MARKETINŠKA KONFERENCA

Zaščita podjetniške ideje

Ste se domislili inovativne ideje za vaš bodoči startup? Razmišljate o novih kreativnih izdelkih in storitvah? Preden z idejo pohitite na Kickstarter ali pa o njej poveste prijateljem ob kavi, preberite spodnji članek.
V juniju bo potekala še zadnja e-Simbioz@ pred poletnimi počitnicami

V juniju bo potekala še zadnja e-Simbioz@ pred poletnimi počitnicami (Vir: HubSpot.com)

Za začetek je potrebno osnovno razlikovanje med instituti intelektualne lastnine.

Patent je pravica industrijske intelektualne lastnine, s katero se zavaruje izum, na primer nova formula za zdravilo. Bistveno je, da je izum nov, inovativen, industrijsko uporaben in patentabilen. Omenjeni kriteriji se presojajo po standardu dostopnosti javnosti in glede na stanje tehnike (state of the art). Patentna pravica nastane na zahtevo, po posebnem postopku, v katerem se preizkusi vse kriterije in izda odločbo, ki posamezniku nudi zaščito.

Model je pravica industrijske intelektualne lastnine, ki zavaruje izgled in otip nekega fizičnega izdelka, kot so embalaža, elektronske igračke, ure ipd. Prav tako kot patent, nastane šele na podlagi zahteve, ki se jo obravnava v posebnem postopku. Nosilec patenta ali modela ima izključno pravico izkoriščanja in razpolaganja s svojo intelektualno pravico, v primeru kršitve pa ima na voljo sodno varstvo (32. člen Zakona o industrijski lastnini – ZIL).

Avtorska pravica (copyright) se od omenjenih razlikuje v tem, da nastane s samim nastankom avtorskega dela in je ni treba posebej zahtevati v postopku. Nastane z zavestnim individualnim delom človeškega uma in s samim nastankom avtorju daje pravico do objave, priznanja avtorstva, spoštovanja dela, reproduciranja, izvajanja ipd.

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Podjetniške ideje ni mogoče zaščititi

Podjetniška ideja je načeloma lahko karkoli od zgoraj naštetega, ampak dokler je le v fazi ideje, je ni mogoče zavarovati. Prav zato je bistveno, da bodoči podjetniki dobro zavarujejo svojo idejo že v fazi nastajanja. S postopnim razvijanjem izdelka in eventualno registracijo industrijske lastnine zaščita postane močnejša.

Podjetniška ideja v fazi ideje ni zaščitena. Dokler je podjetniška ideja zgolj miselni konstrukt, orisan v osnutkih, jo lahko zlorabi prav vsak, saj bi bilo dokazovanje dejstva, da ‘si imel idejo v glavi’ dejansko nemogoče. Prav zato je bistveno, da idejni vodja vsem vpletenim, s katerimi bo idejo delil, ponudi v podpis pogodbo o nerazkritju informacij (non-disclosure agreement, NDA) preden z njimi deli kakršnokoli informacijo. Le tako bo lahko preprečil razkritje ideje in si zagotovil sodno varstvo.

V fazi konkretnega razvoja ideje, je potrebno opredeliti za kakšne vrste blaga ali storitev gre. To je ponavadi tista faza, v kateri se zadevo objavi na primer na Kickstarter oziroma se jo predstavlja zainteresiranim vlagateljem.

Če gre za stvaritev, ki je plod umetniškega ali ustvarjalnega dela, lahko to spada v področje avtorskega prava in bo zato že sama po sebi zaščitena. Avtor takšnega dela bo imel na voljo številne avtorske pravice, brez posebnega postopka ali odločbe državnega organa. V primeru kršitev mu zaščito nudi že sam zakon (Zakon o avtorskih in sorodnih pravicah, ZASP). To pomeni, da avtor sproži sodni postopek v katerem zahteva ugotovitev kršitve avtorske pravice.

Če je predmet v nastajanju po naravi podoben modelu ali drugim pravicam industrijske lastnine, pa se smatra, da je v začetni fazi dokler ni v celoti dokončan. Šele tedaj bo mogoče zahtevati posebno registracijo, ki bo nosilcu pravice omogočila varstvo. Do tega trenutka pa bo predmet zaščiten le v okviru podpisanih pogodb o nerazkritju informacij (NDAs).

Prej in potem

Zgodbe o tem, kako kitajska podjetja ukradejo ideje s Kickstarterju podobnih platform in začnejo s proizvodnjo preden startup sploh zbere pričakovan znesek so znane mnogim mladim podjetnikom, ki imajo posledično zadržke do objavljanja in javnega zbiranja vlagateljev. Zadržki so povsem upravičeni, saj je nadvse težko tožiti ta kitajska podjetja, ki jih varuje domača zakonodaja, ki ne prepoveduje kršitev intelektualnih pravic.

Pri zaščiti podjetniške ideje je najpomembnejši nasvet, da je vsako morebitno kršitev bolje predhodno preprečiti in se zavarovati s pogodbo o nerazkritju informacij (NDA). Zaradi dispozitivnosti strank pri sklepanju pogodb, se lahko v njej določi vsak relevanten podatek in s tem olajša morebitne kasnejše sodne postopke. Vendar pa takšne pogodbe učinkujejo le med strankami in bodo zato varovale le pred kršitvami teh konkretnih oseb.

Sodni postopki zaradi kršitev so lahko posebej zahtevni za nova podjetja in startupe, saj se lahko naberejo nepredvidljivi stroški, rezultat postopka pa je lahko zelo nepredvidljiv, sploh kadar gre za spore s podjetji v drugih državah. Če pa pride do kršitve pravic intelektualne lastnine, je kršitelja namreč potrebno tožiti v njegovi državi oziroma v državi, v kateri ima podjetje sedež.

To je problematično z dveh vidikov: tožnik ne pozna prava te države, ali pa ga ne pozna v tej meri kot ga pozna toženec in je lahko zato v slabšem položaju, ter dejstvo, da ta država sploh ne prepoveduje takšnih kršitev. Sodno varstvo v teh primerih je v praksi onemogočeno.

Bistveno je, da vsak podjetnik poskrbi za zaščito svoje intelektualne lastnine v največji možni meri. Čeprav je morda nagonsko, da se z novo idejo malo pohvalimo ali pa po mnenju povprašamo kolege in strokovnjake s področja, moramo pred tem poskrbeti za ustrezno zaščito, sicer se odrekamo sodnemu varstvu, če kdo zaupanje zlorabi.

Viri:

  • Zakon o industrijski lastnini (ZIL)
  • Zakon o avtorskih in sorodnih pravicah (ZASP)
Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


BREXIT – kako bo vplival na mojo znamko EU?

BREXIT – kako bo vplival na mojo znamko EU?

Velika Britanija je s 1.2.2020 izstopila iz EU, kar pomeni, da je od tega dne smatrana kot tretja država (nečlanica EU). Po dogovoru trenutno od 1.2. do 31.12.2020 sicer velja prehodno obdobje, kar pomeni, da v tem času evropsko pravo še vedno velja in se uporablja tudi na britanskem ozemlju. Spremembe in prilagoditve na izstop se torej obetajo na večini področij, prav tako tudi na področju industrijske lastnine. Preberite več >>

Koronavirus: Kaj bo z mojo znamko?

Koronavirus: Kaj bo z mojo znamko?

V luči trenutnih razmer po več državah EU že veljajo izredne razmere. V Španiji in Švici, državah kjer imata sedež Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) in Mednarodna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO) ukrepi zoper širjenje koronavirusa zadevajo tudi postopke, ki tečejo v zvezi z registracijo znamk, modelov in patentov. Preberite več >>

Nike prekinil sodelovanje z Amazonom

Nike prekinil sodelovanje z Amazonom

Nike je preko platforme za spletno prodajo Amazon od leta 2017 prodajal del svojih izdelkov. Po dveh letih se je odločil za prekinitev sodelovanja, saj se bo raje osredotočil na direkten pristop do svojih strank. Preberite več >>

Apple ohranja naziv najdražje blagovne znamke na svetu

Apple ohranja naziv najdražje blagovne znamke na svetu

Interbrand je pred kratkim objavil posodobljeno lestvico stotih največ vrednih blagovnih znamk na svetu. V svojem poročilu navaja, da Apple letos ostaja najbolj vredna znamka na svetu. Drugo in tretje mesto na lestvici največ vrednih znamk pa sta zasedla Google in Amazon. Preberite več >>

Barva kot glavni razlog za nakup določenega izdelka

Barva kot glavni razlog za nakup določenega izdelka

Ko se znajdemo sredi prodajalnih polic ali pa pregledujemo spletne strani, ki nam nudijo številne izdelke, imajo na nas pomemben vpliv tudi barve. Kako posamezne barve vplivajo na potrošnike? Nekatere nas pomirjajo, druge v nas vzbudijo optimizem, spet tretje pa spodbudijo nakupovalni učinek. Preberite več >>

Registrirajte blagovno znamko na ravni EU

Registrirajte blagovno znamko na ravni EU

Če poslujete samo v Sloveniji, ta članek ni namenjen vam. Če pa sklepate posle tudi izven dežele pod Alpami, oziroma razmišljate o širitvi svojega relevantnega trga tudi v sosednje države, se vam izplača razmisliti o zaščiti vašega največjega aduta na ravni EU. Preberite več >>

Obstaja več razlogov, zakaj registrirati blagovno znamko

Obstaja več razlogov, zakaj registrirati blagovno znamko

Odločitve potrošnikov so v veliki meri odvisne od blagovnih znamk in od stopnje zaupanja, ki ga določena blagovna znamka predstavlja. Vsako resno podjetje mora zato že od samih začetkov težiti k temu, da razvije prepoznavno blagovno znamko. Preberite več >>

Izboljšajte vidnost vaše blagovne znamke na spletu

Izboljšajte vidnost vaše blagovne znamke na spletu

Optimizacija spletne strani predstavlja temelj za močno prisotnost blagovne znamke na spletu. Podjetjem namreč ne prinaša zgolj novega "organskega" prometa, temveč na njihovo spletno stran privablja tudi tiste interesente, ki so z njihovo blagovno znamko že seznanjeni. Preberite več >>

Na kaj paziti pri izbiri imena znamke?

Na kaj paziti pri izbiri imena znamke?

Pravočasna registracija blagovne znamke vam lahko kasneje prihrani veliko sivih las. V članku zato tokrat predstavljamo nasvete, na kaj je potrebno biti pozoren pri izbiri primernega imena vaše blagovne znamke. Preberite več >>

Oznake: , , , , , ,
Iskanje
SPIRIT logo
MGRT logo
EU logo

Aktivnosti Zavoda mladi podjetnik, so.p., v okviru operacije “SIO-MP-2020-2022” sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020, prednostne osi: 3 Dinamično in konkurenčno podjetništvo za zeleno gospodarsko rast.

↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

SIO: Lastno podjetje? Zakaj pa ne! – pogovor z Rokom Staričem, Mladim podjetnikom leta 2018

31.03.2020 od 10:00 do 12:00
SIO: Lastno podjetje? Zakaj pa ne! – pogovor z Rokom Staričem, Mladim podjetnikom leta 2018

V zadnjem času govorimo pretežno o koronavirusu in o ukrepih države v smeri preprečitve gospodarskih posledic. Da nekoliko presekamo to prakso in prispevamo malo optimizna, smo se odločili, da za vas pripravimo pogovor z Rokom Staričem, ROK'S NUT BUTTER d.o.o., uspešnim mladim podjetnikom, ki smo mu leta 2018 podelili naziv Mladi podjetnik leta. Pogovor bo potekal prek webinarja, udeležba je brezplačna, so pa potrebne prijave.
Preberite več >>

Webinar: Koronavirus in vpliv na male podjetnike

31.03.2020 od 16:00 do 18:00
Webinar: Koronavirus in vpliv na male podjetnike

Prepoved opravljanja določenih storitev (frizerstvo, gostinstvo...) na eni strani ter zmanjšanje povpraševanja na drugi strani, so v zadnjih tednih mnoge mlade podjetnike privedle do stanja zmanjšanja prihodkov, do celo totalne blokade prihodkov ter celo zapiranja podjetij. O tem kaj bi se lahko zgodilo v prihodnjih tednih ter dnevih, se bomo pogovarjali z našimi gosti.
Preberite več >>

!PRESTAVLJENO NA 8. 5. 2020! Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

08.05.2020 od 14:30 do 19:30
!PRESTAVLJENO NA 8. 5. 2020! Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

KONFERENCO ZARADI RAZMER VEZANIH NA KORONAVIRUS PRESTAVLJAMO!!! Že tretjič zapored vas v začetku leta vabimo na konferenco, ki vam bo s pomočjo najbolj uspešnih slovenskih spletnih oglaševalcev ter njihovih številnih primerov dobre prakse ponudila ideje in nasvete za spopad s konkurenco na spletu v letu 2020. Pridružite se nam na konferenci Trendi digitalnega marketinga 2020 in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje o tem, kako na spletu prodati več, te konference ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Vse za podjetje