BLOG MARKETING DELAVNICA

Pravni fokus: Vesting lastniškega kapitala – institut za mlada podjetja

Moderne družbene pogodbe pogosto vsebujejo možnost, da zaposleni postopno pridobivajo pravico do odkupa poslovnega deleža. Institut, ki mu v tujini rečejo vesting, se je v zadnjem času zasidral tudi v slovenskem prostoru.
vesting

Pravni fokus: Vesting lastniškega kapitala – institut za mlada podjetja (Vir slike: Pixabay.com)

Vesting oziroma equity vesting je pojem, ki pomeni postopno pridobivanje upravičenja do odkupa poslovnega deleža v podjetju. Namenjen je predvsem nagrajevanju menedžmenta in tistih zaposlenih, ki so iz različnih razlogov ključni za podjetje.

Osnovno o vestingu

Vesting je postopek, v katerem lahko zaposleni pridobi opcijske pravice do delnic ali lastniškega deleža svojega delodajalca. Izhaja iz anglosaškega območja, kjer je zaradi razvite podjetniške kulture korporacijska zakonodaja zelo liberalna in napredna, saj je na tem področju ustanavljanje podjetij in vlaganje vanje stalnica. V slovenskem prostoru bi temu postopku lahko rekli tudi opcijsko nagrajevanje. To uvrščamo med variabilna plačila, za katera je značilno, da se z njimi želi povečati motivacija zaposlenih in posledično uspešnost poslovanja družbe.

V bistvu gre za postopno pridobivanje pravice do odkupa poslovnega deleža, torej za postopno ustanavljanje opcijskega upravičenja. Pridobivanje opcijskih pravic je ponavadi razporejeno na daljše časovno obdobje, kar pomeni, da zaposleni opcijske pravice pridobiva postopno. Vesting period (t. i. obdobje pridobivanja) je obdobje, v katerem opcijski upravičenec postopoma pridobiva pravico do odkupa kapitalskega deleža oziroma se postopoma povečuje odstotek kapitalskega deleža, do nakupa katerega ima pravico.

Pridobljene opcijske pravice so praviloma neprenosljive, saj je bistvo vestinga v tem, da konkretnega delavca spodbudi h kakovostnemu delu ob obljubi bodoče udeležbe pri dobičku.[1] Zaradi časovne razporejenosti, ki se lahko razteza na obdobje več let, hkrati spodbuja zvestobo podjetju.

Vesting pravice se najpogosteje pojavljajo v kontekstu pokojninskih načrtov, pogosto pa tudi pri mladih start-up podjetjih, ki si prizadevajo, da bi ključne osebe z njimi ostale (vsaj) skozi začetne faze ustanovitve in zagona podjetja. Vesting opcije so za mlade start-upe pomembne zato, ker vzpostavljajo most med principalom in agentom, kar je sploh pomembno v začetnih fazah zagona podjetja. Kdor ima v podjetju kapital, se zaveda tega, kako pomembno je ustvarjanje dodane vrednosti v podjetju in je zato motiviran za kakovostno delo na samem delovnem mestu.

Kaj je “reverse-vesting”?

Reverse vesting je neformalen izraz, ki pojasnjuje postopno odvzemanje pravic podjetju, da od odhajajočih družbenikov odkupi lastniški delež. Če začnemo na začetku: za razliko od zaposlenih, ki jim z vestingom pripade opcijsko upravičenje, družbeniki dejansko imajo lastniški delež v podjetju. V primeru, da bi družbenik želel oditi iz podjetja, podjetju pripade možnost, da od njega odkupi lastniški delež. Na tej točki nastopi reverse vesting. Ta shema določa, da se glede na čas, ki ga je družbenik preživel v družbi, v določenem odstotku zmanjša obseg lastniškega deleža, ki ga bo podjetje lahko kupilo od družbenika v odhajanju. To pomeni, da odhajajoči družbenik ne bo primoran prodati lastniškega deleža v celoti, ampak ga bo lahko v določenem obsegu zadržal zase.

Kaj je “cliff”?

Cliff-vesting je postopek, podoben običajnemu vestingu. Bistvena razlika je v tem, da upravičenec pridobi celoten sklop pravic v enem samem trenutku, ne pa postopoma glede na večletni časovni razpored delodajalca. Cliff-vesting je najbolj smotrn tedaj, kadar se delavec in delodajalec dogovorita, da bodo delavcu opcijska upravičenja pripadla v celoti šele ob upokojitvi. Takšna oblika vestinga spodbuja predvsem tiste delavce, ki računajo na to, da bodo pri nekem podjetju ostali do upokojitve. Pri tem se pravice, ki delavcu pripadejo na podlagi vestinga, razlikujejo od pokojnin. Cliff-vesting pravice namreč ne bodo pripadle tistim delavcem, ki so podjetje zapustili pred upokojitvijo oziroma presečnim (cliff) datumom, in sicer ne glede na delovno dobo pri tem podjetju.

Skladnost s slovenskim pravnim sistemom

Slovenska zakonodaja zelo skopo in le na splošno ureja nagrajevanje uprav in zaposlenih v podjetjih. Nikjer ni natančno urejen postopek določanja prejemkov uprav in nadzornih svetov, poleg tega pa obstaja le nekaj načelnih določb o tem, kdo je pristojen za določanje prejemkov članov posameznega organa družbe. V primerjavi z drugimi članicami EU je nagrajevanje z opcijskimi upravičenji v Sloveniji posledično precej nerazširjeno, predvsem zaradi davčnih razlogov in pomanjkanja koherentne zakonodaje.

Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1) vsebuje poglavje o hibridnih obveznicah, ki je podlaga za ustanavljanje opcij kot pravnih instrumentov. Vendar pa se pri realizaciji opcijskih upravičenj pojavi vprašanje, kako bo družba uresničila opcijski program glede na razpoložljive lastniške deleže. Družba ima pri zagotavljanju razpoložljivih lastniških deležev možnost, da izbira med povečanjem osnovnega kapitala ali pridobitvijo lastnih delnic. Izbira je odvisna od družbe same, glede na konkretno situacijo. Povečanje osnovnega kapitala predstavlja manjšo finančno obremenitev za družbo, vendar pa s tem družba nosi tveganje, ker ne ve, koliko opcijskih upravičencev bo dejansko koristilo svoje opcije. Družba lahko zato poveča osnovni kapital le pogojno in s samim namenom, da zagotovi opcijska upravičenja upravičencem.

[1] V primeru, da je prenos opcijskega upravičenja dovoljen, se po slovenskem pravu za prenos opcije uporabljajo splošna pravila Obligacijskega zakonika, ki veljajo za prenos pogodbe (122. člen OZ).

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Virtualna pisarna v Ljubljani

Virtualna pisarna v Ljubljani

Virtualna pisarna v Ljubljani. Uredimo takoj. Prenos sedeža na naši VEM točki v 5 min. Skeniranje, prepošiljanje pošte. Največ zadovoljnih strank. Vse v ceni. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Ali lahko zaposlenim ponudite lastništvo prek modela ESOP?

Ali lahko zaposlenim ponudite lastništvo prek modela ESOP?

ESOP oziroma employee stock ownership plan je konstrukt, ki zaposlenim v podjetju omogoča, da pridobijo lastniški delež v kapitalu. Splošno gledano gre za opcijska upravičenja delavcev, ki se na nek način obravnavajo kot del zaslužka. Preberite več >>

Začenja se prva javna ponudba kovancev podjetja Viberate!

Začenja se prva javna ponudba kovancev podjetja Viberate!

Slovensko zagonsko podjetje Viberate s svojo platformo za povezovanje glasbenikov in organizatorjev koncertov začenja prvo javno ponudbo kovancev. Preberite več >>

Pasti investicijskih pogodb

Pasti investicijskih pogodb

Eden najbolj pomembnih trenutkov v razvoju zagonskega podjetja je sklenitev prve pogodbe o zunanji investiciji. Začne se namreč novo poglavje, v podjetje pa neredko vstopijo novi akterji, zunanji investitorji, s čimer se odprejo nove priložnosti in prerazporedi dosedanji režim. Preberite več >>

Kaj je skrbni pregled poslovanja?

Kaj je skrbni pregled poslovanja?

Skrbni pregled (angl. due diligence) je storitev, ki jo opravljajo odvetniške, svetovalne, računovodske in druge pisarne oziroma podjetja, da naročnika podrobno seznanijo s poslovanjem in finančnimi tveganji drugega podjetja. Preberite več >>

Infografika: Besedišče s področja vrednostnih papirjev

Infografika: Besedišče s področja vrednostnih papirjev

Razumevanje trga vrednostnih papirjev je zahtevna naloga za nove vlagatelje. Novi koncepti, tehnična terminologija, dobronamerni nasveti – vse to lahko zmede in odvrne še tako zagnanega posameznika. V infografiki predstavljamo osnovno besedišče s tega področja v angleškem jeziku. Preberite več >>

Kako zgraditi res kvalitetno mrežo poznanstev?

Kako zgraditi res kvalitetno mrežo poznanstev?

Chris Fralic je priznan tvegani kapitalist, ki si je pot do uspešne kariere skoval premišljeno in vztrajno. Sam zasluge za svoj uspeh pripisuje predvsem kvalitetni mreži poznanstev, ki jo je začel graditi že pred leti. Preberite več >>

Celtra prejela 15 milijonsko investicijo!

Celtra prejela 15 milijonsko investicijo!

Slovensko tehnološko podjetje Celtra je naznanilo prejetje nove investicije – tokrat v višini 15 milijonov dolarjev. V eno najbolj naprednih podjetij na svetu, ki deluje na področju razvoja mobilnih interaktivnih oglasov, so tokrat investirali Unilever Ventures in WPP. Preberite več >>

Oznake: , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

MP dogodek: Koliko me stane podjetje?

27.09.2017 od 13:00 do 16:00
MP dogodek: Koliko me stane podjetje?

Pred odpiranjem podjetja se bodočemu podjetniku poraja mnogo vprašanj. Postopek odprtja, prispevki, davki, oblika... Na podlagi desetletnih izkušenj smo zbrali najpogostejša vprašanja in jih zapakirali v izobraževanje, na katerem bo tudi možnost za vaša vprašanja.
Preberite več >>

Delavnica: Razkrite skrivnosti s.p. in d.o.o. za začetnike

27.09.2017 od 13:00 do 16:00
Delavnica: Razkrite skrivnosti s.p. in d.o.o. za začetnike

Vstop v svet podjetništva je za posameznika zelo velik korak. Za razliko od zaposlitve je namreč odgovoren tako za razvoj produkta in marketing kot tudi za celotno birokracijo.
Preberite več >>

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

13.10.2017 od 9:00 do 17:00
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka.
Preberite več >>

MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

27.10.2017 od 14:00 do 18:00
MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

Povečajte svojo produktivnost z naprednimi vitkimi in agilnimi prijemi. V celotni zgodovini človeštva sta predvsem inoviranje ter superiorna organiziranost vedno vodili na vrh in do novih nepričakovanih uspehov - tudi v podjetništvu in poslovnem svetu.
Preberite več >>

Vse za podjetje