Raziskava GEM – Kako zagreti za podjetništvo smo Slovenci?

V okviru konference PODIM v Mariboru so bili širši javnosti predstavljeni rezultati raziskave Global Entrepreneurship Monitor. Ti kažejo, da je kar dobra polovica Slovencev prepričana v svoje podjetniške sposobnosti.
gem-raziskava-podjetnistvo

Več kot polovica Slovencev meni, da je podjetništvo dobra izbira kariere (vir: Pixabay.com)

Tudi letošnja izdaja mednarodnega raziskovalnega projekta Global Entrepreneurship Monitor (GEM) je postregla z rezultati za Slovenijo. V zbirki “Slovenski podjetniški observatorij” je izšla znanstvena monografija z naslovom “Rast poslovnih priložnosti: GEM Slovenija 2017”. Rezultate raziskave je v okviru mednarodne podjetniške konference PODIM v Mariboru predstavil raziskovalni tim Inštituta za podjetništvo in management malih podjetij na Ekonomsko-poslovni fakulteti Univerze v Mariboru pod vodstvom prof. dr. Miroslava Rebernika.

Svetovna raziskava podjetništva GEM že skoraj dve desetletji proučuje tako širši družbeni kontekst dojemanja podjetništva kot tudi podjetnike posameznike in njihove značilnosti v podjetniškem procesu. Vanjo je bilo lani vključenih 54 gospodarstev po vsem svetu, ki predstavljajo 86 % svetovnega BDP-ja in 68 % svetovne populacije.

Polovica Slovencev prepričana v svoje podjetniške sposobnosti

Po rezultatih raziskave lahko sklepamo, da je v Sloveniji kar dobra polovica prebivalcev prepričanih, da imajo sposobnosti za podjetništvo. Tretjina prebivalstva zaznava poslovne priložnosti. Podjetniške namere v prihodnosti jih izkazuje le 17 odstotkov, še manj pa se jih odloči za podjetniško pot.

Rebernik_gem-podim

“Delež ljudi, ki zaznavajo poslovne priložnosti, v Sloveniji se v zadnjih letih povečuje,” poudarja prof.dr. Miroslav Rebernik (foto: Mitja Florjanc)

“Čeprav se delež ljudi, ki zaznavajo poslovne priložnosti, v Sloveniji v zadnjih letih povečuje, pa je še zmeraj manjši kot v večini najbolj razvitih, inovacijskih držav, ter tudi v državah z razvitim podjetniškim ekosistemom in spodbudnejšo družbeno podporo podjetništvu,” je na predstavitvi raziskave pojasnil prof. dr. Rebernik.

Glavni poudarki raziskave GEM 2017 za Slovenijo:

  • 73 odstotkov ljudi je prepričanih, da so v slovenski družbi uspešni podjetniki spoštovani,
  • več kot polovica Slovencev meni, da je podjetništvo dobra izbira kariere,
  • več kot 70 % ljudi meni, da je mogoče v medijih najti zgodbe o uspešnih novih podjetnikih,
  • 34,6 odstotkov prebivalstva zaznava poslovne priložnosti, kar nas uvršča na prvo mesto med evropskimi državamim
  • strah pred podjetniškim neuspehom zazanava 35 odstotkov Slovencev – v Evropi je ta delež 43 odstoten.
  • 53 odstotkov Slovencev zatrjuje, da ima zadostne kompetence za podjetništvo, kar nas uvršča na prvo mesto med evropskimi državami.

Izguba podjetniškega potenciala

Indeks TEA kaže delež odraslega prebivalstva, ki je v procesu ustanavljanja podjetja ali že ima novo podjetje. Omenjeni indeks je v primerjavi z letom 2016 lani upadel iz 8 odstotkov na 7 odstotkov. Spremljanje posameznih faz v podjetniškem procesu kaže precejšnjo izgubo podjetniškega potenciala v Sloveniji. Prof. dr. Rebernik opozarja: “Ustaljenih podjetnikov, torej takih, ki imajo podjetje več kot tri in pol leta, je v Sloveniji 6,8 odstotkov, kar nas v evropskem merilu sicer uvršča na deseto mesto med 20 državami. Ta podjetja imajo drugačne značilnosti kot nova, saj že imajo razvite proizvode, trg in blagovne znamke ter ustaljene načine poslovanja. Posledično tudi potrebujejo drugačne podporne ukrepe kot nastajajoča in nova podjetja.”

gem_podim

Rezultati GEM raziskave za Slovenijo so bili predstavljeni v okviru konference PODIM (foto: Mitja Florjanc)

Razmerje med spoloma ostaja slabše kot v Evropi

Pomembne značilnosti kaže tudi demografija slovenskih podjetnikov in podjetnic. Največ zgodnje podjetniške aktivnosti je v Sloveniji v starostni skupini med 25 in 34 leti. V tej starostni skupini je tudi največ nastajajočih in novih podjetnic. Razmerje med spoloma v Sloveniji ostaja precej slabše kot v Evropi. Na vsakih deset podjetnikov je v Sloveniji le 4,6 podjetnic, v Evropi pa šest. Precej bolj spodbuden je podatek, da se je v zadnjih dveh letih zgodnja podjetniška aktivnost povečala med starejšimi v starosti med 55 in 64 letom s 5,5 odstotkov na 7,4 odstotkov.

Prof. dr. Karin Širec izpostavlja: “V letu 2017 so najvišjo raven izobrazbe izkazovali nastajajoči in novi podjetniki. Skoraj 40 odstotkov jih je imelo višjo, visoko ali univerzitetno izobrazbo. Obenem je bilo med zgodnjimi podjetniki tudi več takšnih z dokončano poklicno izobrazbo. Ta skupina je pri vstopu v podjetniško aktivnost še posebej ranljiva, zato bi ji bilo treba nameniti ustrezno pozornost.”

Kdo kreira podjetništvu naklonjeno družbo?

Nad povprečjem EU so med dvanajstimi področji podjetniškega ekosistema, ki jih spremlja raziskava GEM, v letu 2017 ocenjena področja dinamika notranjega trga, dostop do fizične infrastrukture, prenos raziskav in razvoja, finančna podpora in podjetniško izobraževanje v osnovnih in srednjih šolah.

Prof. dr. Rebernik je na podlagi omenjenih rezultatov zaključil: “Postopno ustvarjanje podjetništvu naklonjene družbe v Sloveniji je še naprej naloga vladne politike, podpornih inštitucij za podjetništvo, podjetniškega izobraževanja in medijev, torej celotnega podjetniškega ekosistema.”

Kaj je Globalni podjetniški monitor – GEM?

Global Entrepreneurship Monitor (GEM) je največji in najbolj razvit raziskovalni program za podjetništvo na svetu. Leta 1999 sta ga skupaj začela Babson College in London Business School, Slovenija pa se je raziskavi priključila leta 2002. GEM je enkraten predvsem zato, ker v nasprotju z drugimi podatkovnimi bazami, ki merijo značilnosti manjših in novih podjetij, proučuje obnašanje posameznikov v procesu nastajanja in vodenja podjetja. Proučuje zgodnje faze podjetniške aktivnosti, ustaljena podjetja in dejavnike, ki vplivajo na rojevanje novih podjetij in išče odgovore na vprašanja, kako podjetna je Slovenija, kam se na področju podjetništva umeščamo v svetovnem merilu ter kako bi podjetništvo lahko pospešili.

Nosilec slovenskega dela raziskave je Inštitut za podjetništvo in management malih podjetij na Ekonomsko-poslovni fakulteti Univerze v Mariboru, ki skupaj z raziskovalci nacionalnih timov drugih držav tudi aktivno soustvarja nadaljnji razvoj vsebine in metodologije raziskave. Slovenski raziskovalni tim sestavljajo prof. dr. Miroslav Rebernik (vodja), prof. dr. Polona Tominc, doc. dr. Katja Crnogaj, prof. dr. Karin Širec, prof. dr. Barbara Bradač Hojnik in mag. Matej Rus.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>


“Brez pravega načrta ne pomaga niti 10 milijonov evrov”

“Brez pravega načrta ne pomaga niti 10 milijonov evrov”

Leto 2018 je za Domžalčana Roka Stariča, lastnika blagovne znamke Rok’s nut butter, v poslovnem smislu zagotovo prelomno. Naziv Mladi podjetnik leta 2018 je le ena izmed pozitivnih zgodb, ki mu napovedujejo svetlo prihodnost v zahtevnem podjetniškem svetu. Preberite več >>

Zgodba Pivovarne Pelicon dobiva mednarodni pridih

Zgodba Pivovarne Pelicon dobiva mednarodni pridih

Peto obletnico delovanja pri Pivovarni Pelicon obeležujejo z odmevnimi mednarodnimi sodelovanji s partnerji - pivovarji iz Nemčije, Poljske, Hrvaške in Norveške. Preberite več >>

Mladi podjetnik leta 2018 je Rok Starič!

Mladi podjetnik leta 2018 je Rok Starič!

Vrhunec letošnje konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne! je bil zaključek izbora Mladi podjetnik leta 2018. Prestižni naziv je pripadel Domžalčanu Rok Stariču - Rok´s nut butter d.o.o.. Preberite več >>

Tattoo care – Z vero vase in v svoj produkt do zvezd

Tattoo care – Z vero vase in v svoj produkt do zvezd

Zdravstvene težave so kranjski podjetnici Jasni Grbić odprle nov pogled na svet. Po operaciji hrbtenice se ni prepustila malodušju. Zagrabila je priložnost, ki se ji je ponudila, ter z mazilom za nego tetovaž Tattoo care postala prava poslovna zvezdnica. Preberite več >>

MP konferenca: Kako najti pravi finančni vir za podjetje?

MP konferenca: Kako najti pravi finančni vir za podjetje?

Petkova konferenca Mladi podjetnik? Zakaj pa ne! bo ob sodelovanju številnih priznanih strokovnjakov postregla tudi z okroglo mizo o različnih načinih financiranja podjetij. Preberite več >>

Finalisti MP leta 2018 – Smart Optometry prepričal stroko

Finalisti MP leta 2018 – Smart Optometry prepričal stroko

Zagonsko podjetje Smart Optometry iz Idrije je z novo rešitvijo za trening vida AmblyoPlay prepričalo komisijo in si zagotovilo mesto v finalu izbora Mladi podjetnik leta 2018. Preberite več >>

Finalisti MP leta 2018 – Rok’s nut butter pred novimi izzivi

Finalisti MP leta 2018 – Rok’s nut butter pred novimi izzivi

“Smo kar jemo, zakaj torej ne bi jedli dobro, da bi se tako tudi počutili,” poudarja Rok Starič, ustanovitelj blagovne znamke Rok's nut butter in finalist izbora Mladi podjetnik leta 2018. Preberite več >>

Finalisti MP leta 2018 – AGILEDROP usmerjen na globalni trg

Finalisti MP leta 2018 – AGILEDROP usmerjen na globalni trg

Med izbrano peterico finalistov izbora Mladi podjetnik leta 2018 je svoje mesto našlo tudi ljubljansko podjetje AGILEDROP d.o.o., ki razvija napredne spletne rešitve. Preberite več >>

Finalisti MP leta 2018 – Pokica v finalu razkriva skrivnost

Finalisti MP leta 2018 – Pokica v finalu razkriva skrivnost

Mesto v finalu izbora Mladi podjetnik leta 2018 si je izborilo tudi štajersko podjetje Kokica d.o.o. Uroš Požgan, Alen Velcer, Maja Lukas in Špela Lukas so z blagovno znamko Pokica hitro našli svoje mesto na trgu. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

21.11.2018 od 9:00 do 13:00
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja!
Preberite več >>

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

07.12.2018 od 9:00 do 12:30
NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren.
Preberite več >>

GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

13.12.2018 od 14:00 do 17:00
GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

Vsi smo že slišali za GDPR - zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki močno vpliva na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih je prinesla uredba GDPR, pripraviti v praksi in kaj je potrebno urediti kar se tiče hranjenja osebnih podatkov o strankah?
Preberite več >>

Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

17.01.2019 od 15:00 do 19:00
Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

Email je eden izmed najmočnejših marketinških kanalov za podjetja vseh velikosti, z enim od najnižjih cen na konverzijo in najvišjo stopnjo uspeha. Še vedno pa ga mnogi neuspešno izkoriščajo. Zato ti bomo na delavnici pokazali, kako zgradiš in maksimalno izkoristiš potencial svojih email baz.
Preberite več >>

WordPress delavnica: postavi svojo spletno stran!

22.01.2019 od 16:00 do 19:00
WordPress delavnica: postavi svojo spletno stran!

Pri prvih korakih v WordPressu vam bo priskočil na pomoč strokovnjak, ki je postavil že 250 spletnih strani! WordPress je najbolj popularen CMS (ang. content management system), saj obvladuje kar med 50 in 60 odstotkov tržnega deleža. Nameravate postaviti svojo spletno stran? Uporabljamo ga tudi za naš portal in ga toplo priporočamo!
Preberite več >>

Vse za podjetje