Kaj je menica in kako jo lahko uporabimo?

Menica je vrednostni papir, ki vsebuje obveznost izdajatelja menice in drugih zavezancev, da bo meničnemu upniku izplačan določen denarni znesek. Ta znesek bo plačal izdajatelj sam, ali pa bo po njegovem nalogu plačala tretja oseba.
Kaj je menica in kako jo lahko uporabimo?

Menica (Vir slike: alea.dzs.si)

Menica je vrednostni papir, ki lahko v poslovanju služi različnim namenom. Menico lahko uporabimo kot plačilno sredstvo, ki ga menični zavezanec izda kot način plačila blaga ali storitve, ali kot kreditno sredstvo, saj se lahko navedeni znesek in dan dospelosti nanašata na posojilno pogodbo. Menico lahko uporabimo tudi kot sredstvo zavarovanja terjatve, saj narava menice omogoča, da se k izpolnitvi zaveže več oseb, ali pa se ustanovi menično poroštvo (aval).

Prednost menične terjatve v primerjavi z drugače zavarovanimi terjatvami je v tem, da sta prenos in uveljavljanje bolj enostavna in učinkovita. Menična terjatev se namreč prenaša in uveljavlja s fizičnim vrednostnim papirjem, na katerem se zapišejo vsi bistveni podatki.

Glavne značilnosti

Pri poslovanju z menico so ponavadi prisotni trije subjekti: Izdajatelj, plačnik (trasat) in prejemnik. Pri tem poznamo številne variacije; lahko je plačnikov več, ali pa sta plačnik in izdajatelj ista oseba.

Menice lahko v bistvenem razdelimo v dve vrsti: trasirane menice in lastne menice.

Trasirana menica je tista, pri kateri izdajatelj pozove tretjo osebo, naj izpolni denarno terjatev upniku. Tretja oseba (trasat) mora obveznost sprejeti z lastnoročnim podpisom kjerkoli na licu menice. Temu se reče akcept menice in s tem postane akceptant (trasat, tretja oseba) glavni zavezanec za izpolnitev menične obveznosti. Vseeno pa sam akcept ni pogoj za veljavnost menice, saj bo upnik lahko terjal od drugih meničnih zavezancev.

Lastna menica je precej drugačna, saj se izdajatelj zaveže, da bo sam izpolnil menično obveznost in je zato akceptirana/sprejeta že ob sami izdaji.

Menični obrazec (na sliki) sestavljata talon in menični del, na hrbtni strani pa je prostor za zapis meničnih opravil (indosamentov), na katerega se lahko pripne tudi podaljšek oziroma alonža.

Bistvene sestavine

Veljavna menica je sestavljena v pisni obliki, vendar je veljavna, četudi ni zapisana na posebnem obrazcu, ki je na sliki. Dokler vsebuje vse bistvene sestavine, ni pomembno, ali je napisana na star račun, zavržen papir ali papirnat robček. Bistveno je, da se kot predmet menice navede terjatev, torej denarni znesek, poleg tega pa še druge bistvene sestavine, ki so nujne, da bo zapisana menica veljavna.

Bistvene sestavine menice so:

  • jasno razvidna označba, da gre za menico,
  • nepogojni poziv na izplačilno denarnega zneska – zapis pogoja namreč povzroči ničnost menice,
  • ime izdajatelja, ki mora menico tudi lastnoročno podpisati,
  • ime trasata oziroma osebe, ki jo izdajatelj poziva k plačilu,
  • ime meničnega upnika, ki pričakuje plačilo menične vsote, ali pa odredba meničnega upnika, naj se plača določeni tretji osebi,
  • dospelost in kraj plačila,
  • dan in kraj izdaje menice.

Dospelost menice lahko zapišemo na  različne načine: lahko se navede dospelost na točno določen dan (dnevnica oziroma koledarska menica), dopelost ob fizični predložitvi (vpoglednica), dospelost na določen čas po vpogledu (povpoglednica, na primer 3 mesece po dnevu, ko je akceptirana) ali dospelost na določen dan po dnevu izdaje (oddnevnica, na primer 6 mesecev po izdaji).

Vključimo lahko tudi druge sestavine oziroma klavzule, ki pa niso zakonsko bistvene in zato ne vplivajo na veljavnost menice. S takšnimi kavzulami lahko spremenimo učinke in posledice menice.

Nekaj fakultativnih klavzul: navedba drugih zavezancev, valutna klavzula, obrestilna klavzula, klavuzla o neprenosljivosti in druge.

Plačilo menice

Menični upnik bo moral ob dospelosti najprej pozvati trasata. V primeru lastne menice je to izdajatelj, v primeru trasirane menice pa je to tretja oseba, ki je zavezana plačati, sploh če je do dneva dospelosti menico že sprejela oziroma akceptirala. Menični upnik lahko trasata pozove, četudi še ni akceptiral menice. Poziv meničnega upnika je bistven, saj je menični dolg po naravi iskovina, to pomeni, da mora upnik aktivno terjati izpolnitev terjatve.

Menični upnik mora torej najprej pozvati k sprejemu oziroma akceptu, nato pa k plačilu menice. V kolikor trasat menice ne sprejme, pa ima menični upnik na voljo regres zaradi neakceptiranja, ki ga lahko terja od ostalih meničnih zavezancev.

Prenos menice

Hrbtna stran menice služi zapisu meničnih opravil, predvsem prenosu z indosamentom. Zapisano menično opravilo (indosament) vsebuje osebo, ki terjatev prenaša in osebo na katero se prenos nanaša. Pri tem ni nujno, da se izrecno določi osebo, na katero se prenos nanaša, ampak se lahko zgolj zapiše ‘na prinositelja’, saj je menica vrednostni papir, ki učinkuje s fizičnim prenašanjem.

Prenos z indosamentom je mogoče izključiti tako, da se na menico vpiše klavzula o neprenosljivosti, ki ji rečemo tudi rekta klavzula.

Vir: Zakon o menici

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

Vsi smo že slišali za uredbo GDPR. Poenostavljeno rečeno, gre za spremembo, zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki močno vpliva na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih je prinesla uredba GDPR, pripraviti v praksi in kaj je potrebno urediti na vaši spletni strani ter kar se tiče hranjenja osebnih podatkov o strankah? Preberite več >>

MP svetovanje

MP svetovanje

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na individualno svetovanje. Preberite več >>

Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>


Čedalje več start-upov se odloča za zaposlovanje ljudi, ki delo opravljajo na daljavo

Čedalje več start-upov se odloča za zaposlovanje ljudi, ki delo opravljajo na daljavo

Start-upi se čedalje pogosteje odločajo za to, da zaposlijo ljudi, ki dela ne opravljajo na sedežu podjetja, ampak od doma ali s katere druge lokacije. V nadaljevanju si lahko preberete, zakaj ima tak način sodelovanja z zaposlenimi številne prednosti za podjetje. Preberite več >>

Je na trgu dovolj denarja za financiranje podjetništva?

Je na trgu dovolj denarja za financiranje podjetništva?

Sodelujoči na konferenci Mladi podjetnik? Zakaj pa ne! so skušali priti do odgovora na vprašanje, kakšen je najprimernejši način financiranja podjetij. Pozitivna gospodarska rast podprta z novimi tehnologijami podjetnikom omogoča dokaj pestro izbiro. Preberite več >>

Ne Silicijeva, temveč “Slovenska dolina”

Ne Silicijeva, temveč “Slovenska dolina”

Bučen aplavz ob zaključku jubilejnega, 50. Startup cafe, je razkril, da so zanimivi gostje obiskovalce navdušili z debato o slovenskem startu-up ekosistemu. Preberite več >>

EU mora biti za slovenska podjetja domače dvorišče

EU mora biti za slovenska podjetja domače dvorišče

Na konferenci Mladi podjetnik? Zakaj pa ne! v organizaciji Zavoda mladi podjetnik je bilo veliko govora o tem, na kakšen način lahko slovenska podjetja uspejo v tujini. Preberite več >>

Kako se v podjetništvu naučiti obvladovati in premagovati strah?

Kako se v podjetništvu naučiti obvladovati in premagovati strah?

Dostikrat se izkaže, da je strah tisti, ki stoji med posameznikom in cilji, ki jih ta želi uresničiti. Sploh za podjetnike je pomembno, da se naučijo soočati s strahom in ga presegati. Le tako bodo lahko uspešni na svoji poslovni poti. Preberite več >>

Disneyjev recept za uspeh: »Presezite pričakovanja svojih strank!«

Disneyjev recept za uspeh: »Presezite pričakovanja svojih strank!«

Izjemen uspeh Walta Disneyja nikakor ni naključje. Človek, ki je veliko prispeval k razvoju animacije in tematskih parkov, je imel jasno vizijo, ko se je loteval posla. Poseben poudarek je dajal na kupčevo izkušnjo in se trudil, da pričakovanj svojih strank ne bi le dosegel, ampak jih tudi presegel. Preberite več >>

5 skrivnosti učinkovite prodaje, ki odprejo pot do poslovnega uspeha

5 skrivnosti učinkovite prodaje, ki odprejo pot do poslovnega uspeha

Kevin Harrington, ameriški podjetnik in poslovni vodja ter eden najbolj uspešnih učencev Ziga Ziglerja, razkriva 5 načel, kako prek učinkovite prodaje doseči uspeh v podjetništvu. Preberite več >>

Oznake: , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

24.08.2018 od 14:00 do 17:00
GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

Vsi smo že slišali za uredbo GDPR. Poenostavljeno rečeno, gre za spremembo, zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki močno vpliva na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih je prinesla uredba GDPR, pripraviti v praksi in kaj je potrebno urediti na vaši spletni strani ter kar se tiče hranjenja osebnih podatkov o strankah?
Preberite več >>

Vse za podjetje