izum nov, inovativen, industrijsko uporaben in patentabilen. Omenjeni kriteriji se presojajo po standardu dostopnosti javnosti in glede na stanje tehnike (state of the art). Patentna pravica nastane na zahtevo, po posebnem postopku, v katerem se preizkusi vse kriterije in izda odločbo, ki posamezniku nudi zaščito.

Model je pravica industrijske intelektualne lastnine, ki zavaruje izgled in otip nekega fizičnega izdelka, kot so embalaža, elektronske igračke, ure ipd. Prav tako kot patent, nastane šele na podlagi zahteve, ki se jo obravnava v posebnem postopku. Nosilec patenta ali modela ima izključno pravico izkoriščanja in razpolaganja s svojo intelektualno pravico, v primeru kršitve pa ima na voljo sodno varstvo (32. člen Zakona o industrijski lastnini – ZIL).

Avtorska pravica (copyright) se od omenjenih razlikuje v tem, da nastane s samim nastankom avtorskega dela in je ni treba posebej zahtevati v postopku. Nastane z zavestnim individualnim delom človeškega uma in s samim nastankom avtorju daje pravico do objave, priznanja avtorstva, spoštovanja dela, reproduciranja, izvajanja ipd.

Podjetniške ideje ni mogoče zaščititi

Podjetniška ideja je načeloma lahko karkoli od zgoraj naštetega, ampak dokler je le v fazi ideje, je ni mogoče zavarovati. Prav zato je bistveno, da bodoči podjetniki dobro zavarujejo svojo idejo že v fazi nastajanja. S postopnim razvijanjem izdelka in eventualno registracijo industrijske lastnine zaščita postane močnejša.

Podjetniška ideja v fazi ideje ni zaščitena. Dokler je podjetniška ideja zgolj miselni konstrukt, orisan v osnutkih, jo lahko zlorabi prav vsak, saj bi bilo dokazovanje dejstva, da ‘si imel idejo v glavi’ dejansko nemogoče. Prav zato je bistveno, da idejni vodja vsem vpletenim, s katerimi bo idejo delil, ponudi v podpis pogodbo o nerazkritju informacij (non-disclosure agreement, NDA) preden z njimi deli kakršnokoli informacijo. Le tako bo lahko preprečil razkritje ideje in si zagotovil sodno varstvo.

V fazi konkretnega razvoja ideje, je potrebno opredeliti za kakšne vrste blaga ali storitev gre. To je ponavadi tista faza, v kateri se zadevo objavi na primer na Kickstarter oziroma se jo predstavlja zainteresiranim vlagateljem.

Če gre za stvaritev, ki je plod umetniškega ali ustvarjalnega dela, lahko to spada v področje avtorskega prava in bo zato že sama po sebi zaščitena. Avtor takšnega dela bo imel na voljo številne avtorske pravice, brez posebnega postopka ali odločbe državnega organa. V primeru kršitev mu zaščito nudi že sam zakon (Zakon o avtorskih in sorodnih pravicah, ZASP). To pomeni, da avtor sproži sodni postopek v katerem zahteva ugotovitev kršitve avtorske pravice.

Če je predmet v nastajanju po naravi podoben modelu ali drugim pravicam industrijske lastnine, pa se smatra, da je v začetni fazi dokler ni v celoti dokončan. Šele tedaj bo mogoče zahtevati posebno registracijo, ki bo nosilcu pravice omogočila varstvo. Do tega trenutka pa bo predmet zaščiten le v okviru podpisanih pogodb o nerazkritju informacij (NDAs).

Prej in potem

Zgodbe o tem, kako kitajska podjetja ukradejo ideje s Kickstarterju podobnih platform in začnejo s proizvodnjo preden startup sploh zbere pričakovan znesek so znane mnogim mladim podjetnikom, ki imajo posledično zadržke do objavljanja in javnega zbiranja vlagateljev. Zadržki so povsem upravičeni, saj je nadvse težko tožiti ta kitajska podjetja, ki jih varuje domača zakonodaja, ki ne prepoveduje kršitev intelektualnih pravic.

Pri zaščiti podjetniške ideje je najpomembnejši nasvet, da je vsako morebitno kršitev bolje predhodno preprečiti in se zavarovati s pogodbo o nerazkritju informacij (NDA). Zaradi dispozitivnosti strank pri sklepanju pogodb, se lahko v njej določi vsak relevanten podatek in s tem olajša morebitne kasnejše sodne postopke. Vendar pa takšne pogodbe učinkujejo le med strankami in bodo zato varovale le pred kršitvami teh konkretnih oseb.

Sodni postopki zaradi kršitev so lahko posebej zahtevni za nova podjetja in startupe, saj se lahko naberejo nepredvidljivi stroški, rezultat postopka pa je lahko zelo nepredvidljiv, sploh kadar gre za spore s podjetji v drugih državah. Če pa pride do kršitve pravic intelektualne lastnine, je kršitelja namreč potrebno tožiti v njegovi državi oziroma v državi, v kateri ima podjetje sedež.

To je problematično z dveh vidikov: tožnik ne pozna prava te države, ali pa ga ne pozna v tej meri kot ga pozna toženec in je lahko zato v slabšem položaju, ter dejstvo, da ta država sploh ne prepoveduje takšnih kršitev. Sodno varstvo v teh primerih je v praksi onemogočeno.

Bistveno je, da vsak podjetnik poskrbi za zaščito svoje intelektualne lastnine v največji možni meri. Čeprav je morda nagonsko, da se z novo idejo malo pohvalimo ali pa po mnenju povprašamo kolege in strokovnjake s področja, moramo pred tem poskrbeti za ustrezno zaščito, sicer se odrekamo sodnemu varstvu, če kdo zaupanje zlorabi.

Viri:

  • Zakon o industrijski lastnini (ZIL)
  • Zakon o avtorskih in sorodnih pravicah (ZASP)
Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Blagovna znamka vam ne zagotavlja tudi pravice do uporabe domene!

Blagovna znamka vam ne zagotavlja tudi pravice do uporabe domene!

Marsikdo si ob hkratni omembi domene in blagovne znamke predstavlja, da zaščita blagovne znamke avtomatično zajema tudi zaščito istoimenske domene. Temu seveda ni tako, v članku pa vam razkrivamo zakaj. Preberite več >>

Na kaj paziti pri izbiri imena znamke?

Na kaj paziti pri izbiri imena znamke?

Pravočasna registracija blagovne znamke vam lahko kasneje prihrani veliko sivih las. V članku zato tokrat predstavljamo nasvete, na kaj je potrebno biti pozoren pri izbiri primernega imena vaše blagovne znamke. Preberite več >>

Pozor! Ne nasedajte zavajajoči ponudbi v zvezi z registracijo blagovne znamke

Pozor! Ne nasedajte zavajajoči ponudbi v zvezi z registracijo blagovne znamke

Stranka, ki smo ji pomagali pri registraciji blagovne znamke, nas je opozorila na ponoven poskus prevare, s katerim se je soočila kmalu po vložitvi zahtevka za registracijo. Preberite več >>

Kako izberemo firmo in blagovno znamko za svoje podjetje?

Kako izberemo firmo in blagovno znamko za svoje podjetje?

Predpogoj za ustanovitev podjetja je, da si ustanovitelji izberejo firmo družbe. Kljub splošnemu prepričanju firma ni sinonim za podjetje ali gospodarsko družbo, ampak je le označba podjetja. Firma pomeni ime družbe, ki navzven predstavlja podjetje in služi identifikaciji. Preberite več >>

Kako učinkovito pa vi (in ali sploh) upravljate z intelektualno lastnino?

Kako učinkovito pa vi (in ali sploh) upravljate z intelektualno lastnino?

Pred časom je bila na slovenski televiziji predvajana zgodba o težavah slovenskega podjetja zaradi kraje intelektualne lastnine (podatkovne baze) s strani študenta, ki je v podjetju delal. Menite, da je to edini primer? Še zdaleč ne. Preberite več >>

7 najbolj zanimivih sporov v zvezi z blagovno znamko

7 najbolj zanimivih sporov v zvezi z blagovno znamko

Blagovna znamka predstavlja pomemben del strategije poslovanja podjetja. A kršitve pravic intelektualne lastnine so pogoste, zato pogosto prihaja do sporov. Preberite več >>

Registracija patenta

Registracija patenta

Patent je zakonsko zaščitena in izključna pravica do gospodarskega izkoriščanja izuma, ki je ozemeljsko in časovno omejena. Takšno pravico prijavitelju patenta dodeli državni organ, kar za prijavitelja patenta pomeni določene pravice. Preberite več >>

Blagovna znamka za večjo prepoznavnost podjetja

Blagovna znamka za večjo prepoznavnost podjetja

Kaj je tisto, kar naredi podjetje prepoznavno? Seveda lahko na tem področju takoj naštejemo kar nekaj dejavnikov, ki so ključnega pomena pri utrjevanju slovesa podjetja na konkurenčnem trgu. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pridobitev zasedene spletne domene

Odgovor strokovnjaka: Pridobitev zasedene spletne domene

Ustanovili ste podjetje, morda celo registrirali blagovno znamko, a .com različica vaše firme je na spletu že zasedena. Kako lahko pridobite .com domeno, čeprav je že zasedena vam bomo pojasnili v spodnjem prispevku. Preberite več >>

Oznake: , , , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Delavnica: Google Analytics in Marko Penko

01.03.2018 od 16:00 do 10.03.2017 16:00
Delavnica: Google Analytics in Marko Penko

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics delavnica, ki jo za nas pripravlja Marko Penko.
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

24.03.2018 od 9:00 do 30.03.2018 17:00
Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno poznavanje navodil, trikov in smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Da boste svoje oglaševanje vzpostavili kar se da učinkovito, vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti. Z nami bo izkušeni Google AdWords mojster Marko Penko, ki je v svoji karieri upravljal na milijone evrov oglaševalskih proračunov.
Preberite več >>

Delavnica: Optimizacija spletnih strani

06.04.2018 od 14:00 do 18:00
Delavnica: Optimizacija spletnih strani

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani.
Preberite več >>

Delavnica: Prodajni lijak

13.04.2018 od 14:00 do 18:00
Delavnica: Prodajni lijak

Uspešno postavljen prodajni lijak je eno izmed najpomembnejših marketinških orodij tega časa. Žalosti nas ugotovitev, da ga marsikatero slovensko podjetje bežno pozna, kaj šele uporablja v praksi. To želimo spremeniti, zato bomo na predavanju govorili o tem, zakaj bi moral biti prodajni lijak fokus vsakega posla.
Preberite več >>

Vse za podjetje