
Startup Flock skrbi za varnejše polete z droni. Kako pa je s preleti dronov pri nas? (Vir slike: YouTube)
Flock uporablja podatke umetne inteligence, ki jih pridobiva iz okolja in tako omogoča zmanjšanje tveganja pri preletu drona. Flock namreč v realnem času spremlja pozicijo ljudi, vozil in zgradb v mestih in na podlagi teh podatkov izračuna najbolj varno pot za polet dronov. Startup (do spletne strani lahko dostopate prek povezave flyflock.org) pri tem upošteva tudi vremenske vplive. Te podatke nato platforma preračuna in upravljavcu drona javi, ali je varno poleteti ali ne.
Londonski startup je trenutno usmerjen v zavarovalna podjetja, ki jim pomaga pri oblikovanju zavarovanj, v prihodnosti pa si želi z uporabo algoritmov napovedovati zračne poti in časovni vidik, ko bodo droni lahko leteli z najmanjšim tveganjem.
Flock pričakuje, da bo v naslednjih šestih mesecih predstavil minimalno sprejemljiv produkt. Startup se je do zdaj financiral z lastnimi sredstvi, nekaj sredstev pa je pridobil tudi s strani britanskega programa Innovate UK.
Največji Flockov konkurent je AirMap, podjetje, ki ima sedež v Kaliforniji. AirMap ponuja relevante podatke za drone, te pa upravljavci dronov lahko raziščejo prek aplikacije za iOS ali pa prek spleta. AirMap je do zdaj zbral več kot 15 milijonov dolarjev tveganega kapitala. Ed Leon Klinger, prvi mož londonskega startupa pravi, da je ameriško podjetje drugače usmerjeno. AirMap je povezan s podjetjem The Weather Company in ameriškim notranjim ministrstvom, s čimer si je zagotovil prikazovanje podatkov v realnem času. O Flocku bomo v naslednjih mesecih zagotovo še poročali.
Kako pa je področje dronov urejeno v Sloveniji?
Vlada Republike Slovenije je pred slabim mesecem sprejela uredbo o sistemih brezpilotnih zrakoplovov. Ta uredba se uporablja za sisteme brezpilotnih zrakoplovov z vzletno operativno maso do 150 kilogramov, ki se uporabljajo v Republiki Sloveniji. Uredba deli brezpilotne zrakoplove na razred 5, v katerega so vključeni droni do vključno 5 kilogramov, razred 25, v katerega so vključeni droni, težji od 5 kilogramov in lažji od 25 kilogramov, ter na razred 150, v katerem so droni, težji od 25 kilogramov in lažji od 150 kilogramov.
Uredba natančno opredeljuje območja letenja, deli jih na štiri razrede.
Razred I je območje, kjer ni objektov in ljudi, razen upravljavcev in osebja, ki je potrebno za letenje
Razred II je območje, kjer so pomožni objekti ali objekti, ki niso namenjeni bivanju ljudi in kjer ni ljudi, razen upravljavcev in osebja, ki je potrebno za letenje, in kjer je dovoljen le občasni prehod brez zadrževanja ljudi na tem področju. Med te spadajo na primer kolesarji in sprehajalci.
Razred III je območje, na katerem so objekti, namenjeni za stanovanje, poslovanje ali rekreacijo. Med te vlada šteje stanovanjske zgradbe, stanovanjske hiše, šole, pisarne, športne objekte, parke. V ta razred šteje tudi območje ožjih urbanih con, na primer središča mest, naselja in kraje.
Razred IV je območje ožjih urbanih con, med katere se uvrščajo središča mest, naselja in kraji.
Droni, ki presegajo 5 kilogramov, morajo imeti pritrjeno negorljivo identifikacijsko ploščico, tisti, katerih masa je manjša, pa pritrjeno identifikacijsko nalepko. Tako identifikacijska ploščica kot tudi nalepka morata vsebovati naslednje podatke: identifikacijsko oznako, navedbo operaterja oziroma lastnika letalskega modula, naslov in kontaktne podatke operaterja oziroma lastnika letalskega modula, operativno maso brezpilotnega zrakoplova oziroma letalskega modela. Oznaka se ne sme začeti z veliko črko D, je še razvidno iz uredbe, saj je le rezervirana za drone, ki so namenjeni izvajanju letalskih dejavnosti kategorije D.
Kako leteti v Sloveniji?
Let drona se »izvaja na način, ki ne pomeni nevarnosti za življenje, zdravje ali premoženje ljudi zaradi udarca ali izgube nadzora nad sistemom brezpilotnega zrakoplova ter ki ne ogroža ali moti varnosti v zračnem prometu, javnega reda in miru«. V primeru nočnega poleta je potrebno pridobiti predhodno dovoljenje agencije, »če za to obstaja utemeljena operativna potreba«, pred letom mora upravljavec preveriti delovanje drona, pridobiti potrebne informacije za načrtovani let in preveriti, ali razmere na območju letenja omogoča varno izvedbo leta. Med letom mora zagotoviti varno razdaljo od ljudi, živali, objektov – ta ne sme biti manjša od 30 metrov, od skupine ljudi pa vsaj 150 metrov.
Ob preletu je potrebno ob sebi imeti gasilni aparat in avtomobilsko prvo pomoč. Upravljavec mora biti oblečen v varnostni telovnik žive barve in zavarovati območje, kjer izvaja dejavnost v skladu z ustreznimi napisi.
Dron mora ves čas ostati v vidnem polju upravljavca in na oddaljenosti največ 500 metrov. Najvišja možna višina poleta je 150 metrov, v kolikor želi upravljavec leteti višje pa potrebuje predhodno dovoljenje agencije. Let brezpilotnega zrakoplova mora operater 12 ur pred izvajanjem letalske dejavnosti obvestiti agencijo za civilno letalstvo.
Po uveljavitvi Uredbe o sistemih brezpilotnih zrakoplovov bo potrebno opraviti izpit. Strošek bo v višini 88 evrov, 48 za prijavo na izpit, 40 pa za izdajo potrdila o opravljanem izpitu.