domene

Registracija blagovne znamke njenemu imetniku še ne zagotavlja tudi pravice do uporabe istoimenske spletne domene. (Vir slike: Pixabay)

Blagovna znamka vam ne zagotavlja tudi pravice do uporabe domene!

Marsikdo si ob hkratni omembi domene in blagovne znamke predstavlja, da zaščita blagovne znamke avtomatično zajema tudi zaščito istoimenske domene. Temu seveda ni tako, v članku pa vam razkrivamo zakaj.
domene

Registracija blagovne znamke njenemu imetniku še ne zagotavlja tudi pravice do uporabe istoimenske spletne domene. (Vir slike: Pixabay)

Z vedno večjim obsegom poslovanja preko spleta se veča tudi število podjetij, ki se odločijo za registracijo domene imena, pod katerimi poslujejo. Za podjetja, ki šele začenjajo s poslovanjem, je pametno, da pred registracijo domene poleg njene razpoložljivosti preverijo tudi obstoj morebitnih blagovnih znamk s podobnimi imeni. S tem se lahko izognejo potencialnim kasnejšim neprijetnostim in si prihranijo veliko nepotrebnih stroškov. Za podjetja, ki blagovno znamko že imajo registrirano, pa velja opozoriti, da jim le ta avtomatično ne daje tudi pravice do uporabe istoimenske domene.

Domena kot način identifikacije pri spletnem poslovanju

Domena je naslov spletne strani in predstavlja vstopno točko za interakcijo različnih subjektov na spletu. Uporabnikom omogoča lažje brskanje po spletnih straneh, imetnikom pa boljšo prepoznavnost. Domene sicer ne spadajo pod pravice intelektualne lastnine (kot npr. blagovna znamka), pa vendarle predstavljajo pomemben način identifikacije pri spletnem poslovanju.

Da bi bilo domeno mogoče registrirati, mora ustrezati naslednjim pogojem:

  • mora biti razpoložljiva (ne sme biti zasedena ali rezervirana)
  • vsebuje lahko le dovoljene znake
  • dolžina niza pred piko mora biti vsaj 2 in ne več kot 63 znakov
  • prvi ali zadnji znak ne sme biti vezaj, na tretjem in četrtem mestu pa ne sme biti dveh vezajev

Kako do domene?

Sam postopek registracije domene je razmeroma preprost in poceni, saj se cene za domene s končnico .si začenjajo že pri slabih 10 evrov letno. Obstaja veliko domenskih končnic, smiselno pa je zakupiti tiste najbolj pogoste (.com, .net., .org) ter domene držav, kamor je usmerjena lokalna komunikacija podjetja.

Za registracijo se je potrebno obrniti na enega od slovenskih registrarjev, pri katerem se tudi preveri razpoložljivost domene. Le to se nato registra za določeno obdobje (ponavadi eno leto), registracijo pa se lahko podaljšuje.

Pri registraciji domene pride do vzpostavitve pogodbenega razmerja med prijaviteljem in registrarjem, to razmerje pa prijavitelju ne daje absolutnih pravic. Priporočljivo je, da se varstvo domene zato podkrepi tudi z registracijo blagovne znamke, ki bo domeni nudila močnejše varstvo.

Blagovna znamka kot sredstvo za razlikovanja blaga in storitev različnih ponudnikov

Blagovne znamke so sestavljene iz besed, črk, figurativnih elementov ali kombinacije le teh in se lahko pojavljajo v različnih barvnih kombinacijah. Gre torej za znake, ki jih je mogoče grafično prikazati. Registracija blagovne znamke imetniku na trgu zagotavlja unikatnost ter razlikovanje njegovih produktov in storitev od tistih, ki jih nudijo njegovi konkurenti. Imetnik ima izključno pravico do uporabe svoje znamke, kar pomeni, da je upravičen vsem ostalim preprečiti, da bi brez dovoljenja uporabljali njegovo podobo ali ime, v povezavi s podobnimi vrstami blaga in storitev. Eden od glavnih namenov blagovnih znamk je namreč preprečevanje zmede na trgu med potrošniki.

Razlike med domeno in blagovno znamko

Pojma domene in blagovne znamke se morda na prvi pogled zdita podobna, a sta dejansko precej različna. Bistvena razlika med blagovno znamko in domeno leži v temeljni značilnosti znamk, da ščitijo le specifičen krog blaga in storitev. Zaščita blagovne znamke namreč zajema le razrede, ki jih je imetnik znamke s svojo registracijo zajel. To pomeni, da na trgu potencialno lahko obstaja več podjetij, ki uporabljajo isto ime ali znak, v primeru da ščitijo drugačno blago in storitve. Še ena pomembna značilnost znamk je njihova teritorialna omejenost. Zaščita znamke se namreč razteza le na območje, za katerega se je znamka registrirala.

Domena za razliko od znamke ni vezana ne na določen teritorij, niti na specifično področje delovanja. Vsaka domena mora biti zato edinstvena in drugačna od drugih domen. To konkretno pomeni, da lahko obstaja samo en “facebook.com”. Domene prav tako niso teritorialno omejene in se zaradi načina delovanja spleta uporabljajo globalno.

Domenski spori niso več redkost

Z razmahom spletnega poslovanja in večanjem števila registracij blagovnih znamk bodo primeri, ko želijo imetniki blagovnih znamk registrirati tudi istoimensko domeno, pa ta ni več na voljo, bolj pogosti. Imetniki znamk prednostne pravice na istoimenski domeni načeloma sicer nimajo. To je posledica rimskega načela, na katerem temelji registracija domen, prior tempore potior iure (prvi po času, močnejši po pravici).

Imetniki pravic intelektualne lastnine pa izjemoma vseeno imajo možnost od prijavitelja domene zahtevati, da jim prepusti v uporabo svojo registrirano domeno. V takšnih primerih pride do t.i. domenskega spora s strani imetnika pravice, zoper nosilca domene.

Postopek alternativnega reševanja domenskih sporov (ARDS) sproži oseba, ki meni, da je upravičena do domene, ki jo je registriral nekdo drug. Postopek je hiter in razmeroma poceni, v primeru da je neuspešen, pa ni izključena možnost reševanja spora preko sodnih postopkov.

Vrsta sporov do katere pogosto prihaja, je t.i. cybersquatting. Oseba, ki ni imetnik blagovne znamke registrira domeno, ki predstavlja znamko druge osebe. To domeno nato po visoki ceno ponudi v prodajo imentiku znamke. Do spora pa lahko pride tudi v primerih, ko tretja oseba, ki ne ravna v dobri veri, izkorišča domeno z namenom privabljanja kupcev na svojo spletno stran.

Pogoji za sprožitev domenskega spora

Imetnik določene pravice lahko domenski spor sproži v naslednjih primerih:

  • domena je enaka ali zamenljivo podobna znamki, ki velja na območju Slovenije ali firmi iz sodnega registra Slovenije
  • domena krši avtorske pravice
  • domena krši registrirano geografsko označbo
  • domena posega v pravice na osebnem imenu ali druge pravice po slovenskem pravu
  • nosilec domene nima pravno priznanega interesa do te domene
  • domena je registrirana ali se uporablja v slabi veri

Vir: Inštitut za intelektualno lastnino, register.si

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina

Finančna pomoč na področju pravic intelektualne lastnine

Finančna pomoč na področju pravic intelektualne lastnine

Urad EU za intelektualno lastnino (EUIPO) je včeraj objavil razpis Sklada za MSP (Ideas Powered for business SME Fund), ki evropskim MSP nudi finančno pomoč na področju pravic intelektualne lastnine. Več >

Barva kot glavni razlog za nakup določenega izdelka

Barva kot glavni razlog za nakup določenega izdelka

Ko se znajdemo sredi prodajalnih polic ali pa pregledujemo spletne strani, ki nam nudijo številne izdelke, imajo na nas pomemben vpliv tudi barve. Kako posamezne barve vplivajo na potrošnike? Nekatere nas pomirjajo, druge v nas vzbudijo optimizem, spet tretje pa spodbudijo nakupovalni učinek. Več >

Registracija blagovne znamke v slabi veri

Registracija blagovne znamke v slabi veri

Vrhovno sodišče RS je v sodbi III Ips 9/2012 odločilo, da v primeru, ko se slaba vera prijavitelja znamke nanaša le na nekatero blago, za katerega je zahteval registracijo znamke, se znamka lahko izbriše le za to blago (ne pa tudi za blago, glede katerega prijavitelj ni ravnal v slabi veri). Več >

7 najbolj zanimivih sporov v zvezi z blagovno znamko

7 najbolj zanimivih sporov v zvezi z blagovno znamko

Blagovna znamka predstavlja pomemben del strategije poslovanja podjetja. A kršitve pravic intelektualne lastnine so pogoste, zato pogosto prihaja do sporov. Več >

BREXIT – kako bo vplival na mojo znamko EU?

BREXIT – kako bo vplival na mojo znamko EU?

Velika Britanija je s 1.2.2020 izstopila iz EU, kar pomeni, da je od tega dne smatrana kot tretja država (nečlanica EU). Po dogovoru trenutno od 1.2. do 31.12.2020 sicer velja prehodno obdobje, kar pomeni, da v tem času evropsko pravo še vedno velja in se uporablja tudi na britanskem ozemlju. Spremembe in prilagoditve na izstop se torej obetajo na večini področij, prav tako tudi na področju industrijske lastnine. Več >

Koronavirus: Kaj bo z mojo znamko?

Koronavirus: Kaj bo z mojo znamko?

V luči trenutnih razmer po več državah EU že veljajo izredne razmere. V Španiji in Švici, državah kjer imata sedež Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) in Mednarodna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO) ukrepi zoper širjenje koronavirusa zadevajo tudi postopke, ki tečejo v zvezi z registracijo znamk, modelov in patentov. Več >

Nike prekinil sodelovanje z Amazonom

Nike prekinil sodelovanje z Amazonom

Nike je preko platforme za spletno prodajo Amazon od leta 2017 prodajal del svojih izdelkov. Po dveh letih se je odločil za prekinitev sodelovanja, saj se bo raje osredotočil na direkten pristop do svojih strank. Več >

Apple ohranja naziv najdražje blagovne znamke na svetu

Apple ohranja naziv najdražje blagovne znamke na svetu

Interbrand je pred kratkim objavil posodobljeno lestvico stotih največ vrednih blagovnih znamk na svetu. V svojem poročilu navaja, da Apple letos ostaja najbolj vredna znamka na svetu. Drugo in tretje mesto na lestvici največ vrednih znamk pa sta zasedla Google in Amazon. Več >

Registrirajte blagovno znamko na ravni EU

Registrirajte blagovno znamko na ravni EU

Če poslujete samo v Sloveniji, ta članek ni namenjen vam. Če pa sklepate posle tudi izven dežele pod Alpami, oziroma razmišljate o širitvi svojega relevantnega trga tudi v sosednje države, se vam izplača razmisliti o zaščiti vašega največjega aduta na ravni EU. Več >

Oznake:, , , , ,
© 2007-2025 Zavod mladi podjetnik, so.p. - Vse pravice pridržane |  Piškotki