Funkcioniranje nadzornih svetov v d.o.o.

V resnih tržnih ekonomijah nadzorni sveti dejansko delujejo kot nekakšni "Guardian angeli" v gospodarskih družbah. Poslovna tradicija in etika jim namreč narekujeta opravljanje nadzora nad zakonitostjo in etičnostjo poslovanja podjetij, to funkcijo pa običajno jemljejo častno in odgovorno.
Funkcioniranje nadzornih svetov in upravljanje d.o.o.

Funkcioniranje nadzornih svetov in upravljanje d.o.o.

Verjamem, da je tudi pisce slovenske gospodarsko pravne zakonodaje vodil ta plemeniti duh, ko so pripravljali zakonske tekste v zvezi s pristojnostmi nadzornih svetov v gospodarskih družbah. V zakonu o gospodarskih družbah so jim namreč namenili precej pristojnosti, predvsem v povezavi z nadzorovanjem delovanja uprav, pa tudi v zvezi z zbiranjem pomembnih informacij za izvajanje nadzora ter v zvezi s sklicevanjem skupščin v gospodarskih družbah.

Žal je praksa razkrila tudi njihov temnejši obraz. V Sloveniji, ki se v mednarodnem okolju že tako ali tako neslavno identificira kot pretirano prijateljsko omrežena, klientelistična država, so nadzorni sveti v podjetjih čedalje bolj postajali karikature sami sebi, saj so skladno s tem klientelističnim duhom delovali kot nekakšne podaljšane roke uprav, te pa so vedno bolj delovale kot “poslovni prijatelji” vodstev podjetij. Znaten del krivde za tak položaj je pripisati tudi zakonodaji, ki daje skupščinam v podjetjih preveč vpliva na imenovanje in odpoklic članov nadzornega sveta, narobe pa je bilo tudi to, da so člani nadzornih svetov s strani podjetij, v katerih so delovali, dobivali previsoke honorarje za svoje delo, kar seveda ni predstavljalo jamstva za njihovo aktivno delovanje v smislu opravljanja nadzornih funkcij. Situacija se je v zadnjem obdobju, vsaj kar zadeva honorarje, nekoliko normalizirala, saj so bruto prejemki članov nadzornih svetov zdaj precej nižji kot so bili denimo leta 2007 (član nadzornega sveta je tedaj v povprečju zaslužil 15.354 EUR bruto letno), a je po drugi strani pri njihovem delovanju še vedno prisotna klientelistična mentaliteta, ki jim krepko zmanjšuje ugled.

Če se osredotočim na delovanje nadzornih svetov v družbah z omejeno odgovornostjo (d.o.o.), bi najprej želel poudariti, da za njih veljajo enaka pravila kot za delovanje nadzornih svetov pri delniških družbah (d.d.). To pomeni, da so njihove glavne pristojnosti nadzorovanje vodenja poslov družbe, pregled in preverjanje dokumentacije družbe, pridobivanje vseh relevantnih informacij, potrebnih za izvajanje nadzora, sklicevanje skupščine po potrebi, pregled letnih poročil družbe, pa tudi zastopanje družbe proti članom uprave. Posebej je poudarjeno, da član nadzornega sveta ne more biti član uprave ali upravnega odbora od družbe odvisne družbe, prokurist ali pooblaščenec te družbe, član uprave druge kapitalske družbe, v katerem nadzornem svetu je član uprave te družbe, pa tudi ne oseba, ki je član nadzornega sveta ali upravnega odbora že v treh družbah.

Članom nadzornih svetov se lahko za njihovo delo zagotovi plačilo, kar običajno določa statut ali skupščina – plačilo nadzornikom v d.o.o. se torej določi avtonomno, na osnovi odločitve skupščine ali na osnovi internega pravnega akta (statuta). Izrecno je določeno, da mora biti plačilo v ustreznem razmerju z nalogami članov nadzornega sveta in s finančnim položajem družbe. V praksi je problematično predvsem dejstvo, da člani nadzornih svetov toliko bolje zaslužijo, kolikor bolje gre podjetju, v katerem opravljajo nadzor. Čeprav po izrecni zakonski dikciji člani nadzornih svetov ne morejo biti udeleženi pri dobičku podjetja, pa je precej očitno, da je višanje dobička v podjetju povsem v skladu z osebnimi finančnimi interesi nadzornikov, kar je slaba garancija za njihovo kvalitetno delo. Prejemki članov nadzornih svetov bi zato morali biti kar se le da neodvisni od poslovnih rezultatov, ki jih dosegajo podjetja.

Pozitivno vlogo na področju delovanja nadzornih svetov igra Združenje nadzornikov Slovenije, čeprav so pristojnosti tega organa v zvezi z izboljševanjem ugleda delovanja nadzornikov vendarle omejene. A vendarle – ta organ, ki združuje največ nadzornikov v državi, je med drugim oblikoval tudi etični kodeks delovanja nadzornikov Slovenije, ki se mu v praksi podreja čedalje več članov (čeprav še vedno ne v taki meri, kot bi to javnost pričakovala). Omenjeni kodeks med drugim določa, da morajo nadzorniki delovati skladno s skrbnostjo vestnega in poštenega gospodarstvenika in, da so dolžni skrbeti za kar se le da usklajeno delovanje delničarjev in zaposlenih v podjetjih. Prav tako morajo delovati neodvisno in etično, na podlagi zakonskih določil in predpisov, dobre poslovne prakse, splošnih etičnih principov, določil etičnega kodeksa in stroke.

Nedvomno plemenite besede – kako lepo bi bilo, če bi vsaj delno tudi zaživele v praksi.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Pravno svetovanje prek e-maila ali video klica

Pravno svetovanje prek e-maila ali video klica

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. V MP sta vam v vsakem trenutku na voljo dva pravnika.

V času karantene bodo vsa svetovanja izvedena bodisi prek e-maila ali video klica.

Preberite več >>

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na osebno svetovanje s področja podjetništva, kjer bodo naši strokovnjaki z vami delili svoje 10 letne izkušnje iz sveta podjetništva.

V času karantene bodo vsa svetovanja izvedena bodisi prek e-maila ali video klica.

Preberite več >>

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>


BREXIT – kako bo vplival na mojo znamko EU?

BREXIT – kako bo vplival na mojo znamko EU?

Velika Britanija je s 1.2.2020 izstopila iz EU, kar pomeni, da je od tega dne smatrana kot tretja država (nečlanica EU). Po dogovoru trenutno od 1.2. do 31.12.2020 sicer velja prehodno obdobje, kar pomeni, da v tem času evropsko pravo še vedno velja in se uporablja tudi na britanskem ozemlju. Spremembe in prilagoditve na izstop se torej obetajo na večini področij, prav tako tudi na področju industrijske lastnine. Preberite več >>

Koronavirus: Kaj bo z mojo znamko?

Koronavirus: Kaj bo z mojo znamko?

V luči trenutnih razmer po več državah EU že veljajo izredne razmere. V Španiji in Švici, državah kjer imata sedež Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) in Mednarodna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO) ukrepi zoper širjenje koronavirusa zadevajo tudi postopke, ki tečejo v zvezi z registracijo znamk, modelov in patentov. Preberite več >>

Zaprtje s.p.

Zaprtje s.p.

V članku je predstavljeno, kakšen je postopek v primeru zaprtja s.p.. Zaprtje s.p. je treba načrtovati vsaj 15 dni pred njegovim dejanskim zaprtjem v obliki sporočila o zaprtju s.p. na AJPES. Preberite več >>

Zakaj prejemniki ne preberejo vaših elektronskih sporočil?

Zakaj prejemniki ne preberejo vaših elektronskih sporočil?

Večina komunikacije, ki jo imamo s svojimi potencialnimi kupci, poslovnimi partnerji in zaposlenimi, gre prek elektronskih sporočil. V svoje nabiralnike prejmemo tudi sporočila, ki po dolžini bolj spominjajo na članke kot pa sporočila z nujnimi informacijami. Preberite več >>

Ustanavljate prvi startup? Ne delajte teh napak!

Ustanavljate prvi startup? Ne delajte teh napak!

Podjetništvo je nepredvidljivo, če pa ste začetnik, se stvari hitro lahko odvijejo v napačno smer. Kako preprečiti, da ne bi delali napak kot začetnik? Rešitev je predvsem v učenju na (tujih) napakah. Preberite več >>

6 trikov, ki jih uporabljajo milijonarji

6 trikov, ki jih uporabljajo milijonarji

Če si želite uspeti, sledite nasvetom tistih, ki so uspeh že doživeli. Predstavljamo šest trikov, ki jih uporabljajo milijonarji, ki so začeli iz nič. Vključite jih v delovanje svojega podjetja in hitro se boste znašli na poti do uspeha. Preberite več >>

Oznake: , , , , ,
Iskanje
SPIRIT logo
MGRT logo
EU logo

Aktivnosti Zavoda mladi podjetnik, so.p., v okviru operacije “SIO-MP-2020-2022” sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020, prednostne osi: 3 Dinamično in konkurenčno podjetništvo za zeleno gospodarsko rast.

↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

SIO: Lastno podjetje? Zakaj pa ne! – pogovor z Rokom Staričem, Mladim podjetnikom leta 2018

31.03.2020 od 10:00 do 12:00
SIO: Lastno podjetje? Zakaj pa ne! – pogovor z Rokom Staričem, Mladim podjetnikom leta 2018

V zadnjem času govorimo pretežno o koronavirusu in o ukrepih države v smeri preprečitve gospodarskih posledic. Da nekoliko presekamo to prakso in prispevamo malo optimizna, smo se odločili, da za vas pripravimo pogovor z Rokom Staričem, ROK'S NUT BUTTER d.o.o., uspešnim mladim podjetnikom, ki smo mu leta 2018 podelili naziv Mladi podjetnik leta. Pogovor bo potekal prek webinarja, udeležba je brezplačna, so pa potrebne prijave.
Preberite več >>

Webinar: Koronavirus in vpliv na male podjetnike

31.03.2020 od 16:00 do 18:00
Webinar: Koronavirus in vpliv na male podjetnike

Prepoved opravljanja določenih storitev (frizerstvo, gostinstvo...) na eni strani ter zmanjšanje povpraševanja na drugi strani, so v zadnjih tednih mnoge mlade podjetnike privedle do stanja zmanjšanja prihodkov, in celo totalne blokade prihodkov ter celo zapiranja podjetij. O tem kaj bi se lahko zgodilo v prihodnjih dnevih, tednih in mesecih, se bomo pogovarjali z našimi gosti.
Preberite več >>

!PRESTAVLJENO NA 8. 5. 2020! Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

08.05.2020 od 14:30 do 19:30
!PRESTAVLJENO NA 8. 5. 2020! Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

KONFERENCO ZARADI RAZMER VEZANIH NA KORONAVIRUS PRESTAVLJAMO!!! Že tretjič zapored vas v začetku leta vabimo na konferenco, ki vam bo s pomočjo najbolj uspešnih slovenskih spletnih oglaševalcev ter njihovih številnih primerov dobre prakse ponudila ideje in nasvete za spopad s konkurenco na spletu v letu 2020. Pridružite se nam na konferenci Trendi digitalnega marketinga 2020 in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje o tem, kako na spletu prodati več, te konference ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Vse za podjetje