
Vir: Pixabay.com
Kitajski uspeh e-trgovine je neprimerljiv. Država z naslednjo najvišjo stopnjo e-trgovine kot delež celotne prodaje na drobno, je Južna Koreja, ki bo letos na spletu izvedla 28,9% svoje prodaje. V ZDA bo ta številka le 15,0%, povprečje med zahodnoevropskimi državami pa je 12,8%. Kitajska že dolgo vodi svet po deležu e-trgovine v celotni maloprodaji.
Vendar je bil ta delež leta 2018 le 29,2%, kar je razmeroma blizu deležu elektronskega poslovanja v letošnji Južni Koreji in Veliki Britaniji. Glede na to, kako je pandemija lani povečala napredek na elektronskem poslovanju v večjem delu sveta, ni nepredstavljivo, da bi se lahko druge države kmalu znašle v transformacijskih skokih, podobnih kitajskim.
Kako je Kitajska prišla do te točke?
Pred desetimi leti je bil delež e-trgovine v celotni maloprodaji v ZDA in na Kitajskem skoraj enak (5,0%). Kitajski delež se je kmalu zatem povečal iz številnih razlogov, od katerih bodo nekateri znani zunanjim opazovalcem, nekateri pa so lahko presenetljivi. Temelje kitajske zgodbe o elektronskem poslovanju lahko zasledimo v peščici zgodb iz 2000-ih in zgodnjih 2010-ih:
- Pojav Alibabe, revolucionarne, povsod razširjene kitajske platforme za e-trgovino, ki je enostavna za uporabo, je potrošnikom omogočil cenovno ugoden in zanesljiv dostop do skoraj vsega, kar si je mogoče zamisliti, in hitro dostavo za skoraj vse.
- Inovativni digitalni plačilni sistemi, kot sta Alibaba Alipay in Tencent WeChat Pay, so bili pogosto uporabljeni zaradi dostopnosti, enostavnosti uporabe in hitrosti, s katero so se vključili v možnosti spletnega plačevanja.
- Neprijetna, ne-osredotočena in pogosto konfrontacijska osebna nakupovalna kultura je kupce spodbudila k sprejetju neposredne zanesljivosti e-trgovine, zlasti enostavnosti, ki jo ponuja pri vračanju in zagotavljanju vračil.
- Skoraj neomejena ponudba poceni dostavnih storitev, ki jih zagotavljajo kitajski milijonski migrantski delavci, je podjetjem, kot je Alibaba, omogočila dostavo istega dne kjer koli v državi za samo penije – kar je zelo privlačna ugodnost za kupce.
- Kultura trgovine, ki jo poganja pametni telefon, je obstajala že od samega začetka, zahvaljujoč kitajski stopnji gospodarskega razvoja in dejstvu, da je večina kupcev preskočila dobo računalnikov in se v internetno dobo pridružila neposredno prek mobilnih naprav.
Kaj spodbuja rast e-trgovine?
Če je zgoraj omenjeni niz zgodovinskih dejavnikov Kitajsko vodil na svetovno vodilno mesto pri prodaji e-trgovine in deležu e-trgovine v celotni maloprodaji, je za nedavni razcvet, ki je e-trgovino presegel prag 50-odstotnega deleža, mogoče pripisati nov sklop dejavnikov. Zgodba se zdaj osredotoča na kitajske pojave iz leta 2020:
- Mini programi WeChat. Pred kratkim je vmesnik WeChat začel spretno olajšati elektronsko poslovanje tretjih oseb. Mini programi omogočajo vsem podjetjem, da bolje izkoristijo bazo uporabnikov WeChat in so se izkazali za izjemno priljubljene tako med trgovci kot tudi med potrošniki.
- Pinduoduo. Pinduoduo je največja tehnološka platforma na Kitajskem, ki od septembra 2020 služi 731 milijonom aktivnih kupcev. Pinduoduo je kitajsko sodelovanje na podeželju pri elektronskem poslovanju odklenil učinkoviteje kot katera koli druga platforma – tako v smislu nakupa kot prodaje – in skoraj čez noč postal četrto največje svetovno podjetje za e-trgovino.
- Prenos trgovine v živo. Združevanje vsakega od prejšnjih prispevkov in novejših konkurentov s strani zabave, kot sta Douyin (kitajska različica TikTok) in Kuaishou, je vroč nov trend spodbujanja e-trgovine v živo prek digitalnega videa.
- Koronavirus. Pandemije ni mogoče prezreti kot pomembni dejavnik leta 2020. Čeprav je Kitajska grožnjo s koronavirusom zatrla veliko hitreje kot katera koli druga država – in že skoraj tri zaporedna četrtletja deluje z večinoma normaliziranim gospodarstvom -, je vseeno res, da se je vedenje potrošnikov lani spremenilo.
Leta 2022 se pričakuje, da se bo elektronsko poslovanje povečalo za 11,0% in da bo njegov delež v celotni maloprodaji dosegel 55,6%.