Kaj je menica in kako jo lahko uporabimo?

Menica je vrednostni papir, ki vsebuje obveznost izdajatelja menice in drugih zavezancev, da bo meničnemu upniku izplačan določen denarni znesek. Ta znesek bo plačal izdajatelj sam, ali pa bo po njegovem nalogu plačala tretja oseba.
Kaj je menica in kako jo lahko uporabimo?

Menica (Vir slike: alea.dzs.si)

Menica je vrednostni papir, ki lahko v poslovanju služi različnim namenom. Menico lahko uporabimo kot plačilno sredstvo, ki ga menični zavezanec izda kot način plačila blaga ali storitve, ali kot kreditno sredstvo, saj se lahko navedeni znesek in dan dospelosti nanašata na posojilno pogodbo. Menico lahko uporabimo tudi kot sredstvo zavarovanja terjatve, saj narava menice omogoča, da se k izpolnitvi zaveže več oseb, ali pa se ustanovi menično poroštvo (aval).

Prednost menične terjatve v primerjavi z drugače zavarovanimi terjatvami je v tem, da sta prenos in uveljavljanje bolj enostavna in učinkovita. Menična terjatev se namreč prenaša in uveljavlja s fizičnim vrednostnim papirjem, na katerem se zapišejo vsi bistveni podatki.

Glavne značilnosti

Pri poslovanju z menico so ponavadi prisotni trije subjekti: Izdajatelj, plačnik (trasat) in prejemnik. Pri tem poznamo številne variacije; lahko je plačnikov več, ali pa sta plačnik in izdajatelj ista oseba.

Menice lahko v bistvenem razdelimo v dve vrsti: trasirane menice in lastne menice.

Trasirana menica je tista, pri kateri izdajatelj pozove tretjo osebo, naj izpolni denarno terjatev upniku. Tretja oseba (trasat) mora obveznost sprejeti z lastnoročnim podpisom kjerkoli na licu menice. Temu se reče akcept menice in s tem postane akceptant (trasat, tretja oseba) glavni zavezanec za izpolnitev menične obveznosti. Vseeno pa sam akcept ni pogoj za veljavnost menice, saj bo upnik lahko terjal od drugih meničnih zavezancev.

Lastna menica je precej drugačna, saj se izdajatelj zaveže, da bo sam izpolnil menično obveznost in je zato akceptirana/sprejeta že ob sami izdaji.

Menični obrazec (na sliki) sestavljata talon in menični del, na hrbtni strani pa je prostor za zapis meničnih opravil (indosamentov), na katerega se lahko pripne tudi podaljšek oziroma alonža.

Bistvene sestavine

Veljavna menica je sestavljena v pisni obliki, vendar je veljavna, četudi ni zapisana na posebnem obrazcu, ki je na sliki. Dokler vsebuje vse bistvene sestavine, ni pomembno, ali je napisana na star račun, zavržen papir ali papirnat robček. Bistveno je, da se kot predmet menice navede terjatev, torej denarni znesek, poleg tega pa še druge bistvene sestavine, ki so nujne, da bo zapisana menica veljavna.

Bistvene sestavine menice so:

  • jasno razvidna označba, da gre za menico,
  • nepogojni poziv na izplačilno denarnega zneska – zapis pogoja namreč povzroči ničnost menice,
  • ime izdajatelja, ki mora menico tudi lastnoročno podpisati,
  • ime trasata oziroma osebe, ki jo izdajatelj poziva k plačilu,
  • ime meničnega upnika, ki pričakuje plačilo menične vsote, ali pa odredba meničnega upnika, naj se plača določeni tretji osebi,
  • dospelost in kraj plačila,
  • dan in kraj izdaje menice.

Dospelost menice lahko zapišemo na  različne načine: lahko se navede dospelost na točno določen dan (dnevnica oziroma koledarska menica), dopelost ob fizični predložitvi (vpoglednica), dospelost na določen čas po vpogledu (povpoglednica, na primer 3 mesece po dnevu, ko je akceptirana) ali dospelost na določen dan po dnevu izdaje (oddnevnica, na primer 6 mesecev po izdaji).

Vključimo lahko tudi druge sestavine oziroma klavzule, ki pa niso zakonsko bistvene in zato ne vplivajo na veljavnost menice. S takšnimi kavzulami lahko spremenimo učinke in posledice menice.

Nekaj fakultativnih klavzul: navedba drugih zavezancev, valutna klavzula, obrestilna klavzula, klavuzla o neprenosljivosti in druge.

Plačilo menice

Menični upnik bo moral ob dospelosti najprej pozvati trasata. V primeru lastne menice je to izdajatelj, v primeru trasirane menice pa je to tretja oseba, ki je zavezana plačati, sploh če je do dneva dospelosti menico že sprejela oziroma akceptirala. Menični upnik lahko trasata pozove, četudi še ni akceptiral menice. Poziv meničnega upnika je bistven, saj je menični dolg po naravi iskovina, to pomeni, da mora upnik aktivno terjati izpolnitev terjatve.

Menični upnik mora torej najprej pozvati k sprejemu oziroma akceptu, nato pa k plačilu menice. V kolikor trasat menice ne sprejme, pa ima menični upnik na voljo regres zaradi neakceptiranja, ki ga lahko terja od ostalih meničnih zavezancev.

Prenos menice

Hrbtna stran menice služi zapisu meničnih opravil, predvsem prenosu z indosamentom. Zapisano menično opravilo (indosament) vsebuje osebo, ki terjatev prenaša in osebo na katero se prenos nanaša. Pri tem ni nujno, da se izrecno določi osebo, na katero se prenos nanaša, ampak se lahko zgolj zapiše ‘na prinositelja’, saj je menica vrednostni papir, ki učinkuje s fizičnim prenašanjem.

Prenos z indosamentom je mogoče izključiti tako, da se na menico vpiše klavzula o neprenosljivosti, ki ji rečemo tudi rekta klavzula.

Vir: Zakon o menici

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Pravno svetovanje prek e-maila ali video klica

Pravno svetovanje prek e-maila ali video klica

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. V MP sta vam v vsakem trenutku na voljo dva pravnika.

V času karantene bodo vsa svetovanja izvedena bodisi prek e-maila ali video klica.

Preberite več >>

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na osebno svetovanje s področja podjetništva, kjer bodo naši strokovnjaki z vami delili svoje 10 letne izkušnje iz sveta podjetništva.

V času karantene bodo vsa svetovanja izvedena bodisi prek e-maila ali video klica.

Preberite več >>

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>


BREXIT – kako bo vplival na mojo znamko EU?

BREXIT – kako bo vplival na mojo znamko EU?

Velika Britanija je s 1.2.2020 izstopila iz EU, kar pomeni, da je od tega dne smatrana kot tretja država (nečlanica EU). Po dogovoru trenutno od 1.2. do 31.12.2020 sicer velja prehodno obdobje, kar pomeni, da v tem času evropsko pravo še vedno velja in se uporablja tudi na britanskem ozemlju. Spremembe in prilagoditve na izstop se torej obetajo na večini področij, prav tako tudi na področju industrijske lastnine. Preberite več >>

Koronavirus: Kaj bo z mojo znamko?

Koronavirus: Kaj bo z mojo znamko?

V luči trenutnih razmer po več državah EU že veljajo izredne razmere. V Španiji in Švici, državah kjer imata sedež Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) in Mednarodna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO) ukrepi zoper širjenje koronavirusa zadevajo tudi postopke, ki tečejo v zvezi z registracijo znamk, modelov in patentov. Preberite več >>

Zaprtje s.p.

Zaprtje s.p.

V članku je predstavljeno, kakšen je postopek v primeru zaprtja s.p.. Zaprtje s.p. je treba načrtovati vsaj 15 dni pred njegovim dejanskim zaprtjem v obliki sporočila o zaprtju s.p. na AJPES. Preberite več >>

Zakaj prejemniki ne preberejo vaših elektronskih sporočil?

Zakaj prejemniki ne preberejo vaših elektronskih sporočil?

Večina komunikacije, ki jo imamo s svojimi potencialnimi kupci, poslovnimi partnerji in zaposlenimi, gre prek elektronskih sporočil. V svoje nabiralnike prejmemo tudi sporočila, ki po dolžini bolj spominjajo na članke kot pa sporočila z nujnimi informacijami. Preberite več >>

Ustanavljate prvi startup? Ne delajte teh napak!

Ustanavljate prvi startup? Ne delajte teh napak!

Podjetništvo je nepredvidljivo, če pa ste začetnik, se stvari hitro lahko odvijejo v napačno smer. Kako preprečiti, da ne bi delali napak kot začetnik? Rešitev je predvsem v učenju na (tujih) napakah. Preberite več >>

6 trikov, ki jih uporabljajo milijonarji

6 trikov, ki jih uporabljajo milijonarji

Če si želite uspeti, sledite nasvetom tistih, ki so uspeh že doživeli. Predstavljamo šest trikov, ki jih uporabljajo milijonarji, ki so začeli iz nič. Vključite jih v delovanje svojega podjetja in hitro se boste znašli na poti do uspeha. Preberite več >>

Oznake: , , ,
Iskanje
SPIRIT logo
MGRT logo
EU logo

Aktivnosti Zavoda mladi podjetnik, so.p., v okviru operacije “SIO-MP-2020-2022” sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020, prednostne osi: 3 Dinamično in konkurenčno podjetništvo za zeleno gospodarsko rast.

↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

!PRESTAVLJENO NA 8. 5. 2020! Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

08.05.2020 od 14:30 do 19:30
!PRESTAVLJENO NA 8. 5. 2020! Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

KONFERENCO ZARADI RAZMER VEZANIH NA KORONAVIRUS PRESTAVLJAMO!!! Že tretjič zapored vas v začetku leta vabimo na konferenco, ki vam bo s pomočjo najbolj uspešnih slovenskih spletnih oglaševalcev ter njihovih številnih primerov dobre prakse ponudila ideje in nasvete za spopad s konkurenco na spletu v letu 2020. Pridružite se nam na konferenci Trendi digitalnega marketinga 2020 in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje o tem, kako na spletu prodati več, te konference ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Vse za podjetje