Jure Zdovc: »Kljub temu da je ideja dobra, ni nujno, da bo preživela na trgu.«
Izdelek Chipolo (Vir: Chipolo)
Chipolo je podjetje, ki že 6 let uspešno deluje na področju razvoja strojne opreme. Ekipa je zasnovala produkte, s katerimi lahko uporabniki lokacijsko izsledijo vrednejše predmete, kot so telefon, denarnica in ključi.
Pogovarjala sva se z Juretom Zdovcem, soustanoviteljem in tehničnim direktorjem podjetja. Za bralce našega portala je delil svoje izkušnje z delovanjem v hardware industriji. Izpostavil je največje izzive pri delovanju na tem področju in razložil, kako so se razvoja novih produktov v podjetju lotevali na začetku in kako danes.
Viri znanja pri razvoju produkta
Jure Zdovc je razložil, da je delovanje na področju hardware-a precej kompleksno. Za uspešno delovanje moraš kot podjetnik pridobiti čim več znanja z različnih področij, ki pokrivajo določen segment. Kljub temu da je imel vsak član ekipe že pred tem določena znanja, ki jih je pridobil z delovanjem v prejšnjem podjetju, kar je bilo za samo poslovanje zelo koristno, pa so spoznali, da to ni dovolj.
»Hitro smo spoznali, da nam primanjkuje nekaterih znanj. Začeli smo se učiti iz lastnih napak. To je dolgotrajen proces. Takrat smo začeli opazovati okolico in spraševati ljudi, ki smo jih poznali in so delali v podobnih podjetjih, o izdelavi produktov, da smo dobili nekatere usmeritve.«
Potencial Chipola je leta 2014 prepoznal Slovenski podjetniški sklad in prek razpisa SK200 ekipi odobril 200.000 EUR javne lastniške investicije. Preverite, kaj Slovenski podjetniški sklad še ponuja >>
Največji težavi v procesu razvoja Chipola
Zdovc je izpostavil dve največji težavi, s katerima se je ekipa srečevala tekom razvoja produkta.
Chipolo deluje s pomočjo bluetooth povezave. Da bi uporabnik izsledil vrednejši predmet, potrebuje napravo Chipolo ter aplikacijo, ki jo namesti na pametni telefon. Povezava med obema poteka prek bluetooth povezave.
»Produkt smo začeli razvijati v času, ko je bil bluetooth še v povojih. Nekateri telefoni ga še niso podpirali. Tega problema takrat nismo mogli učinkovito reševati. Počakati smo morali, da so začela vsa velika podjetja, kot sta npr. Apple in Samsung, uporabljati to tehnologijo pri izdelavi telefonov.«
Ideja za izdelek Chipolo je bila prvotno predstavljena na Kickstarterju, kjer je ekipa uspešno zbrala kar nekajkrat višji znesek, kot je bilo sprva načrtovano. Potem pa je bilo treba vzpostaviti celoten proizvodni proces, kar je bil po Zdovčevih besedah za ekipo precej velik izziv.
»Ko smo začeli vzpostavljati proizvodnjo, smo naredili tudi marsikatero napako. Pri tem smo se veliko naučili, je bil pa to tudi dodaten finančen izdatek. Podjetje DEWESoft nam je ponudilo prostore, kjer smo lahko začeli. Urediti je bilo treba skladišče in vzpostaviti proizvodnjo. Izdelati smo morali 15.000 produktov. To je bil takrat velik izziv, s katerim smo se spopadali nekaj mesecev.«
Pomen vključevanja strank v celoten proces razvoja produkta
V podjetju Chipolo se zavedajo, kako pomembno je v vseh fazah razvoja produkta vključevati stranke, ki lahko pri tem pomagajo z mnenji in predlogi. Že v začetku poslovanja so dobili nekatere povratne informacije od potencialnih kupcev, ko so svoj izdelek predstavili na Kickstarterju. Kasneje pa so začeli ta proces bolj skrbno načrtovati.
»Skozi leta smo se naučili, da je spraševanje strank in preverjanje idej na tak način ključnega pomena. Danes se z obstoječimi strankami pogovarjamo vedno, preden nameravamo kaj spremeniti oziroma narediti na novo. Izvedemo fizične intervjuje, preverimo ideje, poslušamo stranke. Veliko je odprtih vprašanj, da lahko stranke same razmislijo o določenih stvareh. Najbolj pomembno je, da se s stranko pogovarjaš v živo. To je časovno potratno, tega se zavedamo, vendar je to učinkovit način, da pridemo do novih idej.«
Nasveti podjetnikom, ki se odločajo za vstop v hardware panogo
Delovanje v panogi razvoja strojne opreme je v primerjavi z delovanjem v software-u precej bolj kompleksno. Za razvoj novega produkta je treba namreč pri hardware podjetjih dobro poznati številna področja, ki so potrebna pri snovanju novega produkta. Celoten postopek pa zahteva tudi precejšen finančni vložek, preden je produkt zrel za lansiranje na trg.
Katere nasvete bi Jure Zdovc podelil s tistimi, ki se šele odločajo za podjetniško delovanje na hardware področju?
Nasvet št. 1: Pridobivanje znanja od drugih
»Sam pri sebi si vedno prepričan, da je tvoja ideja najboljša. Prepričan si, da veš, kaj ljudje potrebujejo. V bistvu obstaja 99 % možnosti, da se pri tem motiš. Moj nasvet bi bil začeti počasi. S spraševanjem si zagotoviš, da boš šel vsaj v približno pravo smer.«
Zdovc poudarja, da si kot začetnik vedno neizkušen in ne veš, kaj te čaka za naslednjim ovinkom. Njegov nasvet je, da čim več sprašuješ ljudi okoli sebe, ki se spoznajo na določeno področje. Predvsem pa da čim več testiraš. Le tako boš lahko prišel do želenega končnega rezultata.
Nasvet št. 2: Manj je več
»Vedno velja rek: Manj je več. Ugotoviti je treba, katera je tista glavna točka, zaradi katere bodo stranke kupile tvojo idejo in se osredotočiti na to.«
Zdovc meni, da podjetniki pogosto delajo napako, saj nikoli niso zadovoljni s produktom in mu nenehno dodajajo izboljšave na podlagi tega, kar vidijo pri konkurenci. S tem nastanejo še dodatni stroški in časovni zamiki, v končni fazi pa ni nujno, da bo produkt na trgu sploh zaživel.
»Moj nasvet bi bil napredovati počasi in ne stremeti k temu, da boš stoprocenten, ker nikoli ne boš. Kljub temu da je ideja dobra, ni nujno, da bo preživela na trgu, če prej nisi poskrbel za to, da bi se razvila v pravo smer.«
Nasvet št. 3: Vzdrževanje prave količine zalog
Zdovc hardware podjetjem svetuje tudi to, da naj vedno poskrbijo za zadostno količino zalog izdelka. Tukaj se pojavi finančni izziv. Treba je zagotoviti tako količino izdelkov, da boš lahko redno oskrboval stranke. Hkrati zaloge ne sme biti preveč, saj potem tam zastane preveč finančnih sredstev, ki bi se jih lahko uporabilo v druge namene.
Pogoji za dobro funkcioniranje podjetniške ekipe
»Treba se je zavedati, da nisi najbolj pameten na svetu. To se mi zdi ključno. Da ti je mar tudi za druge ljudi in se pogovarjaš z njimi. Pomembno je, da je v ekipi prisotno zaupanje.«
Zdovc meni, da je smiselno, da je v podjetju vsak zadolžen za določeno področje, ne pa, da vsi delajo vse. Pri tem pa je znotraj ekipe pomembna možnost deljenja slabih in dobrih izkušenj z ostalimi.
Vsebino omogočajo: