Kaj je menica in kako jo lahko uporabimo?

Menica je vrednostni papir, ki vsebuje obveznost izdajatelja menice in drugih zavezancev, da bo meničnemu upniku izplačan določen denarni znesek. Ta znesek bo plačal izdajatelj sam, ali pa bo po njegovem nalogu plačala tretja oseba.
Kaj je menica in kako jo lahko uporabimo?

Menica (Vir slike: alea.dzs.si)

Menica je vrednostni papir, ki lahko v poslovanju služi različnim namenom. Menico lahko uporabimo kot plačilno sredstvo, ki ga menični zavezanec izda kot način plačila blaga ali storitve, ali kot kreditno sredstvo, saj se lahko navedeni znesek in dan dospelosti nanašata na posojilno pogodbo. Menico lahko uporabimo tudi kot sredstvo zavarovanja terjatve, saj narava menice omogoča, da se k izpolnitvi zaveže več oseb, ali pa se ustanovi menično poroštvo (aval).

Prednost menične terjatve v primerjavi z drugače zavarovanimi terjatvami je v tem, da sta prenos in uveljavljanje bolj enostavna in učinkovita. Menična terjatev se namreč prenaša in uveljavlja s fizičnim vrednostnim papirjem, na katerem se zapišejo vsi bistveni podatki.

Glavne značilnosti

Pri poslovanju z menico so ponavadi prisotni trije subjekti: Izdajatelj, plačnik (trasat) in prejemnik. Pri tem poznamo številne variacije; lahko je plačnikov več, ali pa sta plačnik in izdajatelj ista oseba.

Menice lahko v bistvenem razdelimo v dve vrsti: trasirane menice in lastne menice.

Trasirana menica je tista, pri kateri izdajatelj pozove tretjo osebo, naj izpolni denarno terjatev upniku. Tretja oseba (trasat) mora obveznost sprejeti z lastnoročnim podpisom kjerkoli na licu menice. Temu se reče akcept menice in s tem postane akceptant (trasat, tretja oseba) glavni zavezanec za izpolnitev menične obveznosti. Vseeno pa sam akcept ni pogoj za veljavnost menice, saj bo upnik lahko terjal od drugih meničnih zavezancev.

Lastna menica je precej drugačna, saj se izdajatelj zaveže, da bo sam izpolnil menično obveznost in je zato akceptirana/sprejeta že ob sami izdaji.

Menični obrazec (na sliki) sestavljata talon in menični del, na hrbtni strani pa je prostor za zapis meničnih opravil (indosamentov), na katerega se lahko pripne tudi podaljšek oziroma alonža.

Bistvene sestavine

Veljavna menica je sestavljena v pisni obliki, vendar je veljavna, četudi ni zapisana na posebnem obrazcu, ki je na sliki. Dokler vsebuje vse bistvene sestavine, ni pomembno, ali je napisana na star račun, zavržen papir ali papirnat robček. Bistveno je, da se kot predmet menice navede terjatev, torej denarni znesek, poleg tega pa še druge bistvene sestavine, ki so nujne, da bo zapisana menica veljavna.

Bistvene sestavine menice so:

  • jasno razvidna označba, da gre za menico,
  • nepogojni poziv na izplačilno denarnega zneska – zapis pogoja namreč povzroči ničnost menice,
  • ime izdajatelja, ki mora menico tudi lastnoročno podpisati,
  • ime trasata oziroma osebe, ki jo izdajatelj poziva k plačilu,
  • ime meničnega upnika, ki pričakuje plačilo menične vsote, ali pa odredba meničnega upnika, naj se plača določeni tretji osebi,
  • dospelost in kraj plačila,
  • dan in kraj izdaje menice.

Dospelost menice lahko zapišemo na  različne načine: lahko se navede dospelost na točno določen dan (dnevnica oziroma koledarska menica), dopelost ob fizični predložitvi (vpoglednica), dospelost na določen čas po vpogledu (povpoglednica, na primer 3 mesece po dnevu, ko je akceptirana) ali dospelost na določen dan po dnevu izdaje (oddnevnica, na primer 6 mesecev po izdaji).

Vključimo lahko tudi druge sestavine oziroma klavzule, ki pa niso zakonsko bistvene in zato ne vplivajo na veljavnost menice. S takšnimi kavzulami lahko spremenimo učinke in posledice menice.

Nekaj fakultativnih klavzul: navedba drugih zavezancev, valutna klavzula, obrestilna klavzula, klavuzla o neprenosljivosti in druge.

Plačilo menice

Menični upnik bo moral ob dospelosti najprej pozvati trasata. V primeru lastne menice je to izdajatelj, v primeru trasirane menice pa je to tretja oseba, ki je zavezana plačati, sploh če je do dneva dospelosti menico že sprejela oziroma akceptirala. Menični upnik lahko trasata pozove, četudi še ni akceptiral menice. Poziv meničnega upnika je bistven, saj je menični dolg po naravi iskovina, to pomeni, da mora upnik aktivno terjati izpolnitev terjatve.

Menični upnik mora torej najprej pozvati k sprejemu oziroma akceptu, nato pa k plačilu menice. V kolikor trasat menice ne sprejme, pa ima menični upnik na voljo regres zaradi neakceptiranja, ki ga lahko terja od ostalih meničnih zavezancev.

Prenos menice

Hrbtna stran menice služi zapisu meničnih opravil, predvsem prenosu z indosamentom. Zapisano menično opravilo (indosament) vsebuje osebo, ki terjatev prenaša in osebo na katero se prenos nanaša. Pri tem ni nujno, da se izrecno določi osebo, na katero se prenos nanaša, ampak se lahko zgolj zapiše ‘na prinositelja’, saj je menica vrednostni papir, ki učinkuje s fizičnim prenašanjem.

Prenos z indosamentom je mogoče izključiti tako, da se na menico vpiše klavzula o neprenosljivosti, ki ji rečemo tudi rekta klavzula.

Vir: Zakon o menici

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Kako zaščititi poslovne skrivnosti svojega podjetja?

Kako zaščititi poslovne skrivnosti svojega podjetja?

Vsak podatek, ki vašemu podjetju daje konkurenčno prednost, je mogoče na splošno opredeliti kot poslovno skrivnost. Vsako podjetje ima poslovne skrivnosti in pomembno je, da jih zaščitite pred uporabo brez vaše vednosti. Preberite več >>

Podjetništvo niso samo uspehi, ampak tudi neuspehi

Podjetništvo niso samo uspehi, ampak tudi neuspehi

Raziskujemo nekaj večjih podjetniških neuspehov po svetu, zakaj so se zgodili in kaj bi lahko podjetja storila drugače. Podjetništvo je namreč hkrati polno tveganj in polno nagrad, posledično pa imajo tudi najuspešnejši ustanovitelji svoj delež neuspehov in napak. Preberite več >>

Nadgradite svoje poslovanje s temi nasveti

Nadgradite svoje poslovanje s temi nasveti

Uspeh podjetja je pogosto odvisen od spretnosti in odločitev podjetnika. V današnjem konkurenčnem poslovnem okolju je ključno, da podjetniki sprejemajo premišljene odločitve in sledijo najboljšim praksam za rast svojega podjetja. V tem članku bomo predstavili nekaj ključnih nasvetov, ki vam lahko pomagajo nadgraditi vaše podjetje in doseči želene rezultate. Preberite več >>

Kratkotrajno delo v podjetju – pomoč sorodnika v podjetju

Kratkotrajno delo v podjetju – pomoč sorodnika v podjetju

Podjetniki, ki se v svojem podjetju srečujejo z začasno povečanim obsegom dela ali s finančnimi težavami, lahko za pomoč pri opravljanju dela zaprosijo družinske člane. Dela pa sicer ne more opravljati katerikoli sorodnik in prav tako ne neomejeno število ur, saj predpisi s tega področja določajo posebne pogoje in omejitve. Preberite več >>

Mreženje kot ključni faktor za zagonska podjetja

Mreženje kot ključni faktor za zagonska podjetja

Vzpostavljanje odnosov in mreženje je za podjetja, ki iščejo vire za rast, inovacije in dolgoročno trajnost, bistvenega pomena. Strokovnjaki pravijo, da uspeh in širitev startupov nista odvisna le od financiranja, ampak predvsem od sposobnosti podjetnikov za mreženje in ustvarjanje učinkovitih partnerstev. Preberite več >>

Kako dober vodja ukrepa ob težavah?

Kako dober vodja ukrepa ob težavah?

Težave so stalnica, ki spremlja vsakega podjetnika. Ni namreč običajno, da bi stvari od ustanovitve podjetja dalje potekale brez zapletov, zato je pomembno, da se podjetnik že zelo zgodaj nauči, kako ukrepati v primeru, če nastopijo težave. Preberite več >>

15 odličnih taktik za pogajanje

15 odličnih taktik za pogajanje

Pogajanje predstavlja pomemben del vsakdanjika marsikaterega podjetnika. Naj gre za prodajo, podpis nove pogodbe o sodelovanju, prepričevanje investitorja ali kaj drugega - nujno je, da se podjetnik v takšnih situacijah dobro znajde. Preberite več >>

Bodite pripravljeni na kibernetske napade

Bodite pripravljeni na kibernetske napade

V dobi, ki jo zaznamujejo naraščajoče kibernetske grožnje in s tem povezani visoki stroški podjetij, se tradicionalni pristopi boja proti kibernetskim napadom kažejo za neuspešne. Preberite več >>

Kako v 5 preprostih korakih napisati učinkovito ponudbo?

Kako v 5 preprostih korakih napisati učinkovito ponudbo?

Za poslovneža je poslovna ponudba zelo pomemben dokument. Gre za pisni dokument, ki se lahko pošlje nenapovedano ali pa na zahtevo naročnika. Večina podjetij, katerih poslovanje temelji na storitvah, deluje na podlagi poslovnih predlogov. Preberite več >>

9 korakov za dober ugled podjetja in pridobitev strank

9 korakov za dober ugled podjetja in pridobitev strank

Ugled vašega podjetja je njegova največja vrednost. V času, ko se informacije širijo s svetlobno hitrostjo, lahko vaš ugled zelo hitro pripomore k napredku poslovanja, ali pa ravno nasprotno: k njegovemu propadu. Naučite se strategij, da zaščitite dober ugled. Preberite več >>

Oznake:, , ,

Brezplačne e-novice!
Vse za podjetje