
Letos je bila vodilna tema: »ŽIVLJENJE S PODNEBNIMI SPREMEMBAMI«
Danes (3. novembra) je potekal zaključni dogodek tretjega tradicionalnega hackathona, ki je letos kot spletni dogodek potekal na temo podnebnih sprememb.
Že ob pregledu prijav smo z veseljem ugotavljali, da smo tudi tokrat izbrali zelo aktualno in perečo vsebino, ki so ji tekmovalci z uporabno odprtih podatkov odprli izjemen spekter možnosti za kreiranje najrazličnejših informacijskih rešitev v dobrobit vsakogar izmed nas.
Letos smo se zaradi epidemije, organizacije dogodka lotili malo drugače, a nič manj pozitivno in zagnano. Kot organizatorji smo se povezali: Tehnološki park Ljubljana, Ministrstvo za javno upravo, Agencija RS za okolje, Direkcija RS za vode, Urad RS za komuniciranje in tehnološki partnerji: Microsoft, Oracle, Comtrade Solutions, XLAB, GDI, ESRI, Univerza v Ljubljani, Fakulteta za računalništvo in informatiko ter Transformation Lighthouse. Kmalu je bilo jasno, da bo vse potekalo v obliki spletnega dogajanja, tudi osrednji septembrski vikend, ko so se tekmovalne ekipe zavzeto lotile dela in nekateri izmed tekmovalcev zaradi intenzivne ustvarjalne dinamike niso zatisnili očesa. Letos je 26. in 27. septembra sodelovalo skupaj 14 ekip, izmed katerih se je v drugi krog uvrstilo 6 najboljših.
Kakšni so bili izzivi letošnjega hackathona »Življenje s podnebnimi spremembami«?
Tekmovalce smo vabili k iskanju informacijskih rešitev, ki bi dale odgovor na vprašanje: Kaj lahko danes naredimo, da omilimo posledice podnebnih sprememb za prebivalstvo Slovenije?
Ponudili smo jim odprte podatke Agencije RS za okolje in Direkcije RS za vode, široko podnebno tematiko pa smo strnili v 3 nekoliko ožje vsebinske izzive, na katere so morali ponuditi odgovor v obliki inovativne informacijske rešitve:
- Pomoč pri vzpostavitvi boljšega odnosa do vodnih zalog ter soočanje s sušo.
- Strateška igra podnebnih sprememb – kako blažti podnebne spremembe in kako se jim prilagajati.
- Soočanje s poplavami – da nas ne poplavi ter kam in kako z viški vode.
Zakaj smo se odločili za hackathon »Življenje s podnebnimi spremembami«?
V Sloveniji se je podnebje v zadnjih šestdesetih letih močno spremenilo. Povprečna temperatura zraka se je povišala za 2 °C, na zahodu države imamo manj padavin, manj je snega. Vedno pogosteje se srečujemo z obema hidrološkima ekstremoma, s sušami in s poplavami. Projekcije kažejo, da se bo podnebje tudi zaradi naših dejavnosti tekom stoletja še naprej spreminjalo. Vedno pogosteje se bomo soočali z daljšimi in močnejšimi vročinskimi valovi in s sušami. Bolj pogoste bodo izjemno močne padavine, v zimskem času bomo imeli vedno manj snežne odeje. Kako velike bodo te spremembe konec stoletja, je odvisno tudi od odločitve prav vsakega od nas.
Slika: Letni prihranek izpustnih toplogrednih plinov od najmanjšega do največjega v letu 2017, z naslednjimi ukrepi: prehod na sijalke manjše moči, sušenje prerila na zraku, ločevanje in recikliranje odpadkov, pranje perila pri nižjih temperaturah, zamenjava bencinskega ali dizelskega avtomobila za hibridnega, uživanje hrane rastlinskega izvora, odpoved električnemu avtomobilu, (samo)oskrba z obnovljivo električno energijo v gospodinjstvu, življenje brez avtomobila z notranjim izgorevanjem, odpoved enemu prekooceanskemu letu. Podatki so povzeti raziskavi Wynes in Nicholas, Environmental Resarch Letters, 2017.
Ustvarjalni vikend se je zaključil z izbiro 6ih najboljših rešitev ekip: Horizon4, Okoljebranilci, Greata`s Angels, EkoGekos, Smrkci in Vodko.
Delo ekip pa s tem ni bilo končano. Sledila je dodelava rešitev pod mentorstvom strokovnih sodelavcev Tehnološkega parka Ljubljana. Časa za dopolnitve, spremembe in izdelavo končne podobe informacijske rešitve je bilo malo, vse do današnjega zaključnega dogodka, ko je vseh šest ekip svoje, tokrat izpiljene rešitve, ponovno predstavilo spletnemu občinstvu.
Zaključni spletni dogodek – Razglasitev zmagovalnih treh ekip
Več kot 150 zbranih udeležencev sta na začetku današnjega dogodka nagovorila državni sekretar na Ministrstvu za javno upravo Peter Geršak in državna sekretarka na Ministrstvu za okolje dr. Metka Gorišek.
Kot je uvodoma poudaril Geršak, je Slovenija med najboljšimi državami na svetu glede politike in dejavnosti odprtih podatkov po podatkih OECD OUR Data Index-a. Izpostavil je pomen, ki ga Ministrstvo za javno upravo posveča sodelovanju med zasebnim in javnim sektorjem na področju podatkov, ter poudaril, da so podatki »nova nafta, torej ena izmed naših najpomembnejših dobrin, ne le v javnem sektorju temveč tudi v gospodarstvu in družbi kot celoti«, zato je udeležence ponovno povabil, da se pridružijo Stičišču odprtih podatkov Slovenije – OPSI HUB-u. Ob koncu je Geršak spomnil na še eno informacijsko rešitev, ki je aktualna v teh dneh, aplikacijo #OstaniZdrav, ter pozval k njeni uporabi.
Metka Gorišek je dejala, da se vpliv podnebnih sprememb pozna že danes, še bolj intenziven pa bo v prihodnje s pogostimi poplavami in dlje trajajočimi sušami. Kot je dejala, je zmotno prepričanje, da posameznik ne more vplivati na podnebne spremembe, saj je dejstvo, da bo vsak od nas moral spremeniti način življenja in ozavestiti načelo: »Dobro se z dobrim vrača«.
Pred predstavitvijo izpiljenih rešitev šestih ekip so svoje vtise o hackathonu delili z nami tudi vsebinski in tehnološki partnerji letošnjega hackathona.
Šest najboljših ekip se predstavi
Najbolj pričakovani del zaključnega dogodka je bila ponovna predstavitev šestih ekip in njihovih, zdaj že izpiljenih in dodelanih rešitev.
Smrkci
Njihova aplikacija uporabniku na pregleden način podaja nasvete, kako se pravilno odzvati na dogodke, kot so poplave, požari in potresi ter ga hkrati ozavešča o varovanju okolja. Svet stoji na naših najmlajših, zato so zanje zasnovali igro, preko katere se učijo odgovornega ravnanja do okolja in pravilnih ukrepov v primeru naravnih nesreč.
Horizon4
Njihova rešitev zajema personalizirane interaktivne oglase, ki ljudi ozavešča o spremembah v okolju. Oglas bo kmetu pokazal, kaj bi suša pomenila za njegove poljščine, Primorcem kako se bo gladina morja dvignila ob obalnih mestih in podobno. Hkrati nas vodi na platformo, ki s pomočjo ARSO podatkov nudi napovedi za prihodnje vremenske situacije (vročinska obdobja, suše) in številne pripomočke, ki bodo v pomoč pri varčevanju z vodo, ločevanju odpadkov itd.
EkoGeko
Ekipa je razvila idejni načrt in prototip aplikacije EkoGeko, namenjene ozaveščanju in spodbujanju ljudi k okolju prijaznemu življenjskemu slogu. Aplikacija omogoča uporabnikom, da sodelujejo v skupinskih izzivih, ki imajo pozitivni vpliv na podnebje. Obogatena je z elementi poigritve, ki pozitivno vplivajo na udejstvovanje uporabnikov na platformi in ji dodajo element tekmovalnosti. Aplikacija ponuja številne izzive, katerih cilj je znižanje ogljičnega odtisa sodelujočih. Ljudi želimo motivirati in jim pokazati, da lahko prav vsak s svojimi dejanji prispeva k večjemu cilju.
Okoljebranilci
Računalniška igrica, ki je na voljo za mobilne platforme in splet. Izdelana je kot spletna aplikacija, ki je prilagojena tudi za mobilne telefone. Aplikacija je izdelana kot ogrodje, v katerega lahko vstavljamo vsebino, ki je posebej prilagojena za predmeta Družba in Tehnika in tehnologija v vseh razredih.
Vodko
Vodko je inteligentni poplavni asistent, ki omogoča napoved poplav v realnem času ter izdajanje opozoril za ustrezno urgiranje. S pomočjo realnih podatkov iz okolja prikazuje aktualno stanje glede na vreme ter s pomočjo strojnega učenja in umetne inteligence poskrbi za napoved verjetnosti poplav za prihodnje dni. Iz zbranih podatkov se Vodko stalno uči in izboljšuje, s tem pa ustvarja bolj varno in zdravo okolje.
Greata`s Angels
Njihova rešitev je mobilna aplikacija, ki uporabnikom svetuje najboljše ujemanje z raznoliko in avtohtono vrsto poljščin na podlagi odprtih okoljskih podatkov, vezanih na lokacijo njihovega zemljišča. Aplikacija oceni raznolik nabor vrst poljščin (oceni ustreznost posamezne poljščine glede na parametre: količina dežja, število sončnih dni, število dni s snežno odejo spomladi, kakovost zraka in tal), opozori glede poplavne varnost zemljišča, glede sušnih obdobij in drugo.
Glasovanje in … dobili smo 3 zmagovalce
Trenutkom napetosti po glasovanju je sledila razglasitev: 3.mesto je dosegla ekipa Smrkci, 2.mesto ekipa EkoGekos in 1.mesto ekipa Horizon4. Občutke po zmagi je z nami delil član zmagovalne ekipe Jani Kaukler, ki je v prvem vtisu povedal, da je bilo delo sicer naporno, a dinamika je ponudila tudi veliko zabave. »Veliko smo se naučili in spoznali mnoga nova zelo uporabna orodja, s katerimi je možno res veliko narediti. Našo idejo smo razvijali z namenom, da doseže čim več ljudi in s tem čim bolj pomagamo. Na samem hackathonu pa smo najbolj pogrešali t.i. whiteboard, torej tablo, na katero pišemo in brišemo, lepimo vse mogoče in jo imamo vedno zraven, kadar so hackathoni v živo.«