
BOKRI Green – družbeno odgovorno vrtnarjenje z biorazgradljivo plastiko. (Vir slike: BOKRI)
V zadnjem desetletju smo priča skokoviti rasti proizvodnje in masovni uporabi plastičnih izdelkov. Ali se zavedamo, kakšen vpliv imajo umetne snovi v plastičnih izdelkih, ki jih vsakodnevno uporabljamo, na naše zdravje in naravno okolje?
Naj navedemo le nekaj dejstev:
- Glede na znanstvene raziskave vsak od nas letno zavrže vsaj 140 kg plastičnih odpadkov. Le del plastike se predela in ponovno uporabi kot surovina za nove produkte. Velika večina takšnih odpadkov pa žal še vedno roma na odlagališča, kjer plastika razpada tudi po 500 let in več.
- Po oceni iz leta 2015 vsaka kvadratna milja morja vsebuje 46.000 enot plavajoče plastike.
- Mikrodelce plastike vsakodnevno vnašamo vase, sej se nahajajo v zobnih pastah, hrani, zraku, vodi itd.
Od izdelave plastike do uporabe biomaterialov
Prav omenjeni družbeni izziv z biološko razgradljivo plastiko oziroma plastiko iz obnovljivih virov naslavljajo v podjetju BOKRI iz Koroške.
»Vse skupaj se je na neki način začelo že z gospodarsko krizo, ko je podjetje BOKRI, da bi lažje prebrodilo krizo v avtomobilski industriji, poiskalo nove posle na nišnih področjih, kot sta zabrizgavanje elektromagnetov in brizganje materialov, ki vsebujejo več kot 50 odstotkov steklenih vlaken,« opisuje začetke Eva Štraser, prokuristka v podjetju in idejna vodja blagovne znamke BOKRI Green.
»Tako odločitev, da se preizkusimo v brizganju biomaterialov in steklena vlakna nadomestimo z lesnimi vlakni, koruznim škrobom, odpadnimi semeni ter proteini, ni bila tako zunaj naših proizvodnih sposobnosti,« nadaljuje sogovornica.

Domen in Eva Štraser. (Vir slike: Goodbiz)
Okoljsko neoporečni izdelki za urbane vrtnarje
Leta 2015 so prvič stopili na trg z darilnimi seti, ki so med drugim vsebovali eko lončke, ki se po uporabi odvržejo med bio odpadke in v fazi industrijskega kompostiranja predelajo v kompost. V 10 dneh so uspeli prodati kar 720 darilnih setov.
Kako jim je uspelo? Eva Štraser odgovarja: »Tik pred prvim javnim nastopom sem obiskala frizerski salon – rezultat je bila prodaja prvih 80 setov. Podoben dogodek – obisk servisa – je vodil v prodajo nadaljnjih 40 setov.«
V letu 2016 so se uspešno povezali s Semenarno Ljubljana in javnosti decembra 2016 prvič predstavili skupni prvenec, imenovan Smart smuti. Izdelek, ki spodbuja zdrav način življenja, kupcu omogoča, da v zelo kratkem času zasadi, vzgoji in uporabi pšenično travo kot surovino za zeleni razstrupljevalni napitek. Recept za izdelavo napitka je priložen izdelku.
Eko lonček s sadiko
V letu 2017 je podjetje BOKRI v sodelovanju z domačimi in tujimi evropskimi partnerji v okviru evropskega razpisa razvilo recepturo ter tehnološki postopek pridelave oziroma predelave biološko razgradljive plastike iz beljakovinsko bogate zavržene hrane, kot sta fižol in grah.
»Testiranje novih materialov in izdelava serij potekata v okvirju družinskega podjetja v Radljah ob Dravi, kjer smo v lanskem letu vzpostavili lasten tehnološki proces brizganja proteinov,« dodaja sogovornica.
Njihov prvi produkt iz nove serije je t. i. eko lonček, ki vsebuje tudi mlado sadiko. Lonček po zasaditvi v zemljo ohrani varovalno funkcijo pred zajedavci, po mesecu dni pa postane hrana za mikroorganizme in s tem posledično gnojilo za novo zasajeno rastlino.

Eko lonček blagovne znamke BOKRI Green. (Vir slike: BOKRI)
Evropska prepoznavnost
Podjetje BOKRI je aprila 2017 opazila ekipa medijske hiše Euronews, ki je pripravljala prispevek na temo novih materialov prihodnosti. Posneli so krajši prispevek o blagovni znamki BOKRI Green oziroma Evegreen, ki si ga lahko ogledate spodaj.
Sogovornica opisuje tudi dobre odzive na prispevek, ki je bil predvajan na kar 32 televizijskih kanalih: »Po objavi prispevka na programu Euronews so se že oglasili potencialni kupci iz Kanade, Amerike, Argentine, Združenih arabskih emiratov in Turčije.«
Kako ozavestiti javnost o pomembnosti ponovne uporabe, bioplastike in skrbi za okolje?
»Kar hitro po prvem uspehu smo spoznali, da če ljudje ne poznajo produkta, se prodaja ne vzpostavi sama. Zato je nujno, da se vzpostavi dobra promocija,« opisuje ključno vlogo promocije idejna vodja blagovne znamke.
V podjetju so zato zasnovali serijo delavnic, ki so prilagojene različnim ciljnim skupinam. Njihov namen je ozavestiti javnost o pomembnosti ponovne uporabe, bioplastike ter skrbi za okolje.
Poleg tega so se povezali s številnimi društvi, med katerimi izstopajo Ekološko društvo Slovenj Gradec, Društvo Učni sadovnjak, Društvo Pupillam, Turistično društvo Šmartno ob Paki, Turistično društvo Dravograd … »Preko njih smo spoznali akterje na tem področju in glas o eko lončkih se je počasi, a vztrajno začel širiti,« nadaljuje Eva Štraser.
V šolskem letu 2017/2018 v okviru pravljičnih ur lokalnih knjižnic izvajajo tudi branja t. i. eko pravljic. Projekt želijo v naslednjem šolskem letu razširiti na sosedne regije.
Pogled v prihodnost
V podjetju nameravajo v kratkem vzpostaviti redno proizvodnjo proteinskega materiala v obratu v Celju in pridobiti vsaj tri različne prodajne kanale. Poleg tega se osredotočajo na prodajo in redno dobavo produktov.
Vzpostaviti želijo tudi dolgoročna partnerstva z ekološko usmerjenimi vrtnarijami in vrtnimi centri po Evropi. Hkrati že sodelujejo pri novih projektih, ki poleg naravnih materialov vključujejo tudi bioplastične komponente. Tako počasi, a vztrajno širijo svojo zgodbo.
»Skoči in splavaj!«
Društvo Ustvarjalnik je Evo Štraser in njenega moža Domna pred časom povabilo v svojo skupino mentorjev. Z veseljem predajata svoje znanje naprej ter svetujeta udeležencem start up vikendov in mladim. »Nasmešek na obraz pa nam nariše vsak posameznik, ki se loti svojega projekta z vso vnemo, ki jo dandanes pogrešamo pri veliki večini naše generacije,« pohvali zagnane mlade podjetnike sogovornica.
Tako tudi našim bralcem in mladim podjetnikom, ki se šele podajajo na podjetniško pot, na dušo polaga nekaj izjemno koristnih nasvetov: »Uči se na svojih napakah, mreži se s podobno mislečimi in se povezuj z najboljšimi. Sem ter tja skoči iz cone udobja.«
»Skoči in splavaj! Če prvič potoneš, skoči še enkrat. Če drugič potoneš, skoči še enkrat. In ves čas imej odprte oči!« nadaljuje. Za konec pa poudarja še pomembnost informiranosti: »Ne pozabi, da je podobno pot pred tako prehodilo na tisoče drugih. Zato se seznani z dobrimi praksami, saj ti te informacije lahko olajšajo pot, ki si si jo zastavil!«
Program Goodbiz in supermoč podjetja
Podjetje BOKRI je z blagovno znamko BOKRI Green vključeno v program Goodbiz, namenjen izboljšanju pripravljenosti na investicije ter povezovanju s ponudniki financ. Program je del širše skupnosti, ki s povezovanjem, znanjem in investiranjem v ljudi podpira trajnostno rast in razvoj podjetij, ki spreminjajo svet na boljše. Program je prejel podporo Programa Evropske unije za zaposlovanje in socialne inovacije (»EaSI«) za obdobje 2014–2020.
S katero supermočjo se lahko pohvalijo v podjetju in za kaj bi porabili morebitna pridobljena sredstva, si lahko ogledate v predstavitvenem videu, ki je bil posnet v okviru programa.