Vrednotenje podjetja

Vrednost podjetja je lahko dejstvo, npr. knjigovodska vrednost, tj. razlika med sredstvi in obveznostmi podjetja, lahko pa je le ocena, ki izhaja iz npr. tržne vrednosti (kakšno vrednost bi za podjetje določil potencialni kupec), diskontirane, vlagateljeve, likvidacijske, zavarovalne vrednosti itd.
Vrednotenje podjetja

Vrednotenje podjetij (Vir slike: Picjumbo)

Ko govorimo o pojmu vrednosti podjetja, lahko uporabimo več definicij, ki so odvisne od samega namena oziroma razloga za vrednotenje. Na podlagi vpogleda v javno objavljene bilance si lahko ustvarimo prvo sliko o vrednosti podjetja, tako da ugotovimo njegovo knjigovodsko vrednost. Knjigovodsko vrednost predstavlja razlika med celotnimi sredstvi podjetja in celotnimi obveznostmi podjetja.

V praksi se za vrednotenje podjetij največkrat uporablja metoda diskontiranih vrednosti donosov oziroma denarnih tokov, pri kateri gre za vsoto pričakovanih prihodnjih koristi, ki pripadajo podjetju, pri čemer je vrednost koristi diskontirana (oziroma znižana) na sedanjo vrednost z uporabo ustrezne diskontne stopnje.

Kaj je treba upoštevati pred samim vrednotenjem?

Na začetku je treba določiti predmet ocenjevanja vrednosti, namen ocenjevanja – ali gre za prodajo, nakup itd. – in podlago vrednosti, pri čemer je izbira podlage odvisna od namena ocenjevanja v konkretnem primeru.

Mednarodni standardi ocenjevanja vrednosti kot podlago za ocenjevanje vrednosti razlikujejo tržne in netržne vrednosti – pri nakupu ali prodaji bo tako podlaga tržna vrednost.

Ocenjevalec mora pred vrednotenjem spoznati podjetje, pridobiti podatke o njem in analizirati poslovanje družbe, gospodarske razmere in konkurenčno okolje. Ne gre prezreti niti dejstva, da potreba po strokovnih storitvah ocenjevalca vrednosti izvira iz okoliščine, da se zneski, prikazani v računovodskih evidencah, ki so pod vplivom učinkov računovodskih usmeritev, običajno razlikujejo od dejanskih tržnih vrednosti istih gospodarskih kategorij. Zato bo ključna naloga ocenjevalca vrednosti, da z uporabo ustreznih metod in tehnik vrednotenja naročniku razkrije, kolikšna je resnična vrednost podjetja, organizacijskih enot, nepremičnin, opreme, določenih neopredmetenih sredstev ali dolga.

Razlogi za vrednotenje podjetja

Razloge za ocenjevanje vrednosti podjetij je moč razdeliti v dve skupini, in sicer na transakcijske in netransakcijske. Med prve sodijo nakup ali prodaja podjetja, združitev in pripojitev, prevzem, izstop in izplačilo družbenika, dedovanje družb, razdelitev podjetja, povečanje ali zmanjšanje osnovnega kapitala ter uskladitev računovodskih evidenc s tržnimi vrednostmi gospodarskih kategorij. Med netransakcijske razloge pa štejemo sanacijo, likvidacijo ali oceno stečajne mase podjetja, obdavčitev sredstev, presojo kreditne sposobnosti in podporo poslovodstvu pri sprejemanju strateških finančnih odločitev.

Kako se izračuna vrednost podjetja?

Statično vrednost je mogoče izračunati s pomočjo bilanc, vendar pa ne smemo pozabiti na dinamično vrednost, ki ogrodju prida odločilni del za oceno prave vrednosti oziroma čim boljšega približka. Poenostavljen primer izračuna vrednosti bi tako na statični strani vključeval postavke nepremičnin, opreme, terjatev do kupcev, obveznosti do dobaviteljev in kreditov, pri čemer pa je treba upoštevati naslednja dejstva in vprašanja: vrednost nepremičnine na trgu je večja od knjigovodske; kakšne amortizacijske stopnje je uporabljalo podjetje; kako je vzdrževalo svojo opremo; da vse terjatve verjetno ne bodo izterjane. K temu je treba dodati še izračun dinamične vrednosti, ki obsega postavke dobička, mnogokratnika le-tega in njegove upoštevane vrednosti, da pridemo do končne ocene skupne vrednosti podjetja.

Kateri načini za vrednotenje podjetja obstajajo v praksi?

Obstaja več načinov, s katerimi lahko določimo vrednost podjetja. Najpogostejši so:

  • vrednotenje glede na prihodke podjetja (z diskontiranjem ali kapitalizacijo)
  • vrednotenje na podlagi tržne primerjave (z ugotavljanjem primerljivih tržnih cen ali vrednosti na borzi)
  • vrednotenje glede na sredstva podjetja (z ugotavljanjem čiste vrednosti ali presežnih prihodkov)

1. Vrednotenje z diskontiranjem denarnih tokov oziroma donosov

Metoda vrednotenja podjetja z diskontiranjem denarnih tokov oziroma donosov je v praksi pogosto uporabljena, saj lahko z njeno pomočjo najustrezneje določimo vrednost podjetja. Slabost te metode je, da je treba uporabiti veliko število postavk, preko katerih izračunamo končno vrednost, kar lahko na koncu pripelje do tega, da je obrazložitev, kako smo prišli do končne ocene vrednosti, povprečnemu podjetniku težje razumljiva.

Vrednost podjetja je v primeru diskontne metode enaka vrednosti vsote vseh ustvarjenih bodočih donosov oziroma denarnih tokov, pri čemer se vsak donos oziroma denarni tok diskontira na sedanjo vrednost z diskontno mero, ki izraža časovno vrednost denarja in mero tveganja, povezano z možnostjo uresničitve pričakovanega donosa. Donos je treba diskontirati, ker je določenemu denarnemu znesku danes pripisana večja vrednost kot enakemu znesku nekoč v prihodnosti.

Višina diskontne stopnje je odvisna od tega, v kateri razvojni fazi se podjetje nahaja (višja kot je ocenjena verjetnost nedoseganja načrtovanih ciljev podjetja, višja je izbrana diskontna stopnja):

Razvojna faza Diskontna stopnja
Semenska faza (angl. Seed-stage Financing) 80 % +
Start-up faza (angl. Start-up Financing) 50 %-70 %
Prva faza (angl. First-Stage Financing) 40 %-60 %
Druga faza (angl. Second-Stage Financing) 30 %-50 %
Premostitveno financiranje (angl. Bridge / Mezzanine) 20 %-35 %
Javna objava delnic (angl. Public Expectations) 15 %-25 %

Vir tabele: Vrednotenje start up podjetja; poslovninacrt.org.

2. Vrednotenje s kapitaliziranjem denarnih tokov oziroma donosov

Metoda vrednotenja preko kapitalizacije je prav tako dokaj pogosta metoda, saj je enostavna in ne zahteva dolgoročnih napovedi. Metoda kapitalizacije temelji na normaliziranem letnem donosu, ki bo naraščal ali padal po neki povprečni stopnji v teoretično neskončnost. Slabost te metode je, da se preko nje skuša podjetje vrednotiti na podlagi konstantno enakega donosa.

3. Vrednotenje na podlagi tržne primerjave

Metodo vrednotenja na podlagi tržne primerjave lahko uporabimo na dva načina. Prvi način je primerjava kupoprodaj in nakupnih pogojev pri nakupu podobnih podjetij, drugi način pa je primerjanje primerljivih podjetij, ki so uvrščena na borzo. Primerljiva so podjetja, ki nastopajo na relevantnih trgih, torej trgih s podobnimi značilnostmi glede stopnje tveganja, s podobnim blagom oziroma storitvami, in ki so primerljivo velika.

4. Vrednotenje s pomočjo ugotavljanja prilagojenih knjigovodskih vrednosti podjetja

Ta metoda temelji na načelu substitucije, po katerem kupec za določeno sredstvo ni pripravljen plačati več, kot bi bil strošek nadomestitve tega sredstva s sredstvom z enako uporabnostjo.

5. Vrednotenje s pomočjo ugotavljanja presežnih donosov

Pri tej metodi ocenimo tržno vrednost opredmetenih osnovnih sredstev in presežek donosov.

Najpogostejše napake pri vrednotenju podjetja

Najpogostejše napake, ki jih ocenjevalci vrednosti podjetij storijo pri vrednotenju podjetij, so v prvi vrsti napačno izračunana diskontna stopnja pri uporabi diskontne metode, nekritična presoja napovedi poslovanja, previsoko ocenjena stopnja rasti podjetja in nepravilna izbira primerljivih podjetij, kadar se vrednoti preko analize tržnih vrednosti primerljivih podjetij.

VIRI:

  • Zakon o revidiranju – ZRev-2 (Uradni list RS, št. 65/08)
  • Hierarhija pravil ocenjevanja vrednosti (Uradni list RS, št. 106/10 – 2/15)
  • Zakon o gospodarskih družbah (Uradni list RS, št. 65/09 – 55/15)
  • Kodeks poklicne etike ocenjevalca vrednosti
  • poslovni-bazar.si
  • abeceda-svetovanje.si
Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na osebno svetovanje s področja podjetništva Preberite več >>

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>


5 resnic o podjetništvu, o katerih nas v šolah ne naučijo

5 resnic o podjetništvu, o katerih nas v šolah ne naučijo

Šole nam podajo številne informacije, ki nam lahko pridejo prav kasneje v življenju. Na uspešno delovanje v podjetništvu pa nas ne pripravijo v zadostni meri. Česa nas šole o podjetništvu niso naučile, pa bi to morali vedeti, če se podajamo na samostojno pot? Preberite več >>

Ponovno aktualno: Ste dobili to pismo? Vrzite ga stran!

Ponovno aktualno: Ste dobili to pismo? Vrzite ga stran!

Če ste podjetnik, potem obstaja velika verjetnost, da ste prejeli pismo, ki vam ga je poslal tuj spletni poslovni imenik EBN European Business Number. Pismo ni novost, a kot kaže, je prišlo do novega vala pošiljanja, zato bodite pozorni. Preberite več >>

Kakšne pasti se skrivajo za franšizami?

Kakšne pasti se skrivajo za franšizami?

Vse več je govora o franšizah, ki naj bi podjetnemu posamezniku zagotovile hiter uspeh v podjetništvu. A kljub številnim prednostim, kot je na primer že uveljavljena blagovna znamka, tržna podpora in pomoč franšizodajalca, obstaja tudi nekaj pasti, ki jih ne smemo zanemariti. Preberite več >>

Tržno analizo morate napraviti vsaj enkrat letno

Tržno analizo morate napraviti vsaj enkrat letno

Analiza trga je eden najpomembnejših korakov ob načrtovanju novega posla, manjkati pa ne sme niti ob merjenju učinkovitosti trenutnega poslovanja. Tržišče se namreč hitro spreminja, čemur morate prilagajati tudi svojo poslovno taktiko. Preberite več >>

9 načinov, kako lahko izboljšate samodisciplino

9 načinov, kako lahko izboljšate samodisciplino

Da bi bili uspešni pri zasledovanju ciljev, ki ste si jih postavili v poslovnem in zasebnem življenju, morate pri sebi razviti veščine samodiscipline. Predstavljamo vam nekaj napotkov, kako se lahko tega lotite. Preberite več >>

Najboljše taktike za pogajanje

Najboljše taktike za pogajanje

Le dobre pogajalske taktike lahko podjetnike pripeljejo do najboljših poslov. V kolikor je pred vami velik izziv, v katerem boste morali dokazati svoje odlično pogajalsko znanje, si preberite nekaj nasvetov, da se boste odrezali kar najbolje. Preberite več >>

Oznake: , , ,
Iskanje
Mentorsko izobraževanje socialnega podjetja zavod MP
Projekt Mentorsko izobraževanje socialnega podjetja zavod MP
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

HardwareSTART – mednarodna konferenca – 2019

20.11.2019 od 9:00 do 20:00
HardwareSTART – mednarodna konferenca – 2019

Slovenska hardware scena - povežimo se! V povezavi s slovenskimi startup podjetji se pogovarjamo predvsem o storitvenih, razvijalskih in podjetjih, ki se ukvarjajo s spletno trgovino. Imamo pa tudi veliko uspešnih primerov startup podjetij, ki se ukvarjajo z razvojem strojne opreme: Visionect, Sleepy bottle, Equa... takšnih podjetij si želimo še več. Zato smo pripravili aktivnosti v okviru programa HardwareSTART kateri glavni namen je povečati število ter rast startup podjetij, ki delujejo na področju razvoja strojne opreme.
Preberite več >>

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

22.11.2019 od 13:00 do 17:30
Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.


Preberite več >>

Vse za podjetje