
Zadruga Buna na Indiegogo! (Vir slike: zadruga Buna)
Za idejo zadruge Buna stojijo tri osebe: velik ljubitelj in raziskovalec kave, pa tudi pražar in lastnik kavarne Tine Čokl, raziskovalec in tolmač udejanja družbene in okoljske pravičnosti, pisec, predavatelj ter vodja projektov na področju globalnega učenja Rene Suša in oblikovalka strategij in konceptov ter vodja pravične trgovine v Sloveniji, Živa Lopatič.
»Ker smo se morali povezati v pravno obliko, v okviru katere razvijamo izdelke po načelih Bune, smo se odločili za obliko, ki v največji meri odraža naše vrednote – to je zadruga. Zbrali smo se trije, vsak s svojimi znanji in veščinami in vedeli smo, da v primeru združitve lahko naredimo več. Najbolj enakovreden način za takšno sodelovanje pa je zadruga, v kateri ima vsak zadružnik enako moč. Poleg tega smo se zgledovali po vseh manjših proizvajalcih, vključenih v sistem pravične trgovine, ki se združujejo v zadruge z namenom skupnega nastopa na trgu,« pojasnjujejo ustanovitelji.
Vir fotografije: arhiv Bune
Vse se je začelo na srečanjih s pravično kavo …
»Pred malo več kot dvema letoma smo pripravili prvo Srečanje s pravično kavo – predavanje o pravični trgovini in kavi, na katerem smo s pomočjo kave razložili sistem delovanja pravične trgovine ter zakaj je pomembno, da slednji deluje. Ker je imelo prvo predavanje zelo pozitivne odzive, smo začeli dogodke ponavljati še po drugih krajih po Sloveniji in v šolah. Danes nas organizacije, kot so šole, društva in skupine, same poiščejo in poprosijo za izvedbo predavanja, na katera se z veseljem odzovemo. Vendar pa smo prek predavanj ugotovili, da samo govorjenje o tematiki ni dovolj in da prav mi trije posedujemo dovolj znanj in izkušenj, da lahko pripravimo prvi izdelek, ki bo udejanjal vse, kar govorimo,« pojasnjuje vodja pravične trgovine v Sloveniji.
Podprite projekt na Indiegogo >>
Zadruga, ki omogoča sodelovanje in vključevanje
Prednost zadruge vidijo predvsem v tem, da je njen osnovni ustroj zasnovan tako, da spodbuja sodelovanje in vključevanje. Ponavadi je ustanovljena z namenom, da se pod njenim okriljem zberejo tisti, ki želijo ustvarjati, vendar sami tega ne zmorejo dovolj dobro ali učinkovito.
V okviru zadruge, kjer se združijo različna znanja in zmožnosti, pa se lahko vsak osredotoči na tisto, kar najbolje zna in počne. Takšno sodelovanje pa bistveno izboljša položaj članov na trgu. V zadrugo člani tako niso vključeni pasivno, s kapitalskim vložkom, ampak v njej delujejo aktivno. Zato so tudi profita, ustvarjenega z delovanjem zadruge, deležni vsi člani in ne samo lastniki kapitala. »V našem primeru pa bo ustvarjen profit ostal v zadrugi in bo namenjen za širitev delovanja zadruge, saj smo organizirani kot neprofitna organizacija,« pri tem pojasnjuje Lopatičeva.
Nastajanje Zadruge Buna temeljilo na ključnih načelih pravične trgovine
Čokl, Suša in Lopatičeva so tako želeli nadgraditi delovanje pravične trgovine in vsa načela pripeljati tudi do končnega uporabnika, zato so načelom pravične trgovine dodali še kakovost oz.svežino, transparentnost za končnega uporabnika (v smislu poznavanja porekla in razreza cene) ter odgovornost do okolja, ki naj se ne bi zaključila pri proizvajalcu, ampak naj bi bila del izdelka do končnega uporabnika. Svoje ideje so ves čas oblikovanja Bune preverjali na tistih, ki so jih spremljali prek pravične trgovine in kavarne.
Buna, kava s pravičnim poreklom
Buna je kava s pravičnim poreklom. Prihaja iz sistema pravične trgovine, ki je nastal z namenom, da zaščiti kmetovalce in rokodelce iz depriviligiranih držav. »Dobrine, ki nam jih ti pridelovalci zagotavljajo, so eksotičnega porekla in niso ključne za naše preživetje. Kot na primer kava! Pijemo jo vsak dan, pa kljub temu o njej ne vemo prav dosti. Ne poznamo njenega porekla ali načina pridelave, ne poznamo pridelovalcev, niti njihovih veščin,« pojasnjujejo snovalci tovrstnega koncepta. Zato Buna veliko pozornosti posveča prav izvoru surovih kavnih zrn.
Pričakovanja od kampanje Indiegogo
»Dosegli smo mejo tega, kar lahko storimo brez večjih investicijskih sredstev,« menijo ustanovitelji. Zato so se odločili, da svojo idejo predstavijo čim več tistim, katerim so njihovo delovanje in izdelki namenjeni ter jim s tem dajo priložnost, da jim pomagajo doseči zastavljene cilje.
Od kampanje na platformi množičnega financiranja Indiegogo pričakujejo, da jim bo pokazala, kako se posamezniki odzivajo na njihove ideje in način delovanja, hkrati pa jim bo pomagala zbrati sredstva za nakup večjega stroja za praženje kave, vzpostavitev prostora za tovrstno dejavnost in razvoj novih izdelkov, narejenih skladno z načeli Buna ter obenem tudi nadaljevanje s predavanji, ki jih trenutno že izvajajo. Če ne bodo zbrali dovolj sredstev za vse želeno, bodo preprosto nakupili opremo v manjšem obsegu ter nadaljevali s svojim delovanjem v malo počasnejšem tempu.
Podprite projekt na Indiegogo >>