
Stockholm je po rezultatih raziskave Ericssona najbolj pametno mesto na svetu (Vir slike: YouTube).
»Prednosti pametnih mest lahko razdelimo v prvi vrsti na udobje, varnost, varčevanja in učinkovitost,« pojasnjuje Jernej Adamič iz ekipe Zenodys, ki je že izpeljala projekte za pametna mesta. Tako so sodelovali z največjim nizozemskim elektro distributerjem Alliander pri postavitvi popolnoma neodvisnega mikroomrežja, ki samostojno uravnana električno proizvodnjo in porabo. Naj dodamo, da je bil slovenski startup ravno v teh dneh sprejet v münchenski pospeševalnik TechFounders. V naslednjih 20 tednih bodo imeli priložnost sodelovati z zvenečimi imeni, kot so Festo, Bosch, Siemens in BMW.
Prebujajo se azijska mesta
»Pametna mesta se uveljavljajo predvsem tam, kjer se dela načrtno in strateško,« meni Adamič, ki dodaja, da je Amsterdam eden od primerov, kjer se pametna mesta kot del evolucije, razvijajo v pravo smer. Izpostavlja tudi po mnenju Ericssona najbolj pametno mesto Stockholm, Barcelono in Kopenhagen. »Veliko iniciativ je tudi v bogatih azijskih mestih, kot so Šanghaj, Seul, Singapur in Jakarta, in v obeh Amerikah. Prebujajo pa se tudi manj razvita mesta v Indiji in Afriki, ki na določenih področjih celo prevzemajo vodilno inovativno vlogo,« pri tem pa izpostavi Jaipur, Pune in Lagos.
Bodo privarčevana sredstva romala v izobraževanje in socialo?
Raziskava, ki je na prvo mesto postavila Stockholm, je razkrila vidne napredke pri Barceloni, Istanbulu in Jakarti. Mesta Hongkong, Moskva in Dubaj pa so se odrezala slabše kot v preteklosti.
Strokovnjaki napovedujejo, da bo načrtovanje pametnih mest vitalnega pomena. Mesta bodo zasnovana z namenom izboljšanja podnebnih razmer, zdravstva, izobraževanja, pomemben učinek bodo imela tudi na socialo in finance. »Zelo osnovna prednost teh mest je, da veliko enostavneje najdemo parkirni prostor ali pa se izognemo prometni gneči. Bolj posredna prednost pa so prihranki mesta pri energiji ali vodi. Privarčevana sredstva se lahko prenesejo v izobraževanje ali socialo. Pri tem pa ne smemo pozabiti na našo zasebnost ter zanemarjati varnostnih vprašanj,« meni Adamič.
»Pametna mesta so projekt vseh meščanov.«
Nekatere rešitve so lahko poceni, spet druge pa zahtevajo večje posege in finančne vložke. Med bolj »požrešne« rešitve se uvrščajo gradbeni podvigi in prenova infrastrukture. »Na voljo je vedno več poceni in učinkovitih tehnologij ter rešitev, ki bodo dosegljive tudi manj premožnim mestom. Velja pa, da so pametna mesta projekt vseh meščanov in nimajo prave vrednosti, če ne vključijo vseh deležnikov.«
Pred mesti je pomembna naloga, napovedujejo strokovnjaki; premisliti bodo morala, kako lahko v obstoječo infrastrukturo vnesejo pametne elemente in se prelevijo v pametna in varčna mesta. Prihodnost mest bo tako mešanica sodelovanja in mobilnosti, kar bo pomembno za zagotavljanje privlačnosti, vzdržljivosti in dinamičnosti.