
»Ko denar krvavo potrebujete, je prepozno iskati investitorje. To naredite prej, da vas spoznajo, da vedo, kaj delate. Na vsaki naslednji konferenci pristopite do njih in jih obvestite o novostih. Tako bodo vedeli, kako daleč ste,« svetuje Tomaž Levak (Vir slike: Prospeh).
K pogovoru smo povabili Tomaža Levaka iz podjetja Prospeh in Marjetko Rozman, avtorico bloga Mr-marketing. Podjetnik, soustanovitelj startupa, ki se ukvarja z razvojem rešitev na področju distribucije in sledenja izvora prehrambnih izdelkov, je prepričan, da je predpriprava na tovrstne dogodke ključna. »Pripraviš seznam ljudi, ki jih želiš spoznati in seznam tem, o katerih se želiš z njim pogovoriti. Da se ne boste na koncu pogovarjali o vremenu,« pripoveduje Levak.
Koga pričakovati?
Podatke, kdo vse bo prišel na konferenco, boste našli na spletu, tam bodo objavljena tudi imena investitorjev, ki si želijo spoznati »področne« startupe. »Organizatorji se radi pohvalijo, kateri investitorji bodo prišli, saj to pritegne startupe, da se udeležijo določenih dogodkov,« pravi mladi podjetnik, ki dodaja, da je dobro relevantnim sogovornikom tudi slediti na družabnih omrežjih. »Ko ugotovimo, kdo bo na dogodku, ga analizirajmo,« saj bomo na tak način prišli hitreje do stične točke s sogovornikom.
Mreženje ni namenjeno zgolj podjetnikom, temveč tudi ostalim. Tako se na primer Marjetka Rozman mreži, da gre »iz svoje cone udobja«. »Ker delam večinoma prek spleta od doma, je nujno, da spoznam druge podjetnike. Tudi za pozitivno energijo in da ustvarim nove potencialne stike za sodelovanje.«
Kako sploh osvojiti znanja, potrebna za mreženje?
Levak je prepričan, da so v startup svetu predvsem ekstrovertni ljudje, ki se jim ni težko pogovarjati z ljudmi. »Slovenci v evropskem pogledu ne odstopamo veliko od povprečja, medtem ko so Američani precej bolj odprti, kot sem sprva mislil. Karkoli vprašaš, dobiš iskren odgovor, takšen je moj prvi vtis. Predvsem pa ne skrivajo idej, kot se to pogosto dogaja pri nas,« je prepričan. Rozmanova (na sliki spodaj. Vir slike: osebni arhiv) dodaja, da »znanja« pridobimo sčasoma, ko med drugim tudi ugotovimo, česa si želimo z mreženjem pridobiti. Tudi sama je začela malce nerodno, na eni od svojih prvih priložnosti sploh ni imela vizitk (kar je po njenem mnenju največja napaka, ki jo lahko naredite) in bila popolnoma nepripravljena. »Počasi začenjaš razumeti, da je bolje sodelovati z drugimi podjetniki oziroma jih spoznavati, kot pa biti za vse sam,« dodaja. »Bistvo vsega je, da vzpostaviš kontakt, osebni stik z nekom, s katerim v danem trenutku nimaš skupnih ciljev.«
Ste na pravi konferenci?
Vsebina in udeleženci pogojujejo naše priprave. »Če je konferenca bolj prodajno usmerjena, se pripraviš v prodajnem smislu. Pripraviš material, sestaviš tudi prodajno obarvan pitch. Če je tvoj cilj, da dobiš čim več odzivov s strani sogovornikov, pripraviš tudi vprašanja. Če gre za investicijsko konferenco, pripraviš relevantne in aktualne številke, ki se navezujejo na podjetje. In ja, tudi elevator pitch, da investitorjem na hitro poveš, kaj sploh počneš. Da jim vzameš čim manj časa. Nenapisano pravilo je, da posameznemu kontaktu vzameš največ 5 ali 10 minut. Razen, če je izkazan resničen interes,« svetuje Levak.
Kdaj jim pisati oziroma klicati? »Jaz ne bi čakal predolgo. V naslednjem tednu morate to narediti. Če vam sogovornik reče, da jim pišite naslednji dan, v sporočilo pa dodate neke pomembne podatke, to storite še isti večer. Če boste čakali en mesec, se vas verjetno ne bo več spomnil, ne glede na to, da kako dober pogovor ste imeli na dogodku,« svetuje Levak.
In rezultati?
Rozmanova pravi, da so rezultati vedno vidni, če se mreženja pravilno lotimo. Dodaja, da ima kot avtorica bloga o marketingu in družabnih omrežjih rezultate iz vsakega mreženja, čeprav vedno ne kaže tako: »Pred kratkim sem bila na enem od mreženj, za katerega sem še isti dan menila, da je bila popolna izguba mojega časa. V nekaj dneh sem od sogovornikov, ki sem jih tam spoznala, prejela povpraševanje za sodelovanje.« Ocenjuje, da je največja nagrada pri mreženju pridobitev nove stranke, s katero se dogovoriš za sodelovanje. »Ta stranka, podjetnik te posledično priporoči na mreženjih, ki se jih sam udeležuje in nezavedno širi glas o tvojem dobrem delu. Ne glede na oglaševanje in samopromocijo prek družabnih omrežij, pa je mreženje najboljši način promocije svojega dela.«
Pri vseh mreženjih pa ne moremo pričakovati takojšnjega učinka. Tako so na primer investicijske konference primerne za izgradnjo mreže za starupe. »Ko denar krvavo potrebujete, je prepozno iskati investitorje. To naredite prej, da vas spoznajo, da vedo, kaj delate. Na vsaki naslednji konferenci pristopite do njih in jih obvestite o novostih. Tako bodo vedeli, kako daleč ste,« svetuje Levak.
Kot del startupa, ki je usmerjen na prehrambeno industrijo, pozitivne rezultate tovrstnih konferenc vidi tudi v številnih sporočilih za javnost, v katerih so bili omenjeni. S tem so prišla tudi potencialna partnerstva ali pa pomoč s strani sogovornikov.