
hardwarestart-meetup-z-anzetom-miklavcem
EQUA, GOAT STORY in GINA so blagovne znamke, za katerimi stoji naš tokratni gost HardwareSTART meetupa, Anže Miklavec.
Vse skupaj se je začelo leta 2010, ko sta Anže Miklavec in Stella Korošec ustanovila marketinško agencijo ZkotZ d.o.o., pod okriljem katere se je najprej razvila blagovna znamka EQUA. Gre za besedno igro, ki je sestavljena iz dveh delov; »eco« in »aqua«. Vizija je torej prek zadostne količine popite vode poskrbeti za zdravje ljudi, hkrati pa z naravi prijaznimi materiali stekleničk zmanjšati vnos plastične embalaže v okolje. Tokratni meetup je potekal interaktivno v obliki pogovora s publiko. Pogovor je vodil Borut Borštnik, direktor Zavoda mladi podjetnik.
V nadaljevanju objavljamo najzanimivejše odgovore na vprašanja moderatorja in publike.
Anže, kako v vašem podjetju testirate produkte pred postavitvijo na trg?
Mi v izdelke, preden jih lansiramo, zares verjamemo. Vedno je dobro imeti več idej v mislih, saj se potem od kakšne lažje posloviš, če kasneje ugotoviš, da zadeva ne bo šla skozi. Nikoli pa nismo delali standardnega testiranja, kakor so nas učili na fakulteti. Morda se na prvi pogled zdi lansiranje novega produkta pri uveljavljenem podjetju lažje, a temu ni tako. Vsakič, ko gremo na Kickstarter, se pravila igre drastično spremenijo in prav vsakič začnemo znova. Malenkost lažje je edino na področju marketinga, saj imamo določeno bazo kupcev iz prejšnjih akcij ter kar nekaj izkušenj v ekipi.
Kako pomemben je dober produkt v primerjavi z dobrim marketingom?
Dandanes je oboje zelo pomembno. V kolikor nimaš odličnega izdelka in odličnega marketinga, obstaja velika verjetnost, da s svojim produktom ne boš uspel. Če imaš povprečen produkt in odličen marketing, se boš premikal naprej, a mnogo počasneje kot bi se z dobrim produktom. Vedno gledamo, da izdelke izboljšamo in nadgradimo. Za nas je to izrednega pomena.
Mislite, da je napačno, da se v startup svetu toliko poudarja MVP? Kakšna je uporaba MVP v praksi pri lansiranju novih produktov na trg?
Zelo je pomembno, da imaš MVP narejen čimprej, saj ga je velikokrat težko narediti. Morda je pri softwaru vseeno lažje, pri hardware se večinoma poslužujemo uporabe renderjev. V našem podjetju se velikokrat ravnamo po občutku. Ne sprašujemo bližje ljudi za mnenja, saj s tem nikoli nismo dobili prave formule in pravih informacij ali pa nismo znali pravilno vprašati. Velikokrat je tako, da več kot imaš izkušenj, bolj kompliciraš pri MVP. Zdi se mi, da imajo zagonska podjetja prednost pred lansiranjem novih produktov, kajti niso obremenjena z inoviranjem, s preteklimi izkušnjami in napakami.
Ali ste imeli kakšen produkt, v katerega ste investirali veliko denarja in se ni izšel po pričakovanjih?
Precej. Lahko bi naredili razstavo dokončanih plačanih izdelkov, ki nikoli niso ugledali prodaje. Tako vedno je. Nikoli ni enega razloga zakaj izdelek ne gre na prodajne police, ampak jih je več. Včasih je uporabniška izkušnja slabša kot smo pričakovali, včasih izdelek ne izpade tako, kot smo si zamislili. Je pa ukiniti produkt vedno težko. Smo se pa zaradi tega dosti naučili, predvsem z vidika proizvodnje ter kako voditi skladiščenje. Ob tem lahko samo upaš, da ti ob rasti podjetja ostane tista začetniška igrivost, ki te vodi naprej.
Koliko vas je sedaj v ekipi in koliko imate še vedno te igrivosti v sebi?
Pomembno se mi zdi, da velik del ekipe dela na razvoju. Pomembno pri inovaciji je, da je ta del ekipe, ki se ukvarja z inoviranjem, svež. Pomembno je, da niso omejeni z roki in, da je dovoljeno veliko eksperimentiranja. Na ta način lahko ohranjaš svežost in igro. Če želiš inovirati, se moraš zabavati, saj le tako inoviranje ne postane rutina. Verjamem, da se mora firma v 10 letih večkrat prestrukturirati kajti to, da delaš isto delo 10 let ni dobro ne za zaposlene, ne za podjetje. Navsezadnje se tudi tehnologija spreminja tako hitro, da ji komaj sledimo. Večino letnih pogovorov opravimo z namenom, da ugotovimo, kaj si ljudje želijo delati. Želja in to, da določeno delo opravljaš rad, te naredi dobrega delavca. Da ekipa dobro stoji, je potrebno veliko različnih karakterjev, kjer vsak najde delo zase. Le če delaš delo, ki te res veseli, to delo lahko opravljaš dobro. Potrebno je tudi vedeti, da imamo različne tipe ljudi – ljudi, ki so odlični inovatorji, ljudi, ki imajo strast za optimizaciji procesov, ljudi, ki so dobri zaključevalci. Pomembno je, da je vsak na svojem optimalnem mestu,.
V kolikšni meri se poslužujete outsourcinga?
Mi stremimo k temu, da outsorcamo vse, kar se da. Tudi proizvodnjo imamo zunanjo z ustaljenimi parnerji, ki jim zaupamo. Večino stvari izdelujemo bodisi v Evropi ali pa na Kitajskem. Tam, kjer produkt naredimo in smo zadovoljni, produkcije potem ne premikamo. Tako je na primer Gina ostala na Kitajskem. Kje bo stvar narejena, je popolnoma odvisno od vrste produkta. Določenih stvari zaradi nerazvite produkcije ne moreš narediti v Evropi, določenih pa ne na Kitajskem. Vsak misli, da na Kitajskem proizvajajo samo velika podjetja. Ni res, če si velik, lahko delaš v Evropi, ker so orodja dražja. Tudi začetni vložek je v Evropi dosti večji. Dosti težje je najti tovarno, ki se ti bo prilagodila, tako, da si potem prisiljen iti v azijsko proizvodnjo. Kitajska ni več nekaj, kamor greš po poceni izdelek, ampak greš tja tudi po vrhunske stvari.
Kakšni so bili vaši začetki?
Equo sem štartal kot stranski produkt produkta YouShake. V Equo sem vložil 250 evrov z marketingom in spletno stranjo vred. V Evropi se je začel trend stekleničk za vodo in bil je dober moment, ki smo ga izkoristili. Trende je potrebno prepoznavat pravočasno in jim slediti. V tujino smo prodrli tako, da sem prosil prijatelje, ki sem jih spoznal na Erasmus praksi, da so prevedli spletno stran v svoj jezik in tako smo precej poceni prodrli na tuje trge.
Bi bil izplen boljši, če bi se lotili prodaje samo enega produkta?
Jasno, da je slabo, če imaš veliko fokusa razpršenega. Če pogledam nazaj, bi se dalo več narediti glede rasti podjetja, več vložiti v marketing. Verjetno bi se dalo izpleniti več, če bi se osredotočili na samo en produkt, ampak se mi zdi vseeno bolj pomembno, da smo se vedno ozirali naprej v prihodnost in si želeli več.
Kako je P2 razpis vplival na vaše podjetje?
Sicer nisem ravno naklonjen razpisom, ampak P2 je resnično fenomenalen. P2 smo dobili šele v tretjem poizkusu. Od začetka nam je to zelo veliko pomenilo. Razpis je narejen tako, da moraš pitchat, se naučiš pitchat in veliko stvari moraš narediti, ki jih morda sicer ne bi in menim, da je to odlična priložnost za start.