Vrednotenje podjetja

Vrednotenje podjetij (Vir slike: Picjumbo)

Vrednotenje podjetja

Vrednost podjetja je lahko dejstvo, npr. knjigovodska vrednost, tj. razlika med sredstvi in obveznostmi podjetja, lahko pa je le ocena, ki izhaja iz npr. tržne vrednosti (kakšno vrednost bi za podjetje določil potencialni kupec), diskontirane, vlagateljeve, likvidacijske, zavarovalne vrednosti itd.
Vrednotenje podjetja

Vrednotenje podjetij (Vir slike: Picjumbo)

Ko govorimo o pojmu vrednosti podjetja, lahko uporabimo več definicij, ki so odvisne od samega namena oziroma razloga za vrednotenje. Na podlagi vpogleda v javno objavljene bilance si lahko ustvarimo prvo sliko o vrednosti podjetja, tako da ugotovimo njegovo knjigovodsko vrednost. Knjigovodsko vrednost predstavlja razlika med celotnimi sredstvi podjetja in celotnimi obveznostmi podjetja.

V praksi se za vrednotenje podjetij največkrat uporablja metoda diskontiranih vrednosti donosov oziroma denarnih tokov, pri kateri gre za vsoto pričakovanih prihodnjih koristi, ki pripadajo podjetju, pri čemer je vrednost koristi diskontirana (oziroma znižana) na sedanjo vrednost z uporabo ustrezne diskontne stopnje.

Kaj je treba upoštevati pred samim vrednotenjem?

Na začetku je treba določiti predmet ocenjevanja vrednosti, namen ocenjevanja – ali gre za prodajo, nakup itd. – in podlago vrednosti, pri čemer je izbira podlage odvisna od namena ocenjevanja v konkretnem primeru.

Mednarodni standardi ocenjevanja vrednosti kot podlago za ocenjevanje vrednosti razlikujejo tržne in netržne vrednosti – pri nakupu ali prodaji bo tako podlaga tržna vrednost.

Ocenjevalec mora pred vrednotenjem spoznati podjetje, pridobiti podatke o njem in analizirati poslovanje družbe, gospodarske razmere in konkurenčno okolje. Vse to je ponavadi tudi del skrbnega pregleda podjetja. Ne gre prezreti niti dejstva, da potreba po strokovnih storitvah ocenjevalca vrednosti izvira iz okoliščine, da se zneski, prikazani v računovodskih evidencah, ki so pod vplivom učinkov računovodskih usmeritev, običajno razlikujejo od dejanskih tržnih vrednosti istih gospodarskih kategorij. Zato bo ključna naloga ocenjevalca vrednosti, da z uporabo ustreznih metod in tehnik vrednotenja naročniku razkrije, kolikšna je resnična vrednost podjetja, organizacijskih enot, nepremičnin, opreme, določenih neopredmetenih sredstev ali dolga.

Razlogi za vrednotenje podjetja

Razloge za ocenjevanje vrednosti podjetij je moč razdeliti v dve skupini, in sicer na transakcijske in netransakcijske. Med prve sodijo nakup ali prodaja podjetja, združitev in pripojitev, prevzem, izstop in izplačilo družbenika, dedovanje družb, razdelitev podjetja, povečanje ali zmanjšanje osnovnega kapitala ter uskladitev računovodskih evidenc s tržnimi vrednostmi gospodarskih kategorij. Med netransakcijske razloge pa štejemo sanacijo, likvidacijo ali oceno stečajne mase podjetja, obdavčitev sredstev, presojo kreditne sposobnosti in podporo poslovodstvu pri sprejemanju strateških finančnih odločitev.

Kako se izračuna vrednost podjetja?

Statično vrednost je mogoče izračunati s pomočjo bilanc, vendar pa ne smemo pozabiti na dinamično vrednost, ki ogrodju prida odločilni del za oceno prave vrednosti oziroma čim boljšega približka. Poenostavljen primer izračuna vrednosti bi tako na statični strani vključeval postavke nepremičnin, opreme, terjatev do kupcev, obveznosti do dobaviteljev in kreditov, pri čemer pa je treba upoštevati naslednja dejstva in vprašanja: vrednost nepremičnine na trgu je večja od knjigovodske; kakšne amortizacijske stopnje je uporabljalo podjetje; kako je vzdrževalo svojo opremo; da vse terjatve verjetno ne bodo izterjane. K temu je treba dodati še izračun dinamične vrednosti, ki obsega postavke dobička, mnogokratnika le-tega in njegove upoštevane vrednosti, da pridemo do končne ocene skupne vrednosti podjetja.

Kateri načini za vrednotenje podjetja obstajajo v praksi?

Obstaja več načinov, s katerimi lahko določimo vrednost podjetja. Najpogostejši so:

  • vrednotenje glede na prihodke podjetja (z diskontiranjem ali kapitalizacijo)
  • vrednotenje na podlagi tržne primerjave (z ugotavljanjem primerljivih tržnih cen ali vrednosti na borzi)
  • vrednotenje glede na sredstva podjetja (z ugotavljanjem čiste vrednosti ali presežnih prihodkov)

1. Vrednotenje z diskontiranjem denarnih tokov oziroma donosov

Metoda vrednotenja podjetja z diskontiranjem denarnih tokov oziroma donosov je v praksi pogosto uporabljena, saj lahko z njeno pomočjo najustrezneje določimo vrednost podjetja. Slabost te metode je, da je treba uporabiti veliko število postavk, preko katerih izračunamo končno vrednost, kar lahko na koncu pripelje do tega, da je obrazložitev, kako smo prišli do končne ocene vrednosti, povprečnemu podjetniku težje razumljiva.

Vrednost podjetja je v primeru diskontne metode enaka vrednosti vsote vseh ustvarjenih bodočih donosov oziroma denarnih tokov, pri čemer se vsak donos oziroma denarni tok diskontira na sedanjo vrednost z diskontno mero, ki izraža časovno vrednost denarja in mero tveganja, povezano z možnostjo uresničitve pričakovanega donosa. Donos je treba diskontirati, ker je določenemu denarnemu znesku danes pripisana večja vrednost kot enakemu znesku nekoč v prihodnosti.

Višina diskontne stopnje je odvisna od tega, v kateri razvojni fazi se podjetje nahaja (višja kot je ocenjena verjetnost nedoseganja načrtovanih ciljev podjetja, višja je izbrana diskontna stopnja):

Razvojna faza Diskontna stopnja
Semenska faza (angl. Seed-stage Financing) 80 % +
Start-up faza (angl. Start-up Financing) 50 %-70 %
Prva faza (angl. First-Stage Financing) 40 %-60 %
Druga faza (angl. Second-Stage Financing) 30 %-50 %
Premostitveno financiranje (angl. Bridge / Mezzanine) 20 %-35 %
Javna objava delnic (angl. Public Expectations) 15 %-25 %

Vir tabele: Vrednotenje start up podjetja; poslovninacrt.org.

2. Vrednotenje s kapitaliziranjem denarnih tokov oziroma donosov

Metoda vrednotenja preko kapitalizacije je prav tako dokaj pogosta metoda, saj je enostavna in ne zahteva dolgoročnih napovedi. Metoda kapitalizacije temelji na normaliziranem letnem donosu, ki bo naraščal ali padal po neki povprečni stopnji v teoretično neskončnost. Slabost te metode je, da se preko nje skuša podjetje vrednotiti na podlagi konstantno enakega donosa.

3. Vrednotenje na podlagi tržne primerjave

Metodo vrednotenja na podlagi tržne primerjave lahko uporabimo na dva načina. Prvi način je primerjava kupoprodaj in nakupnih pogojev pri nakupu podobnih podjetij, drugi način pa je primerjanje primerljivih podjetij, ki so uvrščena na borzo. Primerljiva so podjetja, ki nastopajo na relevantnih trgih, torej trgih s podobnimi značilnostmi glede stopnje tveganja, s podobnim blagom oziroma storitvami, in ki so primerljivo velika.

4. Vrednotenje s pomočjo ugotavljanja prilagojenih knjigovodskih vrednosti podjetja

Ta metoda temelji na načelu substitucije, po katerem kupec za določeno sredstvo ni pripravljen plačati več, kot bi bil strošek nadomestitve tega sredstva s sredstvom z enako uporabnostjo.

5. Vrednotenje s pomočjo ugotavljanja presežnih donosov

Pri tej metodi ocenimo tržno vrednost opredmetenih osnovnih sredstev in presežek donosov.

Najpogostejše napake pri vrednotenju podjetja

Najpogostejše napake, ki jih ocenjevalci vrednosti podjetij storijo pri vrednotenju podjetij, so v prvi vrsti napačno izračunana diskontna stopnja pri uporabi diskontne metode, nekritična presoja napovedi poslovanja, previsoko ocenjena stopnja rasti podjetja in nepravilna izbira primerljivih podjetij, kadar se vrednoti preko analize tržnih vrednosti primerljivih podjetij.

VIRI:

  • Zakon o revidiranju – ZRev-2 (Uradni list RS, št. 65/08)
  • Hierarhija pravil ocenjevanja vrednosti (Uradni list RS, št. 106/10 – 2/15)
  • Zakon o gospodarskih družbah (Uradni list RS, št. 65/09 – 55/15)
  • Kodeks poklicne etike ocenjevalca vrednosti
  • poslovni-bazar.si
  • abeceda-svetovanje.si
Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Svetovna platforma za nakup in prodajo spletnih podjetij zdaj tudi v Sloveniji

Svetovna platforma za nakup in prodajo spletnih podjetij zdaj tudi v Sloveniji

Flippa je največja svetovna platforma, preko katere lahko podjetniki kupijo ali prodajo svoje spletno podjetje. Zdaj je Flippa dobila tudi lokalno prisotnost na slovenskem in hrvaškem trgu. Več >

Pogovor z Andražem Žurmanom: “Uspeh je tudi to, da znaš opustiti in začeti znova”

Pogovor z Andražem Žurmanom: “Uspeh je tudi to, da znaš opustiti in začeti znova”

Andraž Žurman je soustanovitelj in direktor podjetja LabCore, visokotehnološkega specialista za analitične storitve v farmacevtski industriji, ki z inovativnim pristopom premika meje tako na slovenskem kot na mednarodnem trgu.  Več >

Kako si opomoči od prvega propadlega posla

Kako si opomoči od prvega propadlega posla

Nerealno je pričakovati, da bo vaše prvo podjetje izjemno uspešno. Morda ste že slišali za pogosto citirano statistiko, da 90 odstotkov malih podjetij propade. Ta številka je malo pretirana, bolj zanesljiv podatek za mala podjetja kaže, da približno 50 odstotkov podjetij propade v teh prvih petih letih. Več >

Dohodninska lestvica in davčne olajšave

Dohodninska lestvica in davčne olajšave

Oglejte si lestvico za odmero dohodnine in olajšave za leto 2024. Lestvica ter splošna olajšava sta pomembni predvsem za tiste, ki imate s.p. z upoštevanjem dejanskih stroškov. Več >

Želite svojega otroka vzgajati v podjetniškem duhu?

Želite svojega otroka vzgajati v podjetniškem duhu?

Podjetništvo ni zgolj karierna pot, temveč način razmišljanja in pristopa k življenju. In marsikateri podjetnik, ki ima svoje otroke, želi podobno miselnost prenesti tudi na njih! Več >

Kako se lahko podjetniki izognejo izgorelosti?

Kako se lahko podjetniki izognejo izgorelosti?

Podjetništvo prinaša številne izzive, odgovornosti in stresne situacije. Da bi se podjetniki izognili izgorelosti, je pomembno, da že vnaprej sprejmejo določene preventivne ukrepe in skrbijo za svoje dobro počutje. Tukaj je nekaj nasvetov, kako lahko podjetnik prepreči izgorelost. Več >

Vzemite si čas za pridobivanje novih veščin kot podjetnik

Vzemite si čas za pridobivanje novih veščin kot podjetnik

Podjetništvo zahteva nenehno prilagajanje in učenje, saj se trgi, tehnologije in poslovni trendi nenehno spreminjajo. Pridobivanje novih veščin je ključno za dolgoročni uspeh, vendar pa je za mnoge podjetnike največji izziv najti čas za izobraževanje ob vseh vsakodnevnih obveznostih. Tukaj je nekaj strategij, kako lahko podjetnik učinkovito najde čas za pridobivanje novih veščin. Več >

5 nasvetov za uspeh pri odprtju lastnega podjetja

5 nasvetov za uspeh pri odprtju lastnega podjetja

Odprtje lastnega podjetja predstavlja vznemirljiv in izzivalen korak in od posameznika zahteva premišljeno načrtovanje in pripravljenost na izzive. Preberite si pet ključnih nasvetov za uspešno odprtje podjetja. Več >

Kako zaščititi poslovne skrivnosti svojega podjetja?

Kako zaščititi poslovne skrivnosti svojega podjetja?

Vsak podatek, ki vašemu podjetju daje konkurenčno prednost, je mogoče na splošno opredeliti kot poslovno skrivnost. Vsako podjetje ima poslovne skrivnosti in pomembno je, da jih zaščitite pred uporabo brez vaše vednosti. Več >

Podjetništvo niso samo uspehi, ampak tudi neuspehi

Podjetništvo niso samo uspehi, ampak tudi neuspehi

Raziskujemo nekaj večjih podjetniških neuspehov po svetu, zakaj so se zgodili in kaj bi lahko podjetja storila drugače. Podjetništvo je namreč hkrati polno tveganj in polno nagrad, posledično pa imajo tudi najuspešnejši ustanovitelji svoj delež neuspehov in napak. Več >

Oznake:, , ,
© 2007-2025 Zavod mladi podjetnik, so.p. - Vse pravice pridržane |  Piškotki