
Kickstarter: Brez zapletov ne gre
Prispevek smo zaradi lažjega branja razdelili na dva dela. Prvi del se nahaja tule: Recept za uspeh na Kickstarterju: Ekipa, zgodba in skupnost.
Vabilu organizatorjev se je udeležilo šest gostov, ki so tako ali drugače povezani s pojmom množičnega financiranja:
- Stella Korošec, vodja marketinga v podjetju, ki med drugim upravlja z blagovnima znamkama EQUA in Goat Story, slednjo ste pred kratkim lahko videli v uspešni kampanji na Kickstarterju in našem januarskem dogodku na Ekonomski fakulteti,
- Damir Islamovič iz Desnehemisfere, ekipe, ki je sodelovala pri oblikovanju Goat Muga,
- Niko Klanšek iz FlyKly, ki je še vedno slovenski rekorder po zbranih sredstvih na Kickstarterju,
- Tadej Jevševar iz Chipolo, obeska, ki je pred slabima dvema letoma postavil eno izmed najbolj uspešnih Kickstarter kampanj v kateri je nabral prek 5 tisoč podpornikov,
- Luka Stanovnik, Bright Visuals, gre za kreativno ekipo, ki se ukvarja z video produkcijo in je sodelovala pri marsikaterem projektu množičnega financiranja pri nas,
- Žiga Berce, povezovalec, sicer pa del bratske naveze, ki je prav tako na Kickstarterju izpeljala uspešno kampanjo za Tracker Board game.
“Postaviti se je potrebno v kožo gledalca in ugotoviti, kaj ta vidi s svojimi očmi. S čim manj besedami in slikami je potrebno povedati kar največ,” meni Luka. Od avtorjev kampanj katerim pomagajo, pričakujejo čimveč informacij ravno s tega področja, saj je na ta način lažje napraviti privlačen video. Zelo pomemben, če ne najbolj pomemben element projekta GoatStory, je ravno zgodba. “Raziskovali smo zgodovino pitja kave, našli dobro zgodbo, ki vključuje koze, ki so zelo “viralni element” na YouTubu in družbenih omrežjih”, razkriva Damir.
Goat Mug se je razvil enostavno iz razmišljanja o dopolnitvi asoritimana produktov. “Imamo stekleničko za vodo, zakaj ne naredimo še skodelice za kavo, smo razmišljali,” o tem, kako so prišli na idejo za Goat Mug razlaga Stella. Design iz Desnehemisfere je osnovno idejo bistveno presegal, zato so se v ekipi odločili, da bodo napravili nekoliko širšo zgodbo.
Damir je postregel tudi z načrti za prihodnost. Izdelali bodo Design Shop, v zaledju katerega bodo tudi orodja za izdelavo in testiranje projektov za Kickstarter in ostale platforme množičnega financiranja. Glavni namen je povezati skupnost in trgu tako na lažji način omogočiti dostop do produktov slovenskega množičnega financiranja.
Brez zapletov pri kampanji ne gre
Čeprav so kampanje vseh udeleženih že zaključene, to ne pomeni, da je delo končano. Ravno obratno. Goat Mug se še ni pričel pošiljati, bi se pa že moral, vendar ne gre brez manjših zapletov, ki začetek pošiljanja premaknejo za teden ali dva. Preveč optimistično napovedan rok dobave je tudi ena izmed stvari, ki bi jih večina izmed udeležencev okrogle mize nekoliko raztegnila. Podobne težave je imel tudi FlyKly, ki je po vseh zapletih sedaj v fazi pošiljanja produkta, hkrati pa že pripravljajo nove produkte. Ekipa dela tudi na postavljanju prodajnih kanalov prek spleta, prav tako pa se dogovarjajo z distributerji za prodajo. Niko veliko svojega časa nameni tudi Slovencem, ki ga kontaktirajo za pomoč pri izvedbi svoje kampanje.
Damir poudarja, da je potrebno “pri snovanju kampanje računati na milijone.” Čimveč stvar je potrebno predvideti in napraviti vnaprej, recimo “stretch goale,” v primeru, da kampanja preseže osnovni cilj. V primeru Goat Story se je to zgodilo v prvem dnevu, kar je prineslo veliko pritiska s strani skupnosti glede postavitve “stretch goalov.” Zaradi nepazljivosti in neupoštevanja omejitve števila produktov v paketu za distributorje, jim je Kickstarter brez obvestila ukinil eno izmed nagrad, čez noč so tako izgubili 15.000 dolarjev in stike podpornikov, je o nepredvidenem poteku kampanje povedala Stella.
82 % Kickstarter produktov zamuja z dostavo.
Tadej opozarja, da naj se pri objavljanju kampanje izogibamo sočasni objavi z večjimi dogodki, kot je na primer sedaj aktualna predstavitev Applove ure, saj to pobere ogromno medijske pozornosti. V finančne projekcije pri načrtovanju kampanje je pomembno všteti vse stroške, tudi takšne, ki se nam zdijo zanemarljivi, kot je na primer strošek pošiljanja. Ni vedno najboljša rešitev, da se strošek pošiljanja vključi v ceno, saj vam lahko odžre velik del zaslužka. Niko je probleme razdelil na tri faze: Pred, v času kampanje in po Kickstarterju. “Da greš iz zadnjega prototipa v masovno proizvodjo ni tako lahek zalogaj. Večino Kickstarter projektov zamudi roke, saj vseh stvari enostavno ne moreš predvideti.”
Tadej je opozoril tudi na razvoj Kickstarterja. Le ta namreč ni več le orodje, ki ga uporabljajo “early adopterji.” Čedalje več ljudi Kickstarter uporablja tudi kot neke vrste spletno trgovino z inovativnimi produkti, kar pomeni, da pričakujejo bolj razvite produkte in so tako bolj zahtevni kot pred leti. Kickstarter sicer ni bil v prvotni strategiji podjetja Chipolo, vendar pa je Tadej opozoril, da je kapital za startupe v Sloveniji težko pridobiti.
Zavedati se je potrebno tudi, da se s kampanjo množičnega financiranja na nek način razgališ pred celim svetom. Koraki razvoja produkta so na voljo podpornikom, distributerjem, hkrati pa tudi konkurenci. Goat Story ima tako že kar nekaj posnemovalcev z zelo podobnim produktom, podobno tudi Chipolo. Med samo kampanjo sicer posnemovalcev še ni bilo, dve leti po koncu kampanje pa se jih je pojavilo kar nekaj, ki so izdelek celo v celoti skopirali. FlyKly je imel nekaj težav pri registraciji imena. “Če te ne kopirajo tvoj produkt nisi dober,” pravi Niko, ki meni, da se kopiranju ni mogoče izogniti.
Niko je spregovoril tudi o preveliki izbiri možnosti za podpornike. O različicah produkta je potrebno razmisliti vnaprej, saj lahko to pri proizvodnji prinese mnoge zaplete. “Ljudje bodo vaš produkt podprli zaradi produkta samega, ne toliko zaradi nadgradenj in ostalih malenkosti.” Stella opozarja tudi na osnovne napake pri nagradah, kot so cenovna in količinska neskladja med nagradami, slovnične napake (ki se jih ne da več popravljati po prvem naročilu) in podobno.
Potrebno je realno oceniti stroške in postaviti cilj
Oceniti je potrebno strošek orodja za izdelavo, zagon proizvodnje in na podlagi tega postaviti minimalni cilj za uspešno izvedbo kampanje, razlaga Stella. Damir dodaja, da je potrebno upoštevati tudi nepredvidene stroške (kot že prej omenjene stroške pošiljanja), potrebno je imeti dovolj veliko rezervo. Velik zalogaj je tudi plačilo celotne ekipe, ki ponavadi vsebuje kar nekaj ljudi. Niko poudarja analizo morebitnih podobnih projektov, ki lahko pomaga pri lažjem načrtovanju stroškov in cilja lastne kampanje.
Imaš produkt za katerega meniš, da je primeren za množično financiranje? Pridi na crowdfunding svetovanje.
Stroške kampanje pri Goat Story je težko oceniti, saj je ekipa sodelujočih podjetij hkrati delovala tudi na drugih projektih. Celoten razvoj produkta je trajal dve leti, skupaj je pri razvoju produkta sodelovalo 5 ljudi, vendar ne s polnim delovnim časom. V kasnejši fazi je na projektu sodelovalo do 15 ljudi, od tega v času kampanju 5 do 7 ljudi zelo intenzivno. V času kampanje so samo na vprašanja zaradi različnih časovnih pasov odgovarjali trije ljudje. Podobne velikosti je bila ekipa Chipolo, ki še danes šteje 7 ljudi. FlyKly je do življenja pripeljalo 10 različnih ljudi, z video produkcijo je pomagala Lukova ekipa Bright Visuals.
Prispevek smo zaradi lažjega branja razdelili na dva dela. Prvi del se nahaja tule: Recept za uspeh na Kickstarterju: Ekipa, zgodba in skupnost.