
Zmagovalec izbora Mladi podjetnik leta 2018 Rok Starič je delež velike medijske pozornosti (foto: Jernej Kokol)
“Iskreno povedano pravega časa za slavje ni bilo. Po svečani razglasitvi smo malce proslavili zmago, vendar je bilo treba misli že kaj kmalu ponovno usmeriti v poslovne obveznosti. Sredi junija smo zaključevali dve večji dobavi in treba je bilo uskladiti kar nekaj zadev,” je dobra dva tedna po prejemu laskavega naziva Mladi podjetnik leta priznal 31-letni Rok Starič, ki se je med podjetniške zvezde prebil z blagovno znamko Rok’s nut Butter.
Bogato paleto proizvodov iz arašidovega masla je razširil še s 100-odstotnim mandljevim maslom in sladoledom s 100-odstotnim deležem arašidovega masla ter obenem pridobil 15 tisoč evrov vredno investicijo s strani avstrijskega investitorja, ki mu odpira vrata tudi v tujino.
Naziv Mladi podjetnik leta prinesel dodatno motivacijo
Ali vam je zmaga na izboru Mladi podjetnik leta prinesla dodatno medijsko prepoznavnost?
V zadnjih tednih odgovarjam izključno na novinarska vprašanja in hodim na sprejeme, tako da sem kar občutil to medijsko pozornost. Zavedam se, da je takšna pozornost dobrodošla, vendar po drugi strani trpi delo. Eno brez drugega pa pač ne gre. Dobil sem izjemno motivacijo, da upravičim naziv Mladi podjetnik leta. Zaročenka me je nagovorila k prijavi na izbor. Pred tem sem imel preprosto premalo časa za prijavo na podobne izbore in razpise.
Kako bi pokomentirali konkurenco v polfinalnem in finalnem izboru?
Težko se je primerjati z drugimi, saj smo si precej različni. Pričakoval sem, da bo zmago odnesel nekdo drug. Po razglasitvi zmagovalca sem bil zelo presenečen, kar ste verjetno opazili tudi sami. Seveda sem bil zelo vesel. Kot kaže, bomo podjetniški vikend kot nagrado za zmago na izboru preživeli v Amsterdamu. Sam sem se že malce pozanimal, kaj bi me tam lahko najbolj zanimalo. Nadejam se, da bomo obiskali tovarno arašidovega masla, saj so Nizozemci znani kot veliki navdušenci nad tem produktom.
Kdaj se odločiti za prehod iz hobija v resen posel?
V dobi blockchaina, umetne inteligence in raznoraznih aplikacij ste se odločili za posel v živilski industriji …
Hrana je in hrana vedno bo. V kakšni obliki, je sicer še vprašanje, saj prihaja do inovacij. Hrana je del življenja in ostajam v prehrambeni industriji. Nisem se odločil za razvoj aplikacij, čeprav sem bil del start-up sveta. Nisem niti programerski tip človeka niti tip človeka, ki bi aplikacije lahko tudi uspešno prodajal.
Ste pa zagotovo tip uspešnega podjetnika …
Vse skupaj se je začelo, ko sem bil zaposlen v kadrovski službi enega izmed večjih slovenskih podjetij. Že takrat sem sanjal, da bi imel svoje podjetje. Lahko rečem, da je bila tranzicija iz hobija v pravi posel dokaj “soft” (smeh). Vse do lani sem bil še vedno redno zaposlen. Ko je podjetje Rok’s nut butter začelo ustvarjati dobiček, sem se odločil, da je dokončno napočil čas za zadnji korak. Ne zaradi tega, ker bi bil pred tem skeptičen, da lahko uspem. Zdelo se mi je prav, da stopim v te velike čevlje, ko bo posel stekel na pravi način. Vse do takrat je bil to zgolj hobi.
Ali menite, da ste to storili v pravem trenutku?
Sedaj sem 100-odstotno v svojem poslu. Tistim, ki se šele odločajo, kdaj je pravi čas za takšne odločitve, polagam na srce, naj se raje odločijo prej kot kasneje. Mogoče sem bil sam malce prepozen, vendar sem v določenem pogledu še vedno “ziheraš”.

Slovenci smo vse bolj navdušeni nad arašidovim maslom. (Foto: Rok’s nut butter)
Ali smo Slovenci tradicionalisti?
Ukvarjate se s proizvodnjo arašidovega masla, ki je v Sloveniji še vedno precejšnja neznanka.
Arašidovo maslo je v Sloveniji na trgu prisotno že kar nekaj časa, vendar gre še vedno za precejšnjo neznanko. Veliko ljudi se sprašuje, kaj za vraga naj počnejo z arašidovim maslom. Po drugi strani mi je to dalo še dodaten zagon, saj se je trg v začetnem obdobju zelo razširil, tudi do 25 odstotkov na leto. Trg je še vedno v porastu in prostora za nadaljnji razvoj je ogromno. Daleč od tega, da bi prišlo do zasičenosti. Tuja konkurenca je prisotna in prodira z raznoraznimi okusi. Sam se držim načela, da se rajem držim enega okusa in tega delam čim bolj kvalitetno. Vsekakor pa moraš vsake toliko preizkusiti tudi kaj novega.
Ali je zadnja noviteta sladoled?
Po treh letih smo se odločili, da pri Rok’s nut butter predstavimo arašidov sladoled. Poletna sezona je bila v preteklosti malce manj uspešna kot zimska, spomladanska in jesenska. Zato smo se odločili, da za poletje pripravimo nekaj novega.
Ali Slovenci radi eksperimentiramo z novimi okusi?
V določeni meri Slovenci še vedno prisegamo na tradicionalne okuse. Ob vsej poplavi vplivnežev na Facebooku in Instagramu pa se vendarle odločamo tudi za novitete. Ne moremo se povsem izogniti vplivu okolja in posledično se pogosteje odločamo za eksperimente.

Rok’s nut butter je na paleto izdelkov razširil s sladoledom. (Foto:Rok’s nut butter)
Ali se tudi pri podjetju Rok’s nut butter naslanjate na pomoč vplivnežev?
Instagram je razdeljen na potovanja, fitnes, prehrano in lifestyle. Tudi moje podjetje sodeluje z nekaterimi vplivneži. Nekateri so kar sami posvojili to znamko. Poskušamo biti nevsiljivi. Mnenja sem, da mora zadeva rasti organsko, ne pa na silo. Sodelujemo s tistimi, ki naše arašidovo maslo že uporabljajo in so privrženci naše blagovne znamke.
Kupci želijo pristno izkušnjo
Ali se trendi na področju marketinga hitro spreminjajo?
V določenem obdobju so na Kickstarterju uspevale zadeve, ki so bile narejene maksimalno profesionalno. Po besedah nekaterih strokovnjakov gre ta trend v zadnjem obdobju v obratno smer. Že dlje časa za naše kupce pripravljamo tudi razne videoposnetke z nasveti. Precej bolj uspešni so tisti, ki jih posnamemo s telefonom, saj dajejo bolj pristno izkušnjo. Očitno se trendi konstantno spreminjajo. Že čez pol leta bo morda vpliv influencerjev ničen. Opažam, da je na tem področju v zadnjih treh letih prišlo do precejšnjih sprememb.
Kakšne so vaše izkušnje s Kickstarterjem?
Sam se nagibam v smer, da Kickstarter ni več takšen hit, kot je bil še pred letom dni. Sicer daleč od tega, da ti na takšen način ne more uspeti. S predanostjo in odločnostjo lahko še vedno prilezeš daleč. V začetku leta je bil pravi hit ICO (initial coin offering, op. a.), trenutno vse skupaj že nekako stoji na mestu. Mogoče je pri tem opazen tudi vpliv medijev. Pred leti so največ pisali o Kickstarterju, pred meseci o ICO, sedaj pa verjetno že iščejo nove zgodbe.
Ali ste se tudi sami lotili zbiranja sredstev s pomočjo množičnega financiranja?
Začetna sredstva smo pridobili na Kickstarterju. Šlo je za 6300 evrov. S takšno količino denarja ne moreš narediti čudeža. Investirali smo v marketing, PR, surovine in distribucijo. Za začetek je bil takšen znesek dobrodošel. Ta sredstva smo porabili za zagon poslovanja, nato pa smo se financirali direktno iz prodaje. Začeli smo skromno in rasli organsko. Še vedno se v osnovi financiramo zgolj iz prodaje. Investicija, ki smo jo pridobili, ni namenjena temu, da bi povečali število zaposlenih, temveč zgolj kot nekakšen marketinški “input”. Del sredstev je namenjen kritju zaloge in to je v bistvu to. Nekatere Kickstarter kampanje so zbrale precej več denarja, a jim to ni pomagalo, saj očitno v teh podjetjih niso imeli pravega načrta, na kakšen način porabiti sredstva.

Rok Starič v družbi finalistov izbora Mladi podjetnik leta 2018. (Foto: Jernej Kokol)
V letu 2018 do 200 tisoč evrov prodaje
Kolikšen znesek vam omogoča stabilno poslovanje?
Preračunali smo, da naj bi v letu 2018 podjetje Rok’s nut butter doseglo 200 tisoč evrov prodaje. Na ta način lahko pokrijemo stroške mojega dela, davkov, zaloge in podobno. Lahko že potrdim, da bomo zaposlili dodatno osebo. Mogoče bi to lahko naredili že prej, vendar so bili potrebni določeni premiki v glavi (smeh). To ni lahka odločitev, saj si kot lastnik odgovoren za to, da delavca redno plačuješ. Ravno v obdobju ob zmagi na izboru Mladi podjetnik leta se je dokončno izkazalo, da potrebujem pomoč redno zaposlene osebe.
Koliko ljudi pravzaprav šteje ekipa?
Pri vodenju podjetja Rok’s nut butter se naslanjam na“outsourcing”. Največ dela je pri dizajnu, saj se redno pojavljajo novi produkti, etikete, katalogi … Tudi snemalec nam pomaga na tedenski ravni, saj ne gre samo za nekaj snemalnih dni na mesec, temveč je v ozadju veliko komunikacije preko elektronske pošte. Občasno nam pomagata svetovalec za PR in fotograf, del ekipe je tudi študentka, ki pomaga pri oblikovanju knjige. V veliko pomoč mi je tudi oče, ki pomaga pri pakiranju paketov pri nakupih preko spletne trgovine.
Kako zmanjšati poslovne obremenitve?
Ste pa verjetno sami zadolženi za izbiro, kateri okus je tisti pravi?
Tako je. Sam se odločim, ali je nek okus pravi in bi lahko postal uspešnica v prodaji. Tudi kar se tiče povezovanj z ostalimi partnerji, sem jaz tisti, ki nosim največje breme. Podobno je tudi pri predstavitvah na sejmih in kontaktih s strankami. Dan je včasih bistveno prekratek, da bi lahko postoril vse, kar si zamislim. Včasih bi bilo tudi 30 ur na dan premalo. Zaradi vsega navedenega sem se odločil za zaposlitev dodatne osebe. Preprosto se moram malce razbremeniti in se posvetiti določenim zadevam, ki so trenutno na stranskem tiru.

Za Roka Stariča je dan ob številnih poslovnih obveznostih prepogosto prekratek. (Foto: Rok’s nut butter)
Ali imate ob tem v mislih tudi zasebno življenje?
Zasebnega življenja skorajda ni. Imam veliko srečo, da je tudi moja zaročenka polno zaposlena, tako da oba razumeva, za kaj gre, in se podpirava. V določenem trenutku bo pač treba potegniti mejo in zmanjšati poslovne obremenitve. Takrat bom za posel namenil zgolj 10 ur dnevno in ne več 30 (smeh).
Rok’s nut butter želi razpršiti portfelj
Ali je Rok’s nut butter vaš življenjski projekt?
Trudil se bom, da bo šla zgodba v to smer. Nikoli ne moreš biti povsem prepričan, da ti bodo vsi dosedanji kupci tudi v prihodnje stali ob strani. Ne želimo biti povsem odvisni od slovenskega trga, zato vse moči usmerjamo v preboj v tujino. Naš portfelj želimo razpršiti. Pogovori o tem potekajo že več kot leto. Želimo si, da bi se stvari končno premaknile naprej.
Ali boste tudi v tem primeru ostali v Sloveniji?
Pred letom dni sem se preselil z Dunaja nazaj v Slovenijo in tukaj nameravam ostati tudi v prihodnje. Zame ni pomembno samo podjetniško okolje, temveč so v igri tudi ostale stvari – prijatelji, družina, narava, mir … Mogoče bi se bilanca v tujini malce bolje izšla, vendar ne gre samo za to. Menim, da v Sloveniji lahko bolje koordiniram zasebno in poslovno življenje.
Poslovna komunikacija s tujci je specifična
Na kakšen način poteka koordinacija s partnerji in dobavitelji?
Po treh letih še vedno ne postavljamo pogojev v pogajanjih z dobavitelji. Če bi šlo za ogromne količine, bi se naš položaj v teh pogajanjih bržkone izboljšal, vendar še ni tako. Vendarle ni vse samo črno. Zaenkrat smo imeli srečo in dobavitelji nam prisluhnejo. Komunikacija s tujimi dobavitelji poteka preko elektronske pošte in pri tem nimamo večjih težav. Ne naročamo na zalogo in včasih se pojavijo določene časovne omejitve. Zavedati se je treba, da je poslovna komunikacija z Bolgari, Nemci ali Kitajci povsem drugačna kot s slovenskimi partnerji.
Torej so izkušnje v večini primerov pozitivne?
Moraš se zanesti na partnerje. Pri proizvodnji sladoleda gre za povsem ročno delo. Ravno pri sladoledu je šlo vse skupaj zelo hitro. Največji korak je za nami. Veliko časa nam je vzela izpolnitev vseh zakonodajnih zahtev, a smo tudi to uspešno prebrodili. Moram potrkati po lesu, da sem imel z inšpekcijskimi službami dobre izkušnje, saj so mi bile v precejšnjo pomoč. Pokazale so veliko mero razumevanja.
Koliko spanca je vzel GDPR?
Ali vam je izpolnitev vseh zahtev uredbe GDPR vzela kakšno uro spanca?
Mogoče malce manj kot vsem ostalim. V tem času smo šli ravno v prenovo spletne strani in pri tem smo upoštevali vse zahteve GDPR. V bistvu se ne ukvarjamo veliko z razpošiljanjem in obdelavo podatkov. Zaenkrat je šlo vse gladko skozi, a se kljub temu stalno izobražujemo tudi na tem področju, saj želimo, da bi vse potekalo tako, kot mora.
Ali ste zadovoljni z delovanjem svoje spletne trgovine?
Zaenkrat deluje v Avstriji, na Hrvaškem in v Sloveniji. Že od prej imamo kupce iz Avstrije in prvi odziv nas je kar presenetil. Na Hrvaškem smo prisotni šele mesec dni in prvi vtisi so dobri. Bolj nas vleče na sever Evrope, saj imamo dražji produkt. Ker je tam kupna moč večja, bi morali biti bolj uspešni, vendar nikoli ne moreš povsem natančno vedeti, kje boš prej uspel. Marketinški guruji svetujejo, da je treba sprva opraviti dobre teste – in tega se držimo. Kupci se včasih tudi pritožijo, da naš proizvod ni takšen, kot so si sami zamislili. Naše maslo je vendarle naravno in zato na primer ne moremo vplivati na to, kako sladki so arašidi. Narava nam enkrat ponudi večje arašide, drugič manjše, na okus vpliva tudi izpostavljenost soncu …

Rok Starič ima s podjetjem Rok’s nut butter velike načrte tudi v tujini. (Foto: Jernej Kokol)
Bolj kot finančna je pomembna strateška investicija
Kako izpostavljeni ste zanimanju investitorjev?
Trenutno se pri Rok’s nut butter osredotočamo na prodor v tujino. Kot sem že omenil, se financiramo iz prodaje in to je za nas glavni proces. Večja investicija nam v tem trenutku niti ne bi prinesla toliko, kot si morda mislite. Pred kratkim sem se pogovarjal z investicijskim skladom, ki investira v hrano. Če me zainteresirani investitor sprašuje samo o finančni strani posla, zame ni zanimiv. Več kot finančna bi mi v tem trenutku pomenila strateška investicija.
Torej vendarle ni vse v denarju?
10 milijonov evrov na računu je neuporabnih, a če ne veš, kaj bi z njimi počel. Res me moti, da se govori samo o denarju. Omenjenemu skladu sem pojasnil, da je za Rok’s nut butter trenutno v ospredju kvaliteta in dostopnost našega produkta. Strinjam se z mnenjem nekaterih govorcev na konferenci Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!, ki so poudarjali pomen tako imenovanega “smart money”. Gre za pomoč s kakovostnim nasvetom in povezovanje s partnerji, ne samo za finančne investicije.