
Verjetnost, da boste čez pet samozaposleni, je … (Vir slike: Bigstockphotos)
Slovenski anketiranci, ki so sodelovali v poročilu družbe Amway, pričakujejo, da bo delež samozaposlenih oseb v Sloveniji v naslednjih petih letih narasel. »53 odstotkov jih meni, da obstaja večja verjetnost, da bodo ljudje samozaposleni, medtem ko 20 odstotkov anketirancev meni, da bo raven samozaposlenih ostala na isti ravni kot danes. 22 odstotkov jih meni, da bo raven samozaposlitev nižja kot danes,« sporočajo iz družbe.
Slovenski anketiranci v primerjavi z ostalimi odgovori, ki prihajajo iz tujine, so celo bolj prepričani, da se bo raven samozaposlitev v naslednjih petih letih povečala. Amway je samozaposlene osebe opredelil kot osebe, ki »služijo tako, da same iščejo in pridobivajo stranke, ki jim bodo prodale izdelke ali zagotovile storitve« in izpostavlja razliko z zaposleno osebo: samozaposleno osebo mora stranka plačati sama neposredno, medtem ko zaposlena prejema redno plačo od enega podjetja.
Kakšen je podjetniški duh v Sloveniji?
Poročilo vsebuje Amwayjev indeks podjetniškega duha, ki je prvič objavljen lani. AESI indeks temelji na teoriji načrtovanega vedenja, katerega avtor je Icek Azjen. Indeks meri tri vidike, ki vplivajo na odločitev oseb, da ustanovijo podjetje. Gre za željo, izvedljivost in trdnost glede na družbene pritiske.
Kot sporočajo, je bilo povprečje v državah Evropske unije 45 točk od 100 (enako kot lani), kar je nekoliko manj od globalnega povprečja, ki znaša 50 točk.
V Sloveniji je seštevek znašal 59 točk. Čeprav gre za višje število od globalnega in evropskega povprečja, pa je potrebno poudariti, da je občutno nižje kot lani. Lani je to število znašalo 70 točk.
Si Evropejci želijo postati podjetniki?
Vsak drugi si tega želi: »V povprečju je 47 odstotkov Evropejcev izrazilo željo, da bi postali podjetniki, medtem ko jih 40 odstotkov meni, da so pripravljeni na ta izziv. 48 odstotkov jih ne bi pustilo, da bi jih njihovo družbeno omrežje odvrnilo od njihovih načrtov.«
Na podjetniško pot si izraziteje želijo nastopiti milenijci, torej anketiranci, mlajši od 35 let. »So bolj pripravljeni ustanoviti podjetje, saj so dosegli višje število točk AESI, in sicer 52 kot anketiranci, starejši od 50 let, ki so zbrali 38 točk, ter izkazali večjo željo (61 odstotkov) po samozaposlitvi kot vse druge starostne skupine. Vendar pa so bili anketiranci, stari od 35 do 49 let, najbolj prepričani, da imajo potrebna sredstva in veščine, da naredijo tak korak (46 odstotkov).«
Kateri sta ključni veščini ljudi, ki želijo postati podjetniki?
Eno od vprašanj, ki jih je družba zastavila anketirancem, je razkrilo ključni veščini ljudi, ki se odločijo postati podjetniki. To je iskanje in pridobivanje strank. »50 odstotkov anketirancev meni, da bi jim bilo prijetno opravljati to nalogo, medtem ko le 40 odstotkov meni, da se ne bi počutili prijetno pri opravljanju te naloge.«
Razliko je možno občutiti tudi pri spolu. Moški so dosegli višji rezultat AESI, in sicer 50 točk, kot ženske, ki so dosegle 41 točk. »Še posebej so Evropejci moškega spola dosegli veliko višji rezultat pri želji po ustanovitvi podjetja ter zaupanju v lastne sposobnosti,« sporočajo iz družbe. Kar 5 od 10 moških si želi svoje podjetje, takšno željo imajo 4 ženske.
V Evropi prevladuje pozitiven odnos do podjetništva, ki je še nekoliko bolj izrazit pri moških (76 odstotkov pri moških, 73 pri ženskah). »Najbolj pozitivna skupina so ponovno anketiranci iz Evropske unije pod 35. letom starosti,« saj so dosegli 81 odstotkov.
Tudi v Sloveniji je podobno. 84 slovenskih anketirancev ima pozitiven odnos do podjetništva. V primerjavi z lanskim letom se ta odstotek ni spremenil. Tako imajo slovenski anketiranci celo bolj pozitiven odnos do podjetništva glede na mednarodno povprečje, ki znaša 77 odstotkov, in evropsko. Ta znaša 74 odstotkov. »Anketiranci moškega spola predstavljajo rahlo manj pozitiven odnos do podjetništva (82 odstotkov) kot anketiranke (85 odstotkov),« dodajajo.
Kaj jih privlači pri podjetništvu?
Anketiranci so večinoma izpostavili dva najbolj privačna dejavnika za ustanovitev podjetja, in sicer neodvisnost od delodajalca in biti sam svoj šef ter samouresničevanje in možnost realizacije lastnih idej. Možnost drugega vira dohodkov se je uvrstila šele na tretje mesto.
V neodvisnost od delodajalca najbolj verjamejo anketiranci, starejši od 35 let.