Prihajajo ICO zombiji!
Vendar tudi na tem področju velja neprijetno dejstvo, da večina projektov ne bo uspela. Kaj se bo zgodilo s takšnimi podjetji?
Ko podjetju v »tradicionalnem« svetu zmanjka sredstev za delovanje, bodisi propade, bodisi ga prevzame drugo podjetje (na primer zaradi talentiranega kadra ali patentov). V kripto svetu pa se pojavlja še tretja, zelo neobičajna, opcija.
Opcija 3: Zombi startupi
Predstavljajte si startup, ki je uspešno zaključil ICO. Takoj zatem se ustanovitelji lotijo dela: razširijo ekipo, začnejo razvijati svojo odlično decentralizirano idejo in nato zaženejo prvo različico produkta. Pri tem pustimo ob strani dejstvo, da večina projektov verjetno sploh nikoli ne bo prišla do te faze.
Med lastniki njihovih žetonov (t.i. “bagholderji”) vlada navdušenje. Vsi pričnejo preizkušat in uporabljat produkt. Cena žetona gre v nebo, prodajalci Lamborghinijev pa si manejo roke.
Vendar medeni tedni ne trajajo dolgo. Ko se začetno navdušenje poleže, število aktivnih uporabnikov močno pade, saj se vrnejo nazaj k uporabi starih dobrih centraliziranih tehnologij, ki so dobro preizkušene, delujejo hitro in so občutno cenejše ali celo zastonj za uporabo.
ICO startup se seveda ne preda: svojemu produktu dodajo nove funkcije, znižajo provizijo za transakcije, vložijo več truda in denarja v oglaševanje itd. Toda rezultati so mešani. Sicer pridobijo nekaj novih uporabnikov, vendar podjetje ne ustvarja dovolj rednih prihodkov, da bi bilo dobičkonosno – kaj šele, da bi postalo startup “samorog” (unicorn), kot je predvidevala njihova pogumna začetna vizija.
Na srečo imajo še vedno večino sredstev iz ICO kampanje
Po končani ICO kampanji namreč niso pretvorili čisto vsega (kar so zbrali v kriptovalutah) v evre. Namesto tega pretvarjajo manjši delež svojih bitcoinov in ethrov v evre samo na mesečni ravni, ko je treba pokriti stroške plač, poslovnih prostorov ter ostale tekoče stroške.
Istočasno pa vrednost kriptovalut ether in bitcoin konstantno raste, kar pomeni, da podjetje porablja vedno manj sredstev (za pokritje tekočih stroškov mora prodati vedno manj kriptovalut). Čeprav jim produkt ne prinese skoraj nič prihodkov, lahko podjetje vseeno živi naprej še desetletja, saj jim vrednost zbranih kriptovalut stalno raste.
Postali so zombie startup.
Težko rečem, kaj naj si mislim o takih podjetjih. Po eni strani zaposlujejo ljudi, kar je dobro iz stališča zniževanja brezposelnosti. Po drugi strani pa bi ti ljudje lahko delali kaj bolj koristnega, recimo za podjetja, ki imajo dejansko uporaben produkt ter stranke, in seveda potrebujejo dober kader.
Na eni točki ustanovitelji tega zombi podjetja sigurno ugotovijo, da je njihov produkt oz. ideja slaba in da ne vodi nikamor. Zavejo se dejstva, da so zombi podjetje. Iz moralnega stališča bi seveda bilo najbolj pravilno, da tako podjetje zaprejo in vlagateljem vrnejo preostala sredstva. Vendar taka odločitev ni preprosta: na tnalu so osebni ugled, zaposlitev ter tudi zaposlitev ostalih ljudi v podjetju, od katerih imajo nekateri družine, otroke, kredite… Definitivno je lažje ostati na zombi poti.
Pa da zaključim z malo manj črnogledo mislijo: niso oz. ne bodo vsi ICO startupi postali zombi podjetja. Med njimi so seveda tudi taki, ki imajo dobro idejo, dobro ekipo in bodo zgradili dejansko dober in uporaben produkt. Našli se bodo tudi taki, ki bodo z začetnim produktom popolnoma zgrešili, vendar se bodo nato pobrali, naredili nekaj drugega (t.i. pivot) in s tem uspeli. Naloga ICO investitorjev pa je ločiti zrno od plevela in se držati čim dlje stran od zombijev. Kot v filmih.
Matej Ramuta je podjetnik in poznavalec blockchain tehnologije. Prvoten zapis najdete tukaj >>